کد خبر 1235884
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
تورم انتظاری عامل افزایش قیمت‌ها می‌شود

کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی افراد انتظار افزایش قیمت‌ها را داشته باشند خریدشان افزایش پیدا می‌کند، که این امر باعث ایجاد تورم می‌شود.

به گزارش مشرق، مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که انتظارات تورمی چیست و چه تفاوتی با تورم دارد؟ بیان کرد: خیلی اوقات شاهد این امر هستیم، که قبل از اینکه در اقتصاد اتفاقی بیفتد، سطوح قیمت‌ها بالا یا پایین می‌رود، که این قضیه حاصل پدیده‌ای به اسم تورم انتظاری است، یعنی در جامعه بنا به دلایلی که انتظار دارند، سطح قیمت‌ها بالا می‌رود، وقتی افراد انتظار دارند سطح قیمت‌ها بالا رود، خریدشان را افرایش می‌دهند، که این امر باعث تقویت سمت تقاضا می‌شود.

وی افزود: کسانی که فروشنده دارایی هستند، وقتی انتظار دارند، قیمت بالا رود فروششان را کم می‌کنند، که این امر یعنی کاهش عرضه، افزایش تقاضا و کاهش عرضه خود منجر به ایجاد تورم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

قیمت‌های نجومی در بازاری که ۸ سال رها بود + جدول

کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: با توجه به گفته‌های بالا خود تورم انتظاری باعث ایجاد تورم می‌شود، فاکتورهایی که باعث ایجاد تورم انتظاری می‌شوند، بخشی از آن‌ها تطبیقی و بخش دیگری عقلایی است، بعضی‌ها بر اساس روند گذشته، تورم آینده را پیش بینی می‌کنند، برای مثال در جامعه ما عموما افراد انتظار یک تورم ۲۰ درصد را دارند، چون ما همیشه این تورم را داشته ایم.

سوری تشریح کرد: زمانی که تورم از این میانگین بالاتر یا پایین‌تر می‌رود، افراد انتظار برگشت تورم به میانگین را دارند، به این قسمت از انتظارات، تطبیقی می‌گوییم، بخش دیگری از تورم انتظاری را تورم عقلایی می‌گوییم، یعنی پارامترهای عقلایی را افراد در جامعه در نظر می‌گیرند.

وی افزود: تورم در حالت پایدار خودش حاصل مابه تفاوت رشد نقدینگی و رشد اقتصادی است، اگر بخواهیم برای این امر مثالی زده باشیم، می‌توانیم انتخابات آمریکا را مثال بزنیم، جامعه ما زمانی انتظار داشت ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود و تحریم‌های کشور ما شدت پیدا کند، در این زمان نیز دولت ما نتواند نفت صادر کند و ما در صنایع دچار مشکل شویم، یعنی مردم انتظار داشتند جامعه ما نتواند دلار بیاورد، که در نهایت قیمت دلار بالا رود، همین انتظاری که جامعه از انتخابات آمریکا داشت، باعث شد که در مقطعی قیمت دلار تا ۳۲ هزار تومان هم بالا رود، اما این در حالی بود که هنوز اتفاقی در انتخابات آمریکا نیفتاده بود، ولی به علت انتظارات تورمی که در جامعه وجود داشت، باعث شد این افزایش قیمت دلار اتفاق بیفتد.

سوری گفت: بعد از اینکه انتخابات آمریکا انجام شد، انتظار جامعه تغییرکرد، به این صورت که مردم انتظار داشتند، روابط کشورمان با آمریکا بهتر شود و حالت پرتنشی که وجود داشت کم رنگ و دلار کاهشی شود، اما تمامی این اتفاقات و کاهش قیمت دلار قبل از اینکه بایدن رئیس جمهور شود و بخواهد اقدامی را انجام دهد اتفاق افتاد، این امر به دلیل انتظار تورمی است، یعنی این که مردم چه انتظاری از قیمت دلار در آینده دارند.

کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به این پرسش که تورم انتظاری چه تاثیری بر روی بورس دارد؟ بیان کرد: در بازار سرمایه قیمت سهام‌ها در اثر دو تا اتفاق می‌تواند، رشد کند و سهامداران سود کنند، یکی اینکه در شرکت‌ها بهبود شرایط تولید و سودآوری داشته باشیم و دوم در شرایطی است که در اقتصاد کشورمان تورم داشته باشیم، در این شرایط قیمت همه دارایی‌ها از جمله سهام افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: آن بهره برداری که در اثر بهبود شرایط تولید، شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، یک سود واقعی است، ولی سودی که در اثر تورم به دست بیاید سود واقعی نیست، چون افراد قطعا این سود را در هزینه‌های زندگیشان از دست می‌دهند.

سوری گفت: بازار ایده آل بازاری است که، رشد آن در اثر انتظار تورمی جامعه نباشد، بلکه متاثر از بهبود شرایط تولیدی شرکت‌ها در جامعه باشد.

حضور همه جانبه مردم در بورس 

کارشناس بازار سرمایه گفت: اتفاقی که سال گذشته شاهد آن بودیم، دعوت مردم به بورس و ورود همه جانبه مردم به بازار سرمایه بود، قطعا ورود پول به هر بازاری می‌تواند باعث رشد آن شود، از طرف دیگر در آن زمان انتظارات تورمی زیادی را در جامعه شاهد بودیم، که این تورم انتظاری باعث می‌شد افراد دوست نداشته باشند، پول نقد در دستشان نگه دارند، چون احساس می‌کردند، ارزش پولشان حفظ نمی‌شود و پایین می‌آید، در نهایت علاقه‌مند بودند که پولشان را در جایی پس انداز کنند، این قضیه نیز هم زمان با دعوت دولت و رکود در بازارها موازی مثل طلا، مسکن، دلار و سکه بود.

سوری تصریح کرد: با توجه به شرایط گفته شده بورس توانست، پول‌ها را به سمت خود جذب کند و جامعه انتظار نداشت قیمت تورم با آن شدت بالا رود، قاعدتا همین کاهش تورم انتظاری باعث شد، که افراد انتظار نداشته باشند که قیمت سهم‌ها از آن بیشتر افزایش پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس