کد خبر 1215277
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
وزارت خارجه آمریکا - کراپ‌شده

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته واشنگتن نقشی در گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی ندارد.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته کشورش از گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی حمایت می‌کند اما نقشی در آن ندارد.

«جوئی هود»، دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا دوشنبه گفت: «ما از این گفت‌وگوها حمایت می‌کنیم اما نقشی در آنها نداریم.»

چند روز پیش رئیس جمهوری عراق چهارشنبه در گفت‌وگو با یک اندیشکده لبنانی تصریح کرد کشورش بیش از یک بار میزبان گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی بوده است.

روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۸ آوریل گذشته در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی برگزاری  مذاکرات مستقیم میان مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه شده بود.

طبق این گزارش، مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی در بغداد و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران صورت گرفت.

هدایت این گفت‌وگوها را «خالد حمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و «سعید ایروانی»، معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران به عهده دارند.

محور اصلی این گفت‌وگوها را یمن تشکیل می‌دهد، جایی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از ۶ سال پیش آن را هدف حملات سنگین هوایی، دریایی و زمینی قرار داده است.

یک منبع چند هفته پیش در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد طرف ایرانی تعهد داده از نفوذش برای متوقف کردن حملات انصارالله به عربستان سعودی استفاده کند. ریاض، در مقابل متعهد شده از گفت‌وگوهای هسته‌ای حمایت کند.

دو منبع دیگر مدعی شده‌اند در این جلسه درباره لبنان هم بحث شده است. طبق این ادعا، ریاض از گسترش نفوذ حزب‌الله در این کشور نگران است.

یک دیپلمات چندی پیش به خبرگزاری رویترز گفت: «فکر نمی‌کنم در برهه فعلی آنها توافق حاصل کنند.» او اضافه کرد هدف از گفت‌وگوها جلوگیری از اقداماتی است که می‌تواند از شعله‌ور شدن تنش‌ها جلوگیری کند.

یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی هم گفته حصول هر گونه توافق در وین باید نقطه شروعی برای مذاکرات گسترده‌تر از مسئله هسته‌ای با ایران باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 0
    :)))))) دارین. اونم تو وین. از روز هم روشن تره.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 0
    تروریست ها ی دروغگو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس