طحان‌ نظیف: هدف مصوبه شورای نگهبان دفاع از نامزدهای واقعی انتخابات است

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت است گفت: ما این مصوبه را دفاع از نامزدهای واقعی در برابر کاندیداتوری‌های تفننی می‌دانیم.

به گزارش مشرق، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگویی با اشاره به مصوبه اخیر شورای نگهبان جهت ساماندهی ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: سیاست‌های کلی انتخابات، به شورای نگهبان تکلیف کرده بود که ملاک‌های تعیین مصادیق رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن را مشخص کند.

طحان نظیف با بیان اینکه مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت است گفت: ما این مصوبه را دفاع از نامزدهای واقعی در برابر کاندیداتوری‌های تفننی می‌دانیم.

وی ادامه داد: برخی‌ها چرا با شفاف‌سازی مخالفند؟ کسی از شفافیت ضرر نمی‌کند. واقعا مردم، نخبگان و شخصیت‌های سیاسی از انتشار تصاویر افرادی که تفریحی در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند، ناراحت بودند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: ما باید مشخص کنیم که چه کسی مدیر و مدبر است و چه کسی از نظر ما رجل سیاسی - مذهبی است، ما مدافع حق مردم هستیم.

طحان نظیف با بیان اینکه حدود ۳۰۰ نفر در انتخابات گذشته دارای محکومیت قطعی ماننده نزاع، ضرب و جرح، سرقت، کلاهبرداری و ... بوده‌اند گفت: ۱۲۰۰ نفر از ۱۶۰۰ ثبت‌نامی‌های انتخابات گذشته، مدرک تحصیلی‌شان دیپلم و سیکل داشته‌اند.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد در انتخابات گذشته، فرزندان خردسال‌شان را هم در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند!

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: وقتی برای انتخابات‌های مجلس، خبرگان و شوراها شرایط سن و مدرک گذاشته شده، چرا برخی مخالف گذاشتن شرایط برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؟

طحان‌نظیف تاکید کرد: انتخابات محل دیده شدن و خودنمایی برخی افراد که صلاحیت‌های اولیه را ندارند و می‌خواهند دیده شوند، نیست.

وی ادامه داد: مردم دغدعه معیشتی و اقتصادی دارند و کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند، باید حداقل‌هایی مثل سن و مدرک و سابقه را داشته باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: زمان بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان ۵ روز است که ۵ روز هم می‌توانیم آن را تمدید کنیم، اما آیا واقعا می‌توان صلاحیت ۱۶۰۰ نفر را در این زمان کوتاه دقیقا بررسی کرد؟

طحان نظیف با تاکید بر اینکه حق اعتراض افراد در مصوبه شورای نگهبان پیش‌بینی شده است گفت: ما نسبت به حق مردم حساس هستیم و شورای نگهبان پاسدار حق مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان با این مصوبه، قانون اساسی را نقض نکرده است؟ اظهار کرد: ما پاسدار قانون اساسی هستیم و قطعا خودمان قانون اساسی را نقض نمی‌کنیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: تشخیص معیارها بر مبنای اصول قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است، علاوه بر این بر مبنای بند ۱۰-۵ سیاست‌های کلی انتخابات، تکلیف تعیین معیارها و ساماندهی ثبت‌نام‌ها برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

طحان نظیف افزود: ما در پاسداری از قانون اساسی به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: مجلس مصوبه شورای نگهبان را قبول دارد، چون خود نمایندگان هم دنبال همین موارد بودند، اما مجمع تشخیص ایرادش این بود که تعیین این موارد در صلاحیت‌های شورای نگهبان است، نه مجلس، لذا برخی اعضای مجمع هم مصاحبه کرده و از مصوبه شورای نگهبان استقبال کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: ساماندهی ثبت‌نام‌های انتخابات، خواسته مردم، نخبگان و شخصیت‌ها از جناح‌های مختلف بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • احسان معتمدی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    9 1
    ثبت نام دزد و کلاهبردار در انتخابات ریاست جمهوری بهتر است از ظریف و حسن روحانی این حجم اینها بر ضد انقلاب امام خمینی هستند واقعا موجب تعجب است
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    9 0
    اصلا قضیه خوب یا بد بودن قانونش نیست. موضوع اینه مگه شورای نگهبان اجازه قانون گذاری داره؟!!!!!
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      1 3
      مگه شورای نگهبان این کار رو کرده که اراجیف افسادطلبان را غرغره می کنید مجلس به عنوان قوه مقننه این کار رو کرده
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      1 2
      داره به زبان فارسی توضیح میده: «بر مبنای بند ۱۰-۵ سیاست‌های کلی انتخابات، تکلیف تعیین معیارها و ساماندهی ثبت‌نام‌ها برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است.» این قانون نیست پس چیه؟
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    2 0
    آخه کسی که 75 سال سن دارد حال داره راه برود ؟ تا چه رسد به اداره مملکت ، حداکثر باید 60 سال باشد
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    4 0
    سلام اول اینکه شورای نگهبان وظیفه قانون گذاری ندارد وثانیا با این وصف فقط یه تعداد محدود از افرادی که قبلا سابقه وزارت یا استانداری دارند میتوانند کاندید شوند واین میتواند شانس افرادی را که جوان وداری مدرک عالیه هستند ولی تاکنون به علت مسایل سیاسی یا حزبی به این افراد سمت مدیریتی پیشنهاد نشده کاملا برای کاندیداتوری از بین ببرد نکته بعدی اینکه تجربه انتخابات گذشته نشان داد که این تنگ نظری در صلاحیت کاندیداها وخذف بسیاری از دانشمندان ونخبگان واستفاده از افردای که در این سالها علارغم اینکه سابقه مدیریتی کافی داشتن ولی بعد از اخذ رای ازمردم خلاف جهت اهداف عالیه اسلامی عمل کردن وبا وضع موجود عملا ریاست جمهور از بین یک حلقه بسته 200نفره چرخش پیدا میکند وبسیاری از افراد شایسته از دور خارج خواهند شد
  • محمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    2 0
    اولا این کار باید چهل سال قبل انجام می شد تا هر کسی نتواند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند ثانیا این کار باید توسط مجلس صورت می گرفت اینکه بگوییم تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است یا بگوییم تفسیر سیاست های کلی انتخابات است کافی نیست چنانچه سر و صدای عده ای از حقوق دانان و سیاسیون بلند شده است
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    اقای حقوق دان کسی نگفته مصوبه بد است بلکه تصویب ان در شورای نگهبان و تایید ان در شورای نگهبان و ابلاغ اجرایی ان توست شورای نگهبان بد است افتاد تو این را نمی فهمی چگونه حقوقدان شدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس