کد خبر 1207920
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
کنکور نمایه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود.

به گزارش مشرق، جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

عاملی گفت: موضوع این جلسه بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری است. در جلسه ۸۳۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی که کار کارشناسی زیادی روی آن شده بود مطرح شد.

بیشتر بخوانید:

اعلام نحوه برگزاری امتحانات پایانی دانش‌آموزان

وی ادامه داد: این طرح در ۱۸ جلسه کمیسیون آموزش نقشه جامع علمی کشور با حضور معاونین دستگاه‌های مرتبط و معاونان پیشین وزارت علوم که در جریان این تحولات بودند بحث شد و علاوه بر این در ۵ جلسه ستاد نقشه مورد مداقه و بحث‌های چالشی جدی قرار گرفت. علاوه بر آن از وزرای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نیز درخواست کردیم که در جلسه‌ای برای هماهنگی لازم روی این موضوع حضور پیدا کنند که در آنجا هم شاهد وحدت نظر بودیم.

عاملی گفت: طرح این موضوع آثار ملی فراوانی در پی دارد. در این جلسه اجماع مثبتی روی ساماندهی کنکور سراسری و بازنگری نظام سنجش و پذیرش وجود داشت.

استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: آنچه در این طرح مورد توجه قرار گرفت این بود که آموزش و پرورش کشور که ۱۲ سال روی دانش‌آموز سرمایه گذاری می‌کند، این سرمایه گذاری باید منتهی به نتیجه و فایده شود نه اینکه دانش‌آموز مدرک دیپلم را بگیرد برای اینکه مجوز ورود به کنکور ولو با معدل پایین را بگیرد.

عاملی با بیان اینکه در ۳ هزار داوطلبی که در کنکور قبول می‌شوند حدود ۴۰۰ داوطلب با معدل ۱۲ وجود دارند، این به تنهایی شاخص بیانگری است اضافه کرد: علت این اتفاق این است که اساس این معدل تأثیری در ارزیابی نهایی آنها ندارد. ملاحظه دیگر اینکه مدل سنجش فعلی قابل اعتماد است و در اعتبار آن تردیدی وجود ندارد و طی سال‌های گذشته هر روز استاندارد بهتری پیدا کرده است و اعتماد به آن بالا رفته، اما روش دقیق و عمیقی برای ارزیابی توانایی‌ها نیست.

عاملی ادامه داد: پیشنهاد شده که ۳۰ درصد رشته‌های پزشکی از مقطع لیسانس گرفته شود در حالی که در آمریکا ۸۰ درصد دانشجوی پزشکی از لیسانس جذب می‌شود. در کشور این روش با همکاری وزارت بهداشت و در چند دانشگاه به صورت پایلوت اجرایی شده و هم اکنون به جذب ۳۰ درصدی رسیده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

آموزش‌وپرورش چطور بر تنور مافیای کنکور می‌دمد؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: هم اکنون روش ما در سنجش، هم آموزش و پرورش را خنثی کرده و هم دانشگاه را؛ چرا که آموزش در ارزیابی نهایی دانش‌آموز نقشی ندارد و دانشگاه هم در پذیرش نهایی داوطلب دخالتی ندارد.

عاملی ادامه داد: نگرانی این بود که این تغییر به یکباره بازخورد سنگینی از ناحیه داوطلبان داشته باشد، اما در صدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود.

وی افزود: در این روش ۴۰ درصد سهم ارزیابی سازمان سنجش کنار ۶۰ درصد سهم آموزش و پرورش برای دروس عمومی و اختصاصی است و آموزش و پرورش نیز به مرور زمان نظام ظرفیت معنادارتری را در ارزیابی نهایی پیدا خواهد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این طرح هم اکنون در سطح دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی طرح شده است.

وی گفت: برای ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید به سهمیه‌هایی که توسط مجلس تصویب شده توجه کرد و شورای عالی نمی‌تواند این قوانین را لغو کند. از سال ۶۲ یعنی زمانی که شورای عالی نداشتیم و ستاد انقلاب فرهنگی وجود داشت، این ارگان به مسئله کنکور ورود کرده است. وظایف شورای عالی مشخص است که در حوزه آموزش، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت و اختیار دارد؛ لذا وقتی شورای عالی به این مسئله ورود می‌کند نباید مجلس در این حوزه ورود پیدا کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 0
    بجای کنکور که متکی بر حافظه کوتاه مدت کم کیفیت هستش از سنجش 12 ساله دانش اموزان استفاده بشه که عادلانه تر هست و انگیزه تحصیل بهتر و علم اموزی مثل یک درخت تنومند 12 ساله در حافظه بلند مدت جایگزین میشه و رقابت تحصیلی در طول 12 سال شکل میگیره نه در 12 ماه! ناقابل!
  • DE ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 0
    تا وقتی که یک دیپلمه در کنار تحصیل12 + یک شغل مهارتی حرفه ایی 2 ساله رو نیاموزه از توانمندی جامع و بروز و تجلی استعداهاش برخوردار نیست. درحالی که با همین شغل مهارتی حرفه ایی میتونه بعد دیپلم باهاش کارکنه و نون در بیاره. اگر خواست دانشگاه بره همین آموزش مهارت حرفه ایی در دوره دانش آموزی خیلی درمرحله تحصیل عالیه و کارورزی کمک اش خواهد کرد. خاصیت این آموزش مهارتی حرفه ایی 2 ساله ازادسازی استعداد ، توانمندی و علائق دانش آموزان هست که مسئولین آموزش و پرورش ازش غافل ماندن.
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    بالا خره انواع(بی رقابتی،امتیازات سهمیه وبورسیه) به گروه خاص ومتقلبهابرداشته شد!؟وعلمی که ۴۲سال آسیب دیده را نجات میدیدکه یک مشت تنبل،مفتخور،ژن برتر وانواع امتیازی بی تفاوت فاسد نجومیبگیر خودی خاین وجنایتکار گدشته،حال واینده درش کارد نشه ورقابت تلاش وشایستگی ملاک باشه!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس