کد خبر 1212745
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
بورس نمایه

تصویب بسته حمایتی ۷+۳ در جلسه سران سه قوه چه تاثیری بر بورس امروز خواهد داشت؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، برای پیش بینی بورس امروز – ‌چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز دوشنبه نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس ۱۳ هزار و ۵۹۰ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و ۴۶۷ واحد پائین آمد و در رقم ۴۲۳ هزار و ۱۹ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۵۲ واحد ریزش کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۱۷ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۲۳ نماد رشد قیمت و ۲۴۴ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۵ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۶ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های داروپخش (وپخش)، سیمان داراب (ساراب) و سرمایه‌گذاری ساختمان ایران (وساخت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کدما (شرکت معدنی دماوند)، کفپارس (فراورده‌های نسوز پارس) و رانفور (خدمات انفورماتیک) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) و توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز چهارشنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه ۴ هزار و ۷ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز قبل ۸۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

افزایش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات دوشنبه ۳۴۶ نماد صف فروش و ۶ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز یکشنبه ۳۷ درصد افزایش یافت و در رقم ۵۷ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۲.۵ درصد افزایش یافت و ۴ هزار و ۶۴ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید ۳۰ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، ساراب (سیمان داراب) و شصدف (شرکت صنعتی دوده فام) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۴۴ میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) و قثابت (قند ثابت خراسان) بیشترین صف فروش را داشتند.

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

پیش بینی بورس امروز

روز دوشنبه شاخص کل‌ بورس برای سومین روز پیاپی ۱۳ هزار واحد ریزش کرد و سطح حمایت تاریخی یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد را از دست داد. ارزش معاملات سهام باز هم کاهش یافت و سهام‌داران حقیقی بیش از آن که بخرند در سمت عرضه بازار حضور داشتند. در سمت تقاضا، ۶۷ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۳۳ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۷ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۳ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.  علاوه بر این بورس سیزدهمین روز متوالی خروج پول حقیقی را ثبت کرد و شاهد خروج ۳۱۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی بود.

بورس در حالی سه روز ابتدایی هفته را با نزول ۴۰ هزار واحدی پشت سر گذاشت که هفته پیش رئیس سازمان بورس از آماده سازی بسته حمایت ۳+۷ خبر داده بود. بازار بر خلاف انتشار واکنش مثبتی به این بسته نداشت. بسته‌ای که ۳ مورد آن در هیئت دولت تصویب شد و ۷ مورد دیگر روز دوشنبه به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه رسید. حال با تصویب آن انتظار می‌رود بر بازار در روز چهارشنبه اثر مثبت بگذارد.

 از جمله این مصوبات می‌توان به اجرای تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، جبران زیان سهام‌داران پالایش یکم و انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت اشاره کرد. به نظر می‌رسد بسته حمایتی موسوم به ۳+۷ با تزریق نقدینگی بتواند شاخص‌ها را بالا بکشد و انتظارات سهام‌داران را نیز نسبت به آینده کواه مدت تغییر دهد و روند خروج سهام‌داران حقیقی را متوقف کند.

با این حال آنچه که کارشناسان و ناظران بر آن توافق دارند این است که روند فرسایشی تعدیل قیمت‌ها موجب از دست رفتن اعتماد سهام‌داران شده است. در نتیجه بازار علاوه بر تزریق نقدینگی و تحریک تقاضا به اعتماد سازی نیز نیاز دارد. اگر اعتماد سهام‌داران بازسازی نشود به محض اینکه سبد سرمایه‌گذاری سهام‌داران از محدوده زیان خارج شود آن‌ها تصمیم به فروش سهام و خروج از بازار خواهند گرفت که موجب نزول قیمت‌ها خواهد شد.

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس