کد خبر 1203211
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
جزییات برگزاری مجامع الکترونیک شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت

چند روزی است که رئیس جمهور موضوع وام یا کارت اعتباری سهام عدالت را برای استفاده مردم مطرح کرده است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، روند اعطای کارت اعتباری سهام عدالت از ۲۵ بهمن پارسال برای مشمولان سهام عدالت فراهم شده است که تاکنون  فقط دو بانک ملی و تجارت برای صدور این کارت اعلام آمادگی کرده‌اند.

این مسئله در حالی رخ داد که سرانجام هفته گذشته ۱۸ فروردین ۱۴۰۰  رئیس جمهور  در جلسه هیئت دولت در رابطه با اعطای کارت اعتباری، اظهار کرد: از هفته آینده کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت و یارانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، مردم برای گرفتن این کارت اعتباری نیاز به مراجعه حضوری به بانک ها ندارند و می توانند همه مراحل دریافت این کارت را به صورت اینترنتی انجام دهند.

وی افزود: اعتبار این کارت برای دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی برای هر نفر ۱۴ میلیون تومان و برای دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۷ میلیون تومان است.

 اعطای کارت های  اعتباری توسط تمام بانک ها تا اردیبهشت ماه 

 پیرو صحبت های آقای روحانی ، ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ نیز  عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت بانک‌های ارائه دهنده کارت اعتباری سهام عدالت گفت: در راستا مصوبه‌ای که  از سوی دولت آماده شده است، به جز بانک‌های ملی و تجارت باید بانک‌های دیگر هم برای صدور کارت اعتباری سهام عدالت مشارکت کنند.
 
 معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد تصریح کرد: تا اردیبشهت امسال، سایر بانک‌ها نیز به صدور کارت اعتباری سهام عدالت ورود خواهند کرد.
حال با توجه به صحبت های صورت گرفته  در خصوص کارت های اعتباری  برای تعداد زیادی از سهامداران سوال پیش خواهد آمد که این کارت ها به چه کسانی تعلق خواهد یافت به همین خاطر ما در این رابطه با یکی از مسئولان مربوط به گفت و گو نشستیم. 

کارت های اعتباری  به چه کسانی اختصاص خواهد یافت؟

حسین فهیمی سخنگوی ستاد سهام عدالت در پاسخ به این سوال که کارت اعتباری سهام عدالت به چه کسانی تعلق خواهد یافت؟ اظهار کرد: در این مرحله، به کسانی که سهام خود را فروخته اند کارت اعتباری تعلق نمی‌گیرد. یعنی از مجموع ۴۹ میلیون نفر، سه میلیون و دویست هزار نفری که سهام خود را فروخته اند، کارت اعتباری دریافت نمی‌کنند.

فهیمی در ادامه اظهار کرد: براساس تصمیمی که گرفته شده قرار است که اگر این تسهیلات تا یک ماه بازپرداخت شود، هیچ گونه هزینه مالی نداشته باشد. اما بعد از گذشت یک ماه به وام‌های سه ساله، سود ۱۸ درصد تعلق می گیرد.

پیرو صحبت‌های سخنگوی سهام عدالت  و نکته‌ای که به آن اشاره کرد. شرط دریافت کارت‌های اعتیاری چیست و اشخاصی که این کارت‌ها را دریافت کردند از کدام فروشگاه‌ها می‌توانند کالای مورد نیاز خود را تا سقف ۷ یا ۱۴ میلیون خریداری کنند؟ به همین خاطر ما برای دست یابی به پاسخ  این سوال  با یکی از مسئولان کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی به گفت و گو پرداختیم.

توکلی، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت  در رابطه با جزئیات طرح اعطای کارت اعتباری سهام عدالت که در جلسه هیئت دولت توسط رئیس جمهور بیان شد، اظهار کرد: طبق مصوبه سال گذشته که قرار شده بود به سهامدارانی که سهام عدالت دارند کارت اعتباری تعلق بگیرد،  روحانی در جلسه هیئت دولت اشاره‌ای به این مصوبه کردند.

مبلغ قابل پرداخت از جانب بانک ها فقط در غالب کارت های اعتباری

او بیان کرد: سهامداران سهام عدالت برای برخورداری از این کارت اعتباری باید ۵۰ درصد از سهام خود را تحت عنوان وثیقه در اختیار بانک مورد نظر بگذارند البته که این مبلغ قرار نیست  به صورت وجه نقد در اختیار سهامداران قرار بگیرد بلکه بانک‌ها باید مبلغ  پرداختی  را  تحت عنوان یک کارت اعتباری در اختیار سهامداران بگذارند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت گفت: اشخاص که ارزش برگ سهام عدالتشان یک میلیون یا پانصد هزار تومان است با در نظر گرفتن پنجاه درصد به ترتیب مبلغ ۱۴ میلیون و ۷ میلیون تومان وام دریافت خواهند کرد.

توکلی گفت: سهامدارانی که قرار است برای دریافت وام سهام عدالت اقدام کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته نخست اشخاصی هستند که سهامشان را نفروختند و از سهام عدالتشان به عنوان وثیقه استفاده خواهند کرد، دسته دوم سهامدارانی هستند که ۳۰ درصد از سهامشان را فروختند که این افراد در صورت تقاضا برای دریافت وام باید ۲۰ درصد از سهام عدالت و ۳۰ درصد مابقی را از یارانه خود بهره بگیرند و دسته سوم سهامدارانی هستند که به طور کل ۶۰ درصد از سهامشان را فروخته اند به همین خاطر این دسته از افراد در صورت رجوع برای دریافت وام فقط می‌توانند یارانه خود را به عنوان وثیقه قرار دهند.

شرط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت چیست؟

او تصریح کرد: اشخاصی که می‌خواهند برای دریافت کارت اعتباری اقدام کنند باید سجامی باشند، اما تقاضا داریم به سبب شرایط کرونایی و اقتصادی مسئولان مربوط این الزام این امر را بردارند و از طرف دیگر خواهان آن هستیم که  تعداد فروشگاهای زنجیره‌ای که اشخاص می‌توانند از  طریق این کارت ها کالاهای مورد نظر خود را خرید کنند افزایش دهند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت بیان کرد: فعلا ابلاغیه اجرایی آن صادر نشده، ولی قبلا دو بانک ملی و تجارت به صدور این کارت‌های اعتباری می‌پرداختند، همچنین باز پرداخت آن بدین نحو است که اگر فرد این مبلغ را فقط برای یک ماه دریافت کرده باشد سودی  به مبلغ اخذ شده  تعلق نمی‌گیرد، اما اگر مدت زمان  باز پرداختش طول بکشد اشخاص باید مبلغ دریافت را با سود ۱۸  بازگردانند.

شرایط تورومی عامل افزایش ترخ باز پرداخت کارت های اعتباری 

ناصر حکیمی مشاور مدیر عامل بانک تجارت در رابطه با بازپرداخت سود ۱۸ درصد بعد از دریافت کارت اعتباری توسط اشخاص، اظهار کرد: نرخ سود در نظر گرفته شده یک شرایط عادی دارد و بازپرداخت آن دو یا سه سال در نظر گرفته شده است همچنین باید گفت در شرایطی که نرخ تورم بالای سی درصد لحاظ شده تسهیلات ۱۸ درصدی، ۱۲ درصد نیز نسبت به تورم پایین‌تر است.

او افزود: همین نرخ بازپرداخت ۱۸ درصد یک مزیت به حساب می‌آید، به سبب آن اگر پایین‌تر از یک حدی باشد سبب زیان رساندن به بانک می‌شود به گونه‌ای که کار دستگاه‌ها را تا حدودی متوقف می‌کند.

حکیمی تاکید کرد: باید یک تعادلی بین سود و زیان بانک و نرخی که مردم متقاضی آن هستند به وجود بیاید.

در پایان با توجه به شرایط و اوضاع اقتصادی حاکم  بر جامعه باید گفت امیدواریم هرچه سریع تر این طرح عملی شود، اما ناگفته نماند نکته ای که باید به آن اشاره کرد با توجه به اینکه سهام عدالت  به قشر متوسط و ضعیف جامعه تعلق گرفته بهتر است که مسئولان توجه ویژه ای را نسبت به سود بازپرداختی داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • چنور IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    11 0
    ما که سهام عدالت نداریم باید خاک کجا رو سرمون کنیم
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      1 1
      خوب میگن که اگه سهام عدالت نداشته باشن یا شصت درصدش رو فروخته باشند یارانه پشتوانه قرار میگیره
  • رضا IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    13 0
    همش چ ت وپرته
  • نعمت الله IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    13 0
    یه وام 7میلیونی از سهام عدالت خودمون میخواین بدین برای ما شرط هم میزارید حسن روحانی تو برو برادرتو تو زندن جمع کن
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    3 0
    تو سایت خود بانک نوشته ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان رئس جمهور و خبرنگارا میگن ۷ میلیون
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    سلام ریس جمهوری گفته سهام عدالت ویارانه بگیران ودرصمن قراربوددراین هفته چهارشنبه فردادولت اطلاع رسانی کند وقسط این کارت اعتباری چقدراست وکجامی شودثبت نام کرد وده هاسوال دیکراست بدون جواب درهرحال فرداچهارشنبه طبق قول ریس جمهوری ملت منتطرهستند تااطلاعات کاملتری درهیت دولت فردااعلام گردد دراین روزهای بداقتصادی خصوصا بازنشستگان حداقلی تامین اجتماعی بادریافتی ۲تا۳ ملیونی که واقعا مستاصل ازخرچ روزانه سفره خانواده هایشان هستند بااین درامادهای ناچیزشان وبااین تورم ساعتی درکشور
    • IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      2 0
      من چهارتابچه دارم سهام عدالت هم ندارم مستاجرهم هستم ینفرکارگر چکارکنم کجاثبت نام کنم توروخداراهنماییم کنید
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    5 1
    ما وامی میخویم که بتونیم همه جا ازش خرید کنیم. مثلا خرج دکتر و .. کنیم . ولی این ظاهرا فقط وام برای خرید از یک جاهای خاص هست؟؟؟؟/
  • DE ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    4 0
    چگونه وام سهام عدالت بگیریم؟ من ترجیح میدم بجای وام کرونا بگیرم راحت تر و سریعتره .قسط هاش هم عقب نمی افته چند روزه کار تمامه .ولی حیف که کرونا رفت پیک نیک دیگه میشه راحت رفت ترکیه کیش مات رخ ...والا دیگه وامم کجام بود
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 1
    عجب
  • نعمت الله IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 1
    ولی پول به حسابم واریز نشد
  • ملوک ایزدی DE ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    من که شخصی مستمند هستم چرا وام را نمی دهند بانک اعلام میکند هنوز ابلاغ نشده
  • محمدی IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    سلام ایا نمیشه با این کارت اعتباری وسایل خانه بخریم
    • عشق زندگیم IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      0 0
      منو بابام داریم ابجی مو دوتا داداش هام ومامان نداریم واسه ما دوتا که واسه بایام ۲۵ هزار ریختن واسه خودم که ۵۵ هزار ریختن اونم که بانک کشاورزی ۲۷ هزار شو نمیده
  • مهدی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    4 0
    بهتر است به جای خرید کالا پول داخل کارتهای اعتباری باشد وگرنه بی ارزش خواهد بود چون دیگر دردهای مردم درمان حداقلی نخواهد شد با این اوضاع بد اقتصادی واقعا
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 2
    سلام برایه کارت اعتباری سهام ادالت کجا کارت بگیریم
  • علی مشکاتي IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 1
    خوب
  • اصغر IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    6 0
    متاسفانه یک هفته در زمرد بانک تجارت اقدام میکنم ولی برنامه جوابگو نیست همش تبلیغات الکیه زیرساختها آماده نیست چرا مردم سر کار میزارند
  • محمد بابائی IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    سلام کسانیکه بطور کلی سهام عدالت ندارند و اینکه واجد شرایط دریافت کارت اعتباری ۱۴ میلیونی هستند چکار باید بکنند ما که از گرفتن سهام عدالت جا مانده ایم کی سهام عدالت را خواهیم گرفت راهنمایی بفرمایید سپاسگزارم
  • اچکه مزانت IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    8 0
    مرگ بر سهام بی عدالت مرگ بر سهام بی عدالت
  • ناصربهادری IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    مسخرست ۷میلیون سهام عدالتموبگیرید ودرعوضش خریدازفروشگاهاییکه شمامیگویدانجام بدهم خب که نمیشه نخودلوبیا بخرم وتازه این سوء استفاده ازمن است که سهامم دراختیارشما باشد من خریدکنم ؟اینچه سهامیست؟چرا مردم روبه بازی گرفتین؟
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    همش چرت و پرته واسه گول زدن و البته کلاه گذاشتن سر ملت...
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    سلام حالا این کارت اعتباری ایا به درد بخوره یا نه اصلا ۱۴ میلیون باش مگه چی میشد پول نقد باشه به درد مردم هم بخوره مردم با این گرانی هزار جور گرفتاری داره
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    خدایش اقایون محترم لطفا کارت اعتباری رو جوری برنامه ریزی کنید که همش بابت خرید وسایل خوراکی نباشه الان خود من براش برنامه ریزی کرده بودم برم دکتر پول اجاره خونه رو باهاش برنامه ریزی کرده بودم تورو خدا فکر مردم باشید
  • Saeed IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    9 0
    خاک تو سر رئیس جمهور ودولت مردان ایران بااین وام دادنشون برای سهم خودمون شرط و شروط میزارند دلمون خوشه تو ایرون زندگی میکنیم
  • بدبخت IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    من نه خودم نه بچهام سهام بی عدالت نداریم زیر نقطه صفر قرار داریم فقر فقط به ما تعلق میگیرد خداوند لعنتتون کند اسم عدالت روی این همه بی عدالتی نگذاری لعنتیهای از خدا بی خبر
  • جولان زاده IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    من چراسهام عدالت ندارم ؟ چطورثبت نام کنم سپرست هستم ودوفرزنددارم
  • علی جلیل زاده ایدلو IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    سحام عدالت مو میخوام
  • نسرین اسمعیلی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    من زن بی سرپرست هستم 3 تا بچه دارم و سهام عدالت ندارم مستاجرم تحت پوشش هیچ ارقانی نیستم چکار باید بکنم با بچه هام باید خودمو بکشم خواهشنا اکه انسان هستید رسیدگی کنید
    • محمد IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      3 2
      شماره کارت بفرست تا مبلغی کمک کنم
  • ذوالفقاری IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    اخه بیشعورخرخودتی مردموخرفرض کردی سهام عدالتوداری ازچنگ مردم میکشی داری ازکیسه خلیفه میبخشی ازاینورمیزاری جیبمون بااون دستت ازمون میدزدیش مردم فکرکنیددارید چیکارمیکنید این وامونگیرید اگربنا به پس دادنش باشه همون سهامتونومیفروختین بهتربودچرااونموقع همتون کلاس میزاشتین که نمیفرشیم اینده داره خودروحانیم میگفتم پیشنهادمیدم نفرشید همین نقشش بودمیخواست اینجوری ازچنگمون درش بیاره
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    سلام کسی تونسته از برنامه زمرد وام بگیره ؟ والامن ک یک هفته هس هرکاری میکنم نمیشه
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    1 0
    او افزود: همین نرخ بازپرداخت ۱۸ درصد یک مزیت به حساب می‌آید، به سبب آن اگر پایین‌تر از یک حدی باشد سبب زیان رساندن به بانک می‌شود به گونه‌ای که کار دستگاه‌ها را تا حدودی متوقف می‌کند. اون زمان که هزار میلیارد هزار میلیارد به مفسدان اقتصادی (مسؤولان مفسد) میدادید... به بانک زیان وارد نشد... 🤔🤔
  • داریوش IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 0
    بله میخوان مثل قضیه ثبت نام کپسول گاز مایع و سجام و دیگر ثبت نام ها جبران بودجه کنید
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 0
    مثل ادم بگید اونایی که سی درصد رو فروختم چه طور باید عمل کنن؟
  • ابراهیم اتلی خانی IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 1
    سود سهام عدالت را ماننده یارانه به حساب خود شخص واریز نماید ،،اون نوشته هایی که در بالا در مورد چگونگی توضیع دادید بعضی از افاراد سواد بالا هالیشانه بعضی ها مثل من اره با تر تشخیص نمیدهند
  • مهشید IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    من سهامم غیر مستقیم زدم به من هم این وام تعلق دارد آیا ؟
    • IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
      0 0
      بله تعلق میگیره هم مستقیم ها هم غیر مستقیم ها
  • بابک IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    میگن وام اونم باید بری روغن و برنج هندی وتن ماهی وماکارونیو از این چیزا بخری بعد نمیتونی پس بدی سهامت مصادره میشه و تمام،معیشتی من ۱۷۲تومانه امروز اومده حسابم ۱۵۳ تومان اومده
  • کاربر IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    قسطشو چجوری میدیم؟از یارانه هر فرد کم میکنن؟؟؟خب طرف بیپوله سهام عدالت گرفته:/ ماهی ۳۰۰ از کجا بیاره قسط بده؟
  • رمضان سلگی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    سلام احتیاج به وام سهام عدالت داریم راهنمای کنید تشکر
  • چنگیز IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    راست میگن یه وام میخوان بده فقط امروز فردا میکنن اگه وام میدیم بدین اونم ب همه ی بانک ها بدین چیه فقط دو بانک تاریخش مشخص کنین ن این که مردم رو مسخره میکنین
  • حسین IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    به بنده وام 7 میلیونی می خورد، اقدام کردم 2 میلیون بیشتر نمی دن پس این حرفا چيه که می گن 7 میلیون می دن لطفا این خبرتون رو اصلاح کنید 7 میلیونی در کار نیست...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس