عراق

رئیس هیات گذرگاه‌های مرزی عراق گفت: گشایش مرز شهابی موضوعی مهم و با اهمیتی است و دولت مرکزی عراق برای گشایش مرزهای چیلات و شهابی به توافق نهایی برسد.

به گزارش مشرق، عمر عدنان‌الوائلی عصر امروز در نشست گشایش گذرگاه‌های مرزی ایلام با عراق با بیان اینکه یکی از مطالبات گشایش مرزها مربوط به گذرگاه چنگوله - شهابی است گفت: در سال‌های اخیر هیات‌هایی از طرف ایران و عراق مصوباتی را در خصوص گشایش این مرز به امضا رسانند.

وی افزود: برای گشایش این مرزها تاکنون حرکت قابل توجه‌ و مثبتی انجام نگرفته است.

رئیس هیات گذرگاه‌های مرزی عراق گفت: در زمان نخست وزیر قبلی عراق یک کمیته مشترک برای تعیین تکلیف گذرگاه‌های مشترک بین ایران و عراق به منظور رفع مشکلات فراروی گذرگاه‌ها تشکیل شد و حال می‌خواهیم تا این کمیته‌ها ذیل کنوانسیون مشترک ۱۶۴ تشکیل شود.

وی ادامه داد: طبق تاکید وزارت امور خارجه عراق تمامی تفاهم نامه‌ها باید بر اساس کنوانسیون مشترک ۱۶۴ باشد و نکته حائز اهمیت در زمینه صادارات و بازرگانی نیز حمایت از تولید داخلی و ممنوعیت واردات برخی محصولات به کشور عراق است.

عدنان‌الوائلی با بیان اینکه استان میسان به علت مشکلات فنی و زیرساختی آمادگی گشایش مرز هلاله شمالی را ندارد، ادامه داد: باید دولت مرکزی عراق برای گشایش مرزهای چنگوله و هلالی شمالی اعلام موافقت و این هیات بعد از بازگشت به عراق مساله گشایش مرزهای چیلات و هلاله شمالی را نیز در هیات دولت مرکزی عراق مطرح کند.

وی ادامه داد: گشایش مرز شهابی موضوعی مهم و با اهمیت است که هنگام اربعین فعالیت‌های تجاری ۲ طرف مختل می‌شود بنابراین برای جلوگیری از تعطیلی فعالیت‌های بازرگانی، گشایش و فعالیت مرز شهابی- چنگوله اجتناب‌ناپذیر است.

عدنان‌الوائلی تصریح کرد: دولت مرکزی عراق برای گشایش مرزهای چیلات و شهابی به توافق نهایی برسد و همچنین کمیته‌های مشترکی از سوی دولت‌های ایران و عراق برای پیگیری موضوعات و مصوبه های دوجانبه در خصوص این گذرگاه ها تشکیل شود.

وی در خصوص گشایش گذرگاه‌های چنگوله و چیلات گفت: با مسوولان ارشد دولت مرکزی عراق مذاکره و در این خصوص نقاط مثبت این گذرگاه‌ها را برای مسوولان عراقی تشریح خواهم کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس