کد خبر 1206725
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳

به گزارش مشرق، صفحه رسمی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در اینستاگرام، برای اولین بار روایت سردار شهید حجازی از شکنجه های ساواک را منتشر کرد و نوشت:

سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی در دوران حیات، خاطرات خود از مبارزات انقلابی علیه رژیم پهلوی، پیروزی انقلاب، جریان‌های سیاسی مذهبی اصفهان و همچنین بخشی از یادمانده‌های خود از دوران دفاع مقدس را در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت و ضبط رساند. ایشان خاطره یکی از شکنجه‌های خود توسط ساواک را اینطور نقل می‌کند: «ما را بردند در اتاق بازجویی و گفتند بگو. گفتیم چی بگوییم؟ چیزی نمی‌دانیم. کمی کتک زدند. دستبند قپانی می‌زدند. با شلاق می‌زدند. بازجویی به نام ادیب بود که می‌گفتند روان‌شناس است. او کتک نمی‌زد. می‌گفت: نزن! اجازه بده حرف می‌زند. بعد می‌گفت بچه جان چرا خودت را اذیت می‌کنی؟ تو که آخرش باید حرف بزنی. زودتر بگویی بهتر است. خودت را اذیت نکن. تلقین می‌کرد. تضعیف روحیه می‌کرد.

وقتی ما چیزی نگفتیم گفت خب حالا بهت می‌گویم. اشاره‌ای کرد که او را بیاورید. بعد دیدیم که صدایی از راهرو می‌آید. یکهو دیدیم اخوی آمد. این‌قدر او را زده بودند که پایش به اندازه یک بالش ورم کرده و خون‌آلود شده بود. او را می‌زد و می‌گفت به برادرت بگو حرف بزند. من را می‌زد و می‌گفت حرف بزن. هردویمان را از دو طرف شلاق می‌زد. شلاق‌ها هم کابل‌های برقی بود که وسطش سیم مسی داشت و دورش لاستیک قطوری بود. سر مسی‌اش به هر جایی از بدن اصابت می‌کرد زخمی می‌کرد. گاهی این کابل را توی سر می‌زد. خیلی دردناک بود. یکی ـ دو بار بر سر من زد. ولی توی سر اخوی خیلی زدند. سرآخر اخوی - خدا رحمتش کند - گفت او هیچ کاره است، او را نزنید، همه‌اش برای من است.»

روایت شکنجه سردار حجازی توسط ساواک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رضا IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    7 1
    درود به شرفش
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    6 1
    خداوند مهمان دایم ،سفره اباعبدالله علیه السلام ،قرارشان بدهد.
  • سید IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    6 1
    درودخدا براو وهمه مجاهدان مخلص پروردگار
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    9 1
    درود و رحمت بیکران حق بر روح مطهرش
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    خون شهدا و مجاهدان حقیقی اسلام ناب محمدی ص ، دامن همه خائنین به انقلاب و ایران اسلامی را در قیامت خواهد گرفت.اللهم عجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس