کد خبر 1198526
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
آرایش انتخاباتی جریان انقلاب/ائتلاف‌های انتخاباتی در چه مرحله‌ای به سر می‌برند

فضای انتخابات 1400 در حالی که زمان زیادی تا ثبت نام نامزدها و برگزاری انتخابات نماینده هنوز از شفافیت لازم برای ارزیابی و تحلیل دقیق انتخاباتی برخوردار نیست و قطعا این امر منوط به تصمیمات و رویکردهای کاندیداها و ائتلاف‌های انتخاباتی است.

به گزارش مشرق، کمتر از دوماه تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا باقی مانده و جریانهای سیاسی در طیف های مختلف درصدد سازماندهی عده و عٌده خود برای حضور در این عرصه هستند.

دو ساز و کار انتخاباتی

جریان انقلابی کشور هم با دو ساز و کار عمده که به شکل موازی اما در اهدافی مشترک فعالیت می کنند، احزاب و نیروهای سیاسی را برای دو انتخابات مهم پیش رو سازماندهی می کند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اصلی ترین ائتلاف جبهه انقلاب که با محوریت شخصیت‌هایی چون حداد عادل، مهدی چمران، محسن رضایی، پرویز سروری در انتخابات مجلس توانست موفقیت قاطعی به دست بیاورد از سویی و شورای وحدت نیروهای انقلاب هم که جامعه روحانیت مبارز و جمعی از احزاب سنتی از جمله جبهه پیروان و موتلفه اسلامی را در ساختار خود دارد، از سویی دیگر ساز و کارهایی را برای انتخابات پیش رو طراحی و سازماندهی کرده اند.

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اخیرا در نشست خبری خود ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد هماهنگی با شورای ائتلاف، در عین حال از عدم پیشرفت به نسبت قبل در این حوزه خبر داده بود.

ائتلاف‌های انتخاباتی در چه مرحله‌ای به سر می‌برند

با این حال متکی رسیدن به نامزد واحد را یکی از راهکارهای رسیدن به وحدت برای دو تشکل شورای ائتلاف و شورای وحدت برشمرد.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، ایجاد وحدت و انسجام سیاسی را ماموریت اصلی خود می‌داند و اتصال ظرفیت‌های بی بدیل جبهه انقلاب به مثابه یک کل منسجم و قدرتمند را بعنوان راهبرد اولویت دار پی می‌گیرد و به کمک شبکه اجتماعی گسترده خود، اعم از بدنه عظیم مردمی، تنوع کم نظیر گروه ها و جریانات اجتماعی و سیاسی و بویژه چهره‌های سرآمد، ممتاز و توانمند مدیریتی و اجرایی، این ماموریت و راهبرد را با جدیت دنبال می‌کند.

کاندیداها

از سویی دیگر در سطح اشخاص، شخصیت های متعددی که هنوز وارد هیچکدام از این دو ساز و کار نشده‌اند، جسته و گریخته رسما یا غیر رسمی فعالیت انتخاباتی خود را شروع کرده و یا حتی اعلام کاندیداتوری کرده اند.

ائتلاف‌های انتخاباتی در چه مرحله‌ای به سر می‌برند

شخصیت‌هایی چون رستم قاسمی، سعید محمد، سعید جلیلی، محسن رضایی، سیدعزت‌الله ضرغامی، محمد عباسی و محمد ناظمی اردکانی هستند که حضور آنها به طور جدی‌تری مطرح است و از سویی دیگر محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی هم دو شخصیتی هستند که حرف و حدیث‌هایی از حضور یا عدم حضورشان در صحنه رقابت‌های سیاسی 1400 مطرح است و قطعا حضورشان انتخابات را دستخوش تحولات زیادی خواهد کرد.

در این میان اعضای شورای وحدت بارها بر لزوم حضور رئیسی به عنوان گزینه اجماع‌ساز تاکید کرده‌اند و حتی تنها مسیر وحدت طیف‌های اصولگرایی را همین مسئله می‌دانند.

انتخابات شورای شهر

شورای شهر تهران هم دیگر انتخاباتی هست که در جای خود اهمیت بالایی دارد.

متکی در نشست خبری اخیر خود از ثبت نام 300 نفر از سوی شورای وحدت در انتخابات شورای هر تهران خبر داد و روند کاهش این تعداد تا رسیدن به لیست 21 نفره را منتشر کرد ولی طبق اعلام پرویز سروری شورای ائتلاف درمورد شورای شهر هنوز به مصادیق وارد نشده است.

هفته پیش بود که برخی از رسانه‌های عمدتا اصلاح‌طب لیستی را منتشر کردند که ادعا می شد لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات 1400 است ولی سروری در خبری ضمن تکذیب این لیست، اساسا از عدم ورود شورای ائتلاف به مصادیق خبر داد.

ائتلاف‌های انتخاباتی در چه مرحله‌ای به سر می‌برند

پرویز سروری، حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی، مهدی چمران، مرتضی طلایی، علیرضا احمدی، خسرو دانشجو، مهدی صیاد شیرازی، ابوالفضل قناعتی، سید محمد صادق حسینی بوشهری، محمد حسن قدیری ابیانه، صالح اسکندری، امین اسدی، علیرضا خجسته‌پور،‌ مهدی وکیل‌پور، مهدی اقراریان، حامد علامتی، فرید شهاب، حسین اخگرپور و ... از شخصیت‌های منتسب به جریان انقلابی هستند که در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند ولی هنوز لیست مشخصی منتشر نشده تا بتوان از کم و کیف این انتخابات گمانه زنی کرد.

در این انتخابات نیز تاکنون دو طیف عمده شوراهای وحدت و ائتلاف فعال هستند و طبق اعلام شخصیت‌های اصلی این دو ساز و کار، هنوز به نقطه مشترکی برای ارائه لیست واحد انتخاباتی نرسیده‌اند.

فضای انتخابات 1400 در حالی که زمان زیادی تا ثبت نام نامزدها و برگزاری انتخابات نماینده هنوز از شفافیت لازم برای ارزیابی و تحلیل دقیق انتخاباتی برخوردار نیست و قطعا این امر منوط به تصمیمات و رویکردهای کاندیداها و ائتلاف‌های انتخاباتی  است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سيمرغ IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    5 7
    چرا اسمي از احمدي نژاد نيست
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
      5 2
      چون رد صلاحیته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس