به گزارش مشرق به نقل از تابناک، خبر نگار مصری پیش از انقلاب اسلامی ایران چند سئوال از حضرت امام پرسیده است که پاسخ حضرت امام به این پرسش های خواندنی است :
چگونگى شروع جنبش اسلامى و خواستهاى اساسى اين جنبش را توضيح دهيد. جنبش اخير چگونه شروع شده و چرا؟
فكر حكومت اسلامى، اينكه بايد اسلام حكومت كند و نه غير اسلام، يك فكرى نيست كه تازگى داشته باشد. در ابتداى اسلام، برنامه اسلام اين بوده است كه حكومت الهى همه جا باشد. نهايت اينكه، غفلت مسلمين از مصالح خودشان و اخيراً هم دستهاى استعمار از چند صد سال پيش به اين طرف، موجب شد كه حتى طرح همچون آرمانى نشود. جنبش اسلامى اخير، بيش از پانزده سال است كه به رهبرى علماى ايران با مخالفت با طرحهاى شاه شروع شده است، طرحهايى كه مخالف اسلام و ايران بود و دنباله خيانتهاى گذشته او نيز بود. مردم از علما طرفدارى كردند. اختلافات زياد واقع شد كه اين مطلبى است طولانى. آنچه تقريباً در اين يك سال واقع شد، اينكه كم كم خواستههاى ملت به صورت طرحى درآمد و منتهى به اين شد كه همان خواستههاى صدر اسلام بايستى طرحش ريخته شود. در اين طرح نه فقط ايران از زير بار استعمار و ظلم بيرون مىرود، بلكه سرمشقى باشد براى همه كشورهاى اسلامى، چه ايران و چه ساير كشورهايى كه زير فشار و استبداد هستند. نظر ما، كه ملت هم با آن موافق است، اين است كه پس از، از بين رفتن حكومت قلدرى و خلاف اسلامى شاه، يك دولت اسلامى و يك جمهورى اسلامى متكى به قوانين اسلام و آراى مردم كه اكثريت قريب به اتفاق مسْلم هستند، در ايران مستقر بشود و احكام اسلام آن طور كه هست اجرا گردد، و همه مطالب ايران و نظام آن بر طبق خواستهاى اسلامى جريان پيدا كند.
چرا حضرت عالى نيروهاى سياسى مخالف ديگر را از همكارى با خود در مبارزه براى رسيدن به هدفهايتان دور مىكنيد؟ مثل كمونيستها كه همان هدف را دارند؟
- نه، ما نمىتوانيم كمونيستها را بپذيريم، براى اينكه خطر آنان براى كشور ما كمتر از خطر شاه نيست. ما آنها را نمىتوانيم بپذيريم.
راجع به كشورهاى عربى، آيا از بعضى از آنها حق پناهندگى سياسى درخواست كرده ايد و موضع آنها چيست؟ انتقادات شما نسبت به عراق چيست؟ و بودن شما در عراق؟ برداشت شما از موضعگيرى حكومت فرانسه نسبت به بودن شما در پاريس چيست؟
- اما نظر من نسبت به دوَل عربى، نظر خوبى نيست. دولتهاى عربى نه توانسته اند استقلال خودشان را حفظ كنند و نه توانستهاند يك وحدتى بين خودشان ايجاد نمايند كه اسرائيل را از بين ببرند. اختلافات بين خودشان و خيانت بعضى از سران دولتهاى عربى باعث اين شده است كه صهيونيستها در آنجا باشند و خودشان را تثبيت كنند. و اخيراً هم متأسفانه رئيس مصر اين كار را دارد انجام مىدهد. البته ممكن است بعضيها نسبتاً بد نباشند، لكن روى هم رفته نتوانستهاند يك اتحادى بين خودشان ايجاد كنند كه به واسطه آن اتحاد، هم از استعمار نجات پيدا كنند و هم از اذناب استعمار كه از آن جمله اسرائيل است. و اما نسبت به ملت عرب، همه برادر ما هستند و ما با آنها مثل برادر رفتار مىكنيم. اما اينجا، دولت فرانسه فعلًا رفتارى مسالمتآميز دارد.
-
چگونگى شروع جنبش اسلامى و خواستهاى اساسى اين جنبش را توضيح دهيد. جنبش اخير چگونه شروع شده و چرا؟
فكر حكومت اسلامى، اينكه بايد اسلام حكومت كند و نه غير اسلام، يك فكرى نيست كه تازگى داشته باشد. در ابتداى اسلام، برنامه اسلام اين بوده است كه حكومت الهى همه جا باشد. نهايت اينكه، غفلت مسلمين از مصالح خودشان و اخيراً هم دستهاى استعمار از چند صد سال پيش به اين طرف، موجب شد كه حتى طرح همچون آرمانى نشود. جنبش اسلامى اخير، بيش از پانزده سال است كه به رهبرى علماى ايران با مخالفت با طرحهاى شاه شروع شده است، طرحهايى كه مخالف اسلام و ايران بود و دنباله خيانتهاى گذشته او نيز بود. مردم از علما طرفدارى كردند. اختلافات زياد واقع شد كه اين مطلبى است طولانى. آنچه تقريباً در اين يك سال واقع شد، اينكه كم كم خواستههاى ملت به صورت طرحى درآمد و منتهى به اين شد كه همان خواستههاى صدر اسلام بايستى طرحش ريخته شود. در اين طرح نه فقط ايران از زير بار استعمار و ظلم بيرون مىرود، بلكه سرمشقى باشد براى همه كشورهاى اسلامى، چه ايران و چه ساير كشورهايى كه زير فشار و استبداد هستند. نظر ما، كه ملت هم با آن موافق است، اين است كه پس از، از بين رفتن حكومت قلدرى و خلاف اسلامى شاه، يك دولت اسلامى و يك جمهورى اسلامى متكى به قوانين اسلام و آراى مردم كه اكثريت قريب به اتفاق مسْلم هستند، در ايران مستقر بشود و احكام اسلام آن طور كه هست اجرا گردد، و همه مطالب ايران و نظام آن بر طبق خواستهاى اسلامى جريان پيدا كند.
چرا حضرت عالى نيروهاى سياسى مخالف ديگر را از همكارى با خود در مبارزه براى رسيدن به هدفهايتان دور مىكنيد؟ مثل كمونيستها كه همان هدف را دارند؟
- نه، ما نمىتوانيم كمونيستها را بپذيريم، براى اينكه خطر آنان براى كشور ما كمتر از خطر شاه نيست. ما آنها را نمىتوانيم بپذيريم.
راجع به كشورهاى عربى، آيا از بعضى از آنها حق پناهندگى سياسى درخواست كرده ايد و موضع آنها چيست؟ انتقادات شما نسبت به عراق چيست؟ و بودن شما در عراق؟ برداشت شما از موضعگيرى حكومت فرانسه نسبت به بودن شما در پاريس چيست؟
- اما نظر من نسبت به دوَل عربى، نظر خوبى نيست. دولتهاى عربى نه توانسته اند استقلال خودشان را حفظ كنند و نه توانستهاند يك وحدتى بين خودشان ايجاد نمايند كه اسرائيل را از بين ببرند. اختلافات بين خودشان و خيانت بعضى از سران دولتهاى عربى باعث اين شده است كه صهيونيستها در آنجا باشند و خودشان را تثبيت كنند. و اخيراً هم متأسفانه رئيس مصر اين كار را دارد انجام مىدهد. البته ممكن است بعضيها نسبتاً بد نباشند، لكن روى هم رفته نتوانستهاند يك اتحادى بين خودشان ايجاد كنند كه به واسطه آن اتحاد، هم از استعمار نجات پيدا كنند و هم از اذناب استعمار كه از آن جمله اسرائيل است. و اما نسبت به ملت عرب، همه برادر ما هستند و ما با آنها مثل برادر رفتار مىكنيم. اما اينجا، دولت فرانسه فعلًا رفتارى مسالمتآميز دارد.
-