حسام ابوهربید

حسام ابوهربید، جانشین «بهاء ابوالعطا» از جمله فرماندهان نه چندان نام‌آشنای مقاومت فلسطین است که دستاوردهای او برای فلسطینی‌ها همانند اغلب فرماندهان مقاومت بعد از شهادتش روشن شد.

سرویس جهان مشرق _ «حسام ابوهربید» فرمانده تیپ شمال غزه در «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی، یکی دیگر از فرماندهان مقاومت فلسطین است که در تاریخ ۱۷ مه  سال جاری میلادی در جریان جنگ ۱۲ روزه غزه و طی حمله نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی به یک خودرو در غرب غزه  به شهادت رسید.

جوان‌ترین فرمانده مقاومت فلسطین و جانشین شهید بها ابوالعطاء / با آغازگر نبرد «شمشیر قدس» آشنا شویم +تصاویر

نام این فرمانده جهاد اسلامی فلسطین که تنها ۳۶ سال سن داشت پیش از شهادت وی همانند سایر فرماندهان فلسطینی خیلی مطرح نمی‌شد، چرا که اساس کار آن‌ها خدمت به ملت و مقاومت فلسطین به شکل محرمانه است. اما بعد از انتشار خبر شهادت او صدها هزار نفر از کسانی که حتی حسام از نزدیک ندیده بودند به خانواده اش تسلیت گفتند؛ در حالی که گمان می کردند این فرمانده شهید فلسطینی دست کم یک مرد مسن ۶۰ ساله است.

جوان‌ترین فرمانده مقاومت فلسطین و جانشین شهید بها ابوالعطاء / با آغازگر نبرد «شمشیر قدس» آشنا شویم +تصاویر

یکی از همرزمانش درباره او می گوید: زمانی که اشغالگران صهیونیست بهاء ابوالعطا فرمانده شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی را در نوامبر ۲۰۱۹ ترور کردند کسی باور نمی کرد یک جوان ۳۴ ساله بتواند جای او را پر کند، اما این اتفاق افتاد.

«ام عبیده» همسر حسام ابوهربید در توصیف ویژگی های اخلاقی او می‌گوید که حسام یک فرمانده قاطع و  شوهر و پدری آرام و مهربان و متعادل بود. با وجود اینکه ما زندگی ساده‌ای داشتیم و از تمکن مالی بالایی برخوردار نبودیم؛ اما حسام همواره سخاوتمند بود و نزدیکان و همسایگان را قبل از خودمان در اولویت قرار می‌داد. مهمترین هدف حسام در زندگی، آزادی فلسطین و خدمت به میهن و ملتش بود.

 دکتر «محمد ابوهربید» برادر زاده حسام با یادآوری دوران کودکی وی درباره عمویش اینگونه می گوید: زمانی که عمویم کلاس چهارم دبستان بود، نیروهای اشغالگر اسرائیلی برادر بزرگتر حسام یعنی شهید نصرالدین را بازداشت کردند و از آن زمان  مسئولیت زندگی خانواده شهید نصرالدین بر عهده برادر کوچکتر یعنی حسام بود.

دکتر محمد ادامه می دهد، عمویم حسام ساعت ۱۲ شب برای کار بیرون می رفت و در جاده های تاریک خود را پیاده به کارگران نوار غزه می رساند و در آنجا به فروش نوشیدنی های گرم به آنها مشغول بود، سپس ساعت ۵ صبح به خانه برمی گشت و سپس به مدرسه می رفت و تا کلاس دهم به همین روند ادامه داد. حسام در سال ۲۰۰۲ به سرایا القدس پیوست و جوانترین مبارز مقاومت فلسطین محسوب می‌شد و در حالی که ۱۸ سال بیشتر نداشت ویژگی ها و خلق و خوی فرماندهی  در او ظهور یافت. حسام و همراهانش آغازگر و پیشقراول زمینه‌های مقاومت بودند و اولین درگیری مسلحانه خود را در سال ۲۰۰۳ زمانی که برای مبارزه با نیروهای ویژه اسرائیل  آماده شده بودند انجام دادند.

برادرزاده این فرمانده فلسطینی در ادامه توصیف ویژگی‌های عموی خود و ماجرای انجام عملیات مسلحانه حسام ابوهربید و همرزمانش علیه نیروی ویژه رژیم صهیونیستی گفت، زمانی که عمویم بعد از عملیات به خانه برگشت خیلی خونسرد به دانشگاه رفت گویی که هیچ کاری انجام نداده است و معتقد بود که شکل مقاومت باید از معادله محدود جنگ به درگیری مداوم و آزاد تبدیل شود.

جوان‌ترین فرمانده مقاومت فلسطین و جانشین شهید بها ابوالعطاء / با آغازگر نبرد «شمشیر قدس» آشنا شویم +تصاویر

همچنین همسر حسام در ادامه توصیف ویژگی های شخصیت او اظهار داشت، حسام علاقه بی نهایتی به علم آموزی داشت و حتی من را برای کامل کردن تحصیلات تکمیلی خود در زمینه فناوری اطلاعات تحت فشار قرار داد و همواره درباره جزئیات فناوری مربوط به حوزه ارتباطات و ردیابی به شکل طولانی با من صحبت می کرد و همیشه در سطح فرهنگی و علمی آگاهی بالایی داشت. هرچند که مبارزات مسلحانه و فعالیت‌های مربوط به مقاومت همه وقت حسام را می گرفت اما او همیشه در طول روز زمانی هر چند کوتاه برای کتاب خواندن یا گسترش اطلاعات خود اختصاص می‌داد.

همسر حسام ابوهربید ادامه می دهد، یک روز به حسام پیشنهاد کردم که زمانی را برای جمع کردن کودکان محله و دانش آموزان برای برگزاری یک دوره رایگان آموزش زبان انگلیسی اختصاص دهم. زمانی که این موضوع را با او در میان گذاشتم چشمانش از خوشحالی برق می زد و به من گفت خودم اولین دانش‌آموز تو خواهم بود. بنابراین یک آزمون ابتدایی برای حسام برگزار کردم و متوجه شدند که او کاملاً مسلط به زبان انگلیسی است. به او گفتم که این سطح از اطلاعات در زمینه زبان انگلیسی کافی است اما حسام اصرار کرد تا زمان زیادی برای او بگذارم که سطح علمی خود را ارتقا دهد.

«ابوالعابد الحلبی» یکی از دوستان حسام ابوهربید  در این زمینه تاکید می کند که حسام همواره رژیم ظالم اسرائیل را تحقیر می کرد و فرهنگ باور و ایمان مطلق به توانایی مقاومت جهت غلبه بر دشمن را در میان مبارزان فلسطینی گسترش می داد. حسام در همه جلسه ها رژیم اشغالگر صهیونیستی را خطاب قرار داده و می گفت، اگر صهیونیست ها گمان می کنند که سلاحشان از آنها محافظت خواهد کرد در وهم و خیال هستند؛ اجازه دهید که رویاهایشان منفجر شود.

جوان‌ترین فرمانده مقاومت فلسطین و جانشین شهید بها ابوالعطاء / با آغازگر نبرد «شمشیر قدس» آشنا شویم +تصاویر

ابوالعابد در ادامه درباره شخصیت این فرمانده فلسطینی اظهار داشت که از نظر  حسام مقاومت یک کار مداوم می طلبد و نه عملیات های گاه به گاه. او جاپای شهید ابوالعطا گذاشت و پس از شهادت او راهش را ادامه داد تا همانند ابوالعطا به شهادت رسید. حسام معتقد بود که باید مقاومت را به درگیری مداوم تغییر داده و واکنش قاطع علیه تجاوزات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینیان در تظاهرات‌های بازگشت نشان دهیم.

الحلبی در پایان گفت، حسام معتقد بود که برای سرکوب تجاوزات اشغالگران صهیونیست علیه فلسطینیان در تظاهرات های بازگشت که جمعه هر هفته برگزار می شد هفته‌ای یک موشک کافی است. او میگفت شلیک یک موشک در هر هفته زنگ خطر را برای اشغالگران به صدا درآورده و همیشه به شهرک‌نشینان متجاوز صهیونیست یادآوری می کند که زندگی آرام در سرزمین غصبی غیر ممکن است.

 حسام ابوهربید فرمانده ۳۶ ساله جنبش جهاد اسلامی اولین حمله در نبرد شمشیر قدس علیه اشغالگران صهیونیست را به نام خود رقم زد و یک تیپ نظامی وابسته به شعبه اطلاعات ارتش رژیم اشغالگر را با موشک کورنت هدف گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    12 3
    جوان ترین فرمانده فقط مهرشاد سهیلی خخخ
    • DE ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      7 4
      اون که سم خالص بود!! ولی این 36 ساله کی بوده که 2 سال نشده زدنش نه حفاظتی نه مخفی کاری نه چیزی!!
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      3 13
      اسرائیل تا 25 سال دیگر نابود میشود.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    18 5
    نثار روحش صلوات، رویشهای مقاومت فلسطین دمار از رورگار صهیونیستها در می آورد.
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    15 13
    اسراییل نابود میگردد.انشاالله
  • US ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    15 21
    قابل توجه ترسوهایی که زیر نقاب اصلاح طلبی خودشان را مخفی کرده اند!وقتی غزه نیم وجبی می تواند اینطور نفس دشمن را بگیرد پس ایران بزرگ هزاران برابر بیشتر می تواند. لطفا اینقدر ترسو نباشید. لطفا آبروی ملت با عظمت ایران را خدشه دار نکنید. ۴۲۶۸
  • علی مشهدی IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    11 12
    رحمت الله علیه ……
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    6 8
    نه این نه اون رو نمیشناسم
  • سینا IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    3 4
    مپندارید که مرده اند! زنده اند و نزد خداوند روزی دادی میشوند
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    3 10
    درود بر او و سایر فرماندهان محور مقاومت که در عین ناشناس بودن ( استراتژی) . اما خوب عمل میکنند و مزد اعمالشون را با اتکال بخداوند رحیم در نبرد با دشمنان میگیرند .
  • شهین عالی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 5
    زنده باد حسام ابو هربید. ان شالله با او در قدس نماز می خوانیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس