کد خبر 1211983
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۲
ماجرای به دنیا آمدن هزار یحیی چه بود؟

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در قیامت عذرخواهی کسی پذیرفته شده نیست، گفت: گذشت از دیگران لازمه بخشش گناهان در شب قدر است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن که با موضوع معاد از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار داشت: هر عضوی یک وظیفه دارد که یکی از آن اعضا پوست است؛ در قیامت پوست نسبت به اعمالی که انسان انجام داده در پیشگاه خداوند متعال شهادت می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

اعمالی که گناهان را بی‌اثر می‌کنند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با استناد به معارف قرآن کریم، ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید: زمانی که مردگان زنده می‌شوند بارشان را بر دوش می‌گذارند و اعمال مؤمنین به دست راست و اعمال مجرمین به دست چپ داده می‌شود. بر اساس آیات قرآن کریم مؤمنان در روز قیامت فریاد می‌زنند و می‌گویند مردم بیایید و نامه عمل مرا ببینید من می‌دانستم روز قیامتی در پیش است. همچنین آمده مؤمن در آخرت زندگی شادی خواهد داشت.

وی افزود: اما کسانی که نامه عملشان را به دست چپ می‌گیرند بر اساس آیات قرآن کریم می‌گویند کاش این نامه عمل را به دست چپ من نداده بودند چرا که دیگر امیدی نیست؛ همچنین آمده آنان آرزوی مرگ می‌کنند و می‌گویند من ثروت و مقام داشتم اما هیچکدام به فریاد من نرسید؛ خوب شدن و توبه کردن محال نیست تنها یک عزم و اراده جدی می‌خواهد تا انسان در محضر خداوند عذرخواهی کند، بنابراین می‌طلبد در شب قدر از پیشگاه خدای متعال عزم و اراده جدی درخواست شود تا انسان بتواند توبه واقعی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

برنامه‌های معارفی تلویزیون در ماه رمضان

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به آیات دیگر قرآن کریم، عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: محبت نسبت به دنیا بد نیست اما زیادی آن مذموم است؛ امروز دین فروشی و آبرو ریزی بسیار ارزان و فراوان شده حتی برخی خواص به آن گرفتار شدند، انسان در گفتار و نقدی که انجام می‌دهد باید بسیار مراقبت داشته باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور درباره ایام لیالی قدر و سوگواری شهادت امام علی (ع)، تصریح کرد: امام علی (ع) در مسجد کوفه مناجاتی دارند که می‌فرمایند بارالها؛ آن روزی که مال و فرزند به درد نمی‌خورد به من امنیت عطا کن؛ در قرآن کریم سه نوع قلب سلیم، منیب و مریض ذکر شده که دو قلب نخست خوب و دیگری بد است. گناه و معصیت قلب آدمی را بیمار می‌کند.

وی افزود: در قیامت گناهکاران هر دو دست خودشان را می گزند و می‌گویند ای کاش با فلان شخص دوست نمی‌شدم و اعمال شایسته انجام می‌دادم.

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه گفت: والدین در انتخاب نام فرزندان دقت داشته باشند چرا که این نامگذاری می‌تواند یک پل ارتباط با پیامبر اکرم (ص) باشد، طبق صریح روایات؛ اگر کسی نام فرزند خود را مزین به نام اهل بیت (ع) کند به همان مقدار می‌تواند در قیامت با پیامبر ارتباط داشته باشد. در گذشته با همین نامگذاری کودتا می‌کردند، بنی عباس بعد از شهادت امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) در اقدامی جنایت کارانه فرزند امام چهارم جناب زید و نوه ایشان جناب یحیی را به شهادت رساندند تا از این طریق نسل اهل بیت (ع) را نابود کنند و وقتی زنان خراسان مشاهده کردند که بنی عباس در حال کشتار نسل اهل بیت (ع) است در اقدامی خودجوش برای مقابله با این جنایت تصمیم گرفتند به مدت یک سال نام فرزند ذکور خود را یحیی بگذارند و یک مرتبه بنی عباس دید با قتل یک یحیی، هزاران یحیی در جامعه اسلامی متولد شد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در قیامت عذرخواهی کسی پذیرفته شده نیست، خاطرنشان کرد: انسان زمانی که دعا می‌کند خداوند از گناهان او بگذرد ابتدا لازم است خودش دیگران را ببخشد بنابراین از اعمال شب قدر آن است که انسان دیگران را ببخشد و کینه به دل نداشته باشد. شب قدر، شب دل کندن از علایق دنیوی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    2 0
    خدای عزیزم با همه بی سر و سامانی ام عاشقتم مهربون. لطفاً از سر تقصیرات همه ما بگذر
  • Roojaa IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    حضرت یحیی بن زیدتوسط بنی امیه «لعنتة الله علیهم» به شهادت رسیدند وپنج سال بعد باقیام ابومسلم، بنی امیه مضمحل شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس