راکت انداز

واحد هدایت آتش در واحدهای توپخانه در حقیقت نقش مغز محاسبه‌گر آن واحد به حساب می‌آید که اطلاعات به دست آمده از هدف را تبدیل به مختصات شلیک برای توپ‌ها یا راکت‌اندازها می‌کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در رسته توپخانه صحرایی به صورت کلی سه گروه با یکدیگر فعالیت می کنند تا گلوله یا راکت مورد نظر به سمت هدف روانه شود. یکی تیم دیده بانی که در منطقه نزدیک به هدف مستقر شده و به رصد هدف و ارسال موقعیت آن به تیم هدایت آتش اقدام می کند، دیگری تیم هدایت آتش که با توجه به اطلاعات ارسال شده از تیم دیده بان خط مقدم مختصات و نیازمندی های شلیک را تعیین کرده و نیز تیم مستقر در پای هر توپ که اطلاعات را از هدایت آتش دریافت و بر روی سیستم هدف گیری توپ یا راکت انداز اعمال کرده و در نهایت اجرای آتش می کند.

این یک نمای کلی از یک واحد آتشبار سنتی توپخانه صحرایی است، اما در جهان مدرن و با پیشرفت فناوری های گوناگون سیستم های جدیدی به این پروسه اضافه شده که باعث می شود عملیات با سرعت و دقت بالاتری انجام شود.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از نسل جدید «گلوله‌های مدرن نقطه‌زن» در کشور/ ایران جزو ۵ کشور تولیدکننده «مهمات هدایت لیزری توپخانه» در جهان+عکس

راکت‌ مشهور ایرانی در دوران دفاع مقدس با «نقطه‌زنی» بازگشت/ برد «فجر ۵»؛ کابوس بزرگ اسرائیل و آمریکا دو برابر شد +عکس

جایگاه مهم جهانی برای یگان‌های توپخانه ارتش با «حیدر ۴۱»/ تجارب جنگ با داعش بازهم به کمک ارتقاء نیروهای مسلح آمد +عکس

پهپادها؛ جایگزین دیده بان ها در خط مقدم

یکی از ضعف های سیستم قدیمی توپخانه خصوصا با پیشرفت بخش سیستم های جنگ الکترونیک، مسئله دیده بان های خط مقدم بود. در این روش بایستی یک یا تیمی چند نفره از نیروها به نزدیکی خطوط دشمن منتقل شده و از آنجا اقدام به ارسال مختصات هدف برای واحد خودی، سپس بعد از شلیک به تصحیح خطای واحد توپخانه اقدام کرده و در نهایت نیز در صورت امکان گزارشی از تلفات و خسارات وارد به دشمن ارسال کنند.

در این شرایط شناسایی شدن و از بین رفتن این واحدها عملا چشم واحد توپخانه را به نوعی کور کرده و یا در صورت اسیر شدن این تیم ها در نقاط جلویی میدان امکان لو رفتن اطلاعات مهمی وجود دارد.

اتفاق بزرگ در قدرت آتش نیروهای مسلح با دیجیتالی شدن «مغز توپخانه‌ ارتش» / سرعت عمل آتشبارهای ایرانی با واحد هدایت جدید متحول شد +فیلم

پهپاد مهاجر ۲ از گزینه های پر استفاده در بحث دیده بانی توپخانه در کشور

با ورود پرنده های بدون سرنشین و توسعه فناوری های مربوط به آنها، بحث استفاده از پهپاد در نقش یک سیستم دیده بان در خط جلویی میدان نبرد به عنوان یک طرح ایده آل مطرح شد. پرنده های بدون سرنشین به لطف سیستم های اپتیکی که هر روز قوی تر می شوند، می توانند از فاصله ای دورتر مسافتی بیشتر را پوشش داده و به صورت زنده و در خطوطی بسیار امن تر، تصویری زنده را برای فرماندهان میدانی آن هم از بالا و در زاویه دیدی بسیار باز و بزرگ ایجاد کنند.

از مهمات هدایت شونده تا سیستم های بارگذار خودکار در پای توپ ها

در بحث خود توپ ها یکی از پروسه های معمولا طولانی، بارگذاری توپ ها و تغییر سمت و زاویه آنها در میدان نبرد است. حجم زیادی از نیروهای انسانی در بسیاری از موارد در سیستم سنتی پای هر توپ قرار دارند و نیازمند همکاری سطح بالایی با دقت و سرعت زیاد هستند تا بتوانند به دقت و سرعت کار هدف گیری و شلیک را انجام دهند. در اینجا نیز در فناوری های مدرن بحث سیستم های بارگذار خودکار و حتی سیستم های خشاب گونه برای گلوله گذاری توپ ها یا پادهای راکتی آماده برای راکت اندازها مطرح شدند و در مواردی توپی که در حالت عادی بین ۵ تا ۸ نفر خدمه داشته امروز شاید با ۳ و حتی ۲ نفر امکان انجام عملیات سریع و دقیق را داشته باشد.

اتفاق بزرگ در قدرت آتش نیروهای مسلح با دیجیتالی شدن «مغز توپخانه‌ ارتش» / سرعت عمل آتشبارهای ایرانی با واحد هدایت جدید متحول شد +فیلم

حیدر ۴۱ - ارتقاء جهاد خودکفایی نزاجا بر روی توپ های سری D-۳۰

در بحث مهمات توپخانه نیز در چند دهه اخیر انواع سامانه های هدایتی لیزری، اینرسیایی و ماهواره ای برای گلوله ها و راکت های توپخانه ای توسعه پیدا کرده و باعث افزایش قابل توجه دقت آنها در شلیک ها شده است. باید توجه کرد در شکل سنتی توپخانه به عنوان یک سلاح با دقت پایین شناخته می شد که به لطف شلیک های زیاد یا موج انفجار سنگین هدف خود را نابود می کرد ولی با فناوری جدید توپخانه نیز به صورت واحدی با مهمات هوشمند و دقت بالا بدل شده است.

اتفاق بزرگ در قدرت آتش نیروهای مسلح با دیجیتالی شدن «مغز توپخانه‌ ارتش» / سرعت عمل آتشبارهای ایرانی با واحد هدایت جدید متحول شد +فیلم

گلوله هدایت لیزری بصیر

در کشور ما در موضوع اتوماسیون توپخانه، سامانه هایی مثل حیدر ۴۱ وجود دارد که سیستم خشاب گذار و اتوماسیون را روی توپ ۱۲۲ میلی متری سری D ۳۰ اعمال کرده و در بخش مهمات هدایت شونده نیز طیف گسترده راکت های هدایت شونده در سری فجر، کیت هدایت برای راکت های سری گراد و گلوله های هدایت لیزری توپخانه سری بصیر و کراسنوپول در کشور ما توسعه پیدا کرده یا به صورت تحت لیسانس تولید می شود.

هدایت آتش ایرانی دیجیتال در آستانه ورود به خدمت نزاجا

اما موضوع قابل توجه دیگری که اخیرا از مراحل آزمایشی آن در نیروی زمینی ارتش رونمایی شده یک واحد هدایت  آتش دیجیتال است. در خصوص جزییات این سیستم اطلاعات خاصی منتشر نشده اما بر تصاویر منتشر شد، نمایانگر توسعه یک واحد محاسبه دیجیتالی و کامپیوتری است که اطلاعات لازم در خصوص هدف را از پهپاد یا دیگر واحدهای دیده بانی دریافت کرده و عملیات محاسباتی و هدف گیری برای انتقال به هر قبضه برای اعمال روی توپ یا راکت انداز را به سرعت انجام می دهد.

آنچه اتفاق افتاده جایگزین کردن واحد هدایت آتش سنتی و محاسبه بر مبنای مغز انسانی و نقشه ها با کامپیوتر و سیستم های دیجیتالی است که سرعت محاسبه و واکنش یگان را شدیدا افزایش خواهد داد.

اتفاق بزرگ در قدرت آتش نیروهای مسلح با دیجیتالی شدن «مغز توپخانه‌ ارتش» / سرعت عمل آتشبارهای ایرانی با واحد هدایت جدید متحول شد +فیلم

واحد هدایت آتش نزاجا در سالهای دفاع مقدس

انجام آزمایش واحد هدایت آتش دیجیتال نزاجا در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان

در حقیقت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه توپخانه یک روند رو به رشد آرام ولی قابل توجه را از اوایل دهه ۹۰ شمسی شروع کرده و امروز نیز بحث دیجیتالی کردن واحد هدایت آتش به آن اضافه شده است. بحث استفاده از پرنده های بدون سرنشین و مهمات هدایت لیزری از جمله مسائلی بود که در ابتدای این دوره به سیستم رزمی توپخانه کشور اضافه شد.  

افزایش تحرک و بدل کردن توپ های کششی به مدل خود کششی، توسعه راکت های هدایت شونده، سیستم اتوماسیون بارگذاری توپ همه مسائلی بوده که در این سالها انجام شده و حالا با اضافه شدن واحد هدایت آتش دیجیتالی یک گام مهم دیگر در مدرن سازی توان توپخانه ای کشور برداشته شده است. در عین حال، مسئله حضور در عملیات های مستشاری در سوریه و عراق و کسب تجربه های عملیاتی در حوزه عملیات توپخانه صحرایی با استفاده از این مولفه های جدید اثر مهمی در افزایش سرعت مدرن سازی واحدهای توپخانه در داخل کشور داشته است.

اگر بخواهیم برای بحث نهایی یک جمع بندی کلی داشته باشیم می توانیم به سامانه مورد استفاده در تمرین و رونمایی اخیر نزاجا اشاره کنیم که راکت انداز ۱۲۲ میلی متری گراد است. در حال حاضر راکت های هدایت شونده برای این سامانه در کشور وجود دارد، پرنده های بدون سرنشین برای بحث هدف گیری و براورد خسارت به دشمن و واحد هدایت آتش دیجیتالی به یگان راکت انداز اضافه شده است.

در این مرحله هنوز مشخص نیست که بحث سیستم کنترل آتش مخصوص هر قبضه راکت انداز از نوع جدید توسعه یافته است یا خیر اما در صورت انجام این مرحله می توان گفت که دوره مدرن سازی سیستم های توپخانه تقریبا در کشور کامل شده و سیستمی حتی قدیمی مثل گراد نیز می تواند تا سالها به عنوان یک واحد اثر گذار در میدان نبرد و در خدمت واحدهای توپخانه ای ارتش و سپاه خدمت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • پیروزه IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    37 2
    به امید روزی که هیچ کشوری جرات حمله به ایران نداشته باشد کشورهای متخاصم خواب ایران به گور می بینند.
    • US ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      13 6
      به امید روزی که هیچ کشوری وجود نداشته باشه
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    26 7
    درود بر نیروهای مسلح انقلابی ایران ما باید بودجه نظامی رو افزایش بدیم . تا در بخش تانک و جنگنده به کشورهای پیشرو برسیم و سبقت بگیریم این دو محصول بسیار ضروری هستند
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      23 30
      خخخ... حاجی کجای کاری؟! بلوک قدرت در جهان سلاح هایی دارند که به مخیله تو من در نمیاد.اونوقت شما رو با این چیزها سرگرم کردند و بودجه رو هاپولی میکنند. فقط یه نمونه اش هک کردن سیستم های پدافندی بود که اشتباهی خودی رو هدف قرار داد.
    • مرگ بر ضد ولایت فقیه IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      8 7
      این بندگان خدا یک زره بودجه دارن کلا بعدم ما سال های طولانی تحریم بودیم اگر می خوایم بیشتر پیشرفت کنند خوب بیشتر بودجه بدید
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      10 4
      ۰۹:۰۸ امنیت امروز رو باید قدر دان این عزیزان باشید تو این مملکت از همه بیشتر نیروهای مسلح زحمت می کشند توی این مدتت 40 خورده ای سال از انقلاب ایران با بیشترین تحریم و کمترین بودجه بیشترین دستاورد را داشتند خوب نیست انقدر انسان مغز استعماری باشد اون سلاح های که ازش حرف می زنی اگه از واقعا اونطور که شما میگی بود ما وضعیت امروز امریکا و غیره رو می بینیم نمونش عربستان با اون همه تجهیزات بلوک قدرت به قول شما وضعیت شو نگاه کنید همیشه انچه را که در فیلم های هالیوودی نشان می دهند نیست اینها بزرگ نمایی است در بحث هواپیما اسرائیل مگر پهپاد خودش را هدف قرار نداد نمونه های اینچنینی که زیاد است به نیروهای مسلح انقلابی کشور ایمان داشته باشید و قدر دان زحماتشان باید بود شخص دیگری نوشته نون نداریم بخوریم فلان خب این رو از دولت اقای روحانی مطالبه کنید به نیروهای مسلح چه ربطی دارد
    • ناشناس IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      10 14
      جناب خخخخ. فیلم زیاد تماشا نکن. در بسیاری از فناوریهای نظامی کشور ما در بین ده کشور برتر دنیا هست. در صنعت موشکی و پهپادي به گواه خود این استعمارگران زورگو در صدر هستیم. همینکه تو میتونی در امنييت خخخ کنی اونم در این منطقه جهنمی خودش گویای این هست.در ساخت جنگنده هم که دوست عزیز گفتند در یک دهه آینده خودکفا خواهیم شد در سطح لازم.
    • حمید IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      3 2
      خخخ ... حاجی کجای کاری ؟ آره واقعاً حاجی کجای کاری ، هرچی زور داشتند ( تجهیزات و تسلیحات پیشرفته ) دادن به وحشی ترین حیوانات روی زمین ( داعشی ها ) بازم نتونستن علطی بکنن ، آخرش هم شبونه و با پرواز چراغ خاموش رفتند عین الاسد و ما در اربعین با سر بلندی رفتیم تا هرجا که خواستیم . واقعاً کجای کاری حاجی ، یک کم بهتر تجزیه و تحلیل کن .
  • مصطفی IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    11 3
    ماشاءالله به ارتش و سپاه خواهشاً پروژه مشترک ساخت جنگنده پیشرفته در رده سوخو ۵۷ و ۳۵ با روسیه شروع کنید
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    6 1
    خیلی خوب و عالی . واقعا احساس شادمانی و غرور بابت پیشرفت در امکانات و سلاح . و بروز رسانی و در ساحت قدرت های بزرگ نظامی که ید طولائی در ساخت و تهیه ابزار و سلاح دارند . مثل توپخانه که نقش بسیار مهمی در پشتیبانی خطوط مقدم و میدان دشمن دارد. عرض اندام و هماوردی کنی . ماشاءالله .
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    11 1
    بسیار عالی .. قوی شو ایرانم قوی شو میهنم
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    5 2
    اگر روزی در صنعت مثل خودرو لوازم خانگی هم هر روز شاهد خبر های خوبی باشیممثل تولید موتر وسایل تولید مواد اولیه ... ان زماناقتصاد مستحکمی خواهیم داشت نیروهای انقلابی نباید بخشهای دیگر را بسپارن دست ....
  • رشاش FI ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    8 17
    این را از سوئد گرفتید آن گلوله بصیر و سیستم دقیق لیزری را سوئدیها ساختنش چند سال بیش!
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      15 2
      آورین بر تو از کجا به این هوش و زکاوت رسیدی ! ترشی نخوری یه چیزی میشی ها
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      2 2
      موشک فضا پیما را ابتدا روسیه به فضا فرستاد و الان آمریکا و چین سفینه به مریخ میفرستند . ضمنا طاح اولیه آلمانها بودند که با بردن دانشمندان به واشنگتن و مسکو با استفاده از آنان طرح های فصا پیما و موشک و سلاح هسته ای تولید شد
    • ابوالفضل IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      4 4
      اخه یکم فکر کن ما تحریمم از کجا چیزی بگیریم بعد بیا نظر بده خ. ن.گ
    • افشین IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      5 3
      ایول باهوش.آره از اونا گرفتیم.راستش خودشون اومدن لب مرز پیشکش کردند گفتند فقط بخاطر تو!!! آدم با عقل دارو بما نمیدن بعد فناوری نظامی دادن؟؟؟ بابا چرا نگیرید پیش مشاور؟
  • شاکی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    11 1
    خدا قوت دلاوران و مدافعان ملت و کشور
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    14 24
    مردم دارند از گرسنگی و فقر رنج میبرند اونوقت حضرات از پیشرفت آتش توپخانه( که اونم توخالیه!) سرخوش اند. واقعا جای تاسف داره
    • مهدی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      13 5
      شما برو تو آلبانی خوش باش
    • ایرانی GB ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      15 10
      خطاب به ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰: آره تو راست میگی ... همچین که یک پیشرفتی تو مملکت صورت میگیره تو و امثال تو حرف از گرسنگی و فقر و بیچاره گی می زنین تا چند تا مخاطب نادان تر از خودتون پیدا بکنین و ذهن مردم عامی رو از پیشرفت های کشور معطوف به مشکلات شکم شون بکنین ! تو از قماش همون اراذل و اوباش و دله و دزدهایی هستی که زیر لوای برجام و اصلاح طلبی و حل مشکلات اقتصادی , هشت سال آزگار روزگار مردم ایران رو با وعده های سر خرمن و رفع تحریم ها سیاه کردین , اگر مشکلات اقتصادی تو مملکت هست اول تا آخر مقصر تو و امثال تو هستین و بانی و باعثش هستین , تف به اون روی دریده تون که ذره ای شرم و حیا تو وجودتون نیست و به هر وسیله ای فقط میخواین به اهداف کثیف خودتون برسین حتی اگر قرار باشه خودتونو بذارین سر طبق و بفروشین .
    • شاکی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      8 8
      دلسوز نا صواب . اگر این دلاوران و مدافعین قهرمان نبودن . امثال شما قبل از اینکه دچار گرسنگی و فقر بشین . ریق رحمت رو سر کشیده بودین
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      5 10
      شما بهتره که دلسوز مریم رجوی و مسعود رجوی ملعون باشی ! از آلبانی چه خبر ؟ کمپ اشرف تو عراق رو نیروهای بسیج حشدالشعبی در اختیار گرفتند انشاالله از آلبانی هم بیرون و اخراجتون میکنیم .. کاسه لیس های یهود و تازی ...
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      2 6
      خب اگر همینا نباشه از بی امنی و انتحاری و... میمیریم.خدایی نکرده
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    7 1
    نعمت خداوند نصیب قومی می شود که خداباوری داشته باشد و تلاش کند
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    8 1
    باید به تولیدات نظامی و دفاعی توجه و اهمیت ویژه ای بدهیم جهان کنونی و خصوصا" منطقه ما منطقه فوق العاده پر توطئه و حساسی است .. باید همواره آماده باشیم برای دفاع ... باید قوی و قدرتمند باشیم
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    8 2
    قانون جنگل در جهان حکمفرماست ، به حکم قانون جنگل ضعیف محکوم به فنا و نابودی است، تنها راه ادامه حیات و بقا در جنگل قوی شدن نیرومند شدن .. بقول شاعر گرامی : قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است ... پاینده و برقرار ایران و ملت بزرگ ایرانم .. شیر خاورمیانه است ایران زمین باج به کفتار ها شغال ها نمی‌دهیم ..
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    6 6
    جسارتا اگر تمام این سیستم ر شما طراحی و ساختین اون لپ تاب Acer چی بود ؟ این که شما زحمت کش و فعالین و با این همه محدودیت در حال جستجو و پژوهش برای اعتلای کشورین جای تقدیر داره اما گزافه گویی و گنده گویی از مصادیق اتم و اکمل دروغگویی و در هر صورت مورد پذیرش نیست . با تشکر از خبر گزاری وزین مشرق
    • سعید IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      6 6
      تو هم اون کار مهم و بزرگ را ندیدی گشتی اون لب تاپ رو پیدا کردی آقا بزرگ؟حالا که هست اگه یه روز هم نبود اونم می سازیم چاقال😗
    • افشین IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      3 6
      همچین میگه لب تاب فلان که انگار بقیه در دنیا تمام قطعات و سامانه هاشون رو خودشون میسازند. مثلا بویینگ موتور از رويس...میگیره یا ارباس از جنرال ..میگیره ساخت خودشون نیست.ترکیه و داد ساخته یک قطعه برای دوایی ساخت خودش نیست بعد این گیر داده به لب تاب . همین اندازه حقیر.اگه یه روزی اونم تحریم بشه حتما می سازیم. مهم طراحی و ترم افزار و سامانه های دیگه هستش پرفسور.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      3 1
      سعید جان اولا چاقال هیکلته . ثانیا باید شهروندان مطابه گر باشیم تا از دروغگویی مسئولان جلوگیری کنیم .موقعی که صراحتا اعلام میکنه تمام قطعات این سیستم درون کشور ساخته شده ، این تمام شامل تمام قطعات میشه ، که سیستم کنترل آتش که لب تاب نیز قسمتی از این سیستم هست هم با توجه به گفته ی ایشون باید ایرانی باشه در غیر اینصورت باید صادقانه اعلام کنن .ثالثا بی سوادان جوگیری مثل شما هستن که باعث شدن مسئولین کشور بدون هیچ دغدغه ای دروغ بگن و فقط ادعای گزاف داشته باشن . نمونه ی ادعای گزاف ر تو حمله به عین الاسد داشتیم . حمله با سیزده موشک و تعداد کشته ها صفر . بله ما تنها کشور تولید کننده ی موشک نقطه زن با قدرت کشتار صفر هستیم ..با تشکر از خبر گزاری وزین مشرق
    • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      2 2
      یعنی از رو هم نمی ره. جناب مطالعه گر اگه خیلی مطالبت گر هستی برو از دولت مطالبت کن که اینهمه مشکل آفریده نه از کسانیکه با کمترین هزینه بهترین یازده رو دارن. بعد از اینهمه توضیح بازم نفهمیدی که تولید داخل یعنی چی. از بيسوادهايي مثل شما که جو گیر فهم و تخصص نداشته هستند بیشتر از این نمیشه انتظار داشت. پاکستان جنگنده می سازه موتورش ساخت روسیه و بدنه ساخت چین و الکترونیک ساخت چین و هفتاد و دو ملت و سلاحش مخلوطی از،سلاحهای غربی و شرقی اما میگن جنگنده ساخت داخل و بومی. آنوقت شما دنبال لب تاب هستی و اروق روشنفکری میزنی. سیزده موشک رو نزدن که آدم بکشن و انتقام آرام و رو از سرباز بی مادر تو پایگاه بگیرن. مشکل فهم شما همینجاست که اون حجم از خرابی و ریختن هیمنه آمریکا رو نمی بینی و دنبال کشته سازی هستی که البته همونم معلوم نیست راستش رو گفته باشند. طرف مطالعه گر شده!!!!
  • مهدی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    5 1
    ما می توانیم
  • میثم IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 2
    فاکتور اصلی سرعت موشک هست، سرعت موشک باید اینقدر سریع باشه تا قبل از شناسایی توسط پدافند دفاعی به هدف بخوره در غیر اینصورت باید یک موشک برای شناسایی سیستم پدافندی شناسایی بشه و موشک های بعدی به صورت خوشه ای پدافند ضد موشکی رو هدف قرار بدن. این مدل رزمایش ها باید در طرف هدف از سیستم پدافند ضد موشکی هم استفاده بشه تا قابلیت عملکرد موشک ها در مقابل سیستم های ضد موشکی هم بررسی بشه. دشمن رو دست کم نگیرید. یک جایی مقاله ای خوندم که دارن روی سیستم مغناطیسی زمین اندازه گیری محل دقیق هدف رو محاسبه می کنن تا در صورت از کار افتادن سیستم GPS موشک ها همچنان قابلیت رسیدن به هدف رو داشته باشن.
    • افشین IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      6 1
      داره میگه توپخانه. توپخانه از توپ و راکت استفاده میکنه و موشک کاربرد دیگه ای داره در جای دیگه ای.چرا فکر میکنید سازندگان و دارندگان و کاربران به اندازه شما عقل ندارن؟
    • میثم IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      0 0
      من نظر خودم رو دادم شما کوتاه فکرید که به نظر دیگران احترام نمی گذارید. همیشه همه چی در مشورت است شاید بعضی نظرات اشتباه و بعضی مفید باشند چرا شما فکر می کنی که من فکر می کنم دیگران بی عقل هستند؟ اگر کسی نظری یا پیشنهادی یا انتقادی کند دلیل بر این نیست که فکر می کند از دیگران بهتر فکر می کند و یا دیگران نمی فهمند، چه بسا آنها قبل از من به این مسائل فکر کرده اند و چه بسا فکر نکرده اند من که نمی دانم فقط پیشنهاد دادم. برای شما و آدم هایی مثل شما به شدت متاسفم که قبل از فهم هر چیزی و بدون فکر هر چی دم دهانتان می آید می گویید. انسان‌هایی مثل شما در تاریخ به علت بی احترامی به نظر دیگران فاجعه های بزرگی آفریدند و در قیامت باید جوابگو باشند.
    • افشین IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      1 0
      در موردی که تخصصی ندارید اخوی نباید نظر بدید.هر کاری نیاز به تخصص حداقلی دارد.البته هر نظری هم قابل احترام نیست.هر کی این رو بشما گفته خواسته تروق روشنفکری بزنه.تاسف رو برای خودتون بخورید که بدون داشتن حداقل فهم از مطلبی نظر میدید.البته این مشکل تنها شما نیست.مشکل اساسی در کشور ما هست.نمونش هم سلبريتيهاي بیسوادی که از موارد نظامی گرفته تا سیاسی امنييتي استراتژیک اجتماعی و ...نظر میدن و شماها هم از همین قماش تقلید میکنید.از همه بدتر این هستکه با نداشتن آگاهی ادعای مشورت دادن هم دارید. ترسم نکن.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    6 1
    ماشالله به اقتدار شما برادران جان برکف ارتش و سپاه و نیروی انتظامی خدا حفظتون کنه
  • مهدی QA ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    10 10
    فعلا ما داریم از فقر و گرسنگی میمیرم ایول به شما موشک میسازید و پوشاک نمیتونیم بخریم و اصلا به فکر شکم مردم نیستین و یک مثل عربي میگه اونکه سیریه هیچ وقت حس گرسنرو درک نمیکنه
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      9 8
      تو از گرسنگی بمیری به ملت ایران هم لطف بزرگی خواهی کرد عزیزم ! ملت ایران باید قوی شود در تمامی عرصه ها ... تا کور شوند هر آنکه نتوان دید ... پاینده ایران.
    • ناشناس IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      7 6
      ده خط نوشتم در جوابت ولی همشو حذف کردم. اینقدر که بدبخت و تاسف انگیز هستی.همون بهتر که از،گرسنگی بمیری وقتیکه ارزش امنييت رو نمی فهمی.اینجوری ما هم ننگ هم وطنی با امثال شما ها رو نداریم.گرسنگی رو برو از دولت تدبیر و امید مطالعه کن که بهش رای دادید .
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      7 5
      مگه در آلبانی رستوران ندارید ؟؟؟
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      4 3
      خب این چه منطقی هست آقا مهدی؟اگر امنیت نباشه همه از بی امنی و جنگ مییمیرن.خداییی نکرده.هم باید امنیت باشه هم اقتصاد و...
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    4 10
    بوق هم دارند
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      7 2
      تا کور شود هر آنکه نتوان دید ...
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    5 3
    درود بر ارتشیان وطن دوست و با غیرت
  • امیرو IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    3 4
    عالی , این سلاحها میتونه آینده ایران را تضمین و نابودی اسرائیل را تکمیل کنه
  • یاور IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 1
    به همه دلاور مردان و نظامیان عزیز چه در ارتش و چه در سپاه و بسیج و نیروهای انتظامی و امنیتی که خود را وقف خدمت به این مردم با عزت و غیرت نموده خدا قوت می گوییم؛ انشاالله در سایه الطاف الهی هر روز موفقیت‌های این عزیزان را که مایه خوشحالی دوستان و یأس و نامیدی دشمنان میشود را ببینیم.
  • افشین IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    3 2
    پیشرفت نظامی یعنی پیشرفت در امنييت ؛اقتصاد و صنعت. بدون امنييت یک ملت هیچی نخواهند داشت و نمونش رو داریم میبینیم. باید از سر ریز فناوریهای نظامی در دیگر صنایع هم استفاده کنیم. اونايي هم که گرسنه هستند بزن نانوایی و نان نذری بگیرن که خدایی نکرده از گرسنگی تلف نشن. مگه آلبانی از این نونواييها نداره؟؟
  • نوید IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 4
    ایران ۴۰ میلی یون کرد داره اگه کردا نبودن امنیتم الان نبود کردا واقعا امنیت هستن
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      4 0
      اشتباه گفتی عزیزم 400 میلیون هستند !!!!
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 1
    کافی است سنسوری به طرق مختلف در محل هدف قرار داد با هدایت لیزری گلوله به هدف اصلی هدایت می شود با کمترین خطا
  • توحید صولتی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 1
    من سرباز دوم وظیفه جمیع تکاوران گروهان ارکان،گردان۱۴۲پیاده تیپ ۳۲۱متحرک هجومی نزاجا مرند افتخار میکنم که سرباز ارتش ایران هستم و بله این قدرت رو ارتش داره و از کلی سلاح های پیشرفته برخوردار هست ارتش ایران
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      1 1
      شیر خاورمیانه است ایران زمین
    • افشیم IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      1 0
      اینجوری مشخصات نده .حفاظت ببینه گیر میده.شکر خدا اسم و فامیلی نگفتی. شما غیر از تجهييزات ایمان هم دارید که هیچ آهن پاره ای توان مقاومت در مقابلش رو نداره.در دفاع مقدس جنگ ۳۳ روزه و دفاع یمن مظلوم همه دیدیم که ایمان و و ظن دوستی و غیرت برترین سلاح هست.عربستان هم نشون داد که اگه سومین کشور در بودجه نظامی و خرید تجهييزات باشی گاو شیردهی بیش نیستی که حتی توان جنگیدن در مقابل فقیر ترین کشور،و گروه نظامی رو در منطقه نداري.البته داشتن ایمان و تجهييزات با هم بسیار خوب هست و صدمه را کمتر میکند.
  • مجید IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    1 0
    اگر پهپاد ها بتونن همراه خودشدن کوادکوپتر حمل کنند و در ارتفاع مناسب رهاسازی بشه و با کم کردن ارتفاع و به صورت ثابت مختصات ها رو اعلام کنند ، به صورتی که دوربین کوادکوپتر تصاویر رو یه پهپاد اصلی رله کنه و پس از اتمام عملیات مجددا این دوربین های پرنده با اثر مغناطیسی مثلا در نقطه معینی توسط پهپاد مادر بازیابی بشه و به مرکز برگردن، خیلی کارایی داره.. یعنی یک پهپاد چندین دوربین از زوایای مختلف در منطقه عملیات قرار میده و همه تصاویر رو گرفته و با پهپاد اصلی به مرکز مخابره کنه و سپس جمع آوری بشن!
    • افشین IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      0 0
      اینهمه دور زدن چرا؟ وقتیکه خود پهپاد توانایی تصویر برداری در جهات مختلف رو با پهنای بالا داره و حتی توان نشانه گذاری لیزری داره دیگه کوادکوپتر،چرا باید ببره؟؟؟ پهپاد هم میتونه برای گلوله توپ و راکتهايي که جستجوگر لیزری دارن نشانه گذاری کنه و هم میتونه بجای کوادکوپتر بمب یا موشک حمل کنه تا در صورت نیاز از اونا استفاده بشه. پهپادها در ارتفاعدبالاتري نسبت به کوادکوپتر پرواز میکنند و دیرتر کشف و مورد رهگیری قرار میگیرن. اما مواد کوپتر رو حتی با یک سلاح انفرادی هم میشه زد.و با چشم هم میشه کشفشون کرد و با اختلال راحتر اونا رو هم و یا منحرف کرد. کلا اینجا نفهمیدم شما از کوادکوپتر برای چه نقشی،ميخوايد استفاده کنید که خود تعداد با سرعت بالاتر و ارتفاع بالاتر و امنييت بیشتر نمیتونه استفاده کنه؟؟؟!!!
    • افشین IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      0 0
      در ضمن تعداد با توجه به سامانه چی پی اس یا گلوناس که داره براحتی اپراتورش میتونه مختصات مکانی رو به واحد توپخانه بده .مخصوصا که در ارتفاع بالاتری که نسبت به کواد کوپتر داره دید بیشتری از،میدان داره و برای اینکار نیازی به چند تا کواد کوپتر دوربین دار در جهات مختلف نيست و دوربین تعداد توانایی گردش در جهات مختلف رو داره.البته برخی پهپادها از چند دوربین استفاده میکنند. البته در این مقاله هدف هدایت گلوله های دارايدجستجوگر لیزری و اپتیکی نیست و هدف انجام وظیفه پهپاد بجای دیدبان هست و اپراتور تعداد با توجه به تصاویر برخورد گلوله های اول در صورت خطا براحتی میتونه با کمک محاسبات سامانه گرای درستی رو بده و گلوله ها با خطای کمتری به هدف اصابت بکنند. هر چند که با توجه به توان پهپاد در دادن مختصات و محاسبه آن با سامانه دیجیتال بعید هستکه نیازی به تصحیح هدف گیری باشه.
  • GB ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    جهان بشکل خطرناکی در حال صف بندی و تشکیل جبهه است امریکایی ها بدجوری برای چین و روسیه دندان تیز کردن باید دید که انگیزشون چیه شاید یکی از دلایل ویروس کرونا باشه که احتمال دادن توسط چین ساخته شده به انها حمله شده حواستان را جمع کنید ما دقیقا در وسط یک جنگ جهانی در حال شکل گیری قرار گرفته ایم و در دو جنگ جهانی قبلی خسارتهای شدیدی به کشور وارد شد حراس چینی ها و رژه اخیر و سخنان رهبر این کشور نشان دهنده ترس پنهان و حالت دفاعی است که چین بهخود گرفته اما روسها خونسردن و شاید قضیه را ساده گرفتن
  • Ismail CA ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 0
    متنوع ساختن محصولات دفاعی مهم و حیاتی است درود بر ارتش و سپاه و تمام نیرو های مسلح ایران بزرگ
  • امير حسين IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 0
    درراه خدا
  • سید IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    0 0
    قابل توجه دوستان هیچ کشوری تاکید می‌کنم هیچ کشوری دستاورد 7سال گذشته تا به حال رو رو نمایی نمیکنه بنده خودم نظامی هستم.یعنی تو حوزه نظامی شما هر چه که میبینی مال 7 سال پیش هستش البته حداقل 7 سال که ایران تقریبا حدود 9تا 10 سال پیش رو رونمایی میکنه. بخدا قسم کاش میشد مردم کشور. رو از فناوری های جدید نظامی خبر دار کرد. یعنی این طور بگم اگه ملت ما بدونن ایران از نظر قدرت نظامی در چه سطحی هستش همین فردا میریزن تو خیابون که چی آقا باید اسرائیل رو همین امروز نابود کنید فردا هم به آمریکا حمله کنیم.قسم خوردم به خدای لاشریک. حالا دوستان هر طور مایلید خواه پند گیرید و خواه ملال.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس