کد خبر 1253085
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳

به گزارش مشرق محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای ظریف امروز گفت "هیچ یک از مذاکره کنندگان به آمریکا اعتماد نکردند".

البته ده ها سند در تاریخ مذاکرات و پس از آن وجود دارد که خلاف این ادعا را ثابت می کند. اما این موضوع، مربوط به گذشته است. آنچه تلخی ماجرا را دو چندان می کند تداوم اعتماد مالباخته به طرف کلاهبردار است.

توافق، از دو حال نیست. یا مبتنی بر اعتماد به طرف مقابل است؛ مثل کلاهی که در برجام، سر تیم مذاکره کننده گذاشته شد. و یا اعتماد نمی کنید و بنابراین، تضمین می خواهید.

دولت آمریکا نشان داد خدعه گر،  عهد شکن و غیر قابل اعتماد است. اما ضمنا در مذاکرات چند ماه اخیر اعلام کرد حاضر نیست تضمین بدهد که دوباره عهدشکنی نمی کند!

با این وجود آقای روحانی در همین مدت بارها ادعا کرد توافق در دسترس بود و مصوبه آذر ماه سال گذشته مجلس مانع از توافق شد.

چگونه می شود مطابق تجربه، خدعه گری آمریکا ثابت شده باشد و نخواهد تضمین هم بدهد، اما کسی ادعا کند توافق در دسترس بود؟ جز به واسطه اعتماد بلا وجه و میل به مالباختگی دوباره؟! 

چرا در حالی که بایدن اصرار دارد همان دشمنی کور دولت ترامپ را ادامه دهد، آقای روحانی سعی کرد برای دولت آمریکا اعتبار و اعتماد دست و پا کند؟! عبرت نگرفتن و اصرار بر اعتماد به آمریکا، تلخ تر از اصل این اعتماد است.

امیر مومنان (ع) به ابوموسی اشعری فرمود "أِنّ الشَّقی مَن حُرِمَ نَفعَ ما اوتی مِن العَقلَ و التَّجرِبهًْ. همانا بدبخت کسی است که از سود عقل و تجربهء داده شده به او، محروم بماند". (نامه ۷۸ نهج البلاغه)
 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    12 0
    عین سادگی است اگر بپنداریم این دولت از سر سادگی است که مالباخته است بلکه این تیم به جهت منافع وطن شان که غرب است در این هشت سال تلاش کرده اند؛ در تأیید این حرف پروتکل های شهروندی این کشورها را مطالعه کنید...
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      5 0
      دقیقا"
    • احمد IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 0
      حرف دل ما رو زدی. من تو همین سایت های رسمی کشور مستنداتی جمع آوری کردم که نشون میده دولت با مدیریت جریان فراماسونری اداره شده.
    • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      اینهااعوان وانصارشان درآمریکاسوتی های خلاف داده بودندوسازمانهای جاسوسی این سوتی هاوکثافت کاری هاراضبط کرده واین دجاله هاراتهدیدبه افشاگری درفضای مجازی کردند.این بیچاره هاهم ازترس آبرو فرمانبراینهاشدندوالسلام
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 0
    جناب اقای ظریف اگر شما فراموشکار شده یا خودتان را بفراموشی می زنید مردم هنوز فراموش نکرده اند که جنابعالی با چه اطمینانی قول شفاهی وزیر خارجه امریکا را سند قرار داده و به ان اعتماد کردید و این بلاها را سر کشور در اوردید . وهمین جنابعالی در باره بایدن اظهار فرمودید که او از درون حاکمیت امریکا سر در اورده و انتخاب شده و میشود با او کار کرد او غیر از جنس ترامپ است ! اینها فقط نمونه و گوشه ای از اظهارات و عملکرد جنابعالی در اعتماد به امریکای حیله گر است . با عرض پوزش شما و اقای روحانی یا ساده لوح هستید و یا تحت تاثیر تحلیلهای بشدت اشتباه و انحرافی اتاق فکرهایی که خودتان بهتر انها را میشناسید قرار گرفته اید . البته اینگونه اظهار نظرها و طراحی ها مبنی به اعتماد و ارتباط با غرب مخصوصا امریکا و انگلیس بنا به قول مرحوم اقای رفسنجانی از روحانی مسبوق به سابقه است . خطاها و تصمیمات و تحلیلهای کاملا اشتباه و انحرافی اقای روحانی در چهل سال گذشته در مسئله امنیت و منافع ملی و سیاست خارجی و بنیه دفاعی کشور پرونده قطور و پیچیده ای است که باید توسط بلند پایه ترین جایگاه و مقامات امنیتی و سیاسی دلسوز ایران و انقلاب رسیدگی و پیگری شود . ان شاء الله زمان بزن و در رو به اتمام رسیده باشد و خاطیان با خادمان یکسان تلقی نشوند .
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 0
    آقای ظریف و تیم مذاکره کننده ایشان و مجموعا" دولت آقای روحانی با اعتماد بیش از حد به آمریکایی ها و غربی ها بزرگترین فریب و بزرگترین هزینه ها را طی این هشت سال به ملت ایران تحمیل کردند ! حداقل ایکاش این روزهای آخری صادقانه به این موضوع اعتراف و از ملت بزرگ ایران طلب عفو و بخشش و عذرخواهی می‌کردند ! این اشتباه تاریخی باید در تاریخ ثبت شود همواره ایرانیان از این تجربه پر هزینه استفاده کنند که اعتماد به غرب و دشمنان تاریخی میهن اشتباه محض و زیان بار خواهد بود پاینده ایران
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    4 0
    یکی به ظریف بگه فقط ساکت باش .
  • محمد IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    4 0
    اینها 8 سال با سیلی های مکرر دروغ بر چهره مردم ، ظاهر را گل و بلبل نشان دادند تا پشت صحنه مملکت را ویران کنند اما خدا و ایمان مردم نگذاشت
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    به فرض هم تضمین بدهند که خارج نمی شوند اگر رییس جمهور بعدی خارج شد چه کسی توانایی آن را دارد که از آمریکا غرامت بگیرد؟ اصلا تنها راه خارج نشدن رییس، جمهوری خواه از این توافق این هست که تبدیل به عهدنامه شود که با توحه به قطع رابطه غیرممکنه
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    کسیکه خود را چهل سال در صف اول سیاست کشور حفظ می کند نمی تواند ساده لوح باشد ، من قبول ندارم که اشتباهات روحانی و دارودسته اش از روی سادگی باشد , دنبال چیز دیگری باشید !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس