طالبان

کارشناس ارشد شبه‌قاره گفت: جامعه افغانستان همچنان سنتی است و حرف طالبان را نسبت به سایر نیروها بهتر می‌فهمد.

 سرویس جهان مشرق- از ماه آوریل که تاریخ خروج کامل نیروهای آمریکایی دریازده سپتامبر اعلام شد، درگیری‌های نظامی در افغانستان تشدید شده و طالبان مناطق بیشتری از این کشور را تصرف کرده است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید این گروه توانسته بر ۸۳ درصد خاک افغانستان حاکم شود. برخی از کارشناسان حوزه آسیای میانه معتقدند حرکت رو به‌پیش طالبان به معنای بن‌بست مذاکرات صلح در دوحه است. هم‌زمان با این اتفاقات، «اشرف غنی» و «عبدالله» به واشنگتن سفر کردند. سفری که هیچ‌یک از مقامات رسمی و حتی غیررسمی کاخ سفید به استقبال دو رئیس‌جمهور «اشرف غنی و عبدالله» که هم‌زمان به آمریکا رفته بودند، نیامدند و حتی ماشینی برای آن‌ها فرستاده نشده بود و آن‌ها ناچار شدند با ماشین سفارت افغانستان به اقامتگاه خود بروند. آن‌ها رفته بودند تا درباره وضعیت افغانستان با «جو بایدن» و قانون‌گذاران آمریکایی در کاخ سفید و کنگره گفتگو کنند. بسیاری این سفر را تلاش برای بقا دولت مرکزی افغانستان توسط آمریکایی‌ها در لحظه آخر تصور می‌کنند.

پیرمحمد ملازهی در گفتگو با «مشرق» پیشروی طالبان در خاک افغانستان را نشانه‌ای از پایان کار دولت ائتلافی در کابل دانسته و می‌گوید: «طالبان به‌راحتی می‌تواند شهرهای بزرگ افغانستان در شمال را تصرف کند؛ اما آن‌ها برخلاف گذشته به‌جای تلاش برای تشکیل امارت اسلامی به دنبال ایجاد دولت وحدت ملی هستند».

ملازهی معتقد است که طالبان ازلحاظ سیاسی تغییر کرده و می‌تواند با طوایف افغان دیالوگ مشترک برقرار کند. استراتژی طالبان در افغانستان برخلاف دهه نود حکومت با اسلحه نیست؛ آن‌ها می‌خواهند با تعامل یک دولت وحدت ملی را ایجاد کنند.

طالبان عوض شده است و به دنبال جنگ قومیتی و مذهبی نیست/ آن‌ها بدون شلیک گلوله شهر به شهر پیش می‌رود/ مردم افغانستان حرف طالبان را می‌فهمند

در ادامه گفتگوی پیرمحمد ملازهی تحلیل‌گر ارشد شبه‌قاره پیرامون طالبان و نقش آن در آینده افغانستان را می‌خوانید:

طالبان به لحاظ نظامی توان تصرف بر کل افغانستان را دارد

ملازهی با تشریح نقشه منطقه‌ای افغانستان و مناطق متصل شده به طالبان گفت: واقعیت آن است که طالبان ازلحاظ نظامی می‌تواند در کمتر از چند ماه کل افغانستان را به تصرف خود درآورد؛ زیرا دولت حاکم پشتیبانی آمریکایی‌ها و ناتو را ازدست‌داده است، اما طالبان در حال حاضر با یک محاسبه سیاسی حداقل در کوتاه‌مدت به دنبال چنین اقدامی نیست.

طالبان به دنبال آن است که با تصرف سرزمین‌های بیشتر حداکثر فشار را بر دولت مرکزی وارد کرده و شرایطی را فراهم آورد که این دولت کنار برود.

ملازهی ادامه داد:طالبان تمایل دارد دولت موقتی تشکیل شود و قانون اساسی تغییر کرده و با کمک لویی جرگه ساختار سیاسی افغانستان را تغییر کند، این گروه پس از توافق دوحه به این نتیجه رسید که تنها از طریق قهرآمیز می‌تواند به قدرت بازگردد، لذا استراتژی خود را بر اقدامات نظامی و سیاسی به‌صورت هم‌زمان متمرکز کرده است.

طالبان معتقد است که اگر کابل را از طریق نظامی تصرف کند؛ نیروهای امنیتی و نظامی قومی فعلی (مانند تاجیک‌ها؛ ازبک‌ها و هزاره‌ها) به مناطق مادری خود بازگشته و یک جنگ تمام‌عیار قومی و مذهبی راه افتاده و مشکلات طالبان بیشتر می‌شود. از سویی اگر جنگ قومی در افغانستان شکل بگیرد احتمال آنکه نیروهای بین‌المللی نیز وارد آن معرکه شوند بیشتر است، لذا طالبان در کنار اقدام نظامی؛ راه‌حل‌های سیاسی را نیز روی میز قرار داده است.

طالبان عوض شده است و به دنبال جنگ قومیتی و مذهبی نیست/ آن‌ها بدون شلیک گلوله شهر به شهر پیش می‌رود/ مردم افغانستان حرف طالبان را می‌فهمند

طالبان به دنبال جنگ قومیتی و مذهبی نیست

 ملازهی با اشاره به‌احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان گفـت: اگر جنگ داخلی در افغانستان شکل بگیرد پای نیروهایی چون عربستان و امارات نیز به خاک افغانستان دوباره بازشده و از آن‌سو چین و روسیه نیز از نیروهای جبهه شمال حمایت خواهند کرد، ازاین‌رو دکترین امنیتی طالبان فتح شهر به شهر بدون شلیک گلوله است. طالبان به‌خوبی می‌داند که اگر جنگ قومیتی در افغانستان روی دهد این کشور از درون تجزیه می‌شود. لذا آن‌ها مناطق عشایری؛ جاده‌ها و روستاها را تصرف کرده و با تحت‌فشار قرار دادن دولت می‌خواهند اشرف غنی در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرارگرفته و به دولت موقت تن دهد.

طالبان با سه جبهه باید تفاهم کند

کارشناس ارشد حوزه آسیای میانه در ادامه با اشاره به وضعیت سخت مردم افغانستان در دوران حاکمیت دولت‌های وابسته به آمریکا گفت: هر کشوی که به دنبال معامله خارجی باشد؛ قربانی می‌شود؛ افغانستان متأسفانه خودش را در چنین فضایی قرارداد. تا به امروز در افغانستان همه چشمشان به بیرون است که آمریکایی‌ها، روس‌ها یا پاکستانی‌ها چه می‌کنند؛ طالبانی می‌توان این وضعیت را ترمیم کند.

طالبان باید گروه‌ها؛ قومیت‌ها، احزاب و NGO ها  را به وحدت نظر برساند. از سوی دیگر باید همسایگان افغانستان مانند ایران و چین و آسیای مرکزی کار کند (کشورهایی که امنیت مرزی‌شان به ثبات در افغانستان بستگی دارد). از سوی دیگر باید با قدرت‌های بین‌المللی نیز تفاهم کند. اگر این سه جریان بین‌المللی، منطقه‌ای و درونی افغانستان به یک جمع‌بندی مشترک برسند؛ آنگاه ممکن است شرایطی مانند دوران ظاهر شاه بر افغانستان به‌واسطه طالبان ایجاد شود و ثبات نسبی ایجاد شود. در این مرحله با ایجاد یک ابتکار عمل جدید، ساختار شکست‌خورده قدرت تغییر کرده و توزیع قدرت نوینی در افغانستان ایجاد شود. ۴ قوم اصلی به میزانی از اختیار عمل برخوردار شده و تا حدی در قدرت مرکزی نیز سهیم باشند.

طالبان عوض شده است و به دنبال جنگ قومیتی و مذهبی نیست/ آن‌ها بدون شلیک گلوله شهر به شهر پیش می‌رود/ مردم افغانستان حرف طالبان را می‌فهمند

طالبان عوض‌شده است

ملازهی با تحلیل شخصیتی طالبان در سپهر سیاسی افغانستان گفت:  نشانه‌هایی وجود دارد که طالبان ازلحاظ سیاسی نسبت به قبل تغییر کرده است؛ البته آن‌ها ازلحاظ ایدئولوژیکی خیلی تغییر نکرده‌اند؛ آن‌ها خودشان را مسلمان ناب می‌دانند اما مواضع سیاسی طالبان تغییر کرده و گروه‌های قومی(مانند شیعیان) را پذیرفته است؛ البته ممکن است ازلحاظ ایدئولوژیکی اختلافاتی وجود داشته باشد؛ اما ازنظر سیاسی به شیعیان سهم خواهد داد.

وی در پایان تاکید کرد: واقعیت آن است که جامعه افغانستان همچنان سنتی است و حرف طالبان را نسبت به سایر نیروها بهتر می‌فهمد. طالبان به‌مرور حتی می‌تواند سازوکارهای دموکراتیک مانند انتخابات را نیز پذیرفته و به‌نوعی یک حکومت نرمال شود. طالبان قطعا متعهد می شود که پس از خروج  آمریکایی‌ها از افغانستان این کشور پایگاه نیروهای رادیکال نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 169
  • وطن پرست DE ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    51 27
    واقعا مگه می شه؟ طالبان سیاستمدار تر شده. تنها فرقی که کرده اینه. شش ماه پیش مذاکرات تهران به کجا کشید؟ اگه از سوگواری برای هم صنفتون فارق شدید این رو در نظر بگیرید.
    • SE ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      40 37
      الان سایبری های ضد انقلاب به این صفحه هجوم می اوردند و ضد طالبان کامنت می گذارند . هدف دشمنان ایران این است که ایران را وارد درگیری با طالبان کنند و افغانستان تبدیل به باتلاق ایران کنند ولی ایران نباید وارد درگیری با طالبان شود چون جنگ بیهوده ای است
    • SE ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      28 40
      طالبان به ایران یکسری قول هایی داده .قراره ورود اب به دریاچه هامون را ازاد کنه . از مرزهای شرقی ایران در برابر داعش حمایت کنه که بنفعه ایران
    • SE ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      22 26
      نکته جالب اینجاست کسانی که مخالف حضور ایران در سوریه و عراق هستند امروز ایران را تشویق می کنند تا به افغانستان وارد بشیم ! چرا ؟ چون می خواهند ایران را وارد یک باتلاق کنند . هر کسی وارد افغانستان بشه نابود شده مثل شوروری و امریکا . پس ما ایرانی ها نباید احساسی باشیم بلکه باید تعقل کنیم
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      20 4
      اشرف غنی که نوکر استعمار هست پارسال در افتتاحیه سدهای مرزی گفت که اب افغانستان از نفت همسایگان غنی تر هست.یعنی ایران درصورتی حقابه هیرمند میدیم که نفت بدید.
    • SE ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      9 31
      «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای تسنیم گفت که در پیشروی‌های تازه این گروه اقدامی علیه غیرنظامیان صورت نگرفته و نخواهد گرفت. وی افزود: ما کاملاً به این موضوع توجه داشته و اجازه نمی‌دهیم که مردم عادی، از هر قوم و مذهبی که باشند، مورد تبعیض قرار بگیرند، آن‌ها هموطنان ما هستند. مجاهد ادامه داد: ما به مردم عادی می‌گوییم که آرام باشند، علیه آن‌ها هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت، امنیت آنها تامین خواهد شد و هر خواسته‌ای که دارند شنیده خواهد شد و در برخورد با آن‌ها کرامت انسانی رعایت شده و برخورد اسلامی صورت خواهد گرفت. سخنگوی طالبان تصریح کرد: برای ما تفاوتی نمی‌کند افراد مرتبط با کدام قوم و مذهب هستند، همه افغان‌ها برادر هستیم و در یک کشور زندگی می‌کنیم و در خدمت به وطن همه مسئول هستند؛ هم اهل تسنن و هم اهل تشیع مسئولیت مشترک داریم و باید با اتحاد با هم و ذهنیت باز به عنوان افغان مسلمان خدمت کنیم. وی تاکید کرد که در تشکیلات طالبان در بسیاری از ولایت‌های شیعه‌نشین، اهل تشیع مسئولیت دارند و خطاب به شیعیان این کشور گفت: به برادران اهل تشیع اطمینان می‌دهیم که هیچ حرکت تبعیض‌آمیزی علیه آن‌ها به راه نخواهد افتاد و اجازه آن را نخواهیم داد. مجاهد افزود: در برخی مناطق که سربازان دشمن حضور دارند از هر قوم و مذهبی که باشند تا وقتی سلاح بر زمین نگذارند طبعا‌ً در خط دولت کابل شمرده می‌شوند و اگر جنگ و مقاومت کنند علیه آن‌ها اقدام می‌کنیم. سخنگوی طالبان با تاکید بر اینکه علیه غیرنظامیان اقدام تبعیض‌آمیزی صورت نخواهد گرفت، ادامه داد: آن‌ها فریب تبلیغات سوء را نخورند، برادرگونه از نزدیک با ما دیدن کرده و برخورد و رفتار ما را بررسی کنند و با ما همنوا باشند و به ما نزدیک شوند تا نگرانی‌های آن‌ها برطرف شود.
    • ساسان IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      17 0
      حکومت فعلی افغانستان و در راس اون اشرف غنی مواضع ضد ایرانی دارن مجلسشون هم که کلا در حال لجن پراکنی بر ضد کشورمون هستن حق آبه رودخانه ها رو هم که نمیدن پس چه بهتر که نباشن ، دشمن دشمن ما دوست ماست
    • وطن پرست DE ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      1 6
      هم شهری ببین قول هایی که امریکا داده رو برو اول نقد کن بعد روی قول طالبان حساب باز کن. ضمنا اتفاقا اونایی که موافق حضور ایران در جبهه مقاومت هستند از مقابله با طالبان که خواستگاه اصلی داعش هست حمایت می کنند. بعد از شکست داعش در سوریه امریکا عناصر اصلی اون رو به افغانستان منتقل کرد. اینو سردار بزرگ اسلام قاسم سلیمانی هم هشدار داده بود. متاسفم که تا چند روز دیگه حقوقت از کاخ پاستور قطع می شه کامنت گذار دولتی.
    • به وطن پرست SE ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      10 8
      و دقیقا به همین دلیل حمایت از طالبان لازم است. چون طالبان تنها نیرویی که مقابل داعش ایستاده است. اگر فرق داعش را با طالبان نمی دانید بهتر است ساکت بمانید. خود حاج قاسم طالبان را با ایران آشتی داد. پیام تسلی طالبان برای حاج قاسم را هم بد نیست بخوانید.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    63 21
    بدبخت ایران چه همسایه ای دارد
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      59 26
      اففانستان همسایه نیست. همان خراسان و ایران شرقی است و ما ایران غربی هستیم و همانطور که آلمان شرقی و غربی به هم پیوستند ایران شرقی و غربی هم باید به هم بپیوندند.
    • NL ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      6 7
      همان سال ۲۰۰۱ آمریکا به ایران پیشنهاد واگذاری غرب افغانستان در ازای امنیت اسرائیل را داد که مورد قبول شورایعالی امنینت ملی و نظام قرار نگرفت.
    • به ۰۰:۲۸ IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      14 1
      یک دروغی بگو که بگنجد. آمریکا مگر مغز خر خورده باشد که چنین پیشنهادی بدهد و مسیر بین ایران و چین را کوتاه کند. البته داستان واقعی این است که آمریکا در طرح خاورمیانه جدید در ازای جدا کردن آذربایجان و کردستان و خوزستان و بلوچستان پیشنهاد داده که قسمتهای غربی افغانستان را بدهند ایران!
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      0 4
      ۱۰۰۱ نه ۲۰۲۱ اون زمان اصلا چین مطرح نبود.
    • به ۱۲:۲۲ - IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      4 0
      عموجان شما چند سالته؟ احتمالا آن زمان دنیا نیامده بودی! والا یادت بود که چین آن زمان در دوره جیانگ زمین هم بشدت مطرح بود و البته حالا خیلی قویتر هم شده. خیلی هم رابطه خوبی با ایران داشت. اصلا خیلی قبلتر یعنی 1980 جنگنده های چنگدو جی 7 را به ایران فروخت. از همان زمان آمریکا بشدت نگران رابطه ایران و چین است.
    • یک افغانستانی هستم IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      4 1
      متاسفانه نظرات جالبی از برخی ها میشنوم که اوج بی اطلاعی از افغانستان. برخی دارند شعار میدهند تنها راه اتحاد فاطمیون با طالبان است.واقعا پیش خود چه فکر کرده اید. طالبان فاطموین را بعنوان یک گروه کافر که وظیفه اش کشتن سنی ها در سوریه هست میداند.چرا نمی روید تحقیق کنید که طالبان در جنگ بین عربستان و انصار الله یمن چه مواضعی دارد ؟ چرا نمی گویید که طالبان آنقدر عقل دارند که با شعار های زیبایشان سعی دارند به مقاصد خود برسند؟ متاسفانه شواهد زیادی وجود دارد که ایران تحت تاثیر توصیه ها و مشورت های مسموم حامد کرزی قرار گرفته وی در افغانستان بعنوان پدر معنوی طالبان و احیا کننده طالبان شهرت دارد قرار گرفته است. بدنه اصلی رهبری طالبان از شاخه درانی های پشتون هست. کرزی هم رییس قوم درانی در افغانستان هست.این دو بشدت با هم همسو هستند. برخی عزیزان میگویند طالبان با هزاره دشمنی ندارد. والا ما شیعیان بیشتر از همه ذات وحشی گری این گروه را میدانیم. و همین الان با دست خالی سالهاست که در برابر این گروه مقاومت میکنیم. ایران میگوید باید حقوق اقلیت ها حفظ شود.هزاره های شیعه و تاجیک های آریایی عمق استراتژیک و سپر دفاعی ایران در آسیای میانه هستند.تضعیف این دو قوم و سپردن این دو قوم بدست طالبان سلفی پشتون تبار در آینده نزدیک موجب ضعف ایران در آسیای میانه خواهد شد.طالبان اگر موفق شود مناطق شیعیان را تصرف کند شک نکنید که هیچ سهم خاصی به انها نخواهد داد.اصلا چرا باید به انها سهمی دهد ؟ ایران باید بطور مخفیانه اقوام متحد خود را تقویت کند تا در مذاکرات آینده اگر هم با طالبان بخواهند مذاکره ای کنند در موضع برتر قرار داشته باشند نه اینکه در ضعف مفرط سهمی از دولت را از طالبان گدایی کنند. عزیزان طالبان نه از نظر فرهنگی. نه مذهبی. نهنژادی .نه زبانی و نه فکری هیچ شباهتی به ایران ندارد. و این در آینده قطعا مشکل ساز خواهد شد. مشرق نیوز خواهش میکنم حرف های بنده را پخش کنید
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    71 21
    حتما که عوض شده به همین خیال باش
    • SE ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      22 24
      طالبان از دولت نوکر امریکا بهتره . اشرف غنی جلوی ورود اب به دریاچه هامون را گرفته . اشرف غنی دشمن فارس ها هست بارها علنی گفته . همان بهتر اشرف غنی سرنگون بشه
    • SE ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      33 36
      یک تارموی گندیده طالبان می ارزد به همه امریکا . امریکا برنامه داره کشورهای خاورمیانه را تجزیه کنه . امریکا می خواهد ایران را تجزیه کنه . شما ایرانی ها کی از خواب بلند می شید ؟ در صورتی که طالبان از اهل سنت هستند و می شود با انها مدارا کرد ولی امریکا دنبال تجزیه خاورمیانه است. خطر امریکا زیاد است ولی خطر طالبان کم است
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    29 41
    طالبان تفییر نکرده. شما آگاهی بیشتری از آن یافته اید. در همان زمان مرحوم ملا محمد عمر که می گفتند طالبان افراطی است تنها افراطی گری آنها مبارزه مظاهر تمدن مدرن مثل تلویزیون بود. اما هیچ ممانعتی از مراسمهای مذهبی شیعیان به غمل نیاوردند و کمال احترام را هم برای مزار منسوب به امام علی علیه السلام درمزار شریف قایل شدند با آنکه وهابت زیارت قبور را قبول ندارد اما طالبان به معتقدات سایر مسلمانان احترام می گذارند. در واقع من بسیار به طالبان امیدوارم و حمایت ایران از گروه متفرق و غیر قابل اعتماد اتحاد شمال که خودشان آغاز گر جنگ داخلی افغاستان بودند را غلط اندر غلط می دانم. اگر همان زمان با طالبان دوست شده بودیم الان دیگر ماده مخدری به این قاچاق نمی شد چون طبق فتوای ملا عمر کشت خشخاش ممنوع شد و درست بلافاصله بعد از این ممنوعیت ماجرای 11 سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان رخ داد. آمریکا خود بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر در جهان است.
    • به 21.41 IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      9 5
      تلویزیون افغانستان اگر چنین چیری نشان داده بود تا حالا فیلم و کلیپهایش در تمام سایتهای خبری دنیا را پر کرده بود. احتمالا شما معنی ورود آوارگان را نمی فهمید و فرق آن را با ترددهای مرزی عادی متوجه نمی شوید.در هجوم آوارگان کسی برای انتقال و خرید خانه سوال نمی کند بلکه جمعیتی که همه خانه و زندگی خود را رها کرده اند به طور ناگهانی و بدون ترتیات اداری و ویزا به سمت مرز هجوم می برند و خواستار اجازه ورود به کشور مقصد برای تامین جانی خود هستند. اتفاقای که زمان حمله شوروی به افغانستان و یا در فرار آوارگان عراقی از کردستان عراق به ایران رخ داد. بنا براین هیچ هجوم آواره ای رخ نداده است.رفیق شما هم احتمالا نگران نداشتن تلوزیون و یا تحصیل دحترش است و نا جانش. افزایش کرونا هم از مرزهای جنوبی و هرمزگان شروع شد نه خراسن جنوبی و ارتباطی با افغانسنان ندارد و مرز افغانستان بسته نیست . البته از اینکه اصلاح طلبان بشدت سعی کنند هر طور شده طالبان را برای مردم ایران تهدید نشان دهند نباید تغجب کرد چون نوکر آمریکا هستند و مامور به تفرقه افکنی بین ایران و طالبان.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    42 19
    پس چزا پل ها و جاده و امکانات را از بین میبرند و هزاران نفر آواره شهرها و دهات دیگر . بصورتیکه در یک خانه هفده خانواده پر جمعیت در کنار هم بناچاری بسر میبرند . آن هم فصل برداشت محصولات کشاورزی که شغل و درآمد اکثرشان است .
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      26 27
      آخر چرا دروغ می گویی؟ کدام ویرانی؟ کدام آواره؟ اگر اینطور بود که باید موج آواره ها به کشورهای همسایه و شهرهای دیگر سرازیر می شد. پس کو؟
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      10 5
      چرا تمت . کافیست گزارشات تلویزیون های مختلف افعانستان را ببینی . امروز عصر یک افغانی شاعل در ایران راجع به منزل برای اجاره جهت آوردن خانواده اش به ایران با من بلحاظ نگرانی صحبت کرد . شما خوب هست آمار ورودی را از هموطنان در سیستان و بلوچستان بپرسی . چرا فقط مرز پاکستان بخاطر کرونا بسته شد در حالیکه در افغانستان الان بالاترین رقم شیوع کرونا از نوع دلتا وجود دارذ و گسترش آن در سیستان ناشی از ورود آوارگان افغانی هست . که دکتر حریرچی دیشب بطور ضمنی بدان اشاره داشت ..
    • SE ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      13 15
      ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰ تلویزیون های افغانستان تحت کنترل اشرف غنی است اشرف غنی هم سگ دست اموز امریکاست
  • مهدی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    37 33
    بهترین حالت اینه طالبان و گروه های شیعه با همدیگه وارد جبهه ی مقاومت بشوند .. اتحاد شیعه و سنی یعنی پایان شرارت اسرائیل
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    39 17
    طالبان به قدرت برسند گرایش به سمت عربستان و غیره خواهد داشت و با انها ائتلاف خواهند کرد نه دولت اشرف غنی خوب است نه طالبان
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    18 1
    سران طالبان هم اگر تصمیم بر تغییر و چرخش سیاسی آن هم صرفا برای داشتن حکومت گرفته باشند باز هم عوامل و عناصرش لزوما تغییر نکرده اند و این مشکل ساز خواهد شد در طول زمان. هر تغییری در ریاست مذهبی و سیاسی اش باعث مشکل در مرز شرقی ما خواهد شد. دولت افغانستان کلا ایران را گذاشت کنار و رفت پشت آمریکا و ایران هم پشتش رو خالی کرد و با طالبان به توافق سیاسی رسید. امیدوارم طالبان واقعا تغییر کند و نه برای تشکیل حکومت و قدرت گرفتن
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    17 48
    اینشالله حکومت افعانستان دست طالبان بیافتد ومردم نفس راحتی از آمریکا وعارتگران واستکبارشرق وغرب بکشند
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    23 24
    دست از کلاهبرداری های سیاسی بردارید هشت سال پیش آقای روحانی آمد و گفت من می‌خواهم با دنیا ارتباط داشته باشم و آزادی های سیاسی را و اجتماعی را حق مردم می دانست در داخل جبهه ای برای ایجاد انحصار اقدام کردند و به نوعی کلاهبرداری سیاسی بر علیه مردم انجام شد آن چیزی که امروز دارد کمر شما را میشکند آمریکا نیست بلکه مردم اند مردم بر علیه شما وارد اقدام اقتصادی شدند نمی توانید ببینید یا بفهمید چون آنقدر از مردم دور شدید و جبهه دو قطبی در کشور به وجود آورده اید که راحت می گویم کور و کر شدید اگر نتوانید سیاست درست و منطقی در رابطه با ایجاد آزادی های سیاسی در کشور نوع روابط بین‌المللی خود برقرار کنید و بخواهید با زیر و رو کشی رفتار کنید سریعتر از آن چیزی که فکر می‌کنید کشور وارد یک جنگ داخلی خونین می شود این یک واقعیت است ایران وضعیت به شدت بحرانی دارد و باید این را بفهمید نصف مردم در انتخابات شرکت نکردند و خیلی از مردم هم به خاطر اجباری که بود یعنی بعد از کودتای اقتصادی کودتای سیاسی بر علیه شما داده شده چشمان خود را باز کنید و از خواب خرگوشی بیرون آید الان وقت منزوی کردن و بستن خود نیست مردم ایران مردم کره شمالی یا چین نیستند
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      16 21
      مردمی که بدشان می آید کره شمالی باشند و مثل آنها اشتغال دولتی رسمی و خانه رایگان داشته باشند و کشورشان بدون تورم و بی خانمان و معتاد و ناامنی باشد مستحق همین وضعیت هستند.
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      13 2
      این چی گفت !!!!!!!!!!!!!!!!
    • مسلم DE ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      14 6
      خدا آخر و عاقبت همه مون رو با این افراطیون بخیر کنه
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      8 8
      ۱۹:۲۶ حرف مفت نزن
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      2 4
      انتخابات این دوره افتخاری دیگر برای ایران انقلابی بود . شما محققانه و با تیز بینی به گفته های رهبر حکیم انقلاب بنگرید . کاهش مشارکت نیازمند تعمق است 1- کاهش 14.5 درصدی به علت کرونا طبق گزارش سازمانهای بین المللی مستقل در ایران و مناطق دیگر جهان 2- پریشانی و سرگردانی طبقه سفید(بی خط) کشور در اثر ناکارایی دولتهای پشین 3- یک گروه 25 تا 30 درصدی همیشه بی رای . این انتخابات مبین ظهور و بروز دوباره و با درصد بسیار بالای معتقدان به اسلام انقلابی و نظام ولایی بود که نشان داد این کشور امام زمانی همچنان زنده و در تکاپوی پویایی است
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    17 25
    بستن اینترنت فقط مردم را رهسپار کانال‌های ماهواره‌ای میکند و تیربونهای اپوزیسیون مخالف بر علیه شما قویتر میشود عاقل باشید و خود را از جهانی سازی دور نکنید که بعدها ضررش به شدت هنگفت و سنگین خواهد بود
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      23 13
      بستن اینترنت؟ الان چین اینترنت ملی دارد یعنی اینترنتش بسته است؟
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    9 3
    سلام سفارت ایران در افغانستان و خود وزارت امور خارجه باید گزارشات تخصصی در مورد شخصیت های سازمانی طالبان به رسانه های ایران بدهد و دانشگاها روی این گزارشات با تحقیق های بین المللی تحلیلهای لازم را برای تصمیمیم گیری در مورد رفتارهای طالبان ارایه دهند وزارت امور خارجه با بدنه کارشناسی موجود متاسفانه با تنگ نطری وزیر محوری نتوانسته است در این مورد خدمات قابل قبول به اندیشمدان دیپلماسی کشور تقدیم کند و این امر باعث شده است در تصمیم گیری های برون مرزی دچار کند روی و وسواس در تصمیم گیری شویم باید رفتار طالبان نسبت به ایران مدیریت شود اما این نیاز دارد در این زمینه کارکردی باشد و پشتیبانی قابل قبول از وزارت امور خارجه امیدواریم در وزارت ریس جمهور جدید شاهد جوشش در دیپلماسی برون مرزی باشیم انشاالله و توکل الله .
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    23 25
    درود بر دولت اسلامی و مقدر طالبان، مرگ بر دولت دست نشانده آمریکا صفت اشرف غنی، زنده باد ارتش آزادیبخش طالبان.
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    4 3
    نماینده بدخشان گفت که چگونه دمکراسی اینجا حاکم است . غنی خود را بجای سه قوه تصمیم گیرنده میداند و بحرف دیگران مانند نمایندگان پارلمان وقعی نمیگذارد . یک فرمانده در قندوز موجب فساد فراوان شده بود . او را به سالنگ فرستادند . الان مانند خان رفتار میکند . منظور حمایت از یک قشر و قوم خاص و فساد .گسترده . مثل گمرکات که هیچ جساب و کتابی ندارد . .. مردم بین دو سنگ آسیاب گیر مانده اند . دولت فاسد و همکاره هیچکاره و طالب
  • دانیال IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    13 16
    این افرادی که درباره طالبان نظر منفی دارند اگر افراد حامی جمهوری اسلامی و حزب اللهی هستند باید کمی تامل کنند و بیاندیشند. طالبان خواستار یک حکومت مستقل غیر وابسته به آمریکا و همچنین خواستار یک حکومت مبتنی بر قواعد اسلامی است. با کجای این مشکل دارید؟ آیا شما طرفداران حکومت اسلامی در ایران حق دارید که برای برقراری و پایداری یک حکومت اسلامی بجنگید و مقاومت کنید اما طالب های افغانستانی چنین حقی ندارند؟
  • دانیال IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    13 20
    طالبان در قیاس با دولت فعلی افغانستان کاملا عاقل تر سیاسی تر و واقعگراتر است. طالبان این فهم را یافته که اگر قرار است در افغانستان باقی بماند و اگر قرار است که یک افغانستان با ثبات و امن و رو به توسعه به وجود آید ضروری است که با همسایگان مهم رابطه ای مبتنی بر حسن همجواری و تفاهم به وجود آید . آن ها فهمیده اند که باید با ایران پاکستان چین روسیه تاجیکستان و ... مناسبات و همکاری های منطقی و مبتنی بر همسایگی داشته باشند. خلاف آن ها دقیقا دولت فعلی افغانستان است که برای امنیت و بقا و پیشرفت آویزان دامان آمریکا و غرب است. آویزان تنبان کسانی است که مهمان امروز و فردا هستند و خواهند رفت و دیدیم که عملا رفتند و آن دولت را رها کردند. این عقلانیت سیاسی طالبان در قبال روابط بین المللی و در رابطه با همسایگان ، قرینه و نشانه امیدوار کننده ای است از این که طالبان در ارتباط با سایر اقوام و مذاهب در افغانستان نیز رابطه ای منطقی و و اقعگرایانه و پایدار را برقرار خواهد کرد. به هر حال بالا برویم پایین بیاییم طالبان تنها جنبش افغانستانی بود که علیه اشغالگری و حضور آمریکا در منطقه و در افغانستان جنگید دوام آورد و پیروز شد. این امتیاز و ویژگی بزرگی است که نمی توانیم آن را انکار کنیم. به لحاظ سیاسی طبیعتا آن ها را باید همپیمانی در یک جبهه مشترک ببینیم و به لحاظ آرمانی و ایمانی باید آن ها را برادران مجاهد و مومنی ببینیم که با ستم طاغوتیان زمان و جهان جنگیده اند.
  • رشید IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    18 6
    انشاالله پسر علی ظهور کنه وریشه هر چی وهابیت و.خوارج رو بکنه... امین
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    16 16
    طالبان گروهی هست که داره از خاکش در برابر متجاوزین دفاع میکنه، البته تندروی هم داشته ولی رسانه‌هایی مثل بی بی سی اغراق میکنن
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    11 10
    خدا کنه عوض شده باشن چون دیگه توان درگیری نداریم
  • mojtaba SE ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    10 13
    پایه سیاست میگه اگر بر همسایه ات مسلط نباشی ,دشمنت بر همسایه ات مسلط میشه و با کمک همسایه ات به تو حمله میکنه..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
    • عبدالله IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      6 11
      برای همین وادادگی‌هاست که سیاست هرگز نمیتواند همپای دین باشد ملّت ایران برای اسلام قیام کرد وگرنه زمان سابق هم کور وَش در خواب غفلت بود
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    5 1
    ایران باید به افغانستان یعنی خاک خودش حمله کنه و حتما حوزه آبریز هیرمند رو تصرف کنه باید سال 84 ای کارو می کردیم
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    5 0
    رسانه های گروهی لطفا به مردم در مورد کرونا اموزش بیشتری بدهید . 1- استفاده از ماسک مناسب .سه بعدی بهتر است . 2- حد اقل دومتر در هر شرایطی به کسی نزدیک نشوید .حتی در پیاده رو . 3- تهویه مناسب یعنی هوا از یک در وارد شود و و با سرعت از در دیگر خارج شود . 4-دستتان را به دهان و چشمتان نزنید . 5- تا می توانید در منزل بمانید . 6- افکار خاص - عمر دست خداست و.... را برای خودتان نگه دارید.و به دسترات پزشکان عمل کنید . 7- با اب نمک دهانتان را بشویید . 8- برای سلامتی یکدیگر دعا کنید.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    7 1
    اگر می خواهید همان کاری که پیامبر ص با ابوسفیان کرد شما هم با طالبان بکنید و شر انها را دفع کنید کار خوبی است .ولی طالبان فکر نکنند ما امریکا هستیم و از حقوق بشر می ترسیم شیعیان هزاره خط قرمز ملت ایران است و حتی قوم تاجیک مورد احترام ملت ایران است . طالبان از ضعف امریکا احساس قدرت نکنند .
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    3 3
    نکته جالب اینجاست کسانی که مخالف حضور ایران در سوریه و عراق هستند امروز ایران را تشویق می کنند تا به افغانستان وارد بشیم / جواب / کسی نخواسته ایران وارد افغانستان شود . اما قوم هزاره و تاجیک به گردن ما حق دارند . خیلی از شیعیان افغانستان برای دفاع از ایران شهید شدند . کسی حق ندارد جان و مال و ناموس انها را تهدید کند .ما که از ترکیه کمتر نیستیم دارد از اذر بایجان حمایت می کند .
    • SE ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      11 7
      اگر خیلی نگران هزاره ها و تاجیک ها هستید آنها را علیه طالبان تحریک نکنید. طالبان هم کاری به کارشان ندارد
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    8 2
    برای من قوم هزاره خیلی عزیز است و حتی قوم تاجیک خیلی محترم است . اگر ما از فلسطین حمایت می کنیم باید از هزاره و تاجیک هم حمایت کنیم.
    • SE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      15 11
      بهترین حمایت از هزاره ها اتحاد فاطمیون و طالبان است.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      1 0
      نابود کردن تروریسم برای ملت ایران اب خوردن است .چه خودشان را پوشیده باشند و چه اشکار باشند . چه وسط مردم پنهان شده باشند و چه توی سنگهای بیابان پنهان شده باشند .و حتی توی تونلهای زیر زمینی پنهان شده باشند .حتی اگر لابلای گوسفندان خود را مستتر کرده باشند .ریشه هر چی تروریسم را می کنیم همانگونه که ریشه تروریسم کردستان را کندیم .ایرانی با هوش است و این سپاه پاسدارانی که من می شناسم خوراکش قلع و قمع کردن تروریسم از هر نوعش است . یه وقط تروریستها فکر باطل نکنند . توی هوا شکارشون می کنند .وسط اروپا تیر غیب می زنند توی سرشون . ما اگر اقتصاد نداریم درست ولی تا دلت بخواهد هوش داریم .این را همه عالم می داند .
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    7 2
    قوم هزاره و قوم تاجیک ایران را مدینه فاضله خود می دانند .و بعد از خدا همه فکرشان حمایت ایران است . بسیاری از علمای ما هزاره هستند و مردم تاجیک ایران را مثل وطن دوست می دارند وتمایل انها به غرب از دوستی انها به ایران کم نکرده است . و ما شیعیان علی ع همیشه یاور مظلوم بوده ا یم و در این دوران حساس باید با تدبیر و بدون جنگ از حقوق هزاره و تاجیک حمایت کنیم.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    1 0
    بسیار بالای معتقدان به اسلام انقلابی و نظام ولایی بود که نشان داد این کشور امام زمانی همچنان زنده و در تکاپوی پویایی است /جواب/مردم ایران طرفدار اسلام انقلابی نیستند بلکه طرفدار انقلاب اسلامی سال 57 هستند با همان ارمانها و با همان دیدگاهها . چون حضرت ایه الله رئیسی را رهرو راستین انقلاب اسلامی دیدند به او اقبال کردند و از صمیم قلب دوستش می دارند . تمام .
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    3 1
    بهترین حمایت از هزاره ها اتحاد فاطمیون و طالبان است. /جواب / فاطمیون راهشان مقدس است . واضح و اشکار با داعش جنگیدند و هیچ جای دنیا وسط مردم بی گناه بمب گذاری نکردند . خودشان را نپوشاندند . مردانه می جنگند . به ضعیف ستم نمی کنند . به ناموس کسی تجاوز نمی کنند . خواهر دیگران را خواهر خود می دانند .سر کسی را نبریدند . قتل بی رحمانه نداشتند ترس و وحشت میان مردم راه نینداختند .همه انها را می شناسند .حلال خدا را حرام نکردند . و مهمتر از همه فاطمیون گوش به فرمان ولایت هستند و خود سر عمل نمی کنند.ایا طالبان هم همین طور عمل می کنند ؟ چرا طالبان چهره خودشان را می پوشند ؟ چرا اشکار نمی جنگند ؟چرا سر راه مردم بی گناه بمب می گذارند ؟چرا ولایت ندارند ؟ مرحوم امام خمینی ره جمهوری اسلامی را با ضرب شمشیر به مردم ایران تحمیل نکرد و رفراندوم برگزار کرد .و قاطبه مردم ایران به جمهوری اسلامی بلی گفتند ایا طالبان قبول دارد رفراندوم برگزار شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟و اگر مردم ولایت اسلامی را نخواستند دیگر کسی را ترور نکند؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    2 1
    «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای تسنیم گفت که در پیشروی‌های تازه این گروه اقدامی علیه غیرنظامیان صورت نگرفته و نخواهد گرفت. / جواب / پس چرا فرماندهان ارتش را مجبور می کنید که در مقابل جان زن و فرزند خود اسلحه و مهمات خود را تحویل دهند . ایا دروغ است که سر راه مردم بی گناه بمب کار گداشته اید ؟ وی افزود: ما کاملاً به این موضوع توجه داشته و اجازه نمی‌دهیم که مردم عادی، از هر قوم و مذهبی که باشند، مورد تبعیض قرار بگیرند، آن‌ها هموطنان ما هستند. جواب / ایا شما تا حالا به هم وطنهای خود ستم نکرده اید ؟ ایا از کارهای گذشته توبه کرده اید ؟ پس چرا اعلام نمی کنید که ما توبه کرده ایم ؟ مجاهد ادامه داد: ما به مردم عادی می‌گوییم که آرام باشند، علیه آن‌ها هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت، امنیت آنها تامین خواهد شد و هر خواسته‌ای که دارند شنیده خواهد شد / جواب / اگر خواسته انها این باشد که شما نباشید چکار می کنید ؟ و در برخورد با آن‌ها کرامت انسانی رعایت شده و برخورد اسلامی صورت خواهد گرفت. /جواب / ایا بمب گذاری و ترساندن مردم کرامت انسانی است ؟ چرا چهره خودتان را می پوشانید سخنگوی طالبان تصریح کرد: برای ما تفاوتی نمی‌کند افراد مرتبط با کدام قوم و مذهب هستند،/ جواب / اول از کارهای گذشته توبه کنید و بعدا قول بدهید که رفراندوم برگزار می کنید تا مردم حرفتان را باور کنند.
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      3 0
      نه خیلی ممنون. دموکراسی لعنتی خودتان را برای خودتان نگه دارید. /جواب / مردم سالاری لعنتی نیست . حضرت علی ع علت حضور خود را خواست مردم فرمود و امام خمینی ره هیچ کاری را بدون رضایت مردم انجام نداد .من کاره ای نیستم و فقط نظر می دهم ولی ظاهرا شما کاره ای هستی و دستور می دهی . شما که دموکراسی را لعنت می کنی تکلیفت معلوم است . دستور قران مجید و امرهم شورا بینهم است .و مردم سالاری نوعی شورای همگانی است که به وجدان جمعی مراجعه می شود .و در صد خطای وجدان جمعی از وجدان فردی کمتر است . بجز افراد معصوم که متصل به خدا هستند. شما هم مردم افغانستان را کودک فرض نکن که بوسیله دیگران تحریک می شوند . تازه اگر مطلبی تحریک امیز باشد مشرق نیوز منتشر نمی کند.
    • به 20.35 SE ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      5 1
      نه. همان دموکراسی که با کرزای و اشرف غنی درست کردید تا ابد برای افغانستان کافیست. می شود دست سر از مسلمانان بردارید؟ شما انگار واقعا دموکراسی را به عنوان مبنا دارید و ملاک قرار داده اید نه اسلام را. چه کسی گفته اسلام نظر اکثریت را حق و مبنا می داند؟ قرآن خوانده ای؟ و ان تطع اکثر من فی الارض یضلوک عن سبیل الله ان یتبعون الا الظن و ان هم الا یخرصون. آیه 116 سوره انعام. شوری اسلام فقط برای مشورت است نه ولایت و انتخاب حاکم. ضمنا تو از کجا فهمیدی آن جمعیت حداکثر چند صد نفری که بعد از قتل سومی در خانه امام علی علیه السلام جمع شدند اکثریت مردم مسلمان آن زمان بودند؟ چرا امام علی علیه السلام فرمود لولا حضور الحاضر و نگفت لولا حضو الحضار؟ چرا امام حسین علیه السلام با رای یک شهر کوفه می خواست علیه یزید که بیعت کل مسلمانان را داشت قیام کند؟ چرا امام صادق علیه السلام به مضمون فرمود اگر 17 شیعه داشتم واجب بود قیام کنم؟ چرا امام زمان ما با 313 نفر یار شد و حداکثر 20000 هزار اهل خق برای حکومت روی کل زمبن قیام می کند؟ همینقدر که تعداد کافی افراد واقعی برای قیام وتشکیل حکومت جمع شود باید حکومت اسلامی را تشکیل داد. پیامیر خدا در زمانی که تمام دنیا کافر بود با عده ای اندک در مدینه حکومت دینی ایجاد کرد. الان هم طلبان حکومت ایده آل نیست اما هر عقل سلیمی که معقد به اسلام باشذ می فهمد وجود یک حاکمیت مستقر غیر وایسته به آمریکا که هم اسلام را پیاده می کند و هم به معتقدات همه فرق اسلامی احترام می گذارد حکومت ایده آل افغانستان است. براستی چه دردی دارید که اصرار دارید بین مسلمانان نفاق درست کنید؟
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    11 2
    طالبان از چند جریان فکری تشکیل شده، شاید در بین سران اصلی نگاه سلفی و ناصبی گری تضعیف شده باشه، اما در بین رده های پایینی و صاحبان فتوا همچنان جریان سلفی و ناصبی گری که شدیدا به وهابیت نزدیکه حاکم است.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      5 9
      همه وهابیون تکفیری نیستند. آیا طالبان وقتی مزار شریف را بیست سال قبل گرفت جسارت و یا اهانتی به مزار منسوب به حضرت علی علیه السلام در این شهر کرد؟ آیا جلوی عزاداری شیعیان را گرفت؟ خیر. پس فریب رسانه های غربی نخورید.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    2 5
    اگر خیلی نگران هزاره ها و تاجیک ها هستید آنها را علیه طالبان تحریک نکنید. طالبان هم کاری به کارشان ندارد/جواب / شما با پرچم سوئد . توهینی از این بالا تر داری که بگویی ؟هنوز مردم ایران اینقدر خوار و ذلیل نشده که تو با پرچم سوئد تهدیدشون کنی .تو نمی دونی اینجا ایران است و افغانستان نیست ؟ و هزاره ها هم خودشون بزرگتر دارند و گوش به حرف کسی نمی دهند ؟ و سپاه فاطمیون هم که شما دستور دادید با طالبان متحد بشود خودشون فرمانده دارند .اول طالبان باید تعهد بدهد که رفراندوم برگزار می کند تا افغانیها راضی شوند .
    • SE ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      9 3
      ظاهرا شما آقا بالاسر هزاره ها و بلکه کل افغانستان هستید. کجا مردم افغانستان دردشان رای گیری و رفرندام است؟ مردم افغانستان فقط تشنه یک روز امنیت و حکومت پایدار هستند که البته خلاف اسلام هم عمل نکند. طالبان این فرصت را به آنها می دهد. شما چه کاره اید که خیال کرده اید حق دارید دموکراسی دلخواه خودتان را بر آنها تحمیل کنید؟ اگر شما دست از تحریک و فتنه گری بردارید طالبان هم کاری به کار هزاره ها ندارد. شما و اربابان اروپایی و آمریکاییتان قبلا از این دلسوزیها برای سوریه هم کردید. نه خیلی ممنون. دموکراسی لعنتی خودتان را برای خودتان نگه دارید.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    2 5
    خدا وکیلی از ته دل می گویم . انقدر به سپاه پاسداران ایمان دارم که مطمئن هستم اجازه نمی دهد هیچ قدرتی توی دنیا چه بزرگ و چه کوچک شیعیان هزاره را قتل عام کند ؟ هزاره حق دارد از خودش دفاع کند ولی طالبان نباید قتل عام کند . مردانه بجنگند هر کس پیروز شد شد . جنگ هم قانون دارد . جنایت جنگی ممنوع است .هنوز کسی از مادر زایده نشده بتواند پشت سپاه پاسدارن را به زمین برساند . و این حرفهایی را که ما می زنیم بخاطر کم دلی ماست . ادمهایی که سربازان ابرقدرتها را به گریه انداختند اجازه می دهند کسی زنان شیعه را به اسارت بگیرد؟؟؟؟؟؟؟/// همه کامنت های طرفداری از طالبان را یک نفر با پرچم سوئد می گذارد.
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      8 2
      هزاره از چه دفاع کند؟ از حکومت اشرف غنی؟ برای دفاع انگیزه لازم است. وقتی طالبان با هزاره دشمن نیست چرا هزاره باید با طالبان دشمن باشد؟ چون شما محرکان انگلیسی و آمریکایی از اتحاد مسلمانان بشدت عصبانی هستید. موتو بفیظکم.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    3 3
    ای فرماندهان و اعضای محترم سپاه پاسداران من پای تک تک شما را می بوسم مثل گذشته با عقل و درایت کاری کنید شر طالبان به هزاره ها و تاجیکها و ملت ایران نرسد . خدا تمام اجدادتان را بیامرزد .شما یاران امام زمان عج هستید و تا حالا توی دنیا و اخرت سربلند بودید . پیش خدا و پیش ملت ایران رو سفید هستید .و از خدا می خواهم اگر طالبان می خواهد مثل گذشته خون مردم افغانستان را توی شیشه کند و هزاره ها را تار و مار کند خودش ریشه انها را بکند .
  • GB ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    2 0
    متأسفانه این نظر چندان پشتوانه‌ای نداره. اگر طالبان از نظر سیاسی پخته‌تر شده بود بجای تضعیف دولت مرکزی اونو تقویت میکرد بعد میرفت دنبال سهم خواهی و شعار "اسلام ناب". متاسفانه اختلاف طبقاتی بین حکومت و اکثر جامعه اینقدر زیاد هست که حتی دو تا سه نسل طول میکشه که این خلاء پر بشه، یکی از معلولین این اختلاف فساد هست که خیلی عیان هست. اکثر نیروهای حزب حاکم حامد کرزای تنها و اشرف غنی که به حق دولت وفاق ملی را تشکیل داد و از امرالله صالح و دکتر عبدالله به صورت حد اکثر استفاده کرد همگی عاشق خدمت به وطنشان هستند ولی وقتی به مانع تضاد طبقاتی برخورد میکنن دلشکسته میشن چون هر کسی که توانی داره فقط به فکر خودش هست. الآن همین حرکت طالبان گواه این موضوع هست. بجای اینکه ساختار نیم بندی که با خون و جان درست شده را تقويت کنن میخاون همه چیزو خراب کنن و خودشون خورد و برد رو شروع کنن. قطعاً اگه ساختار از بین بره همه ضرر میکنن. بله درست هست که زبان ساده طالبان رو افراد عادی که اکثراً از فقر خیلی رنج میبرن بیشتر میفهمن اما طالبان (اگه به قول خودشون به بلوغ سیاسی رسیدن) بجای اینکه بیان از این ارتباط طلایی بر علیه ساختار حکومت سوءاستفاده بکنن بیان اینو به خدمت بگیرن و به حکومت خدمت بکنن بیشتر عایدشون میشه. امرالله صالح علناً به طالبان گفت که خون مردم کوچه و بازار رو ریختین، توبه کنین و قاتل هارو تحویل حکومت بدین تا بهتون سهم بدیم. کرسی وزارت بدیم. بیاین تو انتخابات شرکت کنین ولی تا وقتی تو کوچه بازار آدم میکشین تو مملکت خودتون حق سهم خواهی از حکومت ندارین. اینو هم اضافه کنم تو مملکتی که فقر بیداد میکنه تو امارت ۱۰ میلیون دلاری زندگی کردن به شما کمک نمیکنه. ایران هم که از نظر دیپلماتیک تو این ۸ سال فقط یه برجام داشت که اون رو هم اینجوری کرد. تمام فرصت‌های منطقه رو از دست داد. از قره باغ تا خلیج فارس، از افغانستان تا سوریه همش فرصت بود که از دست رفت.
  • GB ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    0 0
    زمان اشرف غنی حتی گلبدین حکمتیار هم جلو آمد ولی وقتی کم آورد شروع کرد به جفنگ گفتن. بجای اینکه از مدیریت یه سازمان شروع کنه مستقیم رفت رئیس‌جمهور بشه و کم آورد و شروع کرد به تکرار حرف الکی مثل تقلب تقلب تقلب. اما تیم اشرف غنی بهش فرصت داد. تیم اشرف غنی از نظر مدیریت کلان داخلی بد عمل نکرد اما به دلیل وجود فساد مسائل خرد کاملاً از دستشون خارج شده.
  • محمدجواد IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    0 10
    دم طالبان و دولت افغانستان گرم. با وجود این همه جنگ و بدبختی تورم سه درصده
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    0 2
    دموکراسی لعنتی خودتان را برای خودتان نگه دارید. / جواب / مردم سالاری دینی معجزه می کند . الان حضرت ایه الله رئیسی دست داده به دست مردم و پرتال گذاشته و بنده رفتم رزومه کاری دادم و داوطلب همکاری شدم و تا زمانیکه در همین راهش حرکت کند جونم را برایش می دهم . اگر مردم سالاری دینی درست اجرا شود دنیا و اخرت مردم اباد می شود . ادمها احساس شخصیت می کنند و کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته تحقق پیدا می کند . ولی در دنیایی که مردم نوکر باشند زندگی کردن لطفی ندارد .الان در کشور ما تمامی بار امنیتی بر دوش مردم است و به همین دلیل ایران شکست ناپذیر شده است . در سیستان و بلوچستان سپاه رفت و با کمک مردم دارد اوضاع را درست می کند . مردم سالاری دینی معجزه می کند . این یک شعار نیست . شاید طالبان بتواند با زور افغانستان را بگیرد ولی بدون مردمسالاری دینی نمی تواند حفظ کند .
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      4 0
      مردمسالاری معجزه اش را از سالهای 92 تا 96 خوب به ما نشان داد. تازه مشارکت هم خیلی بیشتر بود. دست از سر ملت های ما بردارید. رییسی هم باید ببیند چه اشتباهی کرده که امثال شما از او خوشتان آمده.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    افغانستان باتلاق شوروی سابق و امریکا بود هردو ابر قدرت جهان در افغانستان شکست سختی خوردند ایران فریب جریان اصلاح طلب و غربگرا را نخورد و هیچگاه وارد فاز نظامی با افغانستان نشود افغان ها کشور دوست و برادر ایران میباشند و قرن هاست در حسن هم جواری با ایرانیان زندگی میکنند چه اهل تسنن افغانها و چه شیعه های افغانها مردمانی سخت کوش جنگاور ودلیر میباشند افغانستان راه حل نظامی ندارد
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    نه. همان دموکراسی که با کرزای و اشرف غنی درست کردید تا ابد برای افغانستان کافیست./ جواب / دوست عزیز از فرمایشاتت برایم معلوم شد شما اهل شیعه و پیرو امام صادق ع هستید . بنابر این لطفا مثل یک شیعه فهمیده حرف بزن . اولا نظر یات ما باید اگاهانه و مسئولانه باشد . کسی که می خواهد از قران نظر بگذارد باید مفسر قران باشد و کسی که از حدیث و روایات می خواهد نظر بگذارد باید مجتهد باشد . ما شیعیانی که مفسر قران و یا مجتهد نیستیم فقط می توانیم نظر غیر قطعی به عنوان پیشنهاد بیان کنیم . برادر محترم اینکه تا حالا شیعه دچار گمراهی نشده برای این است که سر خود عمل نمی کند . بنده هم که با قاطعیت از مردمسالاری دینی حمایت می کنم برای این است که امام خمینی ره که مرجع تقلید بود مردمسالاری دینی را بنیان گذاشت و سایر مراجع حمایت کردند و الان هم رهبر انقلاب حامی ان است و اگر روزی مراجع تقلید مردمسالاری را کنار بگذارند ما می گوییم سمعا و طاعتا . شما اگر مرجع تقلید هستید رساله ات را منتشر کن تا مقلد پیدا کنی . ثانیا شما قیاس مع الفارق کرده ای انسانهای معصوم را با غیر معصوم و مقایسه کرده ای .ثالثا در زمان حضرت علی ع عموم مسلمانان بجز کسانی که در شام بودند با علی ع بیعت کردند و بعدا بیعت شکستند . و امام زمان هم بدون اماده شدن شرایط قیام نکردند . و یکی از شرایط یاران پاک هست نه همه شرایط .لطفا بیشتر مطالعه کن.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    نه. همان دموکراسی که با کرزای و اشرف غنی درست کردید تا ابد برای افغانستان کافیست. /جواب / شما اگر اهل مطالعه هستی کتاب فلسفه تاریخ شهید مطهری را مطالعه کن . و نظر شهید مطهری را در خصوص تکامل تاریخ و رد نظریه دوران تارخ ببین . در انجا شهید مطهری معتقد است که تاریخ اگر چه دارای نوسان است ولی همواره مسیر تکاملی دارد و نهایت تکاملش لاجرم به وجود مقدس امام زمان عج می رسد .اما نه به صورت جبر تاریخی کمونیستها که تز و انتی تز با هم مقابله می کنند و هر چیزی ضد خودش را در درون پرورش می دهد .و دلیل ان را هم وضعیت وجدان جمعی مردم می داند که در انسانهای معمولی در صد خطای وجدان جمعی کمتر از وجدان فردی است ./ و بنده خودم این نظریه را ازمایش کردم . شما هم می توانید ازمایش کنید .یک متن شعر را برای سی نفر دو بار خواندم و برای بار سوم از یک نفر خواستم بخواند ولی نتوانست . بعدا از جمع خواستم که شعر را بخوانند و انها کامل خواندند . به همین دلیل است عقلا تواتر را عقلانی دانسته اند . / بنده خدا مگر من حامد کرزای و اشرف غنی را رئیس جمهور کردم . لطفا خودت را در اینه نگاه کن.
  • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    خدایا ما چه گناهی کردیم که همسایه هامون شدن این جور کشورها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس