بانک مرکزی روسیه

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد روسیه، صندوق رفاه ملی این کشور در نظر دارد دارایی‌های دلاری خود را جایگزین کند، بدین ترتیب برای نخستین بار شاهد افزایش ذخایر یوان چین و سرمایه‌گذاری در خرید طلا خواهیم بود.

سرویس جهان مشرق - روزنامه مسکو تایمز روسیه با اعلام این خبر گزارش داد: این اقدام مسکو آخرین بخش از برنامه روسیه برای حذف دلار با وجود فشارهای تحریمی است. آنتون سیلوانوف، وزیر اقتصاد روسیه در نشست اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ گفت: صندوق رفاه ملی ۱۸۶ میلیارد دلاری روسیه در یک ماه آینده ۴۱ میلیارد دلار دارایی دلار خود را جایگزین خواهد کرد.

جایگزینی دلار با طلا و دیگر ارزهای بین‌المللی

وی گفت: امروز ۳۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌های دارایی‌های صندوق رفاه ملی روسیه از دلار تشکیل شده است که ما تصمیم گرفته‌ایم دارایی‌های دلاری خود را کاملاً جایگزین نموده و سرمایه‌گذاری‌های دلاری با افزایش خرید یورو و طلا تغییر می‌کند. بدین ترتیب، سهم یورو در این صندوق به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت، سهم یوان چین ۳۰ درصد در نظر گرفته شده و ۲۰ درصد نیز به صورت طلا ذخیره می‌گردد.

این اقدام بر بخش نقدینگی صندوق رفاه ملی تأثیرگذار خواهد بود. هم‌اکنون ۱۲۰ میلیارد دلار ارز خارجی در این صندوق وجود دارد.

با وجود میزان چشمگیر ارز در حال جایگزینی، این اقدام بر بازارها تأثیری نخواهد گذاشت. چرا که صندوق رفاه ملی تنها بخشی از ۶۰۰ میلیارد دلار ذخایر بین‌المللی روسیه را تشکیل می‌دهد.

روسیه خواهان کاهش وابستگی به دلار برای مقابله با تحریم‌هاست

در ادامه این گزارش آمده است: آندره بلویوف، معاون اول نخست‌وزیر روسیه و یکی از تأثیرگذارترین سیاست‌گذاران اقتصادی این کشور در روز پنجشنبه اعلام کرد که این تصمیم بر نرخ تبدیل روبل تأثیر نخواهد گذاشت. در عصر روز پنجشنبه، نرخ تبدیل پول روسیه نسبت به دلار ثابت و بر اساس اعلام بازار مسکو ۷۳.۲ بوده است.

 در سال‌های اخیر، بانک مرکزی روسیه سهم دلار آمریکا از مجموع ذخایر خود را کاهش داده است. این سیاست بر اساس اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین همچنان ادامه خواهد یافت. به گفته وی، روسیه خواهان کاهش وابستگی به دلار در صورت اعمال تحریم‌های جدید احتمالی است.

تحریم‌های ایالات متحده همانند جنگ جهانی سوم است

مسکو تایمز در پایان نوشت: سوفیا دونتس از موسسه رنسانس کپیتال می‌گوید این اقدام تا میزان زیادی فنی بوده و تصمیم کرملین را باید یک بیانیه سیاسی و نه یک گام ضروری دانست. وی افزود: اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه بانک مرکزی روسیه را باید در تعارض با چارچوب مالی بین‌المللی و همانند جنگ جهانی سوم دانست.

گفتنی است صندوق رفاه ملی روسیه محل ذخیره سودهای مازاد نفت فروخته‌شده این کشور در بازارهای جهانی است. این صندوق برای کمک به ثبات روبل در برابر نوسانات زیاد قیمت جهانی نفت طراحی شده و به عنوان مکانی برای ذخیره‌سازی پول با قابلیت آزادسازی جهت تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های مناطق مختلف کشور به کار گرفته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیامک IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 0
    متاسفانه دکترین اقتصاد ما این دیدگاه را ندارند در منطقه ما چندین کشور اگر پول با پشتوانه داشته باشیم باارز ما خواهد چرخید اگر دلسوزی باشد درست است باسختی زیادی مواجه خواهیم شد ولی می شود به نتیجه رسید فقط باید ادمهای چشم و دل پاک کار کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس