کد خبر 1227896
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
تام هنکس سیاهان

تام هنکس: باید کشتار نژادی تولسا را در کلاس دبستان آموزش داد تا فرزندان سفید پوستان اوباش بتوانند حقیقت فاجعه ۱۹۲۱ را بیاموزند.

به گزارش مشرق،حمله نژادی تولسا در ۳۱ ماه می و ۱ ژوئن ۱۹۲۱ اتفاق افتاد. هنگامی که اوباش ساکنان سفیدپوست به ساکنان سیاه‌پوست و کسبه منطقه گرین وود در تولسا، اوکلاهما حمله کردند. از آن به عنوان بدترین حادثه خشونت نژادی در تاریخ آمریکا یاد شده‌ است. در این حمله بیش از ۳۵ بلوک از منطقه با خاک یکسان شد و صدها نفر از سیاهپوستان آن منطقه به خاک و خون کشیده شدند. موضوعی که تام هنکس می گوید به تازگی در مورد آن شنیده است که نشان از سانسور و خفقانی در آمریکا دارد که همچنان پابرجا است.

موضع شدید تام هنکس علیه کشتار سیاهان

تام هنکس، هنرپیشه هالیوودی مقاله ای نوشت و استدلال کرد که باید کشتار نژاد تولسا را در کلاس دبستان آموزش داد تا فرزندان سفید پوستان اوباش بتوانند حقیقت فاجعه ۱۹۲۱ را بیاموزند.

هنرپیشه دو بار برنده اسکار در یک مقاله برای نیویورک تایمز نوشت که در حالی که خود را «یک مورخ غیر متخصص» می داند، به تازگی در مورد نسل کشی تولسا اطلاع پیدا کرده که حدود ۳۰۰ نفر سیاهپوست کشته شده اند، اگرچه تعداد دقیق آنها مشخص نیست.

هنکس نوشت: تجربه من مشترک بود: تاریخ را بیشتر سفیدپوستان در مورد سفیدپوستان مانند من می نوشتند، در حالی که تاریخ سیاه پوستان از جمله وحشت های تولسا غالباً کنار گذاشته می شد. صنعت سرگرمی، که به شکل دادن آنچه که تاریخ و وقایع فراموش شده کمک می کند،  تقریباً تا همین تازگی ها این کار را می کرد. 

وی افزود: این شامل پروژه های من هم می شود. من از حمله به فورت سامتر، آخرین موضع کاستر و پرل هاربر اطلاع داشتم، اما به لطف مقاله ای در نیویورک تایمز، تا سال گذشته از قتل عام تولسا نمی دانستم.

بیشتر بخوانید:

قتل‌عام اوسیج یکی از وحشتناک‌ترین و شیطانی‌ترین بخش‌های تاریخ آمریکاست

موضع شدید تام هنکس علیه کشتار سیاهان

آقای هنکس، که در اوکلند، کالیفرنیا بزرگ شده، گفت که تولسا برای او «هرگز چیزی بیشتر از یک چمنزار نبود» تا زمانی که از اتفاقات یک قرن پیش در آنجا مطلع شد.

وی نوشت: حقیقت در مورد تولسا و خشونت های مکرر برخی از سفیدپوستان علیه سیاه پوستان آمریکایی بطور سیستماتیک نادیده گرفته شد، شاید به این دلیل که این برای درسهای جوانان سفیدپوست ما بسیار صادقانه، بسیار دردناک تلقی می شد. بنابراین، مدارس عمدتا سفیدپوستان ما آن را آموزش نمی دهند، آثار جذاب داستانهای تاریخی ما را روشن نمی کند و صنعت منتخب من، این موضوع را در فیلم ها و نمایش ها تا همین اواخر به نمایش نگذاشته است

موضع شدید تام هنکس علیه کشتار سیاهان

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد مربیان سفیدپوستان و مدیران مدارس (اگر حتی از قتل عام تولسا می دانستند، مطمئناً بعضی از آنها این کار را عامدانه انجام ندادند) به خاطر وضع موجود، و با این استدلال، موضوع بی ثبات کننده را از آموزش در مدارس حذف کردند و احساسات سفید را بیش از تجربه کشتار سیاهان ارجح دانستند - به معنای واقعی کلمه «زندگی سیاهان» در همین مورد. 

او ادامه داد: اگر حتی در کلاس پنجم به همه ما در مورد تولسا در سال ۱۹۲۱ آموزش داده می شد، دیدگاه ها چقدر متفاوت بود؟ امروز، این حذف را غم انگیز می دانم، فرصتی که از دست رفته است، لحظه ای قابل یادگیری است که به هدر رفته است. وقتی مردم در مورد نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا می شنوند، فقط استفاده از این کلمات خشم مردم سفید پوستی را برمی انگیزد که اصرار دارند که از ۴ جولای ۱۷۷۶، همه ما آزاد بوده ایم، همه ما به همان اندازه آفریده شده ایم، که هر آمریکایی می تواند رئیس جمهور شود و بدون توجه به رنگ پوست ما، در مرکز منهتن یک کابین بگیرید، بله، پیشرفت آمریکایی ها به سمت عدالت برای همه می تواند کند باشد اما بی وقفه باقی می ماند. وی در آخر نوشت: این را برای بازماندگان یک قرنِ تولسا و فرزندان آنها بگویید. و حقیقت را به فرزندان سفیدپوست کسانی که در آن جمعیت بلک وال استریت را ویران کردند، بیاموزید.

موضع شدید تام هنکس علیه کشتار سیاهان

حمله نژادی تولسا (همچنین نام‌های قتل‌عام نژادی تولسا، قتل‌عام گرین وود یا قتل‌عام بلک وال استریت) در ۳۱ ماه می و ۱ ژوئن ۱۹۲۱ اتفاق افتاد. هنگامی که اوباش ساکنان سفیدپوست به ساکنان سیاه‌پوست و کسبه منطقه گرین وود در تولسا، اوکلاهما حمله کردند. از آن به عنوان بدترین حادثه خشونت نژادی در تاریخ آمریکا یاد شده‌ است. این حمله بیش از ۳۵ بلوک از منطقه را ویران کرده‌است.

بیش از ۸۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده و بیش از ۶۰۰۰ نفر از ساکنان سیاه‌پوست دستگیر و بازداشت شدند که بسیاری از آنها برای مدتها بازداشت ماندند. دفتر آمار حیاتی اوکلاهما رسماً ۳۶ کشته را ثبت کرد، اما صلیب سرخ آمریکا از ارائه تخمین خودداری کرد. در یک بررسی کمیسیون ایالتی سال ۲۰۰۱ از وقایع تخمین زده می‌شود که بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر در این شورش‌ها کشته شدند.

موضع شدید تام هنکس علیه کشتار سیاهان

این شورش در تعطیلات آخر هفته روز یادبود پس از آن که دیک رولند ۱۹ ساله، یک کفاش سیاه‌پوست، به سارا پیج ۱۷ ساله، اپراتور آسانسور سفیدپوست، حمله کرد، آغاز شد.

پس از آنکه «دیک» بازداشت شد، سفید پوستان در مقابل دادگاهی که دیک در آن بود تجمع کردند و گسترش شایعاتی که وی در مورد او منتشر شده بود، به مردم سیاه محلی هشدار داد که برخی از آنها مسلح وارد دادگاه شدند. تجمعات به خشونت و در نهایت به تیراندازی کشیده شد. ۱۲ نفر از جمله ۱۰ سفیدپوست و ۲ سیاه‌پوست در آن تجمع کشته شدند. با انتشار این خبر، درگیری شدید تر از قبل شد.

موضع شدید تام هنکس علیه کشتار سیاهان

موضع شدید تام هنکس علیه کشتار سیاهان

شب تجمع و روز بعدی هزاران سفیدپوست به مناطق سیاهپوست نشین حمله کردند. مردها، زن‌ها و کودکان را به قتل می‌رساندند. مغازه‌ها و خانه‌ها را غارت کرده و آتش می‌زدند. نزدیک به ۱۰ هزار سیاهپوست بعد از این حمله بی‌خانمان شدند. خسارت وارد شده به املاک و ساختمان‌ها نزدیک به ۲٫۵ میلیون دلار در آن زمان (۳۲ میلیون دلار سال ۲۰۱۹) هزینه داشت.

بسیاری از بازماندگان تولسا را ترک کردند. ساکنان سیاه‌پوست و سفید که در شهر ماندند، برای ده‌ها سال در مورد وحشت، خشونت و تلفات این رویداد سکوت اختیار کردند. این شورش تا حد زیادی از تاریخ‌های محلی، ایالتی و ملی حذف شده بود: شورش نژاد تولسای ۱۹۲۱ به ندرت در کتاب‌های تاریخ، کلاس‌های درس یا حتی خصوصی ذکر می‌شد. سیاهپوستان و سفیدپوستان به طور یکسان در دوران میانسالی بی توجه بودند از آنچه اتفاق افتاده‌است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس