کد خبر 1200885
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
عرضه اولیه فردا در فرابورس لغو شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر نمادهای کوچک عرضه اولیه شوند و نمادهای بازرگ دست نگه دارند به نتایج بهتری در عرضه اولیه می‌رسیم.

به گزارش سرویس بورس مشرق، کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه تدبیری باید سنجیده شود که امسال مانند سال گذشته عرضه‌های اولیه با شکست مواجه نشوند؟ بیان کرد: در سال گذشته بازار رشد زیادی داشته و این رشد بر مبنای دلار و تورم بود.

آسایش اظهار کرد:عرضه اولیه‌ها توسط سازمان بورس معرفی و ارزش گذاری می‌شدند و یک مقدار بالاتر از ارزش سهام قیمت  نمادها را در نظر می گرفتند که علت این امر هیجانات بازار سرمایه بوده است، این در حالی است که قیمت گذاری باید هم تراز بازار سرمایه باشد، به دلیل اینکه ارزش‌گذاری‌ عرضه های اولیه بالا بود قیمت سهام ها اُفت کرد.

وی بیان کرد: اگر سازمان بورس بخواهد عرضه اولیه داشته باشد، تنها راهکار این است که صبر کند تا وضعیت بازار بهتر شود، راهکار دیگر این است که شرکت‌های کوچک عرضه اولیه شوند و شرکت‌های بزرگ دست نگه دارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:برای اینکه در زمان منفی بودن بازار، شرکت‌ها کوچک سود آوری داشته باشند می‌توان قیمت این عرضه ها را کمی پایین‌تر از ارزش ذاتی آنها اعلام کنند زیرا آنها سهم‌های کوچکی هستند و حقوقی‌ها می‌توانند فضای این سهام ها را مثبت کنند، اما در رابطه با سهام شرکت‌های بزرگ به این صورت نیست.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر دامنه نوسان برداشته شود بازار  به تعادل خود می‌رسد و می‌تواند عرضه اولیه‌ها انجام شود.

آسایش در رابطه با صندوق‌های دولتی گفت:سال گذشته صندوق دارا یکم موفق عمل کرد و ضرر نکرده است، اما در مورد پالایش باید دقت کنیم، این نماد متشکل از سهم‌ شرکت های پالایشی از جمله شتران، شبندر، شبریز و شپنا است، علت شکست این صندوق عرضه با قیمت بالا به مردم است.

وی گفت: اگر امسال هم دولت بخواهد برای کسری بودجه یا هر مورد دیگری عرضه اولیه صندوق داشته باشد باز هم قطعا شکست خواهد خورد  و اگر هم بخواهد صندوقی عرضه کند باید صبر کند تا وضعیت بازار کمی بهتر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 2
    اگر دامنه نوسان برداشته بشود پولدار ها میتوانند با چند میلیارد پول- سهم های کوچک را چند برابر کنند ونوسان گیری زیادی بکنند ممکن است حباب ایجاد شود که باعث نارضایتی خواهد شد
    • اسماعیل IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      0 0
      اتفاقا دیگر حقوقی ها نمی توانند هر رو قبل از پیش گشایش صف فروش ایجاد کنند و مردم ترسیده و به صف بپیوندند و کسانی هم علاقه دارند آتش به مال خود بزنند و به هر قیمتی بفروشند قیمت پایین رفته و این ها خالی می شوند و هم چنین نمی توانند صف خرید کاذب درست کنند حقوقی اگر قرار باشد خالی کند یک روزه قیمت به قدری پایین می آید که اگر هم خالی کردن با قیمت پایین خالی کنند . برداشتن دامنه نوسان بهترین اقدام برای بهبود بورس است
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
    2 0
    بورس به جز زد و بند و قیمت سازی و نشانه ای از تورم چی داره آخه صنعت ما در چه حده که بورس داشته باشیم. قیمت رو با زد و بند بالا میبرد همین میشه که یه دفه میاد پایین. اگه افزایش قیمت سهام هم داشته باشیم در اصل ارزش سهام نبوده تورم بوده که قیمت سهام رو برده بالا. نمونش سهام عدالت که با قیمت 500 هزار تومن 100 هزار تومن سود میده با قیمت 7.5 میلون 180 هزار تومن. با این اوضاع برید ببینید برای کارخونه زدن چه بدبختی هایی باید بکشید از مالیات بر ارزش افزوده تا .... . ببینید سودش چقدر میشه که به سهام دار چقدر برسه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس