کد خبر 1253229
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
پول ملی نمایه پول نمایه وام نمایه حقوق نمایه

دولت روحانی تحت فشار مجلس و به منظور تأمین نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مجبور شد مصوبه جنجالی اش مبنی بر حذف سقف افزایش حقوق کارمندان در سال جاری را اصلاح کند.

به گزارش مشرق، دولت روحانی تحت فشار مجلس شورای اسلامی و به منظور تأمین نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مجبور شد مصوبه جنجالی اش مبنی بر حذف سقف افزایش حقوق کارمندان در سال جاری را اصلاح کند و مجددا بر رعایت سقف مندرج در تبصره ۱۲ قانون بودجه یعنی ۲.۵ میلیون تومان تاکید نماید.

براساس این گزارش، هیئت دولت در جلسه مورخ ۶ مردادماه ۱۴۰۰، به منظور تأمین نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، با اصلاح مصوبه مربوط به تعیین ضریب حقوق کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ موافقت کرد. براساس این مصوبه که در تاریخ ۹ مردادماه ابلاغ شده است، فوق العاده ها و مزایای مندرج در حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه) از شمول محدودیت مندرج در ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر عدم تجاوز میزان افزایش حقوق افراد مشمول این ماده نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۵ میلیون ریال، مستثنی نیستند. تصویر این مصوبه در ادامه آمده است:

سقف افزایش حقوق بازگشت

*ماجرای مصوبه جنجالی دولت روحانی چه بود؟

دولت روحانی که حتی در آخرین هفته ها و روزهای تصدی امور کشور هم علاقه ای به اجرای قوانین نداشت، در اوایل تیرماه و به بهانه اعتراضات کارکنان عملیاتی صنعت نفت، قانون بودجه ۱۴۰۰ را دور زد و در راستای تامین منافع حداکثری نجومی بگیران سقف ۲.۵ میلیون تومانی افزایش حقوق و مزایا را برای تمامی کارمندان دولت برداشت.

ماجرا از این قرار بود که مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، مصوب کرد حداکثر افزایش حقوق و مزایای کارمندان در سال جاری ۲.۵ میلیون تومان باشد. متن این مصوبه مجلس (جزء ۱ بند «الف» تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰) عبارتست از: «ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در ‌دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات که توسط دولت تعیین می‌گردد و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی به نحوی اعمال گردد که در نهایت به‌میزان بیست و پنج درصد (۲۵ درصد) براساس آخرین حکم کارگزینی سال ۱۳۹۹ افزایش یابد مشروط بر آنکه میزان افزایش حقوق هیچکس نسبت به سال ۱۳۹۹ از بیست و پنج میلیون (۲۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تجاوز نکند. تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند».

براساس همین قانون، دولت در بند ۶ آیین نامه اجرایی بند «الف» تبصره ۱۲ قانون بودجه امسال که در جلسه مورخ ۲۵ فروردین ماه هیئت دولت تصویب شد و در تاریخ ۲۹ فروردین ماه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردید، بر رعایت سقف مذکور (حداکثر ۲.۵ میلیون تومان) تاکید کرد.

* واکنش دولت به اعتراضات و دور زدن قانون بودجه

پس از اعتراضات گسترده کارکنان عملیاتی صنعت نفت در اواخر خردادماه و اوایل تیرماه به شرایط کاری خود از جمله میزان حقوق و مزایای دریافتی، دولت اعلام کرد که این موضوع را اصلاح خواهد کرد. در نتیجه، انتظار می رفت دولت با ارائه لایحه‌ای مقدمات اصلاح بند «الف» تبصره ۱۲ قانون بودجه امسال توسط مجلس را فراهم نماید یا با استفاده از ظرفیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مصوبه ای برای اصلاح شرایط کارکنان عملیاتی صنعت نفت از لحاظ میزان پرداخت حقوق و مزایا بگیرد.

اما دولت هیچ کدام از این اقدامات را انجام نداد بلکه به سراغ اصلاح آیین نامه اجرایی بند «الف» تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ رفت و در اقدامی عجیب و برخلاف صریح قانون، سقف ۲.۵ میلیون تومانی افزایش حقوق را برای تمامی کارمندان دولت برداشت. در بند اول این مصوبه که در جلسه مورخ ۹ تیرماه هیئت دولت تصویب شد و در اقدامی کم سابقه، در همان روز توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردید، آمده بود: «متن زیر به عنوان تبصره به بند ۶ الحاق می شود:

تبصره- محدودیت موضوع قسمت اخیر جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور فقط شامل حقوق پایه و گروه (برای مشمولان قانون استخدام کشوری) حقوق مبنا و افزایش سنواتی (برای مشمولان قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت) حقوق ثابت (برای مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری) و عناوین مشابه در نظام پرداخت دستگاه های اجرایی دارای مقررات پرداخت خاص می باشد. فوق العاده ها و مزایای مندرج در حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه) از شمول این محدودیت مستنثی می باشند».

همانطور که در این مصوبه دولت کاملا مشخص بود بخشی از حقوق و مزایای دریافتی کارمندان یعنی «فوق العاده‌ها و مزایای مندرج در حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه)» از محدودیت مندرج در جزء ۱ بند «الف» تبصره ۱۲ قانون بودجه امسال مستثنی شده بودند. به عبارت دیگر، در حالی که مجلس مصوب کرده بود سقف افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولت در سال جاری باید ۲.۵ میلیون تومان باشد، دولت مصوب کرده است که این رقم صرفا محدود به بخشی از حقوق و مزایای پرداختی به آنها باشد و در سایر بخش ها یعنی «فوق العاده‌ها و مزایای مندرج در حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه)» دولت مجاز باشد هر اندازه که صلاح می داند حقوق و مزایای کارمندان دولت را افزایش دهد.

علاوه بر تناقض آشکار این مصوبه دولت با قانون مصوب مجلس، باید به این نکته مهم هم توجه کرد که دولت به بهانه اعتراضات کارکنان عملیاتی صنعت نفت، سقف ۲.۵ میلیون تومانی افزایش حقوق و مزایا را برای «تمامی» کارمندان دولت برداشته بود، اقدامی که هیچ توجیهی نداشت و صرفا در راستای تامین منافع حداکثری نجومی بگیران بود.

*اعتراض نمایندگان مجلس به تخلف بزرگ دولت روحانی

همانطور که انتظار می رفت این نامه به واکنش قابل توجه نمایندگان مجلس مواجه شد به گونه ای که برخی از آنها مانند مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس و علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس با ارسال نامه های جداگانه ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس که وظیفه تطبیق مصوبات دولت با قوانین را بر عهده دارد، خواستار ابطال این مصوبه دولت توسط هیئت مرتبط با این موضوع شدند. نظر این هیئت مبنی بر مغایرت این مصوبه دولت با قانون بودجه ۱۴۰۰ به دولت اعلام شد و دولت روحانی مجبور به اصلاح این مصوبه و حذف جمله جنجالی مبنی بر برداشته شدن سقف افزایش حقوق از آن شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • NL ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    21 8
    پس میشود با نظارت امور کشور را کنترل کرد . چرا قبلاً نظارت نبود ؟
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      15 12
      این نظارت نیست بدبختی مملکت است مگه میشه یه متخصص فنی به اندازه یه کارگر حقوق بگیره
    • NL ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      3 1
      کاربر 11:31 - هیچکس نمیگه یه متخصص به اندازه یه کارگر ساده حقوق بگیره . مسئله نیرنگ دولتیا برای افزایش ضرایب با دور زدن قانونه . خودتو به کوچه علی چپ نزن .
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 0
      آخه کدام متخصص فنی بیشتر از کارگر حقوق میگیرد-بجز متخصصان بی لیاقت خودی پارتی بازی مفتخور ژنهای برتر اقازاده ها وابسته ها وخاندانشان...!؟
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 1
      همه در کشور برابر هستند. اختلاف حقوق اختلاف طبقاتی می آورد و فسادزاست وباید باآن مقابله کرد
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      مرغ اصلن پیدا میشه بروبچ مسوول؟؟
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      4 1
      در اسلام ارزش هر فرد به نقوایش هست...
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      7 2
      11:31 آخه هیچی ندار . ماهی چند صد میلیون باید بدن به اون سوسولی که اسم خودشو گذاشته متخصص فنی تا تو بگی دیگه بسه عالیه . آخه نانجیب
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      3 1
      این افکار کمونیستی مملکت را نابود خواهد کرد .هر کسی باید به اندازه ارزش و جایگاهش باید حقوق بگیرد
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    22 13
    زورتان به کارمند رسیده
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 1
      اگر حقوق کارمند زیاد شد کارگر(تامین اجتماعی) هم باید مساوی بشه الان دیگه کارگران همه لیسانس وفوق دارند...
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 1
      قرار نیست کسی که بیست سال درس خونده و سی سال سابقه کار تخصص داره به اندازه یه کارگر حقوق بگیره
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 1
      شما احتمالا از نجومی بگیران هستی و یا خیلی جاهلی و گرنه اتفاقا این سقف حقوقی ظلمی که نجومی بگیران در حق دیگر کارمندان و کارگران می کردن را از بین می برد
  • احسان صادقی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    8 1
    سلام علیکم یعنی مجلس دولت را وادار به کار کرده است.
  • davar IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 1
    به عبارتی ایا حقوق باز نشستگان تعیدیل میشود؟
  • محمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    2 1
    مشکل مجلس انقلابی ما اینه که فکر میکنه باید سقف حقوق بذاره تا عدالت برقرار بشه، در صورتی که باید کف حقوق را بالا بیاره تا کمکی به قشر حداقلی بگیر بشه. الان از من ماهی 2.5 با این قانون کم شد، آیا این پول به بقیه اضافه شد؟ نه خیر اگر چه قوانین حقوق و دستمزد طی سالها بسته به تخصص و مسئولیت و تجربه افراد شکل گرفته و شما در حال به هم زدن این تناسب ها هستید. کارمند دفتری از مدیر بخش بیشتر دریافتی دارد و راحت ظهر ساعت 2 در منزل استراحت می کند و به شغل دوم می رسد و ما باید شبانه روز کار کنیم و دستمون هم به هیچ جا بند نیست!
  • ناصر IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    چرا برای افزایش قیمتخا سقف نمی گذارید همه چیز بارامی هر روز گران می شود چرا برای خودرو ومسکن سقف قیمت نمی گذارید لبنزات وشوینده ها وووووهر روز گران می شوند
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    2 0
    نماینده مجلس قاضی دادگاه مهندس کارگر مسول ومدیر هرکس باید به اندازه کارکردش وپرداخت بیمه اش م مسولیت حقوق بگیرد همانطور که پرداخت کرده باید دریافت داشته باشد
  • کریم IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    آیا کارمندان قراردادی بدبخت که سال 98 مقرر شد 80 درصد کارکنان رسمی و پیمانی حقوق بگیرند و یک سال و اندی حق شان به باد فنا رفت و نازه در اول سال 1400 مقرر شد این 20 درصد ظالمانه به آنها برگشت بخورد و 25 دصد اضافه حقوق سال 1400 هم به آنها قرار بود داده شود گناهی کرده اند که الان بیش از 2/5 میلیون احکامشان اضافه می شود حداقل برای کارکنان قراردادی دیگه میزان 20 درصد اضافه حقوق داده نشده در سال 1399 را لحاظ نکنید تا شاید این قشر بدبخت هم بتونن زندگی شان را اداره کنند.
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    4 0
    هر وقت مجلس تونست قیمت اجناس رو کنترل کنه که سالی چند بار افزایش پیدا نکنه اونوقت بیاد به حقوقای کم گیر بده که زیاد نشه. خاک بر سر همشون.
  • محمد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 1
    متاسفانه یک عامل نجومی بگیران خود دولت است ولی ما بازنشستگان نفت اختلاف بین کف وسقف حقوق ها خیلی زیاد است متین باعث شکاف می باشد خیلی ها هم اکنون شاغلان و بازنشستگان زیر مبلغ یاد شده حقوق دریافت می کنند که این واقعاً خیلی ظلم است
  • عامی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 0
    حالا با چراغ قوه دنبال اقای روحانی بیفتید و بگید خدا پدر و مادرت و بیامرزه دیگه رفاه و اسایش برای اینا معنی نداره فقط بدنبال عاصی کردن مردم هستند ان بستن ایترنت کم کردن حقوق کارگران فشار بر مردم با گرفتن مالیات بستن سینماها و....
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    کار درستیه، شاید برخی خوششون نیاد.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    نگران نباشید راهش پیدا می کنند به عنوانی دیگر جبران می شود
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 3
    این یک نوع عوام فریبی است
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    5 0
    فعلا که حقوق بقول شما پاکبان با یک باز نشسته فوق لیسانس یکی هست تو این چیزا فاصله و تحصیلات وو را در نظر نمی گیرند اما برای خودتان فاصله ها را از زمین تا آسمان می کنید هیچ چیزمان با وجدان نیست و فقط برای ما افسردگی میاره
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 1
    چه فایده... به روش های گوناگون دیگر قانون را دور می زنند... مخصوصا بانک ها و ورگزارت نفت و نیرو و اقتصاد
  • محمد IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 2
    مرک بر دولت اصلاحات که آثار ننگ بر جا گذاشت و لعنت خدا بر آن فردی که مصوب این دولت خائن شد.
    • ناصر IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      دولت اصلاحات فقط ۸سال دردوره سیدبزرگوارخاتمی بودکه ۷روزمسافرت مشهدرفتیم کل خوردوخوراک ۴نفرشد۹۶هزارتومان باپنجاه هزارتومان بنزین....
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    در سایر موارد نیز رعایت نمیکنند مانند افزایش فوق العاده مدیریت که امتیازاتش را افزایش داده اند حتی از جدول نیز بیشتر کرده اند
  • حسن IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    3 0
    دعای نا خیر کارمندان حقوق بگیران بازنشسته ها بدرقه راه مالک شریعتی زاکانی و... باد . خوب حقوق بگیران را از خود رنجیده خاطر کردید .
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    بیچاره طبقه کارمند بدلیل اختلاف دولت ومجلس.
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    نمایندگان مجلس چقدر میگیرن؟؟(حقوق و مزایا و پاداش و سنوات و......)
  • احمد IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    محال است چنین بخشنامه ای اجرایی شود!! هزار دلیل برای عدم اقدام خواهند آورد! مشرق شما اسفند ماه سالجاری پیگیری کنید اگر این بخشنامه اجرا شده بود؟
  • رضا IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    آقایان نظر ده توجه داته باند اصلا مسئله حقوق نجومی و هجومی ندارد مثلا یک فرد ۲.۵ میلیون افزایش داشته بچه دار شده و یا گروه گرفته نمیتواند حق اولاد یا ترفیع بگیرد یا بازنشستگاه امسال حقوقشان از پارسال کمتر میشود عقل کل ها این درست است
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    اونائی که میگویند باید حقوقها یک سان باشد اشکالی ندارد بیایند توی جنوب ...گرمای شصت درجه توی سایه و در مناطق عملیاتی کار کنند ....آنوقت ببینم باز هم از این قصه ها سرهم میکنند ؟ کدام حقوق نجومی ؟ من یک نفتی هستم ... در یک شهر بدون امکانات ...هست ماه از سال گرمای هوا از پنجاه درجه پائین تر نمی یاد ....تعطیلات هم مثل مناطق خوش آب و هوا جائی را نداریم برویم ...درامد ما کمکی است برای منطقه امان .....سی و سه سال دارم کار میکنم شب و روز ...شیفتی ....با کلی مریضی های مرتبط با شغلم ....نه عید میدانم چیه و نه عزا ....کرونا آمد بیشتر شغلها راحت برای خوشدان رفتند خانه نشستند به اسم دور کاری ولی امثال من چون نوبتکاریم بخودی خود آنتی ویروس رویمان نصب شده .....بله بین من و همکاری که در مناطق خوش اب و هوا کار میکند دیگر هیچ فرقی نیست ....در نفت تا شصتسالگی باید کار کنی تا بازنشسته شودی .....یعنی تا آن موقع سی و هست سال سابقه کار دارم ....اما آنچه پاداش پایان کار اسمش را گذاشتن فقط سی سالش نصیبم میشود یعنی یک چهارمش به لطف مجلسیان نصیبم نمیشود .....به اسم مبارزه با نجومی بگیری سقف گذاشتن ولی ایا اونی که دانش و تخصص مرا را ندارد میتواند مثل من عمل کند ؟ اشکال ندارد ...... خوب الان روی سکوهای نفتی که همکاران دو هفته اقماری هستند قصد دارند که برنگردند روی سکو و تقاضای انتقال به خشکی و نقاط خوش آب و هوا را دارند ...البته برای شما درکش سخته توی کرمای وحشتناک جنوب و در میان تاسیسات نفتی کار کردن چه معنائی دارد سکوها و تاسیسات بهره برداری و پالایشگاه که دیگر جای خود دارد ......در استانه دولت جدید دارند یک چالش جدید و سخت برای دولت جدید ایجاد میکنند بعضی حضرات مانند مالک شریعتی ......میدانید که اگر اخلالی در تولید نفت و گاز پیش بیاید امثال او که سخت ترین کارش توی زندگی رفتن صبح زود نان خریدن برای منزلش بوده کیف میکنند ؟ شما چه میدانید از زندگی در صنعت نفت ؟ چه میدانید از کار روی سکوی بهره برداری در دل دریا وقتی که شرجی هوا ذوبت میکند ؟ دو هفته تمام در یک محوطه محدود شب و روز باید آماده انجام وظیفه باشی ..... امثال اقای مالک شریعتی حاضر هستند که فیش حقوق هیئت علمی خودشان را شفاف سازی کنند تا همگان از آن بهره ببرند ؟ چن خودش از این صوبه مستثنی است
  • رضا IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 0
    هدف اصلی لغو 15برابرحقوق پایه بود که راحت بامصوبه دولت این موضوع تو قانون لغو شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس