کد خبر 1235419
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
عطریانفر نمایه

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: هر مقدار پیام اصلاح طلبان می‌توانست مطرح شود که آنچه بر سر دولت آمده ناشی از جنبه‌های ذاتی دولت نیست، جامعه چنین پیامی را دریافت نکرد.

به گزارش مشرق، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 انتخابات ۱۴۰۰ در مجموع، قابل قبول به نظر می‌رسد

- اگر این انتخابات را بررسی کنید می بینید که در مجموع، قابل قبول به نظر می رسد. به این معنا که این انتخابات با مشارکتی نزدیک به ۵۰ درصد یک اتفاق قابل قبول است.

- ضمن اینکه انتخابات در اولین دوره، منتخب مردم ایران را مشخص کرد و دستاورد قابل قبولی است.

جامعه پیام اصلاح‌طلبان را باور نکرد

- از اردوگاه اصلاح طلب ها پیام روشنگری که از زمان قابل قبولی از مهلت کافی آغاز شده باشد و آثار خود را در درون مخاطبین طرفدار خود به جا گذاشته باشد شاهد نبودیم.

- اگر اصلاح طلبان زمان کافی داشتند می توانستند پیام خود را با نفوذ بیشتری به بدنه خود انتقال دهند که این موضوع باعث افزایش مشارکت هم می شد و حجم مشارکت را چه بسا تا حدود ۶۵ درصد افزایش می داد.

- اصلاح طلبان همراهان و حامیان آقای روحانی بودند، طبیعتا هر مقدار هم پیام اصلاح طلبان می توانست مطرح شود که آنچه بر سر دولت آمده است ناشی از جنبه های ذاتی دولت نیست، طبیعتا جامعه چنین پیامی را دریافت نکرد و نمی توانست باور کند.

امکان تهییج مجدد مردم با «تَکرار» وجود نداشت

- تکرار می‌کنم آن دوره در یک فرصت سه ماهه قبل از برگزاری انتخابات بود و آن هم به صورت کاملا شفاف و روشن.

- آن تکرار می‌کنم قطعی و روی یک لیست مورد نظر بود، اما همین موضع مثبت جناب آقای خاتمی در این دوره بسیار دیرهنگام بود و آن هم بدون اشاره مستقیم و به صورت تلویحی.

- تمام بار ناکارآمدی دولت دوم روحانی به شکل ناعادلانه عملا از چشم اصلاح‌طلبان و آقای روحانی دیده شد اما جامعه چون نمی توانست این را بپذیرد خود به خود فاصله گرفت و با تکرار می‌کنم امثال بنده و دیگران و احزاب سیاسی امکان تهییج مجدد نداشت.

دو و نیم میلیون رای همتی عدد کمی نیست

- تصور نکنید که اگر امروز دو و نیم میلیون رای به آقای همتی داده شده است عدد کمی است، خیر عدد بسیار مهمی است و از لحاظ حزبی اهمیت دارد. 

- کما اینکه اصولگرایان نسبت به موقعیت‌هایی که گفتمان شان گفتمان پیروز نبوده است عدد اندکی را به خود اختصاص دادند.

- بیش از ۷۰ درصد جامعه ما برایشان مهم نیست که کدام دولت سر کار باشد چپ باشد یا راست اما تمایل دارد که انتظارات آنها به صورت صادقانه و شفاف در دولت ها پیش برده شود و هر دولتی که سرکار باشد آنها را محقق کند در دوره های بعدی هم موثر واقع خواهد شد.

زیباکلام تصور اشتباهی از جامعه ایران دارد

- اختلاف‌نظر گسترده با آقای زیبا کلام داریم و ایشان تصور اشتباهی از جامعه ایران دارند.

- آقای زیباکلام باید بداند که جامعه مخاطب سیاسی چپ و راست در ایران، جامعه حداکثر ۱۰ میلیونی است.

- اینکه رای دو و نیم میلیونی گلوله به شقیقه اصلاحات باشد، دید فرو کاهنده‌ای است و نه تنها به شقیقه اصلاحات شلیک نشده، بلکه آغازی است برای یک دوره نو برای اصلاح طلبان و آینده آن را اثبات خواهد کرد.

عملکرد دولت قابل دفاع است

- عملکرد دولت به واسطه حجم فشارها و محدودیت‌های بین المللی قابل دفاع است. عملکرد قابل دفاع داشتن غیر این است که مردم مطالبه‌ای داشتند و این مطالبه محقق نشده است.

- قطعا من از آقای روحانی هم به صفت روشنفکری و نخبه گرایی دفاع می کنم ما باید جامعه را توجیه کنیم.

- بهترین توجیه برای دستاورد قابل دفاع محدودی که دولت داشته است بعد از یک سال از تشکیل دولت آقای رئیسی خود را نشان خواهد داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    خود اصلاح طلبان باور کردند؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس