به گزارش مشرق، قریب به 10 ماه از شیوع ویروس منحوس کرونا زمان می گذرد، ویروسی که با آمدنش مشکلات فراوانی در عرصههای آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و سایر موارد به وجود آورد.
در این میان اگر از اوضاع کسادی کسب و کار گذر کنیم آنچه مهمتر از همه بوده موضوع تعلیم و تربیت است که با فراز و نشیب های زیادی مواجه شد به ویژه در سیستان وبلوچستان که ساکنان آن از عدم تکمیل زیرساخت های اینترنتی، نبود آنتن، سرعت کُند اینترنت، نداشتن تلفن همراه و حضور در شبکه آموزشی شاد رنج برده و در برخی از نقاط اهالی مجبور به بالا رفتن از کوه یا تیربرق و دکل برای آنتن دهی هستند.
با این تفاسیر حال و روز دانش آموزان این دیار در روزهای کرونایی شرایط مساعدی ندارد، دود این محرومیت به ویژه در عرصه ارتباطات به چشم دانش آموزانی می رود که برای داشتن فردایی روشن، نیاز به علم و آموزش دارند ولی بخت یارشان نیست و برای برقراری عدالت آموزشی باید در انتظار باقی بمانند و فرصت ها را یکی پس از دیگری از دست بدهند.
به گفته برخی از مسئولان سیستان و بلوچستان، حدود ۴۰ درصد از دانشآموزان این استان یعنی معادل ۴۰۰ هزار نفر حتی برای یک دقیقه به اینترنت دسترسی ندارند. این درحالیست که در روزهای کرونایی تنها راهکار ارائه آموزش ها حضور در شبکه دانش آموزی شاد و یا گروه های موجود در فضای مجازی همچون واتساپ است؛ هرچند برخی دیگر از مسئولان معتقد هستند که راهبران آموزشی در نقاط دور دست استان کلاس ها را برقرار کرده تا هیچ کس از آموزش دور نماند اما شواهد گویای مطالبی است که با گفته دست اندرکاران امر همخوانی ندارد.
حالا با اوج گیری مجدد کرونا مدارس بار دیگر تعطیل و خطر افت تحصیلی خانواده ها را نگران کرده است این نگرانی ها در روستاهای پرجمعیت که زیرساخت مناسبی برای آموزش مجازی ندارند بیشتر احساس می شود.
از "شاد" ناشاد تا کوه پیمایی برای یافتن اینترنت
مدیر مدرسه یکی از روستاهای جنوب استان در این خصوص گفت: مدرسه ما 250 دانش آموز دارد که با توجه به تعطیلی به وجود آمده مقرر شد آموزش ها از طریق اپلیکیشن شاد انجام شود اما از آنجایی که متاسفانه بستر اینترنت در روستاها وجود ندارد و معلمان دسترسی به اینترنت ندارند نمی توانند مطالب را به دانش آمزوان ارائه دهند.
طبق آمار بیش از 8 هزار دانش آموز تنها در روستاهای شهرستان فنوج مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 6 هزار نفر نه دسترسی به اینترنت و نه ابزاری برای آموزش های مجازی دارند.
نبود اینترنت تنها دغدغه دآنش اموزان نیست به طور نمونه معلمی که اهل یکی از روستاهای بخش ساربوک سیستان وبلوچستان است برای دریافت اینترنت بر فراز کوه رفته و آنجا تدریس می کند.
خطر افت تحصیلی دانش آموزان در سیستان و بلوچستان
دانش آموزان و فرهنگیان دهستان چاهان، برای دسترسی به اینترنت مشکل دارند و برخی روستاها مانند گجویی و کلچاتوک هم هیچ گونه دسترسی به اینترنت ندارند. در اینجا بعضی از اولیا چندین محصل در مقاطع مختلف دارند که با وضعیت اقتصادی پیش رو تهیه گوشی و تبلت برای همه فرزندان برای خانواده ها غیرممکن است.
به گفته برخی از اهالی چاهان،از دیرباز مسئولین مشکلات فیبر و کمبود تجهیزات را علت نبود اینترنت نسل چهارم عنوان می کنند این در حالیست که مشکل نبود اینترنت علاوه بر مدارس به دیگر ارگان ها نظیر مراکز درمانی، خانه های بهداشت، باجه های بانکی و فعالیت اصناف و مغازه داران کشیده شده و فعالیت آنان را نیز مختل کرده است.
دانش آموزان روستای آذرآباد بخش جلگه شهرستان دلگان هم این روزها برای استفاده از اینترنت و دسترسی به شبکه آموزشی شاد، باید بالای منبع آب بروند یا کیلومترها داخل ریگزارها راه بروند تابه اینترنت دسترسی پیدا کنند.
نهایت لطف مسئولان اما به دانش آموزان این دیار گفتن این جمله است که "مگر روستای شما چند مدیر ودکتر داشته که شما دومین نفر باشید"!!! آقای مسئول در قبال دغدغه فرزند خودتان هم چنین پاسخی به جگرگوشه تان می دهید؟
فضای آموزشی خاش نیازمند توجه جدی آموزش و پرورش
تداوم این مشکلات اما باعث شد تا اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه پنجم آذرماه خانه ملت در نطق میان دستور خود ضمن تشکر از مقام معظم رهبری که همواره خدمت به مردم سیستان و بلوچستان را با لطف و عنایت ویژه و خاص به مسئولان مربوطه گوشزد کرده اند، گفت: شاخص بهره مندی ساکنین حوزه انتخابیه اینجانب به لحاظ برخورداری از فضای آموزشی کمتر از یک و نیم متر مربع و تخصیص اعتبارات به این بخش بسیار اندک و قادر به جبران کمبودها و نواقص این حوزه حداقل در آینده ای نزدیک نخواهد بود، امید است وزارت آموزش و پرورش به این شرایط نامساعد و غیر استاندارد پایان دهد.
محروم حتی از داشتن تلویزیون
حمیدرضا رخشانی، مدیر کل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان درخصوص اینکه چه تعداد از دانش آموزان استان تحت پوشش شبکه دانش آموزی شاد قرار دارند، گفته است که اکثر آنان در شبکه شاد عضو هستند اما از آنجایی که در برخی نقاط استان با مشکلات زیرساختی مانند نبود اینترنت مواجه هستیم و یا در برخی نقاط حاشیه شهرها و روستاها دانش آموزان به دلیل نداشتن توان مالی به تبلت یا گوشی تلفن هوشمند دسترسی ندارند علی رغم ثبت نام در شبکه شاد از آموزش مجازی بهرمند نیستند که تولید محتوای آموزشی توسط معلمان و گروه های آموزشی استان یکی از راهکارها برای جبران کمبودها است.
به گفته وی، از زمان آغاز آموزش غیرحضوری تاکنون، هزار و ۴۴۰ دقیقه محتوای تصویری توسط گروه های آموزشی استان تهیه و برای بهره مندی دانش آموزان در شبکه استانی هامون پخش شده و محتوای آموزشی تولید شده در استان برای تمامی مقاطع و دروس در سایت گروه های آموزشی بارگذاری و در دسترس دانش آموزان و معلمان استان قرار دارد.
این اقدام در حالی است که برخی از دانش آموزان حاشیه نشین یا اکثر افرادی که در روستاها و نقاط دور دست این استان پهناور زندگی می کنند از داشتن تلویزیون در خانه هم محروم هستند.
منبع: عصر هامون