سرویس اقتصاد مشرق - بررسیها نشان میدهد شبکه بانکی کشور بصورت کاملا عادی و آزادانه در حال سرویس دهی به شبکه قمار و سایتهای شرط بندی فعالیت میکنند. این خدمت دهی که به تعبیری میتوان از آن با عنوان همکاری در ضربه زدن به اقتصاد کشور و همچنین تباه کردن زندگی بخشی از جامعه نام برد، عمدتا از طریق اپلیکیشنهای بانکی در حال انجام است.
در این رابطه میتوان به اپلیکیشن ایوا متعلق به بانک ملی ایران اشاره کرد که به یکی از درگاههای پراستفاده سایتهای شرط بندی تبدیل شده است.
فریب خوردگان سایتهای شرط بندی برای شارژ حساب خود، مجبورند به یکی از درگاههای بانکی مراجعه کنند که در این زمینه بانک ملی به دلیل اعتمادی که مردم به سابقه این بانک داشتند، مورد استفاده قرار میگیرد. کاربران این سایتها برای واریز وجه، ابتدا پس از اینکه درگاه بانکی را انتخاب میکنند، باید شماره کارت بانکی و شماره تلفن همراهشان را وارد نمایند.
متاسفانه بعد از ورود اطلاعات در این مرحله، پیامکی از سوی اپلیکیشن ایوا متعلق به بانک ملی برای متقاضی ارسال میشود که او را وارد درگاه پرداخت میکند. به عبارت دیگر این اپلیکیشن که هزینه زیادی نیز برای تبلیغات آن صرف شد به محلی برای پولشویی و فعالیتهای مخرب اقتصادی تبدیل شده است.
پس از دریافت کد ارسال شده توسط ایوا برای تلفن همراه مشترکان و درج این عدد در باکس کد شناسایی، صفحه پرداخت آماده و نمایش داده میشود.
بدین طریق و با واسطه غیرمستقیم بانکها درگاه پرداخت را در اختیار سایتهای شرط بندی قرار میگیرد.
گرچه طی ماههای اخیر بارها مسئولین بانکی و بخصوص رئیس کل بانک مرکزی نسبت به برخورد با بانکهای متخلف در ارائه خدمات به سایتهای قمار و شرط بندی وعدههایی داده بودند اما آنچه مشخص است تاکنون اقدام قابل توجهی از سوی شبکه بانکی و بانک مرکزی برای پایان بخشیدن به این وضعیت رخ نداده و همچنان معضلی همچون واسطهها و درگاههای اجارهای برای تبادل بانکی مورد استفاده قرار میگیرد.
جوابیه بانک ملی به گزارش مشرق در ادامه عینا منتشر میشود: