یمن

درحالی که دولت جدید آمریکا ادعای اقدام برای پایان دادن به جنگ یمن را دارد، شاخص‌ها نشان می‌دهد که چیزی از مشارکت و حمایت غرب در این جنگ ویرانگر کم نشده است.

سرویس جهان مشرق _ با وجود اینکه آمریکا بعد از ورود «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید این کشور به کاخ سفید از توقف حمایت خود از عربستان در جنگ یمن خبر داد، اما به نظر نمی‌رسد که ایالات متحده با شرایط داخلی و خارجی کنونی بتواند بلافاصله پرونده بحران یمن را ببندند. در واقع یک سری منافع و عوامل منطقه‌ای برای واشنگتن وجود دارد که بر همین اساس آمریکایی‌ها در تلاش برای محافظت از امنیت خود در خاورمیانه از طریق یک روند سیاسی هستند.

به همین دلیل انتظار می‌رود که دولت آمریکا قبل از  گشودن درب مذاکرات برای پایان دادن به جنگ یمن،   برای جمع آوری کارت های قدرت با هدف تحمیل آنچه که با ابزار نظامی نتوانست به دست بیاورد، تلاش کند. آنچه که موجب تقویت این فرضیه می شود، افزایش نگرانی و خشم آمریکا از عملیات‌های جنبش انصارالله یمن علیه فرودگاه های سعودی و تاسیسات حیاتی این کشور و همچنین پیشروی ارتش و کمیته های مردمی یمن برای آزاد سازی شهر مأرب است.

تقسیم نقش پلیس خوب و بد آمریکا و انگلیس در یمن / دست و پازدن غرب برای جلوگیری از سیطره کامل انصارالله بر مأرب

در این زمینه منابع  آگاه معتقدند که این تحولات موجب می شود تا واشنگتن رویکرد سختگیرانه تری در قبال اوضاع یمن پیش بگیرد. درخواست اخیر وزارت امور خارجه آمریکا از انصارالله مبنی بر توقف پیشروی ها در مارب و پایان دادن به همه اقدامات نظامی و نشستن پای میز مذاکره، آن هم در شرایطی که ائتلاف متجاوز سعودی همچنان در حال بمباران و کشتار غیر نظامیان یمنی است می تواند گواه همین رویکرد واشنگتن باشد.

در روزهای اخیر نیروهای صنعا موفق شدند بر بخش های راهبردی جدیدی در مارب مسلط شوند. منابع نظامی در صنعا گزارش دادند که چیزی از مشارکت غرب در تجاوزهای یمن کم نشده و تغییر نکرده است؛ ضمن اینکه بخش بزرگی از ماموریت‌های آمریکا در این جنگ اکنون به انگلیس واگذار شده، جایی که این کشور ۶۳۰۰ کارشناس نظامی در همه بخش‌های نظامی و اطلاعاتی یمن دارد.

منابع نظامی صنعا در این زمینه همچنین به بخشی از مصاحبه تلویزیونی یک افسر انگلیسی که در جنگ یمن مشارکت داشت اشاره کردند؛ جایی که او گفته بود ۹۵% عملیات‌های آماده سازی ماموریت های هوایی ائتلاف عربی ضد یمن توسط افسران و تکنسین‌های انگلیسی انجام می‌شود. علاوه بر آن با وجود ادعاهای آمریکا مبنی بر تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن، انگلیسی ها تا امروز حرفی از توقف حمایت های خود از این جنگ نزده اند.

اما با وجود همه حمایت های غربی از ائتلاف سعودی- اماراتی  تحت نظارت آمریکا علیه یمن، این ائتلاف در هیچ مذاکره‌ای کارتهای قدرت زیادی ندارد که امکان کسب دستاورد را به آن بدهد. شاید بتوان گفت تنها کارتی که این ائتلاف متجاوز در مذاکرات با یمنی‌ها دارد کارت اقتصادی یعنی سیاست  گرسنگی و محاصره همه جانبه ملت یمن است که متجاوزان در طول این جنگ ویرانگر همواره از آن استفاده کردند، بدون اینکه به نتایج مطلوبی منجر شود.

تقسیم نقش پلیس خوب و بد آمریکا و انگلیس در یمن / دست و پازدن غرب برای جلوگیری از سیطره کامل انصارالله بر مأرب

آنچه که مسلم به نظر می رسد این است که آزادسازی کامل مارب و کنترل آن توسط دولت نجات ملی یمن تا حد زیادی تاثیرات این محاصره ظالمانه اقتصادی را از بین می برد. البته نیازی به گفتن نیست که ارتش و کمیته های مردمی یمن اکنون در مرحله قابل قبولی از بازدارندگی قرار دارند. در همین زمینه جنبش انصارالله از طریق واسطه هایی به عربستان سعودی پیغام داد، نظام اقتصادی شما که مهمترین ستون ثبات امنیتتان است در تیررس ما قرار دارد و ما توانایی تضعیف آن و سلب اعتماد جهانی نسبت به شما را داریم.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که دولت ایالات متحده امیدوار است بتواند از سیاست «نرمش» در قبال پرونده های منطقه استفاده کند تا بتواند در ازای آن امتیازاتی از طرف های مقابل بگیرد. با این حال محور ضد آمریکایی در منطقه بارها اعلام کرده که اصول و ثوابت ملی در هر زمینه ای بر سایر ملاحظات ارجحیت دارد. امتناع مطلق رهبری ایران از ادغام پرونده هسته ای با هر یک از پرونده های داخلی یا خارجی گواه همین موضع  قاطع محور ضد آمریکایی در خاورمیانه است؛ جایی که سیاست فشار حداکثری ایالات متحده ضد تهران شکست خورد و اکنون ایرانی‌ها فرصت بیشتری برای کسب امتیاز دارند.

تقسیم نقش پلیس خوب و بد آمریکا و انگلیس در یمن / دست و پازدن غرب برای جلوگیری از سیطره کامل انصارالله بر مأرب
ساخت بریتانیا؛ برای از نابودی زندگی در یمن

علاوه بر این موارد مقامات دولت ایالات متحده یا حداقل اکثر آن ها به خوبی می‌دانند که انصارالله یمن نیز با تکیه بر همین رویکرد محور ضدآمریکایی منطقه، در پرونده های  داخلی و خارجی  بر اساس قوانین و منافع ملی یمنی ها عمل خواهد کرد.

در همین راستا تاکنون مشخص نشده که آیا دولت جدید ایالات متحده مسائل داخلی عربستان را با پرونده جنگ یمن پیوند خواهد داد یا نه؛ اما حتی اگر  آمریکا قصد داشته باشد این دو پرونده را جدا از یکدیگر مورد بررسی قرار دهد باز هم پیچیدگی شرایط داخلی سعودی ها کمتر از اوضاع بحرانی آنها در پرونده های خارجی نیست. علاوه بر آن سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن قصدی برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ندارد، ضمن اینکه شواهد حاکی از عدم رضایت دولت دموکرات آمریکا از عملکرد شاهزاده جوان سعودی است و شاید محمد بن سلمان برای جلب رضایت دولت بایدن مجبور شود محمد بن نایف، ولیعهد سابق سعودی را که به دستور بن سلمان در بازداشت به سر می‌برد آزاد کند.

با این حال به طور کلی شاخص‌ها نشان می‌دهد که دولت ایالات متحده قصد کنار گذاشتن متحد سعودی خود در منطقه را ندارد، اما رویکرد متفاوتی نسبت به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در قبال سعودی ها پیش خواهد گرفت. همانطور که «دیوید میلر» تحلیلگر و نویسنده آمریکایی در گفتگو با روزنامه تایمز آو اسرائیل اعلام کرد، بایدن تصمیم گرفته میان واشنگتن و ریاض فاصله‌ای فراتر از آنچه که ترامپ ترسیم کرده بود، قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    18 0
    اقای انگلیس وامریکا واسراییل از سال هزاروسیصدتا هزاروچهارصد باگمادن نوکرهایشان بطور مستقیم مثل رضاخان یا غیر مستقیم بالیست روحانی وبه پشتیبانی مامورشان جناب رفسنجانی ووپیاده نظامشان بر این منطقه حکمرانی کردند که انشااله اثار الباقیه انگلیس خبیث ومتحدینش از این منطقه گورشون گم خواهند کردوپیاده نظامشان هم پیاده خواهندشد انشاله باحضور یمن گروه مقاومت اسلامی بر منطقه انشاله مسلط خواهد شدباز هم انشاله.............
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    45 0
    «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن خطاب به «محمد بن سلمان» ولیعهد رژِیم آل سعود ، اظهار داشت: وقتی دریا با توست، جو با توست، خشکی با توست، نفت با توست، پول با توست، مزدوران با تو هستند، امریکا و اسرائیل و انگلیس و فرانسه و اتحاد کشورهای عربی با تو هستند، اما پیروز نمی‌شوی، یقین بدان که خدا با تو نیست...
  • جاویدایران FR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    21 0
    افغانستان امروز یه سد افتتاح کرده اشرف غنی گفته حاضره با ایران آب بیشتر بده در برابر نفت، به جمهوری اسلامی میگم مطلقاً این چیزهارو قبول نکنیداااااااااا، اگر در مناطق مرزی یکی دو‌سال خشک سالی بشه بهتر از اینه که در برابر آب بیشتر نفت به افغانستان تحویل بدید، یکی دو سال دیر تر خشکسالی از بین بره اما از دریای عمان و خلیج فارس آب رو بیارید به مناطق مرزی ایران تا چشم حسودان ایران کور بشه، وهمچنین میتونید از بندر چابهار و‌بسیاری از موارد دیگه دولت وابسته به امریکای افغانستان رو سرعقل بیارید. هیچ وقت نشویم ها که رفتید برای آب بیشتر نفت دادید هاااااا، این دور از شأن امپراتوری ایران هست، یادتون باشه ها. ایران ابر قدرت منطقه هست و یک قدرت در سطح جهانی محسوب میشه پس به هیچ وجه از این اقدامات که برای آب بیشتر نفت تحویل بدیدانجام ندید هاااااا
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    19 0
    سیاست بایدن درقبال یمن همان سیاست قبلی آمریکاست از یاد نبرید که همین دوکراتها جنگ علیه یمن توسط سعودی شروع کردند اینکه می گویند می خواهند جنگ تمام کنند دروغ وتزویری بیش نیست
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    12 0
    «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن، خطاب به «محمد بن بن سلمان» ولیعهد رژِیم آل سعود، اظهار داشت: وقتی دریا با توست، جو با توست، خشکی با توست، نفت با توست، پول با توست، مزدوران با تو هستند، اِمریکا و اسرائیل و انگلیس و فرانسه و اتحاد کشورهای عربی با تو هستند، اما پیروز نمی‌شوی، یقین بدان که خدا با تو نیست...
  • ناشناس IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    4 0
    این بایدن کفتار کهنه کاری است . نباید رفتارهای تیمش را به لودگی و مسخرگی برگزار کنیم . اینا با اجماع اروپا و خودشان میتوانند خیلی خطر آفرین باشند !!
  • mojtaba SE ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    5 0
    اگر کسی ندونه این انگلیس(فاشیست و جنایتکار) هست که تصمیم گیرنده سیاستهای اصلی امریکا است,بعنوان یک فرد عادی ,احمقی بیش نیست و بعنوان سیاست مدار,یک دروغگو و خائن و نوکر سیاست بازی برای انگلیس است..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    2 0
    بدون آزادی مارب و تعز طرحهای پیشنهادی همشون امتیازات اندکی برای انصارالله در پی دارد پیروزی یمن دو نیمه دارد یکی مارب ودیگری تعز اگر انصارالله هر دو را بدست آورد جنگ را برده است و رفع محاصره یمن قطعی است در غیر اینصورت نباید انتظار بیشتری از این طرح پیشنهادی داشت
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    9 0
    انصارالله باید سریع قبل سازماندهی این تروریستهای سوریه مارب را ازاد نماید تا تروریستها فرصت سازماندهی نداشته باشند
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    3 0
    فریب غرب را نخورید اول شهر مأرب را به فضل الهی بگیرید بعدش اگر خواستید مذاکره کنید از سر قدرت. دشمنان اسلام فقط زبان زور و قدرت را می فهمند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس