کد خبر 1214751
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
مارهای غیربومی در بندر انزلی مشاهده شده اند

فرماندار انزلی گفت: تصاویرثبت و ضبط شده از این مارها برای جانورشناسان و مراجع ذیصلاح محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان ارسال شده تا از سمی نبودن آنها اطمینان حاصل شود .

به گزارش مشرق، "اسماعیل میرغضنفری" عصر روز یکشنبه در جلسه هم اندیشی برای مقابله با مارهای غیربومی رویت شده در شهرستان اظهار داشت: این مارها که انواع مختلفی دارند در اثر جابجایی بار از نقاط دیگر وارد انزلی شده اند.

وی اضافه کرد: طول این مارها حدود دو متر گزارش شده و ظاهر نامتعارف آنها ممکن است موجب ایجاد وحشت و تشویش مردم  شود .

وی با بیان این که بررسی های اولیه کارشناسان محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان از غیر سمی بودن این مارها خبر می دهد خاطرنشان کرد: برای حفظ آرامش مردم، شهرداری و آتش نشانی بندرانزلی با پشتیبانی اداره بنادرو دریانوردی نسبت به زنده گیری این جانوران اقدام کنند.

میرغضنفری خواستار نصب تابلوهای هشدار دهنده در محدوده موج شکن و بلوار ساحلی انزلی شد و افزود:محیط زیست ظرف یک هفته نتیجه تحقیق بر روی این گونه مهاجم را اعلام کند و شبکه بهداشت و درمان نیز تهیه پادزهر گزش احتمالی را در دستور کار خود قرار دهد تا شهرستان برای وضعیت احتمالی آماده باشد.

حمیدرضا آبایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه این مارها اغلب در محدوده محوطه بندری مشاهده شده اند اظهار داشت: با همکاری محیط زیست استان بدنبال یافتن راه حلی برای رفع این مشکل هستیم .

در ادامه رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی گفت: جانور شناسان در حال شناسایی گونه و تعیین سمی و یا غیر سمی بودن این مارها با توجه به عکسها و فیلم های منتشر شده هستند و نتایج این تحقیقات ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد.

سید فرشید فلاح با بیان اینکه این مارها در سواحل ماسه ای مشاهده شده اند تصریح کرد: به دلیل شوری آب دریای خزر مارهای این منطقه نمی توانند خطرناک و سمی باشد و این مارها نیز برخلاف ظاهر نامطلوبشان خطرناک نیستند و در روزهای آینده با افزایش دما و گرم شدن هوا از تعداد این مارها کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به این که کارخانه سرم سازی رازی مجهز به آزمایشگاه و محلی برای نگهداری مارهای سمی است افزود: در صورت سمی بودن مارها می توان با جداسازی سم مار از زهر آن برای ساخت پادتن سم مارهای مختلف استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: کارشناسان و جانورشناسان معتقدند این مارها سمی نیستند اما در صورت لزوم می توان با ارسال تصاویر این مارها  برای کارشناسان خارجی از غیر سمی بودن آنها اطمینان حاصل کنیم شهرداری و آتش نشانی انزلی نیز در صورت لزوم باید برای زنده گیری این مارها با محیط زیست همکاری کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرنزلی نیز افزود : در گذشته این شهرستان سرم ضد مار گزیدگی یا (آنتی ونوم ) داشت اما به جهت اینکه مارهای موجود در اکوسیستم انزلی سمی نیستند این سرم ها مورد استفاده قرار نگرفت اما با توجه به شرایط حاضر نامه نگاری ها برای دریافت این سرم انجام شده است .

دکتر بابک صیاد تاکید کرد:بیمارستان انزلی از وجود متخصصین عفونی بهره می گیرد و آمادگی دارد در صورت نیاز خدمات لازم را ارائه کند .

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و بیش از ۴۷ کیلومتر نوار ساحلی دارد.  در سالهای گذشته نیز گزارشهایی مبنی بر ورود مارهای غیربومی با سنگهای حمل شده به این بندر گزارش شده بود که اداره کل محیط زیست گیلان سمی بودن این مارها را رد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مریم IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    دوروغه من خودم تو محیط زیست انزلیم
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    سلام. با توجه به رطوبت بالای هوا در بندر انزلی مارها نمیتوانند سمی باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس