کد خبر 1206423
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
حضور ۵ میلیون مجرد در کشور/ علت اصلی «تجردگرایی» چیست؟

امروزه مشکلات و دلایل متعدد زیادی باعث مجرد ماندن برخی از جوانان شده که هرگز ازدواج و تشکیل زندگی مشترک جزو برنامه هایشان نیست.

به گزارش مشرق، با نگاهی کوتاه به جامعه متوجه می‌شوید که سبک زندگی جوانان دست خوش تغیرات اساسی شده است، جوانان دهه ۸۰ و ۷۰ سبک زندگی بسیار متفاوتی با دیگر نسل‌ها قبل از خود دارند و روزگار جوانی خود را به سبک دیگری می‌گذرانند؛ اما مهمترین تغییرسبک زندگی درمیان جوانان این است سن ازدواج در میان جوانان افزایش چشمیگیری داشته است به طوری که در کنار بالا رفتن سن ازدواج، تعداد زیادی از دختران و پسران به فکر تجرد قطعی در زندگیشان هستند و تنهایی را به زندگی مشترک ترجیح می‌دهند موضوعی که می‌تواند برای جامعه زنگ خطری باشد و وضعیت افزایش جمعیت را زیر سوال ببرد .

بیشتر بخوانید:

پیچ‌های دشوار ازدواج

موج تجرد گرایی میان جوانان

موضوع تجرد در میان جوانان یکی از بحث‌های مهم جامعه شناسان است، با گفت‌وگویی کوتاه در سطح  جوانان جامعه انجام دهید متوجه تمایل جوانان به تجرد گرایی می شوید، هر یک از این دختران و پسران برای مجرد ماندن خود دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند که از بیکاری و وضعیت اقتصادی گرفته تا تحصیلات عالی را شامل می‌شود، برخی از جوانان دم‌بخت مشکل اصلی خود را مشکلات اقتصادی و برخی هم انتظارات و شرایط طرف مقابل مانند داشتن مهریه‌های سنگین، شغل دائم، خانه و خودروهای لوکس می‌دانند.

وجود عوامل مختلف در رشد تجرد گرایی

 امیر محمود حریرچی در گفت‌وگو با میزان در مورد دلایل تجرد گرایی  در میان جوانان گفت: متاسفانه در حال حاضر عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند، تا جوانان میلی برای ازدواج نداشته باشند و اگر هم مایل به ازدواج هستند، به ‌دلیل وجود مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانند به هدف خود برسند.

وی افزود: در جامعه امروزه سن ازدواج از سن معقول بالاتر رفته است، که مقصر این قضیه هم دستگاههای ذیربط و مشکلات فراوانی به ویژه مشکلات اقتصادی است که سد راه جوانان برای امر ازدواج شده است.

حریرچی بیکاری را مهمترین مانع ازدواج در کشور عنوان کرد و گفت: وقتی جوانان ما شغلی برای کسب درآمد نداشته باشند و یا اگر هم شغلی دارند، از آینده شغلی خود مطمئن نباشند، چگونه می‌توانند به ازدواج فکر کنند، نداشتن شغل مناسب و یا نبود شغل پایدار و دائمی ، بدون شک مشکلی است که خیلی از جوانان با آن درگیر هستند و همین امر هم باعث می‌شود که نتوانند برای آینده یک زندگی تصمیم بگیرند.

حریرچی تاکید کرد: اگر دولت، ساز و کاری را ارائه دهد که جوانان بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند و بسته به نیازهای اقتصادی جامعه ، رشته‌های تحصیلی دانشگاهها را تعریف کنند تا حدودی می‌توان از بیکاری جوانان تحصیل کرده جلوگیری کرد.

این جامعه‌شناس، نداشتن مسکن را نیز علت بعدی بالا رفتن سن ازدواج عنوان و خاطر نشان کرد: موضوع بعدی بالا بودن قیمت مسکن است و در حال حاضر افرادی هم که کار دارند برای اجاره خانه یا خرید آن با مشکل مواجه هستند، که این مورد نیز زمینه را برای بالا رفتن سن ازدواج فراهم می‌کند،  نقطه قابل تامل این است که ما در جامعه نزدیک ۵ میلیون مجرد داریم که بالای ۴۰ سال هستند، درصد بالایی از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند. 

وی گفت: یکی دیگر از دلایل تمایل تجرد گرایی در میان جوانان طلاق در خانواده است؛  یعنی اینکه در یک خانواده خواهر یا برادر که طلاق می‌گیرد و در زندگی با مشکل رو به رو می‌شود فرزند دیگر که شاهد اختلافات خواهر یا برادر خود است تمایل خود را به ازدواج از دست می‌دهد.

راه‌کار چیست؟

به نظر می‌رسد شاید یکی از راه‌کارهای مقابله با تجرد گرایی میان جوانان و تشویق جوانان به ازدواج  این است که باید خانواده‌ها نیز با شرایط امروزی همراه باشند،  بحث تجملات در یک ازدواج می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه یک جوان مجرد باشد، برخی از آداب و رسوم دست و پاگیر برای برگزاری مراسم ازدواج  و برخی مسائل قضایی مثل زندان رفتن در صورت عدم تامین مهریه نیز مانع ازدواج جوانان می‌شوند.البته خانواده ها نیز نباید در امر مهریه سختگیری بیش از حد داشته باشند و مهری های نجومی تعیین کنند. بنابر این بهتر است در مرحله‌ اول مشکلات اقتصادی و اشتغال حل شوند و دوم برای افزایش امید به زندگی جوانان برنامه ریزی شود.  

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 4
    علت اصلی مدیریت مدیرانه خوب و عالی مدیریت میکنن البته سهم مدرسه و دانشگاه هم کم نیست نه تجرد گرایی تو همه اسیبها
    • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      2 2
      خانواده هایی که دختر دارند سعی کنند دخترها رو چشم و دل سیر بزرگ کنند که بعد از ازدواج آرزوی همه چیز به دلشون نباشه
  • US ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    15 12
    رواج خیانت بین مردان، رواج چند همسری و صیغه یابی، مشکلات مالی و شغلی و فرهنگی، بیماری گرفتاری و تحصیل، بی علاقگی و فقدان عشق و علاقه به داشتن همسر و فرزند، مشکلات عاطفی و بی بندباری تمایل به راحت طلبی و مسئولیت گریزی!
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      4 2
      چرا خودت رو گول میزنی جوانان بخاطر سطح توقعات بالای خانم ها تو یک ازدواجش موندند بعد میگی رواج چند همسری !؟
  • RO ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    5 1
    دیگه کی باید این همه کار انجام شود .همه میدانیم مشکل چیست. راه حل فقط شعار های کلیشه ای دادن نیست داداش
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    12 4
    آره اشتغال و اقتصاد که باید حل شه ولی باید از مقدار زیاد مهریه صرفنظر کرد وطرف مقابل هم در خرید مقداری از جهیزیه سهیم شود وشیر بها نگرفت و مراسم ساده و کم هزینه اگه ساده بگیریم جوانی مجرد نمی‌مونه سخت گیری های ما تو بیکاری و مشکلات اقتصادی قوز بالا قوزه
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    16 12
    یکی از دلایل تجرّد طبق مطالعات جامعه شناختی، احساس نیاز نکردن به ازدواج است. وقتی یک پسر مجرد خیلی راحت هر دختری در اختیار او باشد، احساس نیاز به ازدواج نمی کند. این اخیرا با یک تحقیق و نظر سنجی ثابت شده.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    8 15
    سالهاست که فکر و معیار برخی مردان برای انتخاب همسر تغییر کرده .آنها همسری میخواهند که ارثیه ای هنگفت به او به ارث برسد حتی به تعداد ورثه هم توجه میکنند .
  • امیر NL ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    31 2
    بسیار ساده است، من توی برآورده کردن اولیه ترین خواسته های خودم موندم، چرا برم یکی دیگه رو بیارم تو زندگی ام اونقت؟ بچه که کلا هیچ! چرا یه موجود زنده دیگه رو بیارم توی این دنیای ظالم؟
    • DE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      3 21
      شما جات فقط تو کافی شاپ در هلند
    • امیر NL ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      11 3
      اگر از دید شما امنیت اقتصادی اجتماعی نشستن در کافی شاپ در هلند است پس بله من لایق نشستن در کافی شاپ در هلند هستم.
    • DE ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      1 13
      اصلا چرا زنده ای؟ تو هلند خودکشی قانونیه تازه دکترت کمکتم میکنه! خخخخ!
  • ناشناس IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    6 17
    بیشترین مقصر تجردگرایی از ناحیه ی مردان شروع میشود،چون افکارای عجیب غریبی دارند،دورو هستند
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      6 1
      پس همه مشکلات ازدواج از اخلاق بد مردان !!! عجب ؟ !!! شرایط اقتصادی هم که هم که عالی ! شغل و درآمد و مسکن هم که عالی ! خانم ها هم عالی ...
  • DE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    16 7
    پورویی خانمها و فرهنگ کثافت غربی
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    6 4
    بنظرم در بعضی خانواده‌ها تقصیر پدر و مادره، در بعضی از خانواده‌ها هم تقصیر جوووناست و دلیلش هم اینه که این پدر و مادرها و جووونا سخت گیری بیش از حد میکنن، بعدشم اقتصاد جامعه ست، تورم بیکاری و ... و آخرش هم حسن حسن حسن
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    5 1
    من زن کرفتم پشیمانم در ایران فقط مجردی
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    7 0
    من مجرد اگر گناه کنم به گردن عاملان و مسببین مجرد ماندن جوانهای ایرانی
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    4 3
    چه پسرها وچه دخترها تنوع طلب شدن وبه بدون هزینه وتعهدی هی عوض بدل میکنن عشقاشونو، دیگه به ازدواج فکر نمیکنن
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    8 0
    یک قیمت سر انگشتی از هزینه جهیزیه با اجناس فقط ایرانی حساب کنید تا ببینید چطور یک خانواده میتونه شرایط ازدواج را برای فرزند دخترش فراهم کنه از سوی دیگه حساب کنید کرایه خانه حتی پنجاه متری چقدر برای یک پسر می افته. تجمل گرایی پیشکشتون...
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    5 10
    اصلا همه چیز مهیا باشه بازم تجرد بهتره
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    3 8
    مردان چشم و دلشان پر نمیشه هر روز یک چیزی دلشون می خواد نامرد شدن مردها توجه ندارن
    • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      1 1
      شما زن نیستید دنبال شریک زندگی نیستید فقط دنبال پول هستید
  • اتوسا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    9 0
    شوهر گیر نمی اید
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    5 0
    بعضی از جوان ها به دلیل اجبار و فشار از طرف پدر و مادر و یا برای رسیدن به آزادی بیشتر ازدواج میکنن ...وگرنه تجرد گرایی بیشتر هم هست
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    6 2
    این سبک زندگی به جوانان تحمیل شده، وضع پیش آمده برای هیچکس دوست داشتنی و مطلوب هیچ جوان خردمندی نیست.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    12 0
    بی پووووولی و بیکاری .....خدا نگذرد از باعث و بانیانش
  • ناشناس همیشگی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    6 2
    علت اصلی میدونی چیه من بهتون بگم من هم شغل دارم هم خونه و هم ماشین ولی ولی اصلا معلوم نیست دخترا به دور چه مدار و منطقی میچرخن چرا که خیلی پسرا ابراز علاقه میکنن جواب رد میشنون ولی پسری که به دختره رو نمیده دختره پاپیچ اون پسره میشه.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      1 2
      موجودات عجیبی هستن هم زمان باهم دوست دشمن و رقیبن
    • US ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      1 1
      من اهل عشق و عاشقی نیستم و تجربه ایی ندارم در اختیارتون بگذارم دنبال این مسائل هم نمی رم اما شنیدم از آشنایان که اگر که به کسی که خواستگارشه، جواب منفی میده ولی آویزونه کسی میشه که بهش علاقه نداره و نمی خوادش و کسی که دوستش داره رو دوست نداره! شخصیت دیو رو داره! برعکسی هستش! حتما از مشکلات درونی و عاطفی رنج می بره و روانپزشک باید بررسی کنه چون حالت غیر طبیعی هستش تمایل به کسی که از شما بیزاره و بیزاری از کسی که به شما علاقه داره!
    • US ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      1 0
      پاسختون رو دادم اما مشرق منتشر نمیکنه دلیلش هم معلوم نیست شاید پیام من طولانی و دو کلمه ایی نبوده!
    • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
      1 0
      چون جامعه وارونه شده.... و متاسفانه اکثر دخترا حکم سایه رو دارن. دنبالشون که میری فرار میکنن. ولی وقتی ازشون دور میشی دنبالت میان... این یعنی فقر فرهنگی جامعه ما.
  • رضا IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    تجردگرایی بیشتر بعلت مسائل شغلی ومالی.قوانین دست وپا گیر ازدواج ومهریه .ونبودن امید به زندگی است. یک روز جوانان التماس مسولین را می کردند برای یک وام ازدواج حالا مسولین باید التماس جوانان را بکنند برای ازدواج
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    1 0
    گرانی و تورم بیکاری مهریه
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    دهه60 در مدرسه 4نفر روی یک میز مینشست دهه 60در دانشگاه مجبور شد سهمیه ای از هر4نفر یک نفر قبول بشه بره چون زیاد بودیم دهه60 با بیکاری مواجه شد چون جمعیت زیادی بودیم دهه60 در جنگ به دنیا اومد دهه60 محدودیتها دید دهه60 کلا زجر کشید برای همین شعورشون میرسه که اولا ازدواج نکنن و اگر متاهل شدن یه بچه رو مثل خودشان بدبخت نکنن برای کدوم آینده؟کدوم کار؟کدوم اقتصاد؟کدام آزادی بچه دار شویم؟؟؟؟
  • رام IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    مقصر تمام‌ این مشکلات فقط بر میگرده به دولت .اینجا فقط پولدار و کارمند حق زندگی دارن بقیه برن بمیرن ..وقتی تمام امتیازها به این دو طبقه اختصاص داره بقیه فقط باید زجر بکشن و بس.
  • داوود IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    1 0
    سلام به نظر من وقتی جوانان ما به این امر که ببعد ازدواج باید تا چند سال به سختی کار کنند تا قسط وام ازدواجشان را پرداخت کنند.. از فکر ازدواج فاصله گرفته و تنها ماندن را ترجیح می‌دهند... داستان مسکن و اجاره‌بهای سنگین هم بماند.. حالا اگه کاری باشه که بخواد کار کنه که بتونه قسط بده..
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    1 2
    و متاسفانه هرچقدر سن بیشتر میشه توقعات هم به همان اندازه بالاتر میره در هر دو طرف و بالاخص بانوان به طوری که بیشتر بجای تشکیل زندگی قصد کور کردن چشم اطرافیان براشون مهم میشه.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    1 0
    نداشتن شغل با درامد مناسب تورم و گرانی و قانون مهریه و بی اعتمادی به دختران عامل انصراف از ازدواج است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس