کد خبر 1219044
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
بورس و دلار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین علت تاثیر گزاری افزایش نرخ دلار طی چهار سال اخبر بر بازار سرمایه وجود سهام‌های دلاری یا همان صادراتی است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، نوید اختری زاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان هم پوشانی نرخ ارز و بازار سرمایه طی چهار سال اخیر اظهار، کرد: این نمودار به  نوعی همبستگی بین شاخص کل بورس و جفت ارزها یعنی دلار به ریال است، به نوعی می توان گفت اشاره ای به هم پوشانی مثبت بازار ارز و شاخص دارد، به صورتی که اگر توجه کنید در زمان هایی که دلار  با رشد مواجه شد بازار سرمایه نیز تا حدودی با آن هم مسیر بوده است.

او افزود: بیشترین علت تاثیرگذاری دلار بر بازار سرمایه وجود سهام های دلاری یا همان صادراتی است به گونه ای که در این بخش  می توان به گروه های پالایشی، فولادی، پتروشیمی و غیره اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

پایان کار قرمز بورس؛ شاخص همچنان نزولی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت دلار هنگامی روند افزایشی را در برگیرد به طور قطع سهام صنایع صادراتی محور یا همان کامودیتی ها نیز با  تغییر قیمتی مواجه خواهند شد.

اختری تصریح کرد: افزایش نرخ دلار سبب ایجاد موج تورمی در تمامی بازار ها از جمله بازار سهام خواهد شد، لازم به ذکر است با افزایش تورم قیمت سهم ها بنا به شرایط  مختلف  شرکت ها  ممکن است با رشد مواجه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: شرکت‌هایی بودند که در چهار سال گذشته با افزایش نرخ ارز با مشکل مواجه شدند به گونه ای که در این زمینه می توان به شرکت های دارویی یا غیره  اشاره کرد که مواد اولیه خود را از خارج وارد می کردند.

اختری زاده بیان کرد: طی چهار سال گذشته بیشترین نفع را از افزایش نرخ دلار شرکت های پتروشیمی، پالایشگاهی، معدنی و صنعتی به دلیل صادراتی محور به دست آوردند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از آنجایی که در چند سال اخیر این مسئله متداول بود که هر شخصی که بر منصب ریاست نشسته امکان افزایش نرخ دلار را  حداقل تا یک سال نداده به نظر می رسد که طی امسال علی رغم سه سال گذشته چندان با نرخ دلار مواجه نباشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهروند ایرانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    1 0
    بورس یک دزدی بزرگ از جیب مردم ضعیف در روز روشن بود که انجام شد و الان هم دیگه کاری نمی توان کرد
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    1 0
    ربطی به دلار نداره خائنین ودلالها را اعدام کنید درست میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس