داروی "فاویپیراویر" از پوشش بیمه حذف شد

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی با بیان اینکه داروی فاویپیراویر هیچ اثری بر کرونا ندارد، گفت: براساس تحقیقات، رمدسیویر یا تأثیر نداشته و یا آنقدر تأثیرش کم بوده که قابل اعتنا نیست.

به گزارش مشرق، مصطفی قانعی با اشاره به این‌که در یک سال گذشته در شرایط بحرانی پول مملکت را صرف خرید داروهای بی‌اثری همچون "فاویپیراویر" و "رمدسیویر" کردیم، یادآور شد: یک سال فریادمان به جایی نرسید و پولی که باید صرف اولویت‌ها می‌شد هدر دادیم.

بیشتر بخوانید:

«فاویپیراویر» از پوشش بیمه خارج نشد

وی با اشاره به اینکه به محض اینکه فاویپیراویر به فرودگاه امام(ره) رسید من از آقای وزیر خواهش کردم که روی آن تحقیق شود، گفت: این دارو در ۱۳ مرکز ایران بررسی شد و ۸۰ نفر هم مشغول این تحقیقات شدند، نتایج آن در مقالات کووید آمده که نشان داده که هیچ اثری ندارد و حتی احتمال اینکه مرگ ناشی از کسانی که این دارو را می‌گیرند بیشتر شود هم هست و این در کمیته علمی چند ساعت بحث شد و همه به اتفاق نتایج ما را تأیید کردند.

وی ادامه داد: بعد ما آن را رسانه‌ای کردیم که مردم دنبال آن نباشند چون اگر اثر ندارد عوارض که دارد، وقتی که عوارض را بررسی می‌کنیم تب و ضعف عضلانی می‌دهد، آنزیم‌های کبد هم بالا می‌رود یعنی همه بلاهایی که کرونا سر افراد می‌آورد تشدید می‌کند، ضمن اینکه در بانوان باردار هم ممنوع است چون باعث مرگ جنین می‌شود، حالا این دارو با این همه عوارض را به چه دلیل باید تجویز کنیم که مصرف دو ماه اول مردادماه برابر شود با شش ماه سال گذشته.

بیشتر بخوانید:

مصرف «رمدسیویر» طی سه روز ۱۰ برابر شد!

رئیس سابق کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا همچنین تصریح کرد: در یک هفته گذشته معاون درمان وزرات بهداشت این دارو را از لیست داروها خارج کرد و پس از آن بیمه سلامت هم از پوشش خارج کرد، در حالیکه شواهد علمی منع استفاده آن از تیرماه سال گذشته موجود بود، از طرف دیگر سازمان بهداشت جهانی هم آن را برای کرونا تأیید نکرده، آمریکا هم آن را رد کرده و در کشور تولیدکننده یعنی ژاپن هم استفاده نمی‌شود و در چین هم که تولید انبوه دارد مصرف ندارد و ما شدیم شماره یک مصرف این داروی بی‌خاصیت که این همه هزینه به ما تحمیل کرد.

بیشتر بخوانید:

رمدسیویر و فاویپیراویر در بهبود کرونا تاثیر ندارند

قانعی با تأکید براینکه توصیه من این است که همکارانی که این دارو را تجویز می‌کنند مجله علمی معتبر نیچر که خودش یک سند معتبر علمی است را مطالعه کنند که صراحتا اعلام کرده که این دارو هیچ تأثیری ندارد، عنوان کرد: بنابراین هیچ منبع علمی و سازمان و کشوری آن را تأیید نکرده و ما چیزی حدود هزار میلیارد در این شرایط برای آن هزینه کردیم، چون دیگر فرصتی نیست که از وزارتخانه طلب کمک کنیم از مردم تقاضا می‌کنیم که دنبال این دارو نباشید، بدون شک کاسبی پشت آن است.

وی همچنین افزود: نتیجه یک سال فریاد زدن این شد که هم منابع ما در این اوضاع تحریم رفت، هم مردم گرفتار شدند، من نمی‌دانم چه افتخاری است که بگوئیم وارد می‌کنیم، هیچ کشوری هم متقاضی آن نیست و اگر کشور مقتدری بود قطعا این دارو را از لیست داروها خارج ‌می‌کرد و پزشکانی که تجویز می‌کردند بازخواست می‌شدند، بهترین امر این است که اکسیژن بیماران را تأمین کنیم، یعنی اگر پولی در کشور داریم باید کاری کنیم که اکسیژن بیمارستان‌ها افت پیدا نکند، دوم؛ مراقبت کنیم که کلیه، قلب و کبد بیمار از کار نیفتد، بحث سوم کورتون درمانی و مورد دیگر جلوگیری از لخته شدن خون است.

بیشتر بخوانید:

فاویپیراویر در ایران بی رویه استفاده می‌شود

این فوق تخصص ریه همچنین در خصوص داروی رمدسیویر نیز توضیح داد: رمدسیویر هم وقتی آمد یک اشتهای عجیبی برای آن پیدا شد، در ایران ۱۴ مرکز این دارو را روی ۴۰۰ بیمار بررسی کردند و نشان دادند که این دارو هیچ تأثیری روی سرانجام بیماران بستری شده نداشته، حتی مجلات معتبر جهانی نیز نتایج خود را منتشر و اعلام کردند که پس از تحقیق روی ۱۱ هزار نفر، این دارو یا تأثیر نداشته و یا آنقدر تأثیرش کم بوده که قابل اعتنا نیست.

قانعی با اشاره به اینکه در کرونا ۹۰ درصد بیماران خودشان خوب می‌شوند و ۱۰ درصد مبتلایان بستری می‌شوند، اظهار کرد: در بیمارستان مجموعه‌ای از اقدامات روی بیماران انجام می‌شود که گروهی  به حساب رمدسیویر می‌گذارند یعنی اگر این دارو را تزریق نمی‌کردند هم بیمار بهبود می‌یافت، اما طبق تحقیقات علمی این دارو بی‌اثر است، در ایران کار ما به اینجا رسید چون گفتند ما آن را از روز اول می‌زنیم، این کار را مجله لنست انجام داد و تعداد ویروس‌ها را بررسی و اعلام کرد که روی ۲۳۷ بیمار اثری روی ویروس نداشت، یعنی چه دارو می‌گرفتند چه نمی‌گرفتند فرقی نمی‌کرد غیر از اینکه ۱۲ نفر دچار عارضه شدند و تحقیقات متوقف شد.

وی در ادامه یادآور شد: در بروشور آن هم آمده که هم نارسایی کبد و هم نارسایی کلیه می‌دهد و این جزء گرفتاری‌های کشنده طب است، در پزشکی همیشه می‌گوییم باید منافع را بر مضار بسنجید اما وقتی مجلات علمی جهانی و تحقیقات خودمان می‌گویند هیچ تأثیری ندارد پس ما دنبال چه خاصیتی می‌گردیم، نتایج فردی یا تجربه پزشکان دراین خصوص ملاک نیست، ۶ هزار میلیارد تومان میزان فروش رمدسیویر در ایران بوده، ما مبتنی بر شواهد علمی صحبت می‌کنیم و جای مخالفت ندارد.

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری‌های تنفسی همچنین عنوان کرد: ۳۲ درصد افرادی که رمدسیویر می‌گیرند آنزیم‌های کبدی‌شان بالا می‌رود، ۶ درصد نارسایی تنفسی می‌دهد، این عوارض توسط سازنده آن یعنی کشور آمریکا ذکر می‌شود، خود آنها این دارو را به عنوان راهکار آخر گذاشتند، درست است که مردم نگرانند و پزشکان هم نگرانند که نکند بگویند چرا بقیه تجویز می‌کنند شما تجویز نکردید، اما من تا به حال یکی از این داروها را برای بیمارانم تجویز نکردم واقعا هیچ تأثیری نداشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 4
    حالا که خزانه آقایون از رمیدیسیورهایی که وارد کرده بودند خالی شده، باید هر روز شاهد پخش چنین خبرهایی باشیم
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    3 1
    این رو پرینت بگیرید بفرستید به عباس عبدی.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    4 0
    این چه افتضاحی است پس اطلاع رسانی و فرماندهی کرونا کجاست؟ این پز و قیافه و تکبر مدرک که جهل برآن حاکم است به چه دردی می خورد. وزارت مدعی ضد فساد و رانت و مافیا نمایش است سکوت در مقابل خسارت به ملت توسط اینها ظلم بزرگی است.
  • جواد IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 3
    به نظرم هر جا کم میاریم فورا میگیم به درد نمی‌خورد.و صد دلیل میاوریم.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      1 1
      اصلأ هم ضرر نداره بلکه خیلی هم برای من فایده داشت
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 3
    بابا به خدا قرص فاویپیراویر در هفته اول کرونا خیلی موثر می باشد و در مرحله درگیری شدید ریه موثر نم باشد این قرص ویروس کش هست. من نمی. نمیدونم این پزشک محترم چرا این حرفو میزنه. اگه موثر نبود خیلی افراد جواب نمی گرفتن در مراحل اول بیماری و به درگیری شدید ریه نمی‌رسید.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    3 0
    گویا دکترهای ما بیسوادند و حوصله خواندن مقالات جدید را ندارند. باسوادها همه رفتند..
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 0
    سلام لینک نیچر را هم بگذارید تا پزشکان (البته اگر وقت کنند) نگاهی به آن بیاندازند
  • جواد IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 1
    تو کل کشور در سطح وسیع رمدسیویر داره تجویز میشه و بیمارانی که درگیری ریه دارن براشون تزریق میشه اون هم ۶ دوز. یکی دو روز هم نیست و خیلی وقته، بعد کسی که معلوم نیست فکتش چیه میاد میگه بی تاثیره آخه عزیز اگه بی تاثیره این همه پزشک که تجویز میکنن وقتی میدیدن روی بیمارانشون تاثیر نداره دیگه تجویز نمیکردن. مگه میشه همه این پزشکان و همه این مراکز درمانی ببینن اثر نداره و باز تجویز و تزریق کنن؟؟؟ کم نیستن بیمارهایی که ما دیدیم با افزایش سطح درگیری ریه دریافت رمدسیویر شروع کردن و بهبود پیدا کردن به نظر من کاری به حرف افرادی که از طریق رسانه صداشون بلند میشه نداشته باشید و صرفا به پروتکل های درمانی اعتماد کنید
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    4 2
    و طبق پژوهش محققان استرالیایی سیاه دانه در درمان کرونا موثره. هر چی میگفتیم عسل و سیاه دانه برای درمان کرونا مفیده ما و طب سنتی رو مسخره میکردن!
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      1 0
      سرنوشت شربت و دارهای سنتی تولید شده و ادعائی . سرانجامش بکجا رسید . نکنه مافیای دارو . از بیماری و شیوع بالای ایران . حداقل سود علمی میبرد و خواص تجویز میکنند و کار خود میکنند و کسی یارای مقابله با آنان را ندارد .. کاش مجلس ورود میکرد و تحقیق و تفحصی در وزارت بهداشت . از جمله بخش غذا و دارو. و شرکت های وارد کننده خصوصا مالکیت و حسابرسی شرکت های دارویی را در دستور کار قرار میداذند ... ظاهرا اینجا صداها بگوش نمیرسد و سعی دارند .مافیا را خدای ناکرده یاری رسانند . آنهم با جان هموطنان که امروز از دست میروند و آنانکه در آینده با عوارص داروها . با مشکلات مواجه و پس از درد وذعذاب و پرداخت پول کلان . حتی بیمه ها . جان سپرند
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 2
    بعد طب سنتی را با آن همه دارو و روش درمانی نمی گذارند فعالیت کند باید در پزشکی امروز را گل گرفت
  • رضا IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    3 3
    این نظر کاملا اشتباه است .تاثیر دارد.من خودم با ۷۱ یک درصد.درگیری .با لطف خدا و کوشش. دکترا و پرستان عزیز بیمارستان.کوثر کرج وبا همین آمپول .رمدیسور نجات یافتم. واقعا تاثیر ۱۰۰در ۱۰۰ دارد.ریه پاک می کند.
  • سعید IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    3 1
    کی گفته تاثیرنداره بی انصاف. ماالان چند روزه استفاده میکنیم . خیلی بهتر شدیم چند تا از مریضی دیگه هم همینو میگن
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 2
    پس چرا من با مصرف پراپیراویر روز بعد تب بنده قطع شد و بهبودی محسوس پیدا کردم؟؟؟؟؟
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      0 1
      از کجا معلوم کنارش یه چیز دیگه مصرف نکردی و همون اثر گذاشته؟
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 1
    درمان کرونا فقط و فقط با استراحت و رعایت فاصله گذاری انجام میشه. دقیقا عین سرما خوردگی. استراحت کنید و از داروهای خانگی و طب سنتی استفاده کنید. اصلا از خودتون نپرسیدین چرا با شروع واکسیناسیون امار بالا رفت؟
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 0
    پس چرا اطلاع رسانی سراسری نمیشود یا دارو جمع اوری نمیشود ؟؟ اخیرا مرکز تزریق این دارو خارج از بیمارستان در مشهد ایجاد شده است که از بار مراجعین به بیمارستان بکاهد
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    6 1
    هر چه دارو روی دست جهان باد کرده بود را فروختند و روی بیماران بدبخت مث موش آزمایشگاهی تست کردند. کرونا بزرگترین آزمایشگاه تاریخ بشریت را فراهم کرد.
  • محمودرضا IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 1
    سلام اگه میخواید بیمه ی این داروهای گرانقیمت رو حذف کنید یه حرف جداست اما همه میدونن داروی رمدسیویر یه دارو با تاثیرگذاری بسیار بالا روی درمان بیماری کروناست. با دروغ چیزی درست نمیشه جناب آقای قانعی
  • آزادوار IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 1
    ای خدا!وضعیت مارو ببین،رهبری گفت از تمام روشهای در هر طبی استفاده کنید،همون اول کرونا که دنیا با طب جدیدش سردرگم بود اساتید طب اسلامی_ایرانی بیماران کرونایی رو راحت درمان میکردن،درمان جهل، سوال کردن است.حالا شما هی لجبازی کنید،اون دنیایی هم هست.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 1
    چند صد ملیون دلار هزینه شده
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 1
    مکانیزم اثر رمدسیویر محدود کردن سیتوکروم پی ۴۵۰ هست که در ۷۰ درصد متابولیسم بدن نقش دارد. جالب این جاست که بابونه نعناع پونه سیر پیاز و.. هم همین تاثیر را دارند ولی متاسفانه از ظرفیت گیاهان در کشور ما به خوبی استفاده نمی شود.
  • مجید IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 1
    برای من3روز سرپایی تو سرم رمدسیویر تزریق کردن بعد که سی تی اسکن گرفتم ریه هام درگیریش کمتر شده بود. اصلأ هم عوارض نداره برای من که خوب بود
    • علی IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      0 1
      کلاً هیچی نمیزدی بهتر میشدی، منتظر عوارضش باش...
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    2 0
    این مطلب بعنوان سند . استفاده کنند . مسئولان
  • رضا IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    علما ودانشمندان ما کجا هستند، که در این قتل عام عمومی وارد نمیشوند، چرا باید سرنوشت وجان ۸۰ ملیون ایرانی را به دست چند دکتر تحصیل کرده در غرب داد؟ کجایند اون علماء و دانشمندان غیرتی ومردم دوست؟
  • نجمه عطایی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام لطفابه طور قانونی جلوی ورود این داروهای بی اپر وپر عارضه رابگیرین و به جاش ازطب سنتی استفاده کنید.طب ابوعلی سینا فقط سلروز فوتش را روز پزشک نامیدیم اما از روش او استفاده نمی کنیم.
  • مقدم FR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    سلام‌ عموی من و پدر و مادرم مدام با طب سنتی پیش رفتند اما بعد یکماه همچنان درگیر بودن تا اینکه عموم ۸۷ درصد ریه و مادر پدرم ۵۰ و۷۰ درصد درگیر شدن طوریکه اصلا نفس نداشتن‌. هیچ بخور و داروی گیاهی جوابگو نبود. نهایتا تنها با ۶ روز مصرف رمدسیویر و ضد لخته ی بعدش، حالشون خوب شد. اگر تزریق نبود و به امید دارو گیاهی می موندن حتما فوت میشدن‌ .عوارض داره ولی بهتر از مرگه. کسانیک تزریق میکنن و فوت میکنن ،دیر میرن چون این داروها هم تا یه مقدار مشخصی اثر گذاری دارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس