کد خبر 1244912
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
پر بازده ترین صنایع بورسی را بشناسید

کارشناس بازار سرمایه گفت: معمولا شرکت‌های بنیادی شرکت‌های بزرگ شناخته شده و سود دِه مانند صنایع شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی هستند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این سوال که پربازده‌ترین صنایع بورسی کدام گروه هستند؟ بیان کرد: این موضوع در چند بازه زمانی قابل بررسی است، به طور مثال از ابتدای روزهای معاملاتی تیرماه تاکنون صنعت معادن با ۳۰ درصد رشد، صنعت مخابرات با ۱۶ درصد، صنعت حمل و نقل با ۱۵ درصد و صنایع کانه‌های فلزی با ۱۳ درصد بیشترین رشد را در چند روز معاملاتی تیر ماه داشته‌اند. همچنین بیشترین کاهش در همین مدت را صنعت انتشار با منفی ۹ درصد داشته است.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم بازدهی صنایع را از ابتدای سال ۱۴۰۰ بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که بیشترین کاهش را صنعت کاشی با ۲۹ درصد بازدهی منفی داشته است از سوی دیگر صنعت کانه‌های فلزی با مثبت ۸ درصد از ابتدای سال تا اکنون و صنعت چند رشته‌ای با مثبت ۴ درصد و صنعت شیمیایی با مثبت ۵ درصد رشد بهترین بازده را داشته‌اند.

آسایش در ادامه افزود: اگر بخواهیم بازده صنایع را در بلند مدت بررسی کنیم، از ابتدای سال ۹۷ با آغاز شروع رشد بازار صنعت زراعت با سه هزار و صد درصد رشد بالاترین بازده را در این مدت داشته است و بعد از آن صنعت کاشی با دو هزار و پانصد درصد رشد در رتبه دوم و بعد صنعت کانه‌های فلزی و کانه‌های غیر فلزی و صنعت سیمان بالاترین بازده را به ترتیب داشته‌اند و کمترین بازده را صنعت رایانه و صنعت مخابرات داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری در بلند مدت در کدام صنایع مناسب‌تر است؟ اظهار کرد: به طور کل برای سرمایه گذاری باید دو بحث ریسک و بازدهی را در نظر گرفت، معمولا شرکت‌های بنیادی شرکت‌های بزرگ، شناخته شده و سوددِه هستند. مانند صنعت شیمیایی، صنعت نفت و شرکت‌های پالایشگاهی و فلزات که شرکت‌های بنیادی هستند، برای بلند مدت معمولا نوسانات و ریسک کمتر و بازده معقولی دارند و این را باید گفت که ریسک بر اساس تغییرات قیمت سنجیده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: به طور کل  اگر بحث سرمایه گذاری در بلند مدت مطرح باشد باید شرکت‌هایی که وضعیت p/e مناسب‌تری دارند و به عنوان شرکت‌های بنیادی شناخته می‌شوند، مورد نظر قرار داد و می‌توان این شرکت‌ها را به عنوان شرکت‌های رشدی و ارزشی در نظر گرفت به طور مثال صنایع سیمان در قسمت صنایع رشدی و صنایع شیمیایی و  پالایشگاهی را به عنوان صنایع ارزشی می‌توان در نظر گرفت.

آسایش در پایان اظهار کرد: با توجه به برخی از اخبار می‌توان پیش بینی کرد که اگر توافقی در رابطه با برجام صورت گیرد، صنعت خودرو می‌تواند در بازار پیشتاز باشد و اگر توافقی صورت نگیرد و افزایش نرخ ارز را داشته باشیم صنایع صادرات محور می‌توانند رشد خوبی داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس