بایدن ترامپ

یک تحلیلگر انگلیسی معتقد است توقیف وب‌سایت‌های ایرانی نشان می‌دهد که بایدن از ادامه زورگویی آمریکا به تهران رضایت دارد و برای کسب اهرم فشار در مذاکرات اقدام به این کار کرده است.

سرویس جهان مشرق - پایگاه راشاتودی در یادداشتی به قلم تام فاودی نویسنده و تحلیلگر انگلیسی روابط بین‌الملل نوشت: انتخاب جو بایدن قرار بود نویدبخش عصر جدیدی برای سیاست خارجی آمریکا پس از دوران ناخوشایند دونالد ترامپ باشد. اما پرخاشگری ایالات متحده علیه ایران بی‌وقفه ادامه دارد - یعنی امید کمی برای بازگشت به توافق هسته‌ای وجود دارد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های رسانه‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


توقیف وب‌سایت‌های ایرانی ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ است / جنایات ایالات متحده علیه ایران بی‌وقفه ادامه دارد

جنایات و پرخاشگری‌های واشنگتن علیه ایران

این کارشناس انگلیسی می‌نویسد: عده‌ای فکر می‌کردند که دوره جدید ریاست جمهوری آمریکا به معنای احیای روابط آمریکا با ایران بعد از فاجعه دوران ترامپ است. اما مشخصاً این‌طور نیست.

مذاکرات بین واشنگتن و تهران بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای برجام نشان داد که ممکن است پیشرفت‌هایی حاصل شود. اما سه‌شنبه شب، اف‌بی‌آی وب‌سایت شبکه تلویزیونی بین‌المللی ایرانی پرس تی‌وی و چندین رسانه خبری ایرانی دیگر را توقیف کرد و محتوای آن‌ها را با پیامی جایگزین کرد که بیان می‌کرد این کار به حکم دادگاه انجام شده است، چرا که آن وب‌سایت‌ها "فرایندهای دموکراتیک در آمریکا را رعایت نکرده بودند. "

البته این شدیداً کنایه‌آمیز است که کشوری که ادعای دفاع از آزادی بیان دارد این وب‌سایت‌ها را توقیف کرده است. اما این جدیدترین اقدام در فهرست بلند بالای جنایات و پرخاشگری‌های واشنگتن علیه ایران است که از دهه‌ها پیش آغاز شده است.

توقیف وب‌سایت‌های ایرانی ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ است / جنایات ایالات متحده علیه ایران بی‌وقفه ادامه دارد

سیاست بایدن در قبال تهران با سایر رؤسای جمهور آمریکا فرقی ندارد

راشاتودی تصریح کرد: بایدن بار دیگر اثبات کرد که سیاستش در قبال تهران با سایر رؤسای جمهور آمریکا فرقی ندارد. و با وجود پیشنهاد مذاکره، به نظر می‌رسد که او قصد ندارد به دلیل اقدامات نفرت‌انگیز ترامپ از ایران عذرخواهی کند.

واشنگتن از مدت‌ها پیش ایران را به حمایت از تروریسم و سرکشی متهم کرده است، اما با توجه به سوابق تاریخی، این آمریکاست که در اغلب موارد متجاوز و پرخاشگر بوده است. برای مثال، اگر یک کشور خارجی در انتخابات دموکراتیک کشور شما دخالت می‌کرد و رهبر منتخب مردم را سرنگون می‌کرد تا دست‌نشانده خود را به جای او قرار دهد، چه احساسی داشتید؟ یا اگر از یک حمله خارجی علیه شما حمایت می‌کرد، یک هواپیمای غیرنظامی را هدف قرار می‌داد و می‌گفت که هرگز عذرخواهی نخواهد کرد؟ یا اگر با یک معاهده لازم‌الاجرا موافقت می‌کرد و سپس به آن پشت‌پا می‌زد چون از شرایط آن توافق خوشش نمی‌آمد، نفت شما را به زور توقیف می‌کرد و آن را می‌فروخت و مهم‌تر از همه اینکه یکی از سیاستمداران ارشد شما را ترور می‌کرد؟

آمریکا تمام این کارها و حتی بیشتر از آن را با ایران انجام داده است و هرگز برای هیچ یک از آن‌ها پاسخگو نبوده است.

توقیف وب‌سایت‌های ایرانی ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ است / جنایات ایالات متحده علیه ایران بی‌وقفه ادامه دارد

آمریکا همواره تلاش کرده تا از نظر سیاسی بر ایران تسلط پیدا کند

این یادداشت در ادامه عنوان کرد: ایران صرفاً به دلیل تعصبات مذهبی یک دولت شدیداً ضدآمریکایی نیست. این دشمنی می‌تواند به پیشینه‌ای نسبت داده شود که در آن آمریکا به طور مداوم تلاش کرده تا از نظر سیاسی بر ایران تسلط پیدا کند تا کنترل ذخایر نفتی این کشور را به دست آورد. فهرست بلند بالای پرخاشگری‌ها منجر به سوءظن و نفرت ایدئولوژیکی متقابل شده است.

این دشمنی توسط مجموعه‌ای از درگیری‌های نیابتی که خاورمیانه، از لبنان تا سوریه و یمن را در بر گرفته در جریان بوده است. ایالات متحده به آسانی می‌تواند برچسب سرکش بودن را به ایران بزند، اما شاید آمریکا باید تصمیمات خودش در گذشته را دقیق‌تر بررسی کند تا ببیند چگونه اقداماتش منجر به این روابط ناخوشایند شده است.

همان‌طور که توقیف وب‌سایت‌ها نشان می‌دهد، به نظر نمی‌رسد که دولت بایدن بخواهد روابط آمریکا با ایران را احیا کند. اگرچه ممکن است بایدن خود را از لحاظ اخلاقی برتر از ترامپ نشان دهد، اما اقداماتش تفاوت چندانی با ترامپ ندارد.

تمرکز روی رفتار و شخصیت ترامپ ما را از این حقیقت منحرف کرد که اقداماتش در قبال کشورهای خارجی همان سیاست همیشگی آمریکاست و اتفاقات این هفته نشان داد که زورگویی و تهدید ایران بی‌وقفه ادامه خواهد یافت.

توقیف وب‌سایت‌های ایرانی ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ است / جنایات ایالات متحده علیه ایران بی‌وقفه ادامه دارد

همه نشانه‌ها حاکی از اتخاذ سیاستی مشابه ترامپ هستند

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: ممکن است بایدن بخواهد با تهران مذاکره کند. اما تاکنون همه نشانه‌ها حاکی از اتخاذ سیاستی مشابه ترامپ هستند، مبنی بر اینکه آمریکا نباید به برجام برگردد و تحریم‌ها را لغو کند، مگر اینکه ضوابط توافق تغییر کنند و ایران با شروط بیشتر و یک‌طرفه‌تری موافقت کند.

این پیمان دیگر صرفاً در مورد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران نیست، بلکه یک تلاش همه‌جانبه برای مهار برنامه موشک‌های بالستیک این کشور نیز می‌باشد. با این حال، تلاش برای به دست آوردن اهرم فشار بیشتر با توقیف وب‌سایت‌های خبری ایرانی یک اشتباه استراتژیک است، به خصوص با توجه به اینکه حمایت از تندروها در ایران در حال افزایش است.

توقیف وب‌سایت‌های ایرانی ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ است / جنایات ایالات متحده علیه ایران بی‌وقفه ادامه دارد

ایران تسلیم تمام خواسته‌های آمریکا نخواهد شد

راشاتودی در پایان تصریح کرد: بله، تهران خواستار کاهش تحریم‌ها شده است، اما تسلیم تمام خواسته‌های آمریکا نخواهد شد و هیچ شانسی برای آشتی بین آن‌ها وجود ندارد. رئیسی این موضوع را کاملاً روشن کرده است. ایران به خوبی آگاه است که واشنگتن به تعهدات خود عمل نخواهد کرد و این رابطه خصمانه همچنان ادامه خواهد یافت. همچنین ایران می‌داند که تنها راه ممکن برای رهایی از سلطه ایالات متحده، کنار گذاشتن دلار و هدایت اقتصاد خود به سوی قدرت‌های دیگر مانند روسیه و چین است. با توجه به اینکه بایدن هنوز دلایل مناسب و جدیدی برای اعتماد به ایالات متحده ارائه نداده است، دلایل کمی مبنی بر این وجود دارد که به زودی شاهد احیای همه‌جانبه روابط بین این دو کشور خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بابک DE ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    8 8
    چرا ایران نمیتونه دامین های دات کام امریکا رو ببنده ؟ خخخخخ
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      1 3
      به همون دلیل که اونا نمیتونن دامنه ir مارو مسدود کنن.
  • دکتر افسانه یوسفی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    5 2
    بایدن و بزرگتر از بایدن هیچ.... نمی توانند بخورند. ایران با داشتن رئیس جمهور باشرف و نجیب و شجاعی چون آیت الله رئیسی به آمریکا باج نخواهد داد
  • مجری IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 2
    این اقدامات خبیثانه آمریکا نشان میدهد بایدن عروسک خیمه شب بازی حکومت آمریکاست و سیاست ها را کسان دیگری ابلاغ می‌کنند. ننگ بر همه آنها
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 7
    اقدام امریکا در راستای همان شانتاژ و دروغ رسانه ای خودش هست، تفسیر و بازتاب اتفاقات باید از کانال غرب در کره ی زمین طنین انداز شود. آماده ی جریان سازی خبری امریکا در #برجام باشید. به هر مستمسکی متوسل میشوند تا وارونه ثابت کنن این ایران است که از برجام خارج شده، چه بیرحمانه!
  • کارشناس IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    6 5
    خب از اینترنت ملیتون استفاده کنین. این کجاش جنایته
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      2 4
      در آن صورت هم یک عده وطن فروش هستند که باز کارشکنی کنند
  • عارف IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    2 10
    مشکل آمریکا با ایران با تغییر دولت عوض نشد و نخواهد شد. حکومتی که بر فریب بنا شده باشد و در حالی که ظلم و نژادپرستی در کشورش بیداد می کند، در طول پنجاه سال اخیر جنگ های بی حد و حسابی به نام آزادی و برابری و برای تاراج منابع یا تسلط به راه انداخت. و جهان سوم را به ویرانی کشاند، باید تغییر کند. گیریم که فرضا هفتاد درصد مردم آمریکا با چپاول ثروت جهان سوم در رفاه و خوشی باشند، گیریم که چهل درصد جمعیت آمریکا که از روابط نامشروع زاده شده اند، آزادی را آن طور معنا کنند، اما یقینا سرنوشت آینده آمریکا را ۳۰ درصد مستضعف رقم خواهند زد. اما نقش من و شما روشنگری حقایق و بیدار کردن جهان است. مطمئن باشید این ۳۰ درصد راهی خواهند یافت تا صدای ما را بشنوند.
  • امیرو IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    3 4
    ذات نجس آمریکائیها همیشه همینجوری بوده. جای هیچ تعجبی نیست
  • iran IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    2 8
    آمریکا بعد از پیروزی در جنگ جهانی دوم بطور کامل تحت کنترل و سیطره یهودیان افراطی و صهیونیست ها قرار گرفت و تبدیل به یک هیولای وحشی و مخرب در سطح جهان تبدیل شد .. تمام مشکلات منطقه و جهان تنها یک منشا و مسبب دارد ایالات متحده آمریکا ! ... تنها راه کنترل این دشمن ( قوی شدن) باید قوی و قدرتمند شویم در تمامی عرصه ها اتحاد ملی میهنی تمامی ایرانیان خنثی کننده توطئه های آمریکا خواهد بود بیاری یزدان ...
    • علی IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      0 1
      البته این هیولای مخرب یک روی دیگه هم داره پیشرفت بشریت مدیون همین امریکا هست از تلفن موبایل تلوزیون کامپیوتر اینترنت ماهواره و صدها وسیله دیگه که جزو وسایل لاینفک زندگی مردم هست اول تو امریکا اختراع و ساخته شده و بعدش به کشور ما میرسه ما هم استفاده میکنیم اگر امریکا نبود ما هنوز با فانوس باید میرفتیم سر جوب اب میاوردیم و برای درمان مریضی هامون دخیلی میبستیم
  • DE ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 2
    آژانش و دشمنان و مخالفان نظام ج.ا تاکنون در ایران هیچ شاهدی مبنی وجود سلاح اتمی پیدا نکردند. اتهام سلاح هسته ای بهانه برای فشار بر دلوت و ملت ایران است. نه آژانش و نه غربی ها حق ندارند ذهن خوانی و نیت خوانی کنند و بر اساس این خوانش های کذایی ملت بزرگ ایارن تحریم کنند. تحریم ظالمانه کالاهای بشردوستانه، سند خیانت و جنایت غربیان در تحریم است. امثالهم همان سالها از موافقان و حامیان برجام بودیم، دهها کامنت در حمایت برجام نوشتم و منتشر کردم، اما متاسفم که احساس فریب خوردگی میکنیم! ایران نقدا تعهدشان انجام داد و شیر را در مقایل موش دادیم! امریکا نمیخواهد کامل تحرمی بردارد، از پس بایست برجام ادامه دهیم، اما باید به فکر بی اثر کردن تحریم باشیم /// مثل بسیاری معتقدم 30% تاثیر تحریم خارجی است، اما 70% نتیجه تحریم داخلی است و نقش مفسدان داخلی به نظرم عمده است، معتقدم اگر فساد از بین برود، عمده مشکلات ز بین میرود و تحریم ها ب یاثر میشود. اگر فساد (رشوه، کلاهبرداری، تقلب، احتکار، کم فروشی، گران فروشی، انحصار گرایی، مافیا،... مدرک فروشی که خطرناکترین فساد است و نسلها مفسد میکند!) ازبین برود، مسائلی مثل بیکاری، کم درآمدی، معیشت، خودروسازی، بهره وری پایین، ناکارآمدی،... تصادفات دلخراش رانندگی... همه اش ریشه در فساد است، چرا به اندازه کافی قانون خوب است، حتی بودجه هست، امکانات هست، این فساد است موجب اتلاف عمر و امکانات و فرصت های آبادنی کشور میشود. دنباله کامنتهایی است، حقایق این نیست که لزوما طبق میل ما باشد، ممکن است در حرف دیگران رگه هایی از حقیقت باشد. https://www.khabarfoori.com/detail/2734623
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    2 2
    این نشانه ی استیصال آمریکا در مقابله با مقاومت در منطقه است؛ به طوری که مجبور شده اند بر خلاف ادعای دروغین خود در خصوص آزادی بیان چنین کار وقیحی را انجام دهند.
  • X-GUDMUN IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 2
    آفرین ! خالق سفید دایی بزرگ این دنیا هست و دایی همون پدرتاج رئیس جمهور ایران !!!
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 2
    شاید تخمین ۳۰ درصد در مورد اثر تحریم ها درست باشه اما قسمت سنگین تر تخریب افکار و روحیه عده زیادی از مردم است. اول باید با این نیرو بجنگید.
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 2
      شبکه های مجازی و شبکه های ماهواره ای ایرانستیز امثال شبکه منوتو بهایی ، عنترنشنال ، بی بی سی ، و ... دقیقا همراه با تحریم های آمریکا جنگ روانی و ادامه تحریم ها رو بصورت اخبار منفی و مایوس کننده جهت تضعیف روحیه ملی ایرانیان انجام می‌دهند .. دولت آیت الله ریسی باید فکری برای این شبکه های ایرانستیز که همراه و همگام با تحریم‌های آمریکا علیه ایرانیان فعالیت می‌کنند باشد ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس