تردید متحدان واشنگتن درباره سیاست بایدن؛ از بحران افغانستان تا تنش با فرانسه

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید دولت بایدن تحت فشار است تا از مقابله با ایران در مسئله هسته‌ای و مسائل دیگر دست بردارد.

سرویس جنگ نرم مشرق - بنیاد هریتج در گزارشی به قلم جیمز فیلیپس محقق ارشد خاورمیانه در این اندیشکده آمریکایی نوشت: دولت بایدن تحت فشار است تا از مقابله با ایران در مسئله هسته‌ای و مسائل دیگر دست بردارد. دولت بایدن، که تلاش‌های شکست‌خورده‌اش برای آرام کردن طالبان با یک توافق «صلح» یک‌طرفه به خطایی فاجعه‌بار در افغانستان بدل شد، اکنون تحت فشار است تا از مقابله با ایران در مسئله هسته‌ای و مسائل دیگر دست بردارد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


افزایش فشارها به دولت بایدن برای صرف نظر از مقابله با ایران/ وقت آن است که آمریکا بر عربستان فشار بیاورد

آمریکا با نفوذ ایران کنار بیاید

این اندیشکده مدعی شد: سناتور کریس مورفی از کنتیکت، رئیس کمیته فرعی کمیسیون روابط خارجی، از دولت آمریکا خواسته تا تلاش‌های بازدارنده در مقابل ایران را از اولویت خود خارج کند و بر عربستان سعودی فشار بیاورد تا با نفوذ ایران و گروه نیابتی‌اش، حزب‌الله لبنان کنار بیاید.

چندی قبل سناتور مورفی در گفتگویی با مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی گفت: «برای آمریکا چه اهمیتی دارد که ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر سهم قدرت ایران و عربستان سعودی در منطقه چقدر است؟ ما طوری رفتار می‌کنیم انگار این مسئله برای آمریکا حیاتی است. من فکر نمی‌کنم اینطور باشد.»

ملاقات‌های مکرر مورفی با محمدجواد ظریف

مورفی، که کمیسیونش به مسائل مقابله با تروریسم و خاور نزدیک، جنوب آسیا و آسیای مرکزی می‌پردازد، یادآور شد که به طور مستمر با محمدجواد ظریف ملاقات دارد.

مورفی گفت که ظریف «همیشه به من یادآوری می‌کند که موشک‌های ایران به سمت اسرائیل نشانه نرفته‌اند؛ این موشک‌ها به سمت عربستان سعودی نشانه رفته‌اند و نفوذ وسیع و فروش تسلیحات به عربستان و امارات باعث تحریک ایران می‌شود.»

اگرچه این سناتور دموکرات کنتیکت گفته که تمام حرف‌های ظریف را با «بدبینی شدید» می‌شنود اما جای تعجب است که چرا در دستور کار خود حرف‌های وزیر خارجه ایران را با دقت تکرار می‌کند.

افزایش فشارها به دولت بایدن برای صرف نظر از مقابله با ایران/ وقت آن است که آمریکا بر عربستان فشار بیاورد

نفرت کریس مورفی از حکومت عربستان

نویسنده مدعی شد: بخش اعظم انگیزه مورفی در نفرت او از حکومت عربستان نهفته است. اگرچه نگرانی‌های او برای نقض حقوق بشر در عربستان احتمالاً صحیح است اما این سناتور حرفی از نقض وسیع‌تر حقوق بشر در ایران نمی‌زند.

همچنین مورفی تهدید مداوم ایران برای منافع و متحدان آمریکا و مسئولیت ایران در مرگ بسیاری از آمریکائیان را توجیه می‌کند.

آیا آمریکا باید کوتاه بیاید؟ مورفی با کوچک جلوه دادن تهدیدهای امنیتی ایران، به راحتی مدعی می‌شود که واشنگتن باید همکاری‌های امنیتی با متحدانش در منطقه خلیج‌فارس را کاهش دهد زیرا به گفته او باعث «تحریک» تهران می‌شوند.

وی گفت: «به نظرم بخشی از راه‌حل این مسئله آن است که آمریکا کنار بکشد و موضع نظامی خود در منطقه را کاهش دهد.»

مورفی مدعی شد که کاهش حضور نظامی آمریکا و کاهش کمک‌های امنیتی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس موجب «خلق فضایی برای گفتگو بین ایران و عربستان می‌شود».

افزایش فشارها به دولت بایدن برای صرف نظر از مقابله با ایران/ وقت آن است که آمریکا بر عربستان فشار بیاورد

زمان فشار آوردن بر عربستان فرارسیده است

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اما ظاهراً او نگران این مسئله نیست که کاهش حمایت آمریکا، ایران را قادر می‌سازد که کشورهای همسایه را تهدید کند و قدرت چانه‌زنی عربستان در هرگونه مذاکره متقابل با ایران را کاهش دهد.

مورفی گفت، «به نظرم وقتش است که بر عربستان فشار بیاوریم» و افزود: من این حرف را باور نمی‌کنم که عربستان می‌خواهد از همکاری امنیتی با آمریکا خارج شود. آنها هرگز نمی‌توانند کمکی که امروز از آمریکا دریافت می‌کنند را از چین یا روسیه دریافت کنند.

تعریف محدود تهدید ایران

جیمز فیلیپس با انتقاد از اظهارات مرفی مدعی شد: شاید هم اینطور باشد، ولی فشار آوردن به متحدان و مدارا کردن با ایران در بلندمدت راهبرد برنده نخواهد بود. نکته اصلی سخنان مورفی آن است که عربستان سعودی، و در سطح پایین‌تری امارات متحده عربی، با تشویق آمریکا به سخت‌گیری بر ایران سیاست خارجی آمریکا را منحرف کرده‌اند و به منافع ملّی آمریکا لطمه می‌زنند. اما این سناتور تاریخ طولانی حملات ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به آمریکائیان و تهدیدهای مختلفی که ایران برای کشورهای دیگر رقم زده را نادیده گرفته است. اگرچه مورفی ترجیح می‌دهد که تهدیدهای ایران را به عنوان رقابت ایران-عربستان تعریف کند، اما امیال ایران بسیار عمیق‌تر از این است.

افزایش فشارها به دولت بایدن برای صرف نظر از مقابله با ایران/ وقت آن است که آمریکا بر عربستان فشار بیاورد

خروج آمریکا از منطقه خلأ خطرناکی را به جا می‌گذارد که توسط ایران پر خواهد شد

اندیشکده هریتج در پایان با تکرار سیاه‌نمایی‌ها علیه ایران نوشت: تهران نه تنها به نابودی اسرائیل متعهد است، بلکه به دنبال براندازی در بحرین، عراق، اردن، لبنان و یمن است. در سال‌های اخیر، در چهارچوب جنگ اعلام‌نشده‌اش با اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به کشتیرانی بین‌المللی نیز حمله کرده است. خروج آمریکا از منطقه خلأ خطرناکی را به جا می‌گذارد که توسط ایران پر خواهد شد، همانطور که بعد از فروپاشی حکومت‌های ضعیف عراق، لبنان، سوریه و یمن این اتفاق افتاد.

درباره بنیاد هریتج:

بنیاد هریتج یک اندیشکده آمریکایی است که در فوریه سال ۱۹۷۳ به عنوان اتاق فکری با گرایش‌های محافظه‌کارانه در «واشنگتن» تأسیس شد. این اندیشکده که حوزه فعالیتش سیاست عمومی است، به ویژه در دوره‌های ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان نقش مهمی در سیاست‌گذاری ایفا کرده است. در جریان ریاست جمهوری رونالد ریگان، که سیاست‌هایش به طور چشمگیری برگرفته از یک مطالعه اندیشکده هریتج بود، این بنیاد نقشی پیشرو در جنبش محافظه‌کاری داشت. از آن زمان هریتج اثرگذاری قابل‌توجهی در سیاست‌گذاری آمریکا داشته و یکی از اثرگذارترین سازمان‌های تحقیقاتی محافظه‌کار در آمریکا قلمداد می‌شود.

اگرچه چهار دهه از زمان تأسیس بنیاد هریتج به عنوان اندیشکده‌ای محافظه‌کار می‌گذرد، اما ایده‌هایش همچنان برای کاخ سفید جذاب است. این اندیشکده همواره رویکرد و مواضع تندی علیه ایران گرفته و با انتشار مطالب ضدایرانی خود تلاش می‌کند دولت‌های مختلف آمریکا را به اتخاذ سیاست‌های تند و شدید علیه ایران ترغیب نماید.  با ورود «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به کاخ سفید، هریتج مانند سایر نهادهای محافظه‌کار که طیف افرادی مانند «تد کروز» را به خود نزدیک‌تر می‌دیدند، در مقابل ترامپ قرار گرفت و در واقع جنگ داخلی در جبهه جمهوری‌خواهان آشکار شد. اما در نهایت برنده نبرد ترامپ و هریتج، بنیاد محافظه‌کار آمریکایی بود که توانست افراد مورد نظر خود را وارد کابینه کرده و برنامه‌اش را پیش ببرد.

 به اذعان کارشناسان و افراد نزدیک به دولت ترامپ، «با وجود هرج‌ومرج و آشفتگی در دولت ترامپ، هریتج به یک پیروزی بزرگ استراتژیک دست یافت؛ این مهم در حالی رخ داد که ترامپ ارتباط شخصی با بنیاد نداشت اما هریتج به دلیل داشتن پایگاه قوی در میان جمهوری‌خواهان و بودجه ۸۰ میلیون دلاری حاصل از کمک‌های جمهوری‌خواهان ثروتمند، بیش از یک اندیشکده و در قالب شرکتی بازاریاب و تجاری که یک فروشگاه سیاست را نیز اداره می‌کند، وارد عمل شد.»

نتیجه تأثیرپذیری دولت ترامپ از ایده‌های محافظه‌کارانه را می‌توان در لغو اوباماکِر، قوانین مهاجرتی، گرایش دیوان عالی به سمت ایده‌های راست گرایانه و ... دید. در واقع پس از چالش اولیه میان ترامپ و هریتج، اثر انگشت این اندیشکده تقریباً بر روی همه سیاست‌های ترامپ از دستور کار اقتصادی تا انتخاب نامزدهای دیوان عالی مشاهده می‌شود. مهم‌ترین مورد در این زمینه، معرفی و انتخاب «مایک پنس»، از افراد نزدیک به هریتج به عنوان معاون ترامپ بود.

این نفوذ تا جایی پیش رفت که برخی، از کارکنان هریتج به عنوان تیم در سایه در دولت ترامپ یاد می‌کردند. مشارکت هریتج در دولت ترامپ در واقع نقطه عطفی برای این اندیشکده محافظه‌کار برای بازگشت به عرصه سیاسی واشنگتن است.

اندیشکده محافظه‌کار هریتج ۴۷ ساله اکنون بر حزب جمهوری‌خواه این کشور مسلط شده و داستان این اندیشکده با حزب جمهوری‌خواه درهم ‌آمیخته است. هریتج در حال حاضر فراتر از یک اندیشکده و فروشگاه عرضه‌کننده سیاست عمومی است و به عنوان بازوی شبه رسمی دولت و کنگره برای جمهوری‌خواهان عمل می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    22 1
    میگم یکی حواسش به این ظریف باشه با کی تماس داره و چی میگه!!! اون از کجا میدونه موشک‌های ایران به کدوم سمت نشونه رفته؟؟ اصلا چیکارست این؟؟!!
    • بختیاری IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      7 0
      البته باید بدونیم دنیای گفتمان ترسو های پستویی وحشی ها رو به عقب راند نه شیرمردان میدان.! خصوصا زانو زدن مقابل امریکای وحشی.یا لبخند های باکلاس وشیک نیویورکی. کلا از معجزات شیخ حسن کلیدساز هیچی نگفتم چون لازم نبود. // علیاحضرت کفتار مهربان به سلامت باد//
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    10 0
    باید همینطوری ادامه داد تا یانکی های دانکی بفهمن که صرف با اینه که با ایران کنار بیان و راه دیگه ای نیست، البته حتی اگر روزی این اتفاق افتاد و روابطی برقرار شد یادمون باشه در حضور یانکی جماعت دستمون رو از روی ماشه نباید برداریم، هیچ وقت!!!!!
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      دنیاپرستی و بزدلی خودتو بدیگران تعمیم نده.ایران اعم ووسیع تراست از فرقه ضاله غربگدائی
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    6 31
    بایدن میدونه که ایران اخر خط اقتصادیشه کمی فشار بیاره ایران التماس خواهد کرد ایران شکست خورده اقتصاد و روابط بین الملل است
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      16 2
      آب بریز آن که‌ می‌سوزد ايران در۳۰سال گذشته‌ در هررویارویی آمریکایا شکست داده نقطه‌ قوت پنتاگون نيروهاي هوایی آن بوده که‌ به اعتراف خودشون اين برتری را از دست داده‌اند وپهپاد های وموشک های نقطه‌ زن ايرانی به‌ کابوسی وحشت ناک برای آمريکا مبدل شدند
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      12 0
      فشار نیار به خودت
    • DE ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      1 5
      غربگداها بدانند تا نفت و گاز و معادن هستن و فروش میرن و مسولین شجاع و جان بر کف ما پول و شغل و مقام دارن ما مردم محکوم به مقاومتیم.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      5 0
      فعلا"که امریکا و اروپا برای مذاکره التماس می کنند و ما داریم ناز می کنیم.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      3 1
      خداییش یه سوال دارم، برای اینکه تو آلمان بهتون پناهندگی بدن فقط توالت شوری و یه سری کارهای دیگه که مشرق نمیزاره بنویسم رو باید بکنین و از لجتون میاین اینجا هزیون میگین یا اینکه اینم جزو پکیج شرایط اخذ پناهندگیه؟؟!!
    • FR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      2 0
      بایدن میدونه که مثل سایر رییس جمهو.رهای آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    9 0
    سلام در شروع باید از نهادهای انقلابی گلایه کرد که با توجه به پتانسیل های فکری موجود در جوانان تحصیل کرده ایرانی بخصوص بسیج نتوانسته ایم اندیشکده های پیشرو و زبده و مطلع در کشور پایه ریزی کنیم تا با رصد تحولات جهانی خوراک فکری لازم برای رسانه ها و مدیران کشور در تصمیم گیری و مسیر یابی برای انقلاب اسلامی عرضه کنند که انتظار داریم در مجلس انقلابی و دولت انقلابی این نقیصه ها برطرف شوند اما نکاتی در مورد این گزارش:1-سیاستمداران و اندیشمندان امریکا دیر یا زود به این نتیجه خواهند رسید که نبود دمکراسی انتخاباتی در عربستان در سطح جهانی ضامن امنیت کامل بخصوص در جهان اسلام و خاورمیانه نخواهد شد2-نباید از اعتراف دیر اما قابل اعتنا به بودن آپارتاید در حکومت اسراییل توسط سیاستمداران امریکا که باعث نابودی اسراییل خواهد شد غافل شد3-شفاف شدن اختلاف اروپا و فراسه با امریکا نشان از زوال فرمانروایی امریکا متمرکز جهانی در آینده نزدیک را نوید می دهد4- ظهور طبقه فقیر و عدالتخواه در آینده نزدیک در درون امریکا شروع فروپاشی از درون امریکا را می دهد و این باعث تغییر رفتار سیاستمداران امریکا در صحنه های سیاسی جهان خواهد شد5-ترکیه اردوغانی با شناخت درون امریکا با اطلاع از وضعیت درون روسیه تحریم شده در حال بازی با بزرگان سیاست این کشورها جهت ماهیگیری از آب گل الود برای رویای ایجاد حکومت عثمانی می باشد6-رفتار دولمتردان و مجلسیان فعلی کشور در موازنه سازی سیاست عدالت اقتصاد و فرهنگ با گام دوم انقلاب ناظران جهانی را مجبور به اتخاذ تصمیم های دیگر خواهد کرد7-تغییر صداوسیما و یک پارچه سازی مدیریت شبکه های مجازی و رسانه ضرورتی غیر قابل انکار در تحولات جدید جهانی است8-نباید غافل شد که متمرکز کردت قدرت اقتصاد سیاست و فرهنگ و عدالت در پایتخت می تواندرسیدن به اهداف گام دوم انقلاب را کند سازد9-و باید گلایه کرد که هنوز از پتانسیل قوی بسیج برای رسیدن به گام دوم انقلاب برنامه ریزی لازم نشده است10-و در آخر باید در سخنان و تصمیم های مدیران و اندیشمندان کشوری نباید از کلمات گام دو م انقلاب مقاومت بسیج عدالت مکتب قاسم سلیمانی و بستر سازی و آگاه سازی حکومت جهانی امام غایب در انتظار خالی باشد ضامن بقای انقلاب اسلامی در درازمدت پررنگ شدن این نمادهای فرهنگی می باشد انشالله و توکل الله.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    5 5
    «یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید دولت بایدن تحت فشار است تا از مقابله با ایران در مسئله هسته‌ای و مسائل دیگر دست بردارد» تحت فشار کی دقیقا؟!!
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      16 1
      فشار حداکثری امریکا شکست خورده اگر مذاکره نکنیم و امتیاز ندهیم قطعا"پیروز می شویم.
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      5 1
      مهم تر از شکم زیر شکم تولید علم است که در هسته ای داره رخ میده ده سال دیگه همه نیروگاه ها هسته ای است با گاز نفت نمیشه برق تولید کرد
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      2 6
      نمیدونی فشار چی؟؟؟آمریکا در فشار اقتصادی ناشی از گرانی ثانیه‌ای مرغ و تخم‌مرغ و لبنیات و روغن و گوشت و ماهی و برنج و خودرو و طلا و دلار و......گرفتاره و اقتصاد امریکا هم داره نابود میشه.تازه دوست صمیمیش چین هم پولهاشو بلوکه کرده و جنس در و پیت هم بجای دلار بهشون میده.. حالا فهمیدی چرا آمریکا نیاز به مذاکره داره و تحت فشاره؟؟؟؟
  • امید IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    13 2
    تمام این مسائل که کریس مورفی گفته ناشی از ناچاری و استیصال آمریکا در مقابل سیاستهای خردمندانه و فوق استراتژیک رهبر عزیز و بسیار مقتدر وبا هوش کشورمان است عمر و دوامشان پایدار و پاینده ایران
  • DE ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    3 0
    چرا ما از این اندیشکده ها نداریم که منافع ملی مان را در درازمدت مشخص و تامین کند؟ وزارت خارجه که با آمدن وزیر جدبد سیاست‌هایش تغییر می‌کند متاسفانه.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    3 4
    اگر در اقتصاد قویتر بودیم و توانایی علمی ساخت نیروگاه هسته ای و جنگنده و خیلی چیزهارا داشتیم خیلی خوب بود ولی متاسفانه یک عده در چهل سال علم گناه میدونستن با کج فهمی از دین به کشور اسیب زدن یک عده هم که خائن تعریف می شوند و این دو لبه قیچی به پیشرفت ایران بزرگ و ظهور حضرت مهدی اسیب وارد کردند
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      7 0
      این تصور شما غلط است جامعه نخبه و علمی و جوانان برومند ما یک لحظه را هدر نداده اند امروز در ناب ترین علم و تکنولژی یعنی کوانتوم جلوتر از لبه علم و تکنولژی هستیم به جای قر زدن و یاس آفرینی و ادای آه و افسوس دراوردن از جوانان نخبه کشور و رهبر عزیزی که بی وقفه حمایت کرده اند تشکر کنید
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    2 0
    احتمالا منظور از فشار، کنار گذاشتن اختلافات و اتحاد بین دول در اسیا هست که در امریکا وحشت می افریند. ایران در بوجود اوردن این اتحاد کلیدی است. چنانچه روابط با ایران بهبود پیدا کند اتحاد اسیا ضعیف خواهد شد. در حال حاضر مجبورند ب کشورهایی مثل اذریایجان، ترکیه، پاکستان و غیره متوسل شوند که در حاشیه قراردارند.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 0
    گفتم خرجنجال آمریکا خرماریزی رو بنا داره البته اینم یه شکسته ویه حقه جدیده ایران باید درفشاربرعربستان جدی باشه آمریکا نفعش دست کشیدن ازمقابله باایرانه
  • شناس IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    در این که امریکا باید کل تعهداتش در برجام برگردن و تماما تحریمهای دور ترامپ لغو کنند و مورد راستی ازمایی قرار بگیرن مشکلی نیست ولی در مورد گرفتن تضمین فکر نمیکنید به جای امریکا از اروپا هم میشه تضمین نقدی گرفت حد عقل 1000 میلیارد دلار طلا در این وضعیت یک اگر امریکا از برجام دوباره خارج بشه اروپا مجبور به تعهداتش به صورت واقعی عمل کنه اگر باز هم به تعهداتش عمل نکنه ایران این حق داشته باشه مبلغ تضمین به نفع خودش ضبط کنه اگر اروپا و امریکا بعد از 10 سال بدون مشکل به تعداتشون عمل کردن ایران تضمین به کشور های اروپای بر میگردونه اگر باز هوس کردن دارایی های ایران مصاده کنن ایران از روی این تضمین عین مبلغ مصاده میکنه اینجوری توپ رو بر میگردانید به زمین حریف (البته اگر من جا ایران بودم بعد از ده سال به بهانه های واهی مثل خودشون تمام وثیقه رو مصاده میکردم) در مورد این مقاله هم باید بگم امریکا در حال فرا فکنی چون ایران وخاور میانه حد عقل برای 20 سال اینده برای قدرت امریکا خطری نداره درواقع امریکایی تا حالا خودشون سرگرم چیزی کرده بودن در کوتاه مدت برای آنها خطر نداشت اما حالا یک دفعه از خواب بیدار شدن دیدن خطر بیخ گوششونه در اولین اقدام دارن نیروهاشون را از منطقه خارج میکنن احتمالا مقصد بعدی این نیروها استرالیا کره جنوبی وژاپن خواهد بود در واقعه یک دفعه از خواب بیدار شدن دیدن چین نه تنها در اقتصاد وتکنولوژی ودانش از انها حدعقل 15 سال جلو تر رفته اونها یعنی اروپا وامریکا حتی با هم دیگه هم در مقابل چین به عنوان ابر قدرت نمیشه حسابشون کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس