به گزارش مشرق، بدون شک آماده سازی معلمان، خانواده ها و دانش آموزان برای حضور در بستر فضای مجازی و ارتباط گیری با آن از جمله اقدامات ضروری بود که در ابتدای معرفی سامانه «شاد» مغفول ماند و از طرفی محروم ماندن بسیاری از دانش آموزان روستایی و عشایری از فضای مدرسه و تلاش برای یادگیری، آموزش غیر حضوری را با مشکلات بسیار زیادی مواجهه ساخت.
بیشتر بخوانید:
تشریح محدودیتها بعد از موج جدید کرونا
با گذشت یک سال هم فضای نرم افزار شاد و هم نظام آموزشی آزمون و خطای خود را پس داده اند اما نکته بسیار مهم پس از گذشت یک سال تحصیلی و پیگیری آموزش ها از طریق فضای مجازی، درس نامه و شبکه آموزش توجه به این نکته ضروری است که همواره بسیاری از پایه های تحصیلی در این زمان دچار افت تحصیلی شدند؛ مسئلهای که معلمان از آن با اصطلاح «پایه ضعیف» از آن یاد می کنند.
اما به راستی آموزش و پرورش چه برنامهای برای جبران این ضربه تحصیلی و آموزشی دارد حالا که دیگر نقاط ضعف و قوت نرم افزار شاد به خوبی آشکار است و تعداد دانش آموزان محروم از ابزار الکترونیک مشخص شده است باید منتظر ماند و دید که آیا تبعات آموزش فضای مجازی از سوی وزارت آموزش و پرورش جبران خواهد شد یا همچنان این بار گران بر دوش معلمان و دانش آموزان می ماند؟
تبعات آموزش مجازی برای دانش آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی
سعیده موسوی معلم با سابقه پایه تحصیلی ابتدایی در استان گلستان، از مشکلات ناشی از تعطیلی مدارس و تبعات آموزش مجازی برای دانش آموزان گفت: آموزش مجازی موقعیت و شرایطی بود که آموزش و پرورش را تحت تاثیر فراوانی قرار داد و ما هیچ پیش زمینهای برای این شرایط نداشتیم به همین دلیل آزمون و خطاهای بسیار زیادی را انجام دادیم.
این معلم باسابقه افزود: استفاده از فضای مجازی مسئلهای بود که تبعات زیادی را برای دانش آموزان و معلمان به همراه داشت هرچند که در کنار این تبعات اثرگذاری های مثبت هم داشت. مثلاً بعد از تجربه آموزش مجازی بیشتر معلمان و مسئولان بر این باور هستند که با بهبودی شرایط نیز باید از بستر فضای مجازی برای آموزش استفاده کرد.
وی اظهار کرد: به هر حال در دوره ابتدایی به دلیل اینکه آموزش هایش متکی به معلم است و نسبت به بقیه مقاطع دانش آموزان بیشتر به حضور معلم نیازمندند، تبعات استفاده از فضای مجازی در آنجا بیشتر محسوس بوده است.
بیشترین تبعات ناشی از آموزش های مجازی متوجه دانش آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی بود. دانش آموزانی که برای یادگیری نیازمند حضور در کلاس بودند و حالا با پایه ضعیف به مقاطع بالاتر تحصیلی می روند، به خصوص اینکه در سال گذشته نواقص آموزش از طریق فضای مجازی بسیار زیاد بود
موسوی با اشاره به تبعات ناشی از آموزش های مجازی برای پایه اول تا سوم ابتدایی عنوان کرد: بیشترین تبعات ناشی از آموزش های مجازی متوجه دانش آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی بود. دانش آموزانی که برای یادگیری نیازمند حضور در کلاس بودند و حالا با پایه ضعیف به مقاطع بالاتر تحصیلی می روند، به خصوص اینکه در سال گذشته نواقص آموزش از طریق فضای مجازی بسیار زیاد بود.
وی تصریح کرد: در عین حال که آموزش مجازی تبعات منفی و آسیب های فراوانی داشته و ما ناگزیر به استفاده از این بستر بودیم. بسیاری از دانش آموزان در گوشه و کنار ایران به دلیل عدم دسترسی به ابزار الکترونیک، اینترنت پرسرعت و … از تحصیل باز ماندند و این مسئله محدودیت آموزش و مشکلات آن را بیش از پیش کرد.
این معلم با سابقه با بیان این نکته که تبعات آموزش از طریق فضای مجازی متوجه تمام پایه های تحصیلی است، اظهار کرد: معلمان در سال گذشته بار بسیار سنگینی را بر دوش داشتند و برای دانش آموزانی که دسترسی به فضای مجازی و ابزار الکترونیک را به هر نحو نداشتند درس نامه هایی را تهیه می کردند و برای آموزش به سراغ دانش آموزان رفته و حداقل هفتهای یکبار و یا ماهانه این درس نامه ها تحویل دانش آموزان داده می شد.
حضور گروه های جهادی برای تدریس در مناطق محروم
موسی گفت: اگرچه فضای مجازی تبعات زیادی را به دنبال داشت اما نکات مثبتی را نیز با خود به همراه داشت آن هم تقویت مهارت های دانش آموزان و معلمان بود؛ همانطور که می دانید ما در عصری زندگی می کنیم که ناگزیر به استفاده از ابزار مجازی هستیم و چنین شرایطی سبب شد تا دانش آموزان و معلمان در پایه های بالاتر خودشان اقدام به تولید محتوا کنند.
اما وی در خصوص نحوه آموزش در شرایط کنونی نیز اظهار کرد: در حال حاضر آموزش در مدارس شهری و روستایی متفاوت است به شکلی که تا قبل از شروع سال جدید و با رنگ بندی زرد و آبی که بیشتر شهرهای ایران داشتند حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری بود و دانش آموزان می توانستند به صورت حضوری از آموزش بهره مند باشند.
وی همچنین درباره استفاده از نرم افزارهای مختلف برای آموزش عنوان کرد: در مدارس دولتی اغلب از نرم افزار شاد برای آموزش استفاده می شود اما گاهی این نرم افزار با مشکلاتی روبه روست که ناچار به استفاده از نرم افزارهایی مانند واتس آپ هستیم اما در مدارس غیرانتفاعی از سایر نرم افزار ها هم استفاده می شود.
موسوی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت آموزش و پرورش برنامهای برای جبران صدمات ناشی از آموزش مجازی دارد یا خیر افزود: متاسفانه هیچ برنامهای تا این لحظه برای صدمات ناشی از آموزش مجازی وجود نداشته است و تنها آموزش و پرورش از مدارس خواسته تا اگر برنامه های متفاوتی برای جبران این صدمات دارند ارائه دهند اما واقعیت امر این است که با توجه به شرایط موجود هر گونه راهکاری به نتیجه مثبتی نمی رسد چراکه تنها راه حل جبران تبعات ناشی از آموزش های فضای مجازی حضور در کلاس است که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست.
این معلم باسابقه در آخر تاکید کرد: خوشبختانه در استان گلستان طرحی با عنوان «شهید عاطفی نژاد» در حال انجام است که دانشجو معلمان و یا معلمان جهادی در این طرح در مناطق روستایی و محروم استان حضور پیدا کرده و با برگزاری کلاس های تقویتی و جبرانی برای دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی و با کمترین تعداد دانش آموزان در چند شیفت توانستند خلا عدم دسترسی به فضای مجازی و تبعات ناشی از آموزش های مجازی را تا حد زیادی جبران کنند.