کد خبر 1254699
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
نگاه متفاوت وزنه‌برداری جهان به ایران: ظرفیت شما یک مدال المپیک نیست!

قطعا ظرفیت وزنه برداری ایران در حد فقط یک مدال المپیک نیست و حتی این مسئله باعث تعجب کشورهای دیگر شده است.

به گزارش مشرق، بازی‌های المپیک توکیو برای وزنه‌برداری ایران با کسب یک مدال نقره توسط علی داودی به پایان رسید. این مدال نقره باعث خوشحالی اهالی وزنه برداری شد تا این رشته همیشه مدعی در المپیک، دست خالی  از بازی ها برنگشته است.

اما زمانی که به نتایج المپیک لندن و ریو نگاه می‌کنیم اینکه ۳طلا و ۲ نقره لندن و ۲ طلا ریو اکنون در المپیک توکیو به یک مدال نقره تبدیل شده است، باعث حسرت می‌شود چون ظرفیت وزنه‌برداری ایران فقط یک مدال نیست. البته به این مساله نه تنها خود اهالی وزنه برداری ایران واقف هستند بلکه کشورهای دیگر نیز انتظار عملکردی فراتر از یک مدال برای ایران دارند.

روز گذشته، پس از پایان رقابت دسته فوق سنگین، لاشا تالاخادزه، علی داودی و من اسد که در المپیک  به ترتیب مدال طلا، نقره و برنز گرفتند، تست دوپینگ دادند. زمانی که پشت اتاق کنترل دوپینگ منتظر بودیم، سرمربی تیم سوریه کسب مدال داودی را تبریک گفت. او سپس در مورد تعداد مدال های وزنه برداری ایران در المپیک پرسید و زمانی که او و فرد همراهش متوجه شدند ایران تنها همان یک نقره المپیک را گرفته است بسیار متعجب شدند.

سرمربی تیم ملی سوریه با تعجب عنوان کرد که وزنه برداران ایرانی را کاملا می‌شناسد و وزنه برداری ایران بسیار قوی است و از این لحاظ متعجب شده بود چرا این کشور تنها یک مدال گرفته است که در نهایت توضیح دادیم ایران به دلیل قانون تعداد دوپینگ مثبت، با کاهش سهمیه روبرو شده است. حتی دبیر کل فدراسیون جهانی نیز معتقد بود جای ستاره‌های وزنه‌برداری برداری در المپیک خالی است و آنها می‌توانستند برای مدال طلا رقابت کنند.

این مسئله نشان می دهد نگاه به وزنه‌برداری ایران به گونه‌ای دیگر است و حتی کشورهای دیگر هم انتظار عملکرد بهتری دارند.

درست است دوپینگ‌هایی که در این سالها رخ داده است در یک زمان بد گریبان وزنه برداری ایران را گرفت و باعث کاهش سهمیه ها شد اما می توانستیم برای سهمیه دوم بهتر از این برنامه ریزی داشته باشیم و هر دو سهمیه خود را به مدال تبدیل کنیم تا در کنار شیرینی مدال داودی، حسرت مدال دوم باقی نماند.

* اشتباهات المپیک توکیو برای پاریس ۲۰۲۴ تکرار نشود

ایران برای المپیک توکیو اشتباهات زیادی داشت برای نمونه مسابقات گزینشی المپیک زیادی برگزار شد اما نسبت به حضور در  برخی از آنها بی تفاوت بود نمونه‌اش رقابت‌های ایتالیا و سوئیس که از دست دادن امتیاز همین رقابت‌ها اوضاع و احوال بدی را رقم زد. از این رو وزنه برداران ایران باید با آینده نگری در تمام گزینشی ها حضور داشته باشند. همچنین فدراسیون نفراتی که برای کسب سهمیه تلاش می‌کنند را محدود نکند تا برای المپیک دست بسته نباشد.

سه سال دیگر المپیک پاریس برگزار می شود و با توجه به کاهش اوزان، وضعیت نسبت به توکیو به مراتب سخت تر است از این رو به محض اینکه اوضاع و احوال فدراسیون جهانی سرو سامان گرفت و سپس تکلیف اوزان المپیکی و سیستم جدید مشخص  شد، فدراسیون ایران باید برنامه ریزی اصولی کند تا بتواند تمام سهمیه های مجاز را بگیرد و سپس مدعی مدال در همه سهمیه ها باشد.

وزنه برداری مردان چین در المپیک توکیو چهار سهمیه داشت که توانست چهار مدال طلا هم بگیرد و این دقیقا راهی است که وزنه‌برداری ایران هم باید برود. هر چند پشتوانه وزنه برداری باید قوی تر از این باشد اما هنوز وزنه بردارانی داریم که با سرمایه گذاری، می‌توان آنها را در المپیک پاریس روی سکو دید اما به شرطی از اشتباهات المپیک توکیو درس بگیریم و واقعا بخواهیم که در پاریس ۲۰۲۴ متفاوت ظاهر شویم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس