کد خبر 1203488
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
بورس نمایه

معاملات بازار سهام در روز آخر ممکن است معاملات روز سه شنبه را تحت تاثیر قرار دهد. چهار کارشناس بورس امروز ۲۵ فروردین را پیش بینی کرده اند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، معاملات روز سه شنبه بالاخره به مانند انتظارات پیش بینی شد و شاخص به مدد تقویت تقاضاها در شاخص‌سازها توانست روز مثبتی را به ثبت برساند. البته همچنان منتقدان و بازیگران حرفه‌ای بازار نسبت به تاکید روی شاخص‌سازها انتقاد دارند و شرایط کنونی را نیز همچنان شکننده ارزیابی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

عوامل موثر بر بازار سرمایه ۱۴۰۰

از سوی دیگر با نزدیک شدن به انتخابات، دولت سعی دارد بازارها را از شرایط التهاب خارج کند و آرام نگه دارد. در این میان همچنان انتقادات به سیاست‌گذار وارد است اما آنچه به نظر هنوز اغفال شده، رفع محدودیت‌ها بر سر تقاضا و عرضه است زیرا که اعمال هر گونه محدودیت در دو سوی بازیگران بازار می‌تواند رفتارها را از شرایط عقلانی خارج کند. سیاست‌گذار در روزهای گذشته قدم در مسیری گذاشته که قصد دارد به فربه‌شدن خریدار در سمت تقاضا کمک کند اما باید دید این تصمیم چه تاثیری در بلندمدت بازار خواهد داشت. منتقدان از این زاویه به این سیاست‌ها نقد دارند که تصمیم‌گری‌ها نباید محدود به یک بازه زمانی خاص باشد و سیاست‌ها باید در مسیری حرکت کند که به بازار عمق ببخشد تا از آن هیجانات غیرمنطقی دوری کند.

با این وصف برای معاملات چهارشنبه پیش بینی میشود به دلیل افزایش فشار عرضه در روز آخر هفته، رشد شاخص را در روز سه‌شنبه تحت تاثیر قرار دهد.

اولین روز مثبت بازار در سال ۱۴۰۰

علیرضا عزیزالهی/ کارشناس بازار سرمایه

در معاملات روز سه‌شنبه برای اولین بار از شروع سال جدید، به مدد سهم‌های شاخص ساز، شاهد افزایش حدود ۱۸،۵۰۰ واحدی شاخص کل بودیم. هرچند همچنان حدود ۴۰۰ نماد درگیر صفوف فروش  هستند.

باتوجه به جمع آوری صفوف فروش در  برخی از سهم های شاخص ساز در روز گذشته، انتظار افزایش تقاضا در روز جاری وجود داشت. با این حال به نظر می رسد همچنان کلیت بازار وضعیت مناسب و متعادلی ندارد و تمام اتفاقات بازار صرفا در تعداد اندکی از سهم های شاخص ساز خلاصه شده است و این افزایش تقاضا دوام زیادی نخواهد داشت. پیش‌بینی می شود در معاملات روز  چهارشنبه بر فشار عرضه ها افزوده شود.

شکارچیان وال یا ماهیگیران کوچک

ابراهیم جباری/ کارشناس بازار سرمایه

تفاوت در این است، سهم های کوچک و متوسط بازار هویت دارند. در کتاب whale hunting (شکار وال) جزیره ای تصویر میشود که مردمان آن وابسته به شکار یک وال زندگی میکنند. آنها باید هر سال یک وال ماده پیشرو را با همکاری یکدیگر شکار کنند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

تمامی اهالی آن جزیره درگیر شکار وال هستند. به عنوان مثال به کودکان ۷ ساله یاد می‌دهند که در زمان مشخصی از سال رد مرغان دریایی را بگیرند تا از روی آنها وال را شناسایی کنند. تمامی خانه ها از استخوان های وال ساخته شده، و سوخت گرمای زمستان روغن سینه وال است. به طوری که اگر یک سال نتوانند وال را شکار کنند دچار زجر و بدبختی شدیدی میشوند و تعداد زیادی از اهالی می‌میرند.

اما نکته عجیب آنجاست که در بخشی از کتاب به افرادی در جزیره اشاره میکند که علاقه ای به شکار وال ندارند و با ماهیگیری گذران زندگی میکنند!! دیگر اهالی اما اعتقادی به ماهیگیری ندارند و شکار وال را امری ضروری میدانند.

شرایط فعلی بازار همچون شکار وال شده است. تمامی اهالی بازار و سردمداران، به دنبال جمع کردن سهام بزرگ شاخص ساز هستند. در حالی که اگر قدری تفکر ماهیگیری باشد میتوان به این موضوع پی برد که توجه به سهام کوچک و متوسط بازار میتواند بازار را احیا کند.

اما این موضوع دو بعد دارد

بعد اول مربوط به ارکان بازار است که ذهن بازار را نسبت به سهام شاخص ساز شرطی نموده

و بعد دوم اینکه سهامداران رشد تمامی سهام خود را منوط به رشد شاخص سازان می‌بینند

دیر یا زود با بلوغ بازار اهالی بازار متوجه می شوند که باید سهم را مستقل از وضعیت کلی بازار هم بررسی کنند و اینگونه هیجانات را در خود کنترل کنند. از کلیات که بگذریم همانطور که در روزهای قبل عرض نمودیم ۱۲۳۰ حمایت بسیار معتبری برای بازار محسوب می‌شد که با یک تلورانس بسیار کوچک از همین ناحیه برگشت داده شد. خرید های حقوقی نشانگر تلاش برای تعادل بازار است نه صعود شارپ و البته این برای بازار مفید است‌.

در روزهای آتی اگر باز هم شاهد حمایت همه جانبه از بازار باشیم میتوانیم به بازدهی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها خوش بین باشیم. شاخص هم‌وزن نیز در جای خوبی قرار دارد و اکثر سهام کوچک یک عامل زمانی مثبت در هفته آتی دارند. فراموش نکنید که موج های صعودی در دل نا امیدی شکل می‌گیرند.

بازار احتمالی روز آخر هفته

امیرحسین واعظ/ کارشناس بازار سرمایه

ارزش معاملات خرد در بازار امروز، از میانگین یک ماه اخیر فراتر رفت و این مسئله به لطف صف خرید برخی نمادهای شاخص‌ساز بود. در واقع صف خرید «شستا» و «فولاد» که در ادامه تعادل معاملات آن‌ها در روز گذشته شکل گرفت، جو کلی بازار را بهبود بخشید و در نهایت شاخص‌کل رشد ۱.۵ درصدی را به ثبت رساند. با این حال حجم فروش بازیگران حقوقی در نیمه دوم بازار افزایش یافت و این مسئله برای سهامداران تداعی‌گر فروش سنگین حقوقی‌ها در مرداد و شهریور سال گذشته بود.

اگر چه اغلب نمادهای شاخص‌ساز و مطرح تا پایان بازار سبزپوش باقی ماندند اما صف فروشی که همچنان نیمی از کل بازار را در برگرفته است  نشان می‌دهد  اعتماد عمومی به بازار بازنگشته است. رغبت سرمایه‌گذاران برای خرید و تزریق نقدینگی نیز در زمانی افزایش می‌یابد که بازار بتواند نقدشوندگی خود را تضمین کند. به همین جهت در معاملات فردا نیز شاهد عرضه‌هایی با شدت و قدرت روزهای گذشته خواهیم بود.

از حرف تا عمل

احمد بزرگی/ کارشناس بازار سرمایه

این روزها با توجه به نزدیک شدن به انتخابات شاهد این هستیم که مسئولین در تکاپو بیشتر افتادند و حرف های خوبی میزنند اما وقتی که به عمل میرسد نتیجه آن که سهامدار حس میکند چیزی نیست جز بیش از هفتاد درصد صف فروش سهام بازار  و همچنین سبز کردن چند سهم دولتی و شاخص سازی.

از طرف دیگر که پای عمل میرسد میبینیم مثل امروز  سهم فولاد که به عنوان لیدر بازار  شناخته شده هست  حقوقی صد میلیون برگ سهام و بیشتر از پنجاه درصد  حجم معاملات را به فروش رسانده و باعث میشود بقیه بازار پُر عرضه شود. خیلی از سهامداران سوالاتی در ذهنشان هست که ده هزار میلیارد که قرار بود صندوق تثبیت بازار وارد بازار کنند، کجا رفت.

در تی اس ای مشاهده کنید میبینید که اوراق خریده اند، علی ای حال انتظار دارم بورس امروز پر نوسان باشد و این روزها اخبار خوب بیشتر مخابره شود.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ناصر IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    5 0
    روند مثبت کجاست پرتفوی ما که هر روز آب میره
    • نادری IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      3 0
      دروغ دروع دروغ فقط اخبار مثبت مخابره میشه امروز هم چهارشنبه 25 فروردین نیمه دوم همه خالی کردن حقیقت رو بگید بورس خیری نمیده دیگه تموم شد اونی که اومد ببره برد تمام
  • علی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    3 0
    خرید زدن مساوی است با فرو رفتن در باتلاق.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    2 0
    سلام بنده بیش از 30نماد دارم که 19 نماد آن عرضه اولیه است که کلا منفی است در حالیکه شاخص بورس مثبت است همه همگروه نمادها را بازبینی کردم 1%مثبت بود بقیه منی من نمی دانم چطور شاخص را مثبت نشان میدهد
  • مجید IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    4 0
    بورس ی بازار ب شکستهباعث شد سرمایه من ب گروگان گرفته شده من پول لازمم الان کجا باید داد بزنم خدا لعنت تون کنه زندگی م داره تباه میشه بابت 100 میلیون
    • رسول IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      2 0
      دقیقا مثل من ، خدا ازشون نگذره ، دارم داغون میشم
  • خ IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    3 0
    انشاا به حق زبون روزه ای مردم ساده خون جگر بشه زیر پاشون ک اموال مردم ازشون با نقشه کشیدن تو بورس
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    3 0
    اینهمه فلسفه بافتین آخرش خودتون فهمیدین. چی گفتین. آبروی دین ومذهب رو بردین همتون. پولای. زحمت کشیده مارو خوردین. خدا لعن کنه. ظالما رو
  • حسین IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    3 1
    اگرخدایی هست وآخرتی انشالله بحق زبون روزه خداریشه اینهاروقلع وقمع کنه ۹ماهه منفی بدبخت شدیم چکارکنیم؟
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    بهترین کار فعلا هیچ سهمی را نخرید بگذارید حقوقی بخرد تا سیر شود هر سهمی را که حقیقی خرید پشیمانش می کنند چون دیگر هیچ وقت نمی توانی بفروشی از بس که ضرر کردند سهامداران به واسطه سهامداری الان اگر سهمی را خریدند و برگشت توی منفی می گذارند برای فروش اعتماد را نوسان گیران از بین بردند الان هم حقوقی راه نوسان گیری حقیقی را بسته ولی خودش دست بردار نیست
  • حامد IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    1 0
    این دامنه نوسان نامتقارن ما رو بیچاره کرد چرا دامنه نوسان رو آزاد نمیکنین
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    1 0
    شماها که درراس اقتصاد هستین وسرمایه ملت پودر کردین به درو بی درمان گرفتار شوید
  • صادق IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    0 0
    ما که چهل تومان گذاشتیم الان ده ملیونه یعنی این ده ملیون یه ک ل ا ش س ی تیر نمیشه عقدمو سر این ساختمون و کارمنداش دربیارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس