کد خبر 1189738
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
با اعصاب مردم بازی نکنید! - کراپ‌شده

آیا خط فقر که در سال ۱۳۹۲ دو میلیون تومان بود امروز به ۱۰ میلیون تومان رسیده، چرخ اقتصاد خوب می‌چرخد؟.

به گزارش مشرق،  محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی تحت عنوان «با اعصاب مردم بازی نکنید!» در روزنامه رسالت نوشت: چندی پیش رئیس جمهور محترم در جمع اعضای هیئت دولت گفته بودند : «ما حق نداریم با استفاده از تریبون خود با اعصاب مردم بازی کنیم» این حرف درستی است. چون هر شهروند ایرانی که امروز به بازار می رود به‌ویژه برای خرید شب عید، به اندازه کافی اعصابش به هم ریخته است.

اما رئیس جمهور محترم همین توصیه اخلاقی را رعایت نکرد و در جلسه چهارشنبه گذشته هیئت دولت مطالبی را فرمودند که ربط مستقیم با اعصاب مردم دارد.

ایشان فرمودند: «امروز هم اقتصاد ما بهتر می چرخد و هم سانتریفیوژها» آیا واقعا چرخ اقتصاد ما با تورم بالای ۵۰ درصد بهتر می چرخد؟.

آیا قدرت خرید مردم در حال حاضر به یک ششم سال ۹۲ می رسد و مردم این را به درستی در کف بازار و کف جیب خود احساس می کنند، چرخ اقتصاد ما خوب می چرخد؟ آیا با ۵ نرخی شدن ارز که محلی برای رانت‌های عجیب و غریب عده‌ای غارتگر بیت‌المال شده، چرخ اقتصاد خوب می چرخد؟.

آیا خط فقر که در سال ۱۳۹۲ دو میلیون تومان بود امروز به ۱۰ میلیون تومان رسیده، چرخ اقتصاد خوب می‌چرخد؟ خود ایشان در ایام تبلیغات انتخابات فرموده بودند: «ملاک در تورم جیب مردم است» آیا امروز که مردم بر طبل مطالبات معیشتی خود می کوبند و ارزیابی درستی از جیب خود دارند و به خوبی آن را حس می کنند؟ چرخ اقتصاد خوب می چرخد؟ مردم این همه خسارت به اقتصاد را از برجام بی فرجام می دانند. برجامی که دستاورد آن به قرائت بالاترین مقامات سیاسی، اقتصادی دولت تقریبا هیچ بوده است.

همین بازی با اعصاب مردم را معاون اول محترم رئیس جمهور مرتکب شدند. چندی پیش گفتند: «در هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در کشور پیشرفت نداشته‌ایم.» این طور شوخی کردن با اعصاب مردم درست نیست! کسی که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با جمله مشهور «مردم عزیز آیا یادتان هست» یک سری اعداد و ارقام را در نقد عملکرد اقتصادی دولت گذشته مطرح کرد که اگر امروز اعداد و ارقام رکورد اقتصادی دولت را جلوی او بگذاریم، با موجی از خنده و استهزاء روبه‌رو می شویم.

رئیس جمهور محترم می گوید: «چرخ سانتریفیوژها می چرخد» این چرخ با مصوبه مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از منافع ملی» چرخید که در همان روز تصویب با واکنش منفی رئیس جمهور محترم روبه‌رو شد. این چرخ‌ها با مواضع صریح رهبری مربوط به حرف آخر نظام در مقابله با بدعهدی‌های آمریکا دارد می‌چرخد. قرار بود در این باره «تک‌صدایی» باشد. اما با مقاومت برخی در دولت به «دوصدایی» مواجه شد. لذا رهبری به دولت و مجلس توصیه کردند که دراین‌باره اختلاف را کنار بگذارند و مصوبه مجلس دقیق اجرا شود. ضمن این که نباید حافظه تاریخی مردم را نادیده بگیریم و هزینه فرصت از دست رفته در صنعت هسته‌ای و امتیازات نقدی که به دشمن دادیم را پنهان کنیم.

رئیس جمهور محترم در این موضع‌گیری فرمودند: «لحن دولت جدید آمریکا تغییر کرده است». این در حالی است که مواضع و لحن مقامات جدید آمریکا در کاخ سفید و پنتاگون و وزارت خارجه هیچ تغییری نکرده است و همچنان بر طبل تحریم ها می‌کوبند. حاضر نیستند به هیچ یک از تعهدات خود عمل کنند.

همین دیروز بایدن وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران که پس از پیروزی انقلاب توسط جیمی کارتر به اجرا گذاشته شد را تمدید کرد. وی طی سخنانی همزمان با این تمدید گفته است: «به نظر من لازم است تحریم‌های جامع وضع شده، همچنان پایدار بماند!» آیا این دیدگاه‌های تجاوزکارانه نشانه آن است که لحن آمریکا تغییر پیدا کرده است!؟

هرکس که درست مواضع دولت جدید آمریکا را پیگیری و رصد کند می‌فهمد که آن‌ها با غلاف خالی از شمشیر ما را تهدید نظامی می کنند و می گویند، توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران نیاز به برجام جدید دارد و در رویکرد جدید به قطع نفوذ ایران در منطقه، توقف آزمایشات موشکی بالستیک و حتی مذاکرات در مورد حقوق بشر در ایران می اندیشند و حاضر نیستند یک قدم از این ادعاهای مسخره را از دستور کار خارج کنند.

بایدن در دولت اوباما واضع تئوری سه کشور شیعه و سنی و کرد در عراق است و دارد این تئوری را در دولت خود دنبال می کند. حمله به سوریه و عراق در مرز بوکمال این پیام را دارد که دولت باید این پیام ها را درک کند. آیا پیام این تحرکات آن است، تغییری در لحن و مواضع تجاوزکارانه آمریکا وجود دارد؟ اگر انسان یک هوشمندی سیاسی داشته باشد می فهمد لحن بایدن در حرف و عمل همان لحن ترامپ نگون‌بخت است.

آقای رئیس جمهور در مورد FATF هم مطالبی فرمودند که قبلا کارشناسان فنی به او پاسخ دادند و او به هیچ یک از این پاسخ‌ها اشاره نکردند و ادعای گذشته خود را تکرار کردند.

یک بحث کلیدی و مهم که هم دولت و مجلس و هم مجمع تشخیص مصلحت روی آن توافق دارند این است که با پذیرش FATF هیچ اتفاقی در اعمال تحریم های بانکی از سوی آمریکا و اروپا نمی افتد. پس اصرار به پیوستن آن برای چیست؟

آیا رئیس جمهور می خواهد همین تدابیری که برای دور زدن تحریم ها صورت می گیرد از طریق پیوستن به این پیمان متوقف شود! و آمریکا تحریم ها را هوشمندتر کند؟.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    57 10
    ۸ سال است دولت روحانی دنبال عصبانی کردن و کشاندن ملت با حربه های مختلف کف خیابان است ،یک روز فتنه بنزینی یک روز جهش ناگهانی قیمت دلار و سکه یک‌روز غارت بورس و کمبود شدید اقلام غذایی مردم و ...،باشد که از این انتخاب درس عبرت گرفته باشیم و درست انتخاب کنیم
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      19 3
      آفرییییییییییین دقیقا
    • ناشناس IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      4 0
      در بی کفایتی این دولت که اصلا شکی میست...ولی دولتهای قبلی با سفره مردم چه کردند؟آیا دولتی بود که روند مثبت داشته باشد؟اوضاع معیشت مردم بهتر شده باشد!نرخ ارز و کالا روند نزولی داشته باشد!
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    25 3
    درخصوص برجام وتحریمها آمریکا مقامات کشور را محک زد ومقامات گفتند اول باید تحریمهای ظالمانه برداشته شودحالا کاملا امریکا متوجه شده است که تحریمها اثر کرده است.درگران کردن سوخت متوجه شد که تحریمها اثر کرده است .درکشاندن پول های مردم ونابودکردن ان تحریمها اثر کرده است وبهترین راه برای نارضایتی مردم این دو مورد بوده است .تحریمها رابه این سادگی لغو نخواهد کرد چون می داند یک دولت ضعیف درمقابل اوقراردارد.هنگامی تحریمها لغو خواهد شد که یک دولت قوی که قادر باشد تحریمها بشکند یا کم اثر کند روز لغو تحریمها فراخواهدرسید.
  • حمید IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    30 0
    تازه جیبمونم تو بورس خالی کردن
  • IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    15 2
    هر که متولد دهه 50 و 60 هست و برد از خان یغما که برد! وگرنه انان همچنان در فرودستیند، بازنده اند! این حرفها هم مشکل فودستان نسل سوخته دهه 50 و 60 حل نمیکند، جوانی رفت.
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    14 0
    نه چرخی چرخید وه وضعی درست شد .بدتروبدترشد وفقط خواسته یاناخواسته به دشمن گرادادن که بلکه حزب وگروه موفق بشه نه مردم درحزب وگروه مردم سرابی بیش نیستندواین دسته افرادناکارامد که اصلادردمردم رانمیدانندوهرگزنخواهنددانست امام رحمت الله خیلی گفته های باارزش ومهمی داشتن ومیگفتن حزب وگروه چپ وراست ووو....عامل نابودی وساخته غرب وباتلاق هرجامعه که به ان ورودکتد ومعنی این سخنان ارزشمندثابت شده ومردم خوب متوجه شدن وحنای این اشخاص بیرنگ شده واکنون دچارخودتحریمی وتحمیل سرابی بی سرنجام که طی این چندسال اخیر برسرمردم امده ومتاسفانه هنوزهم بعضی نمیخوان درس بگیرن ودارن غلط همه رادرون باتلاق گرفتارخویش توجیه وامها میکنند...
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    6 2
    سال 92 حقوق 400-500 تومنی خط فقر بود 2 میلیون !
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    26 1
    من به عنوان یک ایرانی خسارت دیده مادی و معنوی از آقای روحانی و شرکای ایشون شاکی هستم
  • ای بابا. IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    10 0
    خودتو ناراحت نکن ،خوب میدونن دارن چکار می کنند .... .
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    16 11
    تا کی میخواهید دنبال مقصر این شرایط بگردید دولت مجلس و کلا همه مسولین از بالاترین تا کوچکترین مسول حکومت مقصر هستند دنبال کسی نگیرید که خود می دانید مسبب این وضع و اوضاع چه کسی و چه کسانی هستند سیر از گرسنه و سواره از پیاده خبر ندارد
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      14 8
      همه رو با ۱چوب روندن و اینکه همشون عین همن که میشه بحث تو تاکسی هههههههههههه
    • توانی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      5 11
      ههههههههه و درد تو لیاقت بحث تاکسیرانان عزیزو نداری در ضمن همه این مباحث به نفع کشوره پس رو آب بخند.
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    17 0
    آخه کدام دکانداری می گوید ماست من ترش است ناکارآمدی دولت روحانی جهانی شده است آمارهای رتبه بندی بین المللی در شاخص های اقتصادی و توسعه را ملاحطه کنید ایران جز کشورهای رده پایین جدول است
  • US ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    18 4
    حق مردم بیسواد و ساده همین است افرین دولت محنرم
  • US ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    13 4
    حق مردم بیسواد و ساده همین است افرین دولت محنرم
  • مصطفی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    19 0
    چرخ جیب خودشون را میگن نه اقتصاد ما رو
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    17 0
    این دولت ، هفت سال است که روی اعصاب ملت راه می رود . روز خوش ندیدم از روزی که این دولت را دیدیم .
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    6 16
    نیاز نیست اینقده کاسه و کوزه سر جناح مخالفتون بشکنید،همین لجبازی های امثال شما باعث بوجود اومدن همچنین وضعیتی شده..خسته نباشید دلاوران
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      9 3
      یا خیلی پررویی یا خیلی بیسواد
  • عباس IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    2 17
    شما آقای کارشناس خودت واقعا نمیدونی که اقتصاد توسط چه کسانی نابود شده ؟؟؟؟ خودت واقعا نمیدونی دولت روحانی اصلا مقصر نیست ؟؟؟ بله مشکل از امثال شخص شماست و مردم دقیقا میدونن
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      13 1
      عجب اگه اصلاح طلبان مملکت رو با خاک یکسان هم کنند باز امثال تو می گویید تقصیر آنان نیست عجبا
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      7 3
      عباس جان اینو کجا شنیدی داداش؟تو تاکسی؟دیگه از سمت مردم حرف نزن لااقل نظر خودتو بگو
  • مهرداد IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    8 0
    متاسفانه به دلیل نفوذ عناصر خرابکار و جاسوس صهیونیستی در بدنه مدیران ارشد این دولت ما شاهد این اوضاع هستیم. اولین کار ورود سپاه به دستگیری گسترده مدیران جاسوس در هر رده باعث بهبود اوضاع خواهد شد
  • مهدی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    8 3
    این دولت با اعصاب مردم بازی می کند ، دولت قبلی جریان انحرافی از آب در می آید ، کدام دولت به حال مردم دل می سوزاند ؟؟؟؟؟؟ تو این چهل سال هیچ دولتی سرکار نیامد که به فکر مردمش باشه قیمت دلار از سال 1357 تا به حالا 373 هزار درصد گرون شده. بعد یارانه ما 12 ساله تورم نداره . این یعنی دولت دلسوز ؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    7 9
    دولت بعد هم خواهیم دید. هر روز بدبختر از دیروز
  • رضا US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    2 0
    آقای ریس جمهور لطف کن دیگه با بازی کردن با ارزش پول ملی هم روی اعصاب مردم نرو اگر الان دلار را پایین میاوری برای چند روز نباشه اگه برای چند روزه سعی کن از قدرت پیش امده برای ثبات بازار استفاده کنی اخه مای بدبخت با این نرخ دلار جنس خریدیم خدا برای تو و همتی نسازه
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    5 0
    مردم برای حرفهای روحانی پشیزی هم قائل نیستند چه برسد که اعصابشان به هم بریزد روحانی که صحبت میکند انگار با در ودیوار حرف میزند چون زمانی که روحانی در تلویزیون صحبت میکند 95درصد مردم تلویزیونهای خود را خاموش میکنند که حتی قیافه روحانی را نبینند
  • بهروز IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    3 0
    آقای روحانی درود به شرفت ... شما اصلا از جات تکون نمیخوری از هیچی خبر نداری اونی داره خوب میچرخه و گیج میخوره و سوت میکشه و دود میکنه کله مردم از اینهمه گرانی
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    2 0
    روحانی سرگیجه گرفته خیال میکنه دنیا می چرخه
  • حیدری CA ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    1 0
    آقای انبارلویی محترم ! تورّم هشتصد درصدی نه پنجاه در صدی
  • ز IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    2 1
    شما با مردم بازی نکنید مردم با شما بازی نمی کنند حال به هم زن ها
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    1 2
    نه بابا ناراحت نشید،فقط احمدی نژاد آدم بدی بود و بقیه امامزاده هستن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس