قدرت ایران

مدیر«مرکز عربی برای مطالعات ایران» گفت: تل‌آویو دنبال بر هم زدن شرایط مقابل رؤسای جمهور ایران و آمریکاست و آمریکا و اسرائیل بخوبی از قدرت ایران در منطقه آگاهند و نباید پاسخ ایران را بسنجند.

به گزارش مشرق، «محمد صادق صدقیان» تحلیلگر سیاسی امور منطقه به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داد که توان پاسخ ایران به تهدیدهایشان را آزمایش نکنند. به گفته او ایران برگ‌هایی در دست دارد که آمریکا و اسرائیل بخوبی از آن آگاه هستند.

مدیر «مرکز عربی برای مطالعات ایران»، درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی و انگلیس و آمریکا در خصوص حادثه برای کشتی صهیونیستی «مرسر استریت» ‌ در آب‌های دریای عمان به شبکه المیادین گفت، فکر می‌کنم اسرائیل و آمریکا خوب می‌دانند که ایران چه توانمندی و قدرتی در اختیار دارد. به نظرم نباید پاسخ ایران را بیازمایند. ایران کنترل کامل بر تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند دارد. بنابراین هر کس بخواهد تسلط و اشراف ایران را در این منطقه بیازماید یا هر کس اینطور می‌اندیشد، خیلی ساده‌اندیش است.

صدقیان تأکید کرد: خب ایران در دریای عمان گزینه‌های زیادی در اختیار دارد. دست ایران خالی نیست. تنگه هرمز، تنگه‌ای مهم است. عملیات مسدود کردن تنگه هم یک گزینه است. عملیات منع عبور هر کشتی اسرائیلی از این تنگه حتی طبق قانون بین‌المللی که اسرائیل دشمن ایران تلقی می‌شود، در دسترس ایران است و ایران را مجاز می‌شمرد که مانع شود. بنابراین هر اتفاقی بیفتد ایران آمریکا و رژیم صهیونیستی را مسئول می‌داند... چهل سال است که ایران هدف اسرائیل است. این رژیم به دلایل مختلف همیشه دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران بوده است. اسرائیل خودش به تنهایی امکان کافی برای حمله به اهداف داخل ایران ندارد مگر با کمک آمریکا. این همان چیزی است که ما از اسرائیل در لبنان هم دیده‌ایم، خودش به تنهایی نمی‌تواند با لبنان هم روبه رو شود، مگر زمانی که پلی هوایی میان اسرائیل و آمریکا برقرار شود. اسرائیل در زمان کنونی دنبال گرفتار کردن آمریکا و اثر گذاشتن بر مذاکرات وین است و می‌خواهد وضعیت پیش روی آقای ابراهیم رئیسی و همچنین وضعیت پیش روی جو بایدن را به هم بریزد. این عادت اسرائیل است که آن را با ذکاوت انجام می‌دهد.

صدقیان در پاسخ به سوالی دیگر درباره برنامه هسته‌ای ایران در سایه شکست یا موفقیت مذاکرات وین گفت، برنامه هسته‌ای ایران برنامه‌ای ملی است نه برنامه مونتاژی؛ این برنامه به امکانات داخلی تکیه دارد نه امکانات خارجی. شورای امنیت سازمان ملل از طریق قطعنامه شماره ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته‌ای صادر شد، به ایران حق داده که چرخه کامل انرژی هسته‌ای صلح آمیز را در اختیار داشته باشد. به این معنا که از ماده خام اورانیوم شروع می‌شود و تا سوخت هسته‌ای غنی‌شده تا ۳.۶۷ درصد می‌رسد. وقتی ایران می‌گوید طرف غربی به توافق پایبند نبوده و در واکنش به این امر، قانون مجلس را اجرا و اورانیوم را برای مصرف خود تا بیست درصد و بعد تا شصت درصد غنی می‌کند و آقای روحانی می‌گوید ایران توان غنی‌سازی بیشتر را هم دارد این به معنای توان هسته‌ای واقعی ایران است.

مدیر المرکز العربی درباره پایان دولت روحانی و اینکه شکست‌ها و موفقیت‌هایش چه بوده، گفت، دولت ایران با همه شکست‌ها، در ایستادگی مقابل تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های دونالد ترامپ موفق بود. ترامپ گفته بود که تحریم‌هایی بی‌سابقه علیه ایران وضع کرده و دیگر چیزی برای تحریم ندارد. از سال ۲۰۱۷ واقعا تحریم‌های سختی علیه ایران وضع شد، اما ایران توانست روی پای خود بماند و برنامه‌هایش را اجرا کند بدون نیاز به آمریکا و در رأس این تحریم‌ها مسئله نفت بود و شاید روزی بود که ایران نمی‌توانست بیش از دویست هزار بشکه نفت بفروشد اما به هر حال در مقابل تحریم‌ها ایستاد. با این حال دولت ناکامی و شکست‌های متعددی هم داشته که مشکلات اقتصادی از این جمله است.

صدقیان همچنین در خصوص دولت روحانی گفت، زمانیکه دولت روحانی قدرت را در دست گرفت، مذاکره با آمریکا و غرب را آغاز کرد و دو سال بعد به توافق هسته‌ای رسید. در طول این هشت سال دولت روحانی دائم مشغول مذاکره با غرب بود و حتی انتخابات برای انتخاب دولت جدید هم از راه رسید و دولت روحانی هنوز مشغول مذاکر در وین بود و اکنون این مذاکره در نیمه راه است و دولت به پایان رسید. دولت روحانی با مذاکره با غرب شروع شد و با مذاکره با غرب هم تمام شد اما هیچ اتفاقی نیفتاد؛ توافق هم حاصل شد اما تحریمی برداشته نشد. این همان انتقاد جریان اصولگرا از دولت روحانی است. دولت جدید به ریاست رئیسی هم مذاکره را ادامه خواهد داد اما اول و آخرین کار دولت، مذاکره نیست. برگ‌های برنده طرف ایرانی کم نیست. الان ایران غنی‌سازی بیست و شصت درصد دارد و روحانی گفت ایران می‌تواند تا نود درصد هم غنی‌ کند. از طرف دیگر ایران توافقنامه با چین را می‌تواند پیش ببرد. ارزش این توافقنامه ۴۵۰ میلیارد دلار در مدت ۲۵ سال است. دولت جدید ایران می‌خواهد آن تخم‌مرغ‌هایی که روحانی همه را در سبد آمریکا و غرب گذاشت بردارد و در سبد کشورهای شرق هم بگذارد. وقتی می‌گوییم شرق معنایش علاوه بر چین و روسیه، همه کشورهای جنوب شرق آسیا، همسایگان و کشورهای منطقه است.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    84 15
    الان باید از سوریه ، اسراییل رو مرتب بزنیم . طوری که به ... خوردن بیفته .
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      7 23
      فقط حرف..
    • رضا IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      7 42
      چى ميگى عموجان ؟! اسرائيل اگه زدنى بود كه تا الآن هفتاد مرتبه زده بودنش ، سپاه عاقله ميدونه كه نميتونه با اين بى شرف ها پنجه در پنجه بندازه ، البته ممكنه ما از جهاتى قوى تر از اونها باشيم اما اون جنايتكارها علاوه بر قدرت اقتصادى و نظامى قابل قبولى كه دارند دنيا رو پشت سر خود دارند. براى همين نفت كشى كه اخيراً مورد هدف قرار گرفت ببين الآن چه قشقرقى بر پا كرده اند ؟! ميترسم اين روزها يه شرّ بزرگى بدن دست مون ، فقط خدا خودش به خير كنه .
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      25 5
      ایران هر وقت لازم باشه بزنه میزنه
    • IT ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      0 0
      به نظر من با پنجاه شصت تا موشک از ايران خاک اسراييل محو خواهد هم اينکه دقت موشک تست ميشه خخخ هم اينکه تا باشند واسه ايراني جماعت شاخ و شونه نکشن.. پايگاه هاي راداريشون تو مناطق کوره جيک ترکيه تا بخواد مطلعشون کن با خاک يکسان شدن.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      2 1
      فیلم زیاد میبینید؟
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      2 1
      اقا رضا انقدر نگران نباش شری هم باشه به اونها میرسه
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      1 1
      رضا جان حمله به نیروگاه دیمونا و حملات موشکی فلسطینیهارو یادت باشه در ضمن تا وقتی فلسطین میتونه اسراییل رو بزنه چرا ما بزنیم؟
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      2 1
      اسرائیل مثل یه بچه سرتق میمونه که تنش میخاره و باید حسابی کتکش زدو گرنه بزرگ بشه عوضی میشه
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    39 3
    سگ اینطوریه که اگر فرار کنی ، دنبالت میکنه . اگر دنبالش کنی ، فرار میکنه . باید اسراییل رو تعقیب کنیم . مرتب بزنیمش . اصلا امانش ندین .
  • جاویدایران NL ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    24 1
    پاسخ تاریخی به اسرائیل و امریکا فقط و فقط غنی سازی ۹۰ درصدی و ساخت سلاح اتمی بصورت ایمن هست، منظور از ایمن اینه که تا قبل از اینکه کار رو تمام کنیم و به سلاح اتمی دست پیداکنیم غربی ها نتونن به ایران حمله پیشدستانه کنن، اگر این توان رو داشته باشیم بایدبصورت جدی انجام بشه. بایدموشک های قاره پیما هم داشته باشیم، نه برای حمله به اونها، بلکه برای اینکه بفهمن ما قادر به ضربه عظیم پشیمان کننده به اونهاهستیم پس سرجای خودشون بشینن و صلح و آرامش حاکم بر منطقه بشه.
  • علی اصغر IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    28 0
    با سلام به رزمندگان و توام نظامیشان الله اکبر
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    26 1
    الان موقع درگیری نظامی است. ما هیچ چیزی برای ازدست دادن نداریم. تنگه هرمز را ببندید
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      7 9
      شما چیزی نداری بفرما برو زودتر کشته بشو ربطی به ما نداره (:
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      2 3
      میخوای بمیری لطفاً مارا توش شریک نکن بد بختی داریم به اندازه کافی که توان جنگ نداشته باشیم .
    • یدالله IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      2 2
      هرچه میکشیم از این هیچی ندارهای کاسب جنگ و تحریمه.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      3 1
      راه جهاد را بگشایید.. ملت آماده جانفشانی هستند تا نابودی کامل استکبار از پا نخواهیم ایستاد مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر منافقین و آل یهود
  • حسین IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    6 0
    ما نباید به اراجیف غرب پرستان داخل ایران گوش دهیم.بلکه اتحاد خوب باشرق درراس آن کشور چین که همواره درزمان جنگ 8ساله ومحاصره اقتصادی آن زمان وتحریم نا جوانمردانه آمریکا درزمان صلح با ما همکاری داشته ادامه دهیم .
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      0 2
      همین کشور چین به اندازه ۵ تا بودجه ایران در سال ، با آمریکا ( 600 میلیارد دلار روابط تجاری داره ) و اینکه همین کشور پشت اسرائیله و روابطش با اسرائیل کاملا محکمه . روسیه هم که خودت میدونی تو این سال های گذشته همیشه پشت اسرائیل بوده ‌‌. آمریکا هم که با بی ۵۲ و اف ۳۵ و اف ۱۶ و.... اصلا متحد نمی‌خواد .
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    9 1
    به جای تهدید, حداقل بخشی از سرزمینهای اشغالی توسط این رژیم جنایتکار و آدمکش را شخم اساسی باید زد تا دیگر این اراجیف را برای ما تکرار نکند.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    8 0
    نقطه قوت ایران حمایت مردمی از نظام بود تا الان. اما الان پاشنه آشیل نظام نارضایتی مردم هستش و اسرائیل و آمریکا به خوبی اینو فهمیدند. برعکس مسئولین ما که تو خواب غفلت اند و هر روز از مردم فاصله می گیرند.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      0 0
      کاملا با شما موافقم درود بر عقل و شعورت بزرگترین قدرت ملت هر حاکمیتی هست امیدوارم آقایون به فکر احیای این قدرت باشند نه غنی سازی 90 درصد
  • دادا IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 2
    اگر امریکا و اسرائیل بر علیه ایران غلطی بکنند بدانند که در داخل کشورشان طوفانی بپا شود که تاریخ ندیده امیدوارم غلط زیادی نکنند همه دنیا پر از نیروی مقاومت است تا دندان مسلح پاسخ کوبنده ای خواهند داد اگر غلط اضافی بکنند
  • محمد مهدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    میدونین شاید بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی اگر ما تنگه هرمز رو به روی انواع کشتی ها و ناو های جنگی آمریکا می بستیم این قدر پُر رو نمی شدن و حساب کار دستشون می آمد تازه عربستان و امارات هم چون پشتیبانی ناو های امریکا رو از دست می دادن خفه میشدن
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    اتفاقی بیفته باید ناو هواپیما برشون غرق بشه ...
  • رهام حسامی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    اولا ایران نزده چون نمیاد به غیر نظامی حمله کنه و اگه هم بزنه پاسخ حمله اونها کشتی تجاری ساویز در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی به آن حمله شده.اونها زیاد حمله کردند و الان درسی بدهیم که دیگه به کشتی غیر نظامی حمله نکنند.ایران باید حیفا و تل اویو را با خاک یکسان کنه تا بفهمند دیگه نباید نزدیک کشتی بشوند و چه به تهدید .چند تا موشک نوش جان کنند خودشان ادم میشند وتازه ما نمیام شهرهای بی دفاع امریکا را بزنیم و کاخ سفید و پنتاگون و این جاها را میزنیم تا دیگه امریکا جرات نکنه از اقیانوس ارم بیاد عمان و خلیج فارس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس