ناو شکن دنا

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از ایجاد یک مجموعه صنعتی برای طراحی و ساخت شبیه‌سازها در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع خبر داد.

به گزارش مشرق، گفت‌وگویی با امیر دریادار رستگاری، رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در رابطه با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متخصصان داخلی کشورمان در زمینه تامین تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح انجام شده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید:

قیمت شناورهای صادراتی ما کاملا رقابتی است

- از ۲۷ مهرماه سال ۹۹ و بعد از اینکه تحریم‌های تسلیحاتی برداشته شد، چه در حوزه واردات و چه در حوزه صادرات مشکلی در زمینه تسلیحات نظامی نداریم.

- امروز به بسیاری از کشورهای هم پیمان و دوست تسلیحات صادر می‌کنیم. در حوزه دریایی شناورهایی صادر کردیم که موشک‌های ساخت سازمان هوافضای وزارت دفاع روی آنها نصب شده است.

- قیمت شناورهای صادراتی ما کاملا رقابتی است. ما قیمت‌های خیلی بالایی نمی‌دهیم و همین خود جذابیت بسیار خوبی برای این کشورها ایجاد کرده است.

 سامانه نقطه‌ای کمند چهار هزار گلوله را در سطح ۲۵ سانتی متری شلیک می‌کند

- شناورهایی که قبلاً ساخته بودیم، مجهز به سامانه دفاع نقطه‌ای نبود. اخیرا سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع موفق به طراحی و تولید سامانه دفاعی نقطه‌ای کمند شده است که  قادر است ۴ هزار گلوله ۳۰ میلی‌متری را در یک سطح حدوداً ۲۵ سانتی متر مربع شلیک کند که دقیقا دفاع نقطه‌ای است.

- این سامانه هم مجهز به سامانه راداری ضد موشک‌های کروز دشمن است و هم مجهز به سامانه آپتیکی است. یعنی با دو سامانه به طور دقیق موشک ضد کروز کشتی را رصد می‌کند و به محض این که موشک به برد سلاح دفاع نقطه‌ای برسد فورا ۴ هزار گلوله ۳۰ میلیمتری به سمت آن شلیک می‌شود.

قابلیت‌های ناوشکن دنا؛ سامانه‌ هدایت‌آتش همزمان با ۵ هدف درگیر می‌شود

- ما در هر کلاس ناوشکنی که تولید می‌کنیم، بسیاری از سامانه‌ها را ارتقا می دهیم. در ناوشکن دنا هم این اتفاق رخ داده است.

- سامانه هدایت آتش دنا یکی از جدیدترین سامانه‌های ساخت صنایع الکترونیک است که قادر است ۴۰ هدف را به طور کامل رهگیری کرده و با بیش از ۵ هدف به طور همزمان درگیر شود.

- سامانه جنگ‌های الکترونیک بسیار پیشرفته‌ای در این ناوشکن نصب شده که باند طیف فرکانسی را افزایش دادیم و امروز این سامانه از پایین‌ترین باند تا بالاترین باند را می‌تواند رصد و محل انتشار آن را کاملا مشخص ‌کند.

‌ناوشکن دنا فراتر از افق ۳۰۰ کیلومتری را هدف قرار می‌دهد 

-  امروز موشک‌های ما بالای ۳۰۰ کیلومتر را مورد هدف قرار می‌دهند و برای این که بتوانیم دشمن را در آن فاصله ببینیم این قابلیت را در ناوشکن دنا ایجاد کردیم که افق را تا ۳۰۰ کیلو ببیند و موشک را به آن سمت شلیک کند.

- جنگ دریایی قبل از هرچیز جنگ الکترومغناطیس است یعنی شما شناور دشمن را دیگر نمی‌بینید بلکه این سنسورها هستند که باهم می جنگند و هر نیرویی قادر باشد زودتر دشمن را تشخیص دهد و امواج الکترومغناطیس را درست و بهتر کنترل کند و از امواج الکترومغناطیس دشمن جلوگیری کند آن نیرو برنده است. 

وابستگی در جنگ الکترونیک یعنی شکست 

- اگر در حوزه الکترونیک وابسته باشید جنگ را باختید چون سطح فناوری به حدی رسیده که دشمن از هزاران کیلومتر دورتر با ارسال یک سیگنال سامانه‌ای که به شما فروخته را می تواند خاموش کند.

- علاوه بر این با وجود ماهواره‌ها به راحتی می‌توانید در هر نقطه هرکار الکترومغناطیسی بخواهید، انجام دهید و اگر وابسته باشید با کوچکترین اختلال الکترونیکی سامانه شما از کار می‌افتد.

برای استقلال عملیاتی و تاکتیکی و راهبردی در نبرد باید تمامی سامانه‌ها بومی باشد

- اگر امروز کشورهای دنیا از کشورهای ابرقدرت تسلیحات می‌خرند قطعا آنها می‌دانند که اگر این تسلیحات بخواهد علیه خودشان استفاده شود قادرند سامانه را زمین‌گیر کنند.

- برای این که شما بتوانید استقلال عملیاتی و تاکتیکی و راهبردی در نبرد داشته باشید باید تمامی سامانه‌های الکترونیک، میکروالکترونیک، دیجیتال و سایبر شما بومی باشد تا با اطمینان در یک صحنه نبرد قابلیت دوام داشته باشید.

ساخت انواع شبیه‌ساز در سازمان صنایع دریایی 

- در سازمان صنایع دریایی برای شبیه سازها یک مجموعه صنعتی ایجاد کردیم و انواع شناورهایی که تولید می‌کنیم، سامانه شبیه ساز آن را هم تولید می‌کنیم که نفرات کاربر در آن سامانه‌ها تمرین‌ می‌کنند.

- دانش شبیه سازی هم در سازمان صنایع دریایی و هم دیگر سازمان‌های صنایع دفاع نهادینه شده است و در اختیار نیروی بهره‌بردار قرار می دهیم که آموزش‌ ببینند.

 نیازمند اعتماد سفارش دهندگان داخلی هستیم

 - همه نیازهای دفاعی کشور در داخل ساخته می‌شود. ما در تامین نیازهای بخش‌های غیرنظامی مثل شناورهای بزرگ و نفت‌کش‌های بزرگ، کشتی‌های باربری و فله بری بزرگ به هیچ عنوان ضعف تخصصی و صنعتی نداریم فقط نیازمند اعتماد به این مجموعه‌ها از سوی بهره‌برداران هستیم.

- زمانی رییس کشتی سازی ایزوایکو که بزرگترین کشتی سازی در جنوب غرب آسیاست، یک مهندس کشاورزی بود که این غفلت است و همین باعث دلخوری بهره‌برداران از صنایع کشتی‌سازی شد ولی امروز صنعت کشتی‌سازی به بلوغ رسیده و قادر است تمامی نیازهای دریایی را بسازد.

صنعت کشتی‌سازی قادر است به اندازه صنعت نفت برای ما بودجه بیاورد

- امروز هیچ نقطه گلوگاهی و فناوری کور و مبهم در این زمینه نمی‌بینیم و با مدیریت درست این صنعت قادر است به اندازه صنعت نفت برای ما بودجه بیاورد.

- تا افق ۲۰۳۰، یعنی تا ۹ سال دیگر ۳ هزار میلیارد دلار سرمایه در گردش صنعت دریایی جهان خواهد بود و ما هر چقدر در این زمینه بیشتر فعالیت کنیم می‌توانیم از این سه هزار میلیارد دلار سهم بیشتری داشته باشیم.

- در حال حاضر سهم ما زیر یک درصد است که خیلی کم است اما این توانایی وجود دارد و این قوه باید با یک مدیریت صحیح و یک اعتماد درست و یک الزام حاکمیتی به فعل دربیاید. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حمیدرضا IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    26 6
    با سلام ....... خدا قوت و بخاطر تمام مسولیت پذیری هایتان در تمام مباحث ___ دست مریزاد ___ . التماس دعا ***
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      4 4
      وقتی پوشاک مسئولان ما خارجی هست و فقط شعار حمایت از تولید داخل می دهند در عمل هم حمایتی نخواهد بود
    • حمید رضا IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      7 4
      با سلام ...... """ نظر دهنده محترم ..... دعوتتان میکنم به یک جمله بداهه از کاملترین انسانها . شهید چمران در ابتدای جنگ انهم در اوج بی حمایتی ها آنهم جنگ نفاق و چریکی در پاسخ افراد با شنیدن صدای اذان اشاره میکند __ تا صدای اذان هست امید پیروز شدن هست ___ اینکه فردی لباس با مارک خارجی بپوشه سلیقه خودش است اما اینکه مغز و تفکر آن شخص مارکش خارجی باشه پذیرفته نیست .. خدایا این سنگینی معشیت و حوایج بحق مردم ایران را به رفاه و آرامش تبدیل کن . التماس دعا ***
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    2 7
    برا ی اینکه فراتر از افق هدف قرار گیرد جنگ شبکه محور لازم است به علت گرد بودن زمین رادارهای دریایی بیشتر از۱۸۰ کیلومتر نمیتوانندهدف را کشف کنن
  • DE ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    3 6
    عجب !!!
  • محمد IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    8 18
    میگم نسازید بهتره.... تو این دو سال اخیر عربستان سکوتی پنج تا ناو جنگی الحاق کرده و ما هم هر سال داریم میگیم تا سه ماه دیگه رونمایی میشه
    • حمیدرضا IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      16 5
      یا سلام ........... """ نظر دهنده محترم ___ عربستان ی نمایشگاه بزرگ جنگی هست که اما استفاده از ان را هم بلد نیست انشالله تمام تجهیزات نظامی انها هم بدست رزمندگان مقاومت خواهد رسید .. تکاورهای نیروی دریایی ( سپاه _ ارتش ) اراده کنند از بین تجهیزات مدرن دریایی عربستان بن سلمان را کتف بسته به ایران می آورند . التماس دعا ***
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      7 4
      اگخ به مغزت فشار بیاری میفهمی عربستان از همه ور حمایت میشه و بودجش ده برابره و تحریم هم نیست
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      4 7
      چون قطعاتش از خارج وارد میشه تحریم جلوی واردات را گرفته برای همین میگن سه ماه دیگه سال دیگه ایران هم مثل ترکیه فقط مونتاژ کاره
    • آرش IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      2 0
      عقب افتاده...
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    5 18
    سیستم دفاعی ۶۳۰ روسی رو که به صورت کاملا بومی اسمشو عوض کردین قدیمیه وددشمنانتون خیلی پیشرفته ترش رو رو ناوهاشون دارن.البته مال ما میخوره ولی مال اونا نه.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    8 7
    ناو صادراتی هر ۱۲ سال یکی.
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      6 4
      از کجا میدونی ساخت هر ناو تو ایران 12 سال طول میکشه؟ تو بقیه کشورا چقدر طول میکشه؟
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    7 2
    ما دیگه کشور نفتی نیستیم
  • نیما IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    5 2
    با خوندن مطلب حال خوبی بهم دست داد،ولی بغضی از اضهار نظرهای منفی و خالی از اطلاعات درست رو که خوندم واقعا حالم بد شد... کی میخوایم باور کنیم که بزرگترین موفقیتها با تلاش و صد البته اعتماد به نفس اتفاق میفته... در ضمن لطفا از تیرانا لجن پراکنی نکنید،بوی تعفن منافقین حالمو خراب میکنه...!
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    5 2
    خسته نباشید درود بر غیرتتان
  • mahdivalipor IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    5 2
    فقطی با اراده بائر زیاد و همیشگی میتوانیم ان شالله خدا قوت با سرعت عمل زیاد حرکت رو به جلو داشته باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس