به گزارش مشرق به نقل از فارس، محسن صالحینیا در حاشیه اولین رخداد منطقهای تسهیل تجاری و کسب و کار الکترونیکی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: 70 درصد قطعات پژو 206، ساخت داخل است که تا شهریور امسال این رقم به 90 درصد و بالاتر میرسد.
وی در خصوص پرداخت به قطعهسازان توضیح داد: به دلیل شرایط ویژه تحریم خودروسازان و قطعهسازان نیز با مشکلاتی روبهرو هستند و اخیراً پرداخت مناسب انجام نشده است و این روزها در پرداخت به قطعهسازان اختلالاتی به وجود آمده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: طی دو هفته اخیر، جلسات متعددی برای بررسی این موضوع داشتیم تا برای خودروسازان تأمین مالی مناسبی درنظر گرفته شود.
وی یادآور شد: این شرکتها در تأمین مالی محدودیتی ندارند و هریک از این شرکتها میتوانند از این امکان بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: برای خودروسازان بزرگ پیشبینی شده که با تأمین نقدینگی مناسب، پرداختهای بهتری انجام دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این زمینه از شورای پول و اعتبار برای کمک به تأمین نقدینگی درخواست همکاری شده است.
* میانگین 6 تا 9 درصدی در افزایش قیمت خودروها رعایت شده است
صالحینیا همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص افزایش قیمت برخی خودروها نسبت به سال گذشته، گفت: متوسط درصد تغییر قیمت 6 درصد تا 9 درصد بوده که در مورد تغییر قیمت خودروها نیز رعایت شده است.
وی گفت: در قیمت فروش خودروها موضوع مالیات بر ارزش افزوده (1 درصد) و بیمه نیز لحاظ میشود که تغییر قیمتهای امسال با احتساب این دو موضوع بوده است.
وی تأکید کرد: تنها بخشی از خودروهایی که کمتیراژ هستند، میتوانند براساس قیمت رقابتی فروخته شوند.
* تولید 206 کاهش نیافته است؛ عرضه رانا از یک ماه دیگر
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص توقف یا کاهش تعداد تولید 206، گفت: این موضوع را بررسی کردیم و پاسخ این است که توقف یا کاهش تولیدی در خط تولید 206 اتفاق نیفتاده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر روزانه 350 تا 400 دستگاه 206 تولید میشود که ظرف مدت کوتاهی این ظرفیت افزایش خواهد یافت.
وی یادآور شد: علاوه بر این با برنامهریزیهای انجام شده خودروی رانا نیز از یک ماه دیگر به صورت تجاری عرضه خواهد شد.
* در آییننامه جدید خودروی سه سال کارکرده مجوز واردات میگیرد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص موضوع واردات خودروهای کارکرده، گفت: آییننامه واردات خودرو صرفاً در خصوص واردات خودروی نو صحبت میکند و هیچ وقت بحث واردات خودروهای مستهلک در آییننامه واردات مطرح نبوده است.
وی توضیح داد: موضوع از این قرار است که در آییننامه قبلی، خودرویی که حداکثر یک سال از تولید آن گذشته بود میتوانست وارد کشور شود و در آییننامه جدید این مدت به حداکثر 3 سال افزایش یافته است.
وی همچنین در خصوص طرح موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو گفت: تاکنون در جلسات کمیسیون ماده یک، بحث کاهش واردات خودرو مطرح نشده است.
صالحینیا توضیح داد: موضوعی که تاکنون مطرح شده در خصوص خودروهای الکتریکی (دو رگه) بود که پیشنهاد دادیم در راستای حمایت از این خودروها برای این واردات این نوع خودرو کاهش تعرفه تعریف شود.