کد خبر 1228036
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
نمایش سگک

لوتی‌منشی اصطلاحی درباره شخصیت آدم‌هایی است که شجاعت، صداقت، ازخودگذشتگی و جوانمردی شاکله اصلی منش آن‌ها را شکل داده است و اگر زندگی این افراد به شکلی دقیق و حرفه‌ای دراماتیزه شود.

به گزارش مشرق، لوتی‌منشی اصطلاحی درباره شخصیت آدم‌هایی است که شجاعت، صداقت، ازخودگذشتگی و جوانمردی شاکله اصلی منش آن‌ها را شکل داده است و اگر زندگی این افراد به شکلی دقیق و حرفه‌ای دراماتیزه شود، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند چراکه وجدان جامعه به طور طبیعی به سمت روحیات پهلوانی کشش دارد و روح جمعی جامعه این منش را در ناخودآگاه خود می‌ستاید.


تاریخ ایران کم پهلوان به خود ندیده است. از پوریای ولی تا غلامرضا تختی شخصیت‌هایی بوده‌اند که نام آن‌ها به دلیل روحیات پهلوانی ماندگار شده است، اما پدیده انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) افرادی، چون طیب حاج رضایی و شاهرخ ضرغام را متحول کرد. ضرغام پس از انقلاب به جنگ می‌رود و فرمانده گروهان دسته پیشرو از گروهان فداییان اسلام را بر عهده می‌گیرد که در عملیات پاک‌سازی جاده آبادان- ماهشهر بر اثر اصابت گلوله تیربار تانک به سینه‌اش به شهادت می‌رسد. حالا بخشی از زندگی این شخصیت در قالب یک نمایش با عنوان «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر روی صحنه رفته و در حال اجراست.

جذابیت‌های «حر انقلاب» برای نمایشی‌شدن

در همه رشته‌ها کاندیدا شدیم جز نویسندگی


کهبد تاراج، نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر درباره نوشتن نمایشنامه «سگک» می‌گوید: پارسال اداره کل هنرهای نمایشی از چند نمایشنامه‌نویس در قالب پروژه «قلم روشن» دعوت کرد که موضوعاتی بنویسیم. قرار بود این‌ها در کتابی چاپ شود. آن زمان شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی بود و زندگی شاهرخ ضرغام از طرف اداره کل هنرهای نمایشی به من پیشنهاد شد. زندگی ضرغام بسیار جذاب و دراماتیک بود و همه تلاشم این بود که درباره این شخصیت هیچ قضاوتی نکنم و به بطن زندگی او بپردازم. در نهایت با بچه‌های گروه موفق شدیم نمایش «سگک» را در جشنواره تئاتر مقاومت روی صحنه ببریم، این نمایش در همه رشته‌ها کاندیدا شد و حتی جایزه دریافت کرد، اما متأسفانه در رشته نویسندگی نامزد نشد.


کارگردان نمایش «چند سال پیش» درباره اصول نمایشنامه‌نویسی بیوگرافی عنوان کرد: در واقع اولین شرط نمایشنامه‌نویسی زندگینامه‌ای یا بیوگرافی قضاوت نکردن و پرداختن به واقعیات است. زندگی ضرغام پر از التهاب بود و هیچ چیز خیالی و غیرواقعی به زندگی وی اضافه نکردم، گرچه مسئله اجرای یک نمایش با نمایشنامه‌نویسی متفاوت است. در شرایط فعلی کارهای دفاع مقدسی تبلیغات آنچنانی ندارد.

جذابیت‌های «حر انقلاب» برای نمایشی‌شدن

امام را ندیده خریده بود


وی درباره شخصیت‌پردازی این اثر گفت: تصمیم گرفتم تحول شخصیت وی را و اینکه امام باعث تغییر ۳۶۰‌درجه‌ای او شده، در شرایط بسیار پیچیده زندگی‌اش نشان دهم. حس کردم باید به کشورم و شهدا ادای دین کنم. فضای نمایشنامه را مقداری تلطیف کردم، اما شرایط حاکم در وضعیت سیاسی و اجتماعی وی را طبق واقعیت نشان دادم. شهید ضرغام قبلاً لات و بادیگارد کاباره بوده، اما در عین حال مرام خودش را داشته است. سعی کردم به وی به دید انسانی نگاه کنم. در منابع آمده است که وی امام خمینی (ره) را ندیده است و گفته «امام را ندیده خریده‌ام».
تاراج اضافه کرد: در کارهای اینچنینی ۳۰درصد از سوژه ایده می‌گیریم و ۷۰درصد خودمان به آن می‌پردازیم. شخصیتی که در نمایش «سگک» نشان دادیم با توجه به گریم فوق‌العاده گریمور، شبیه‌سازی بسیار زیادی با شهید ضرغام داشت. استقبال مردمی هم به دلیل بازی مطلوب بازیگران خوب بود، به طوری که صندلی‌های سالن هر روز پر می‌شد. گرچه فکر می‌کردیم اگر در شرایط بهتری این نمایش روی صحنه برود، بازتاب بیشتری خواهد داشت.

«حر انقلاب» شخصیتی جذاب و عجیب


تینو صالحی، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز که در نمایش «سگک» اجرای نقش شهید شاهرخ ضرغام را بر عهده دارد از تضاد و انگیزه‌ای که در زندگی این شهید باعث می‌شود تا لات قبل از انقلاب، فرمانده جنگ شود، سخن گفته و در پاسخ به این سؤال که چگونه با ویژگی‌های شخصیتی شاهرخ ضرغام آشنا شدید و اینکه برای ایفاگر این نقش چه مطالعاتی داشتید، عنوان می‌کند: قبل از نمایش اطلاعات بسیار محدودی درباره ایشان داشتم و بهتر است بگویم که شاهرخ را نمی‌شناختم. گروه تولید و کارگردانی در این خصوص یکسری اطلاعات در اختیار من قرار دادند و پس از آن حتی در جمع‌آوری اطلاعات میدانی متوجه شدیم که عملاً اطلاعات و مستندات زیادی در خصوص او وجود ندارد، شاید هم ما خیلی نتوانستیم این اطلاعات را به دست آوریم. در طول این تحقیقات فقط توانستم یکی دو ویدئوی کوتاه از او ببینم و هر آن چیزی که در نمایش وجود دارد، ماحصل تمام تلاش ما از به دست آوردن این مستندات است.


وی درباره اینکه در این نمایش چه مقطعی از زندگی شاهرخ ضرغام روایت شده است، گفت: این متن یک سیالیتی دارد که آن را از روایت‌های خطی جدا می‌کند و می‌شود گفت به تمام مقاطع زندگی شاهرخ سرک می‌کشد؛ صحنه‌هایی از نوجوانی، جوانی، مقطعی مربوط به سال ۵۴، برشی مربوط به سال ۵۷ و بخش کوتاهی مربوط به جبهه و جنگ و در واقع تماشاگر با یک روند و قصه‌گویی خطی طرف نیست.
تینو صالحی درباره گریم این نقش و شباهت زیاد خود به این شخصیت پس از گریم، گفت: قطعاً به باورپذیرتر بودن شخصیت برای من بازیگر و تماشاگر تأثیر مستقیمی دارد و نه تنها من بلکه همه گروه واقعاً فکر نمی‌کردیم بعد از گریم، آنقدر به شاهرخ شبیه شده باشم و واقعاً باعث تعجب من شد، البته طبق نظر دوستانی که مرا برای این نقش انتخاب کرده بودند، قطعاً در مرحله نخست، ظاهر و قد و هیکل من در این انتخاب بی‌تأثیر نبوده ولی پس از گریم واقعاً برای من این همه شباهت جالب بود.

صالحی در پاسخ به این سؤال که کدام ویژگی شخصیتی شهید شما را جذب خود کرده و به لحاظ شخصیتی شباهتی در خود می‌بینید، توضیح داد: هیچ شباهتی به لحاظ شخصیتی با شاهرخ ندارم و چیزی که در صحنه ارائه می‌دهم کاملاً متضاد با شخصیت واقعی خود من است.


وی ادامه داد: آدم‌هایی هستند که زندگی خط‌کشی شده و کاملاً اصولی و چارچوب‌مدارانه دارند که باعث می‌شود خیلی آزاد نباشند، برعکس شاهرخ که همیشه سعی داشته خلاف این اصول دست و پاگیر باشد یا آدمی که این انگیزه و روحیه را داشته که خطی روی زندگی گذشته‌اش بکشد و متحول شود و راهی به سمت انسانیت پیدا کند و برای من این بحث انگیزشی و تضادی که بین زندگی قبلی و شغلی که قبلاً داشته و بعداً که تغییر رویه می‌دهد و با حضور در جبهه، نقش فرمانده و قهرمان دارد، نه تنها جذاب بلکه عجیب هم بوده است.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس