کد خبر 1210836
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۳
شهادت «سید احمد صفی الدین»/ «شهید قلدری آمریکا» چه کسی بود؟

«سید احمد صفی‌الدین» یکی از شخصیت‌های مقاومت لبنان بود که پس از حادثه ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای ماهان دچار مصدومیت شد و سپس به دلیل شدت جراحات وارده به شهادت رسید.

به گزارش مشرق، در مراد ماه سال گذشته بود که جنگنده‌های ایالات متحده آمریکا در اقدامی خصمانه برای یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت «ماهان» در آسمان سوریه مزاحمت ایجاد کردند. به دنبال مزاحمت‌های جنگنده‌های متخاصم ایالات متحده آمریکا، هواپیمای ماهان مجبور به فرود اضطراری در بیروت شد.

پس از آنکه این هواپیمای مسافربری به شماره ۱۱۵۲ که از تهران به مقصد بیروت در مسیر با مزاحمت دو جنگنده آمریکایی که به هواپیما نزدیک شده بودند، مواجه شد و ناچار با کاهش ناگهانی سرعت در فرودگاه بیروت فرود اضطراری کرد، شماری از مسافران به شدت زخمی شدند. این حادثه باعث شد تا تعدادی از مسافران آسیب دیده هواپیما برای مداوا به مراکز درمانی مختلف منتقل شوند.

یکی از مصدومان حادثه مذکور «سید احمد صفی‌الدین» بود. پس از حادثه ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای ماهان، سید احمد صفی‌الدین قطع نخاع شد. او از مردادماه سال گذشته تاکنون یا در منزل خود و یا در بیمارستان بستری بود.

سید احمد صفی‌الدین در واقع از اولین نسل‌های مقاومت به شمار می‌رفت که حتی پیش از ورود ایران به مسأله آموزش مقاومت، هسته‌های مقاومت را تشکیل داد با این حال، عدم موفقیت روند درمانی سید احمد صفی‌الدین موجب شد تا در نهایت ندای حق را لبیک گفته و به مقام رفیع شهادت نائل آید.

اما سید احمد صفی‌الدین چه کسی بود؟ سید احمد صفی‌الدین در واقع از اولین نسل‌های مقاومت به شمار می‌رفت که حتی پیش از ورود جمهوری اسلامی ایران به مسأله آموزش مقاومت، هسته‌های مقاومت را تشکیل داده بود.

شهادت این شهیدِ مقاومت موجب شد تا بسیاری از لبنانی‌ها نیز تحت تأثیر قرار گیرند. به دنبال شهادت سید احمد صفی‌الدین، لبنانی‌ها با هشتگ «شهید البطجة الامریکیه» (شهید قلدری آمریکا) به همدردی با مقاومت و خانواده این شهید پرداختند.

«شهید قلدری آمریکا» چه کسی بود؟

همین ابراز همدردی وسیع لبنانی‌ها پس از شهادت سید احمد صفی‌الدین نشان می‌دهد که او نقش بسزایی در قدرت یافتن مقاومت در لبنان داشته است. بنابراین، بی‌راه نیست که از او به عنوان یکی از شخصیت‌هایی یاد می‌شود که در تشکیل هسته‌های مقاومت لبنان نقش آفرینی کرده است.

در همین ارتباط، پایگاه عرب زبان «کلام حُرّ» می‌نویسد: «ایالات متحده آمریکا به ارتکاب جنایت‌های هولناک عادت کرده است. این کشور علاوه بر کشتار ملت‌ها از طریق جنگ و تحریم، به اشکال مختلف نیز مرتکب جنایت می‌شود. ازجمله یکی از جنایت‌ها می‌توان به شهادت سید احمد صفی‌الدین اشاره کرد.

این پایگاه در ادامه مطلب خود آورده است: «جنگنده های آمریکایی طی سال گذشته پس از ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای ایرانی، موجب شدند تا سید احمد صفی‌الدین به شدت آسیب ببیند. به دنبال این حادثه، او قطع نخاع شد و پس از تحمل سختی‌ها، مشقت‌ها و مرارت‌های فراوان، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

«شهید قلدری آمریکا» چه کسی بود؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • معصومه سادات IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    2 0
    دست راستشون رو سرما دهه هشتادیا اللهم الرزقنا بصیرت و تقوا و شهادت
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    5 0
    خدا رحمتش کنه و در دو دنیا مارا شفاعت کند
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    3 0
    تقصیر امثال ظریفه که اجازه ندادن کمکهای مستشاری با ایران ایر فرستاده بشه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    6 0
    خدا لعنت کنه حکومت کثیف امریکارو
  • محمد سجاد IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    4 0
    ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    5 0
    خدا رحمت کنه. این شهید والامقام مستقیما توسط آمریکای خبیث به شهادت رسید تا نمادی برای مبارزه با شیطان بزرگ در لبنان باشه ان‌شاءالله
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    0 0
    آمریکا فقط زبان زور را می فهمد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس