گلخانه‌های شیشه‌ای یکی از جدیدترین انواع گلخانه‌ها در کشاورزی هستند که می‌توانند در زمان تولید انبوه محصولات کشاورزی، به حفظ محیط‌زیست و بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی کمک کنند. این گلخانه‌ها معمولا از شیشه سکوریت ساخته می‌شوند و امکان راه‌اندازی یکی از آن‌ها در منزل نیز وجود دارد. با استفاده از گلخانه‌های شیشه‌ای می‌توان محیط گلخانه را در هر هوایی گرم نگه داشت؛ زیرا این نوع گلخانه‌ها، گرما و حرارت آفتاب را به‌خوبی عبور داده و طول عمر بیشتری نسبت به گلخانه‌های پلاستیکی و پلی کربنات دارند.

اهمیت گلخانه شیشه ای در حفظ محیط زیست و کاهش مصرف آب در کشاورزی

آتاویتا مجموعه‌ای از گلخانه‌های شیشه‌ای است که وظیفه دارد انواع محصولات کشاورزی صادراتی مانند بادمجان، فلفل دلمه‌ای، گوجه خشک و گوجه‌فرنگی را تولید کند. در این گلخانه‌ها همه فرایندها به‌طور کاملا مکانیزه انجام‌شده و تلاش شده که کل فضای گلخانه با استفاده از آخرین دانش و فناوری روز تجهیز شود؛ اما چه چیزی باعث شده که گلخانه‌های شیشه‌ای آتاویتا بتوانند در حفظ محیط‌زیست و کاهش مصرف آب در کشاورزی تا این حد موفق عمل کنند؟

استفاده از کاشت هیدروپونیک، مهم‌ترین عامل در موفقیت آتاویتا

در گلخانه‌های شیشه‌ای آتاویتا، از شیوه‌ای برای کشت گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای استفاده می‌شود که به کشت هیدروپونیک مشهور است. در این شیوه از کاشت، خبری از خاک نیست. درنتیجه آفات محصولات گلخانه‌ای تا حد زیادی کاهش یافته و نیازی به استفاده از سموم شیمیایی برای دفع آفات نیست. درنتیجه این سموم وارد منابع آب، خاک و هوا نشده و سلامت محیط‌زیست حفظ می‌شود.

به‌علاوه کاشت هیدروپونیک در گلخانه‌های شیشه‌ای باعث می‌شود که آبیاری گیاهان به‌صورت کاملا هدفمند انجام گیرد. درنتیجه آب دقیقا به میزانی به گیاه می‌رسد که به آن نیاز دارد. همچنین آبی که از چرخه آبیاری خارج می‌شود، دوباره تصفیه‌شده و به چرخه بازمی‌گردد. به‌این‌ترتیب می‌توان بازده آبیاری را افزایش داد؛ بنابراین با استفاده از کشت هیدروپونیک در گلخانه‌های شیشه‌ای می‌توان با مصرف آب کمتر، محصول بیشتری به دست آورد.

استفاده از شیوه‌های کشت هیدروپونیک در گلخانه‌های آتاویتا باعث شده که محصولات تولیدی کاملا ضدحساسیت باشند. به این معنا که این محصولات کاملا سالم بوده و هیچ واکنش آلرژیکی را برای افراد به وجود نمی‌آورند. درنتیجه بیشتر افراد می‌توانند با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنند.

اهمیت گلخانه شیشه ای در حفظ محیط زیست و کاهش مصرف آب در کشاورزی

استفاده از روش‌های طبیعی دفع آفات، عامل دوستی آتاویتا با محیط‌زیست

یکی دیگر از مواردی که باعث شده گلخانه‌های شیشه‌ای بتوانند به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار در حفظ محیط‌زیست ایفای نقش کنند، شیوه‌های دفع آفات در این گلخانه‌ها است. در گلخانه‌های شیشه‌ای استفاده از هرگونه سموم شیمیایی ممنوع است. درنتیجه از ورود این سموم به هوا، آب یا خاک جلوگیری شده و سلامت محیط‌زیست تا حد زیادی حفظ خواهد شد. در گلخانه‌های شیشه‌ای، روش‌های طبیعی جایگزین استفاده از مواد شیمیایی شده‌اند. درنتیجه با طبیعت سازگار بوده و به آن آسیبی وارد نمی‌کنند.

در گلخانه‌های شیشه‌ای آتاویتا، مبارزه با آفات گیاهان، به سن‌های شکارگر سپرده است. این نوع سن‌ها از آفات تغذیه کرده و به‌گونه‌ای در بدن آن‌ها نفوذ می‌کنند که احتمال تکثیر آن‌ها را از بین می‌برند. این فرایند، یک فرایند کاملا طبیعی و جزئی از اکوسیستم است. درنتیجه نه‌تنها به محیط‌زیست آسیبی وارد نمی‌کند، بلکه می‌تواند تکمیل‌کننده چرخه زندگی جانداران باشد. به‌این‌ترتیب محصولات کاملا سالم بوده و در طی کاشت، هیچ ماده شیمیایی وارد محیط نخواهد شد.

آتاویتا، گلخانه‌ای در دل یک دشت خالی از کشت و کار

اگر به عقب برگردیم و جایی به نام دشت گلفرج جلفا را در مرز ایران و آذربایجان جستجو کنیم، احتمالا یک دشت خالی از همه چیز خواهیم دید. دشتی که به نظر نمی‌رسد بتواند در آینده‌ای نزدیک، بهترین‌ها را برای صنعت کشاورزی ایران رقم بزند. گلخانه‌های شیشه‌ای آتاویتا از سال 1393 در این دشت قد علم کرده و باعث شدند که این دشت به یکی از بهترین محل‌ها برای تولید انواع محصولات کشاورزی صادراتی تبدیل شود.

این موضوع به لطف شیوه‌های کاشتی است که متخصصان آتاویتا برای بهره‌گیری از این منطقه کمیاب مورداستفاده قرار داده‌اند. با استفاده از گلخانه‌های شیشه‌ای، حجم نیاز کشاورزی به منابع آب و بارش باران کاهش خواهد یافت. به‌علاوه امکان بازیافت و ذخیره‌سازی آب باعث شده که بتوان در همه روزهای سال، از آب کافی برای رشد گیاهان بهره گرفت.

امکان استفاده از شیوه‌های مکانیزه، عامل نجات‌بخش گلخانه‌های شیشه‌ای برای محیط‌زیست

یکی دیگر از مواردی که باعث شده گلخانه‌های شیشه‌ای در حفظ محیط‌زیست و کاهش مصرف آب نقش پررنگی داشته باشند، استفاده از شیوه‌های مکانیزه است. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان به‌طور دقیق زمان آبیاری و مقدار آب مصرف‌شده را مدیریت کرد. به‌علاوه احتمال خطای انسانی کاهش یافته و سرعت کار تا حد زیادی بالا می‌رود. درنتیجه محصولات با کیفیت بیشتر و در زمان کوتاه‌تر به ثمر می‌نشینند.

در گلخانه‌های شیشه‌ای آتاویتا، آخرین فناوری‌های روز گلخانه‌های اروپایی مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین همه مصالح و روش‌های ساخت گلخانه، با استفاده از تجربه هلندی‌ها انتخاب شده است. مشاوران هلندی، دانش و تجربه خود را به متخصصان آتاویتا منتقل کرده و به ساخت یک گلخانه شیشه ای کاملا مکانیزه کمک کرده‌اند. این تجهیزات و فناوری‌ها در جمع‌آوری محصول و بسته‌بندی نیز به کمک متخصصان آتاویتا آمده و به آن‌ها کمک کرده تا بتوانند بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را به بازار عرضه کنند.

اهمیت گلخانه شیشه ای در حفظ محیط زیست و کاهش مصرف آب در کشاورزی

تخصص و تجربه متخصصان هلندی حتی در انتخاب نوع شیشه نیز به کمک متخصصان اتاویتا آمده است. در گلخانه‌های شیشه‌ای آتاویتا، از شیشه‌هایی به نام VELNO استفاده می‌شود. این شیشه‌ها می‌توانند انتقال انرژی از طریق رسانش و تابیش را کنترل کنند. به‌این‌ترتیب استفاده از آن‌ها می‌تواند ضمن افزایش نور دریافتی، مصرف انرژی را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. به‌علاوه طول عمر این شیشه‌ها نیز بالا بوده و در برابر انواع تنش‌ها و ضربه‌ها مقاوم هستند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس