مرتضی ابوطالبی

دیپلمات سابق کشورمان در گفتگو با «مشرق» از ابتکار در ایجاد یک کانال مالی جدید در بازسازی افغانستان خبر داد.

سرویس سیاست مشرق- با فرار آمریکایی‌ها از افغانستان رایزنی میان همسایگان به‌منظور بهبود وضعیت مردم این کشور افزایش‌یافته است. در روزهای اخیر تهران کانون چند دیدار دیپلماتیک بوده و دریکی از آن‌ها شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان با مقامات ایرانی دیدار کرد.

شاه‌بیت مذاکرات اخیر کاهش وابستگی کابل به آمریکایی‌ها بوده است،۲۰ سال اشغال افغانستان توسط نیروهای خارجی باعث شد این کشور در همه امور اجرایی خود وابسته به غرب شده و فرصت‌های توسعه از دست برود و شاخص فساد به بالاترین نرخ خود برسد.

این روزها تنها میراث باقی‌مانده از دوران اشغال به‌جز چند صد هواپیما و تعدادی سلاح فقر، بیکاری و بحران‌های اجتماعی در افغانستان است. ازاین‌رو کشورهای همسایه پلتفرم جدیدی را برای حمایت از مردم افغانستان در دست بررسی دارند. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مدافع مردم منطقه در ماه‌های اخیر ذیل مذاکرات صلح افغانی- افغانی ابتکار جدیدی با عنوان صندوق منطقه‌ای بازسازی افغانستان را پیشنهاد داده است. هدف از این صندوق ایجاد یک چتر حمایتی مالی جدید بدون دخالت نیروهای خارجی برای بازسازی و جلوگیری از بالا رفتن ضریب پناه‌جویان در منطقه است.

مرتضی ابوطالبی دیپلمات سابق و کارشناس ارشد اقتصاد سیاسی بین‌المللی در گفتگو با «مشرق» با تأکید بر اهمیت طرح پیشنهاد این صندوق می‌گوید: یک سازوکار مالی جدید با مدیریت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند تخریب‌ها و ویرانی‌های گسترده ناشی از دو دهه حضور اشغالگرانه نظامیان آمریکایی در افغانستان را جبران کرده و در جهت آبادانی و عمران و بازسازی به کمک مردم افغانستان بشتابند. در روزهای اخیر صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که کمک‌های مالی به افغانستان را مسدود می‌کند. در وضعیتی که غربی‌ها پایشان را روی گردن مردم مظلوم افغانستان فشار می‌دهند. ایجاد یک‌راه ارتباطی جدید مالی می‌تواند به بهبود روابط اقتصادی منطقه کمک شایان کند.

بازسازی افغانستان پس از فرار اشغالگران چگونه است؟ / روایت دیپلمات ایرانی از پاگذاشتن آمریکایی‌ها روی گردن مردم افغانستان

در ادامه بخش‌های مهم گفتگو با دیپلمات ارشد کشورمان را می‌خوانید:

پلتفرم حمایتی و کانال جدید مالی بدون دخالت اشغالگران

ابوطالبی با اشاره به ایجاد یک سازوکار مالی مستقل در حمایت از مردم افغانستان می‌گوید: بایستی مکانیزمهای خلاقانه دیگری جز حمایت دولت‌های خارجی را توسط خود منطقه طراحی کنیم و به‌این‌ترتیب از دست‌اندازی قدرت‌های بیگانه و خارج از منطقه به شرایط اقتصادی، سیاسی و امنیتی منطقه جلوگیری کنیم، لذا پیشنهاد تأسیس «صندوق منطقه‌ای بازسازی افغانستان» را داده‌ایم که این صندوق در قالب یک پلتفرم منطقه‌ای مبتنی بر قاعدهٔ برد-برد بین سهام‌داران و شرکا و ذی‌نفع‌هایی در این صندوق حضور پیدا می‌کنند و باهم همکاری می‌کنند و به‌این‌ترتیب هر شریکی یا هر ذی‌نفعی بنا به مزیت نسبی خود در این صندوق مشارکت می‌کند که نتیجه نهایی آن توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و امنیت پایدار در افغانستان و به‌تبع آن در منطقه ایجاد بشود.

ابتکار ایران در بازسازی افغانستان

دیپلمات سابق کشورمان درباره نقش ایران در بازسازی افغانستان با تکیه‌بر صندوق منطقه‌ای گفت: ساختار این صندوق مبتنی بر یک ابتکار همکاری منطقه‌ای است. ذاتاً این‌یک صندوق توسعه‌ای خواهد بود به این معنا که ذی‌نفعان منطقه و علاقه‌مندان و شرکای به‌اصطلاح منطقه‌ای به‌اضافهٔ مسئولین و کل مردم افغانستان، اعم بخش دولتی و بخش خصوصی در خود کشور افغانستان است که این‌ها دور همدیگر جمع می‌شوند و به‌این‌ترتیب با تأسیس این ابتکار منطقه‌ای شرایطی را به وجود می‌آورند که در آن بنا به اولویت‌هایی که در اقتصاد افغانستان وجود دارد، پروژه‌ها و برنامه‌هایی برای بازسازی تعریف می‌شود.

بر اساس برنامه‌ها و پروژه‌هایی که تعریف می‌شود در هیئت‌مدیره این صندوق تصمیم‌گیری می‌شود، اولویت‌بندی که انجام شد به مدیرعامل صندوق برای اجرا ابلاغ می‌شود، سپس مناقصاتی برگزارشده که در چارچوب آن ممکن است که یک شرکت از منطقه یا یک مشارکت دو شرکتی یا یک کنسرسیوم (مشارکت چند شرکتی) تشکیل شود.

ابوطالبی ادامه داد: پروژه‌ها می‌توانند در زمینه‌های بسیار متنوع به شکل مطالعاتی، طراحی، آموزشی، خدمات فنی مهندسی، سرمایه‌گذاری، پروژه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، حمل‌ونقل به اجرا درآید.

ابوطالبی با اشاره به نقش شرکت‌های ایرانی در این صندوق گفت: به نظر می‌آید که مزیت نسبی شرکت‌های ایرانی در این صندوق، خدمات دانش‌بنیان است. بنابراین ما نباید از تأسیس این صندوق این‌چنین نتیجه بگیریم که ایران و شرکت‌های ایرانی، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، بخواهند منابع مالی را در میان بگذارند و بخواهند کمک بلاعوض بکنند، بلکه هدف این است که ما بر اساس مزیت نسبی خود، یعنی همان خدمات دانش‌بنیانی را که می‌توانیم ارائه کنیم وارد کنسرسیوم می‌شویم و دیگران با مزیت نسبی مالی آوردهٔ آن‌ها سرمایه خواهد بود و کمک می‌کنند که این پروژه‌ها به مرحله اجرا دربیایند و درنهایت، نفع آن‌هم، به‌کل مردم افغانستان برسد و هم کسانی که در این همکاری منطقه‌ای مشارکت می‌کنند هرکدام به سهم خود از توسعهٔ افغانستان نفع و سود می‌کنند.

بازسازی افغانستان پس از فرار اشغالگران چگونه است؟ / روایت دیپلمات ایرانی از پاگذاشتن آمریکایی‌ها روی گردن مردم افغانستان

بازسازی افغانستان پس از فرار اشغالگران چگونه است؟ / روایت دیپلمات ایرانی از پاگذاشتن آمریکایی‌ها روی گردن مردم افغانستان

میراث اشغالگران در افغانستان

دیپلمات ارشد کشورمان درباره وضعیت اقتصادی افغانستان پس از فرار سربازان آمریکایی از فرودگاه کابل گفت: اشغال گران در طی ۲۰ سال گذشته نقشی جز تخریب اقتصاد افغانستان و از بین بردن زندگی و رفاه مردم این کشور نداشتند. آن‌ها زندگی و رفاه مردم افغانستان را تخریب کردند و همه ساختارها را از بین بردند.

 بنابراین امروز وقتی شما مکانیسم‌هایی که ۲۰ سال پیش توسط آمریکایی‌ها برای بازسازی افغانستان طراحی‌شده بود را ارزیابی می‌کنید، تمام تحلیلگران بین‌المللی و تمام ارزیاب‌های اقتصادی در منطقه و نیز در سطح بین‌المللی تأیید می‌کنند که این ابتکار آمریکایی‌ها جز تخریب دست آورد دیگری نداشته است.

 آن‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که ما می‌خواهیم دوباره در بازسازی مشارکت کنیم. نقش آن‌ها (آمریکایی‌ها) مخرّب بوده و بنابراین امروز افکار عمومی منطقه و افغانستان عملکرد آن‌ها را به‌طور کامل ارزیابی می‌کنند و به‌سادگی نمی‌پذیرند که آمریکایی‌ها بیایند و تکرار عملکرد گذشته را داشته باشند. ما فکر می‌کنیم توسعه اقتصادی و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه فقط باید به دست مردم خود منطقه و کسانی که در منطقه زندگی می‌کنند، انجام بشود و به دست قدرت‌های خارج از منطقه دست آوردی حاصل نمی‌شود و آمریکایی‌ها این را می‌دانند که حضور ۲۰ سال اشغالگری آن‌ها دست آوردی برای مردم افغانستان نداشته است.

بازسازی افغانستان پس از فرار اشغالگران چگونه است؟ / روایت دیپلمات ایرانی از پاگذاشتن آمریکایی‌ها روی گردن مردم افغانستان

آمریکایی‌ها بدون پیش‌شرط باید بروند

 استاد اقتصاد بین‌الملل ادامه داد: آنچه امروز عملاً درصحنه اقتصاد افغانستان مشاهده می‌کنید جز تخریب چیز دیگری نیست. بنابراین اگر شما با برنامه و با مدیریت درون منطقه‌ای به اجرای پروژه‌های بازسازی اقتصادی در افغانستان بپردازید، این موضوع هم پذیرش داخلی میان مردم را دارد و هم پذیرش در افکار عمومی منطقه را و همچنین دولت‌هایی که منطقه را رصد می‌کنند، مشاهده می‌کنند که منطقه با پتانسیل‌های خودش و ظرفیت‌های خودش وارد بحث مدیریت بازسازی‌شده است. آمریکایی‌ها بایستی صحنه را ترک کنند و توقع نداشته باشند که افکار عمومی منطقه یک‌بار دیگر به آن‌ها اعتماد می‌کند. آن‌ها نمی‌توانند دوباره بیایند و دم از بازسازی و رشد اقتصادی افغانستان بزنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بهنام IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    6 1
    افغانستان کشوری با اقوام مختلف با گویشها و مذاهب و آرمانهای متکثر هست و مشکلات آن قبل از اشغال شوروی هم بوده و با اشغالگران آمریکایی بیشتر شده و با رفتن آنها و آمدن طالبان هم حل نخواهد شد مگر با تشکیل یک حکومت قوی و متشکل از اقوام و نگرشهای اقوام مختلف و بنظر نمی رسد در آینده نزدیک قابل رسیدن به این وضعیت باشد
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    خدایاااا
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    5 3
    بیچاره افغانستان من
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      3 0
      برو بسازش عزیزم. الان وقت جهاد سازندگی افغانستانه.
  • US ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 3
    روزی خانه ای داشتیممممم
  • US ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 4
    افغانستان هم ساخته خواهد شد
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      3 1
      خیر. با تحجر و خوارج مسلک بودن و بیسوادی به جایی نمی رسین.
  • FR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    وا دادا چی شد ؟ مرتضی نجات پیدا کردی ازون مخمصه که معلوم نشد چی بود و چی شد ؟؟!!!!
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    7 1
    بازسازی افغانستان ؟! میدونی قیمت سیمان و آهن در داخل بازم میشه چند برابر ؟ اونوقت میدونی هزینه ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال رو چجوری باید جور کرد ؟
  • GB ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 3
    اگر چین بتونه یه راه زمینی از خود چین تا ایران بزنه که از راه افغانستان رد بشه به نفع 3 کشور خواهد بود.
  • US ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 0
    علی مطهری: عقل طالبان از ما بیشتر است عل مطهری در این پیام توئیتری نوشت این‌که طالبان گفته‌اند به پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پایبندند و خواهان روابط حسنه با آمریکا هستند «نشان می‌دهد که عقل‌شان از ما بیشتر است و حمله به سفارت آمریکا را در دستور ندارند».
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 0
    طوری میگن آمریکاییها افغانستان روویران کردند که انگار بیست سال پیش افغانستان گلستان بود .یادم هست اون موقع همین طالبان با قوانین سخت ومتحجرانه یک ویرانه جنگ زده ساخته بودند .شما عکسهای کابل بیست سال پیش رو با الان مقایسه کن تعداد دانشگاهها بیمارستانها وراهها وتاسیسات جدید رو ببینید بعد چطور میشه گفت افغانستان تو این بیست سال ویران شده؟به هرحال هرچه هست الان مردم افغانستان باید خودشون وحکومت فعلی طالبان اگر واقعا بخوان میتونند با توجه به مردمان سخت کوشی که دارند وبا کمک کشورهای همسایه یک افغانستان آبادتر بسازند اما یقین داشته باشین جنگ داخلی طوایف ودخالتهای خارجی باز دامن مردم افغانستان رو خواهد گرفت.
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      بهترین و منطقی ترین کامنت. ممنون. واقعا قبلا در دولت اول طالبان هم بها به ساخت و ساز ندادن و بلکه تخریب کردن.
  • DE ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 1
    آمریکا پایش را برداشت اما حالا پای طالبان کجای سر و تن افغانهاست ؟؟؟ آمریکا و اروپا صدهاهزار دلار برای آبادی افغانستان هزینه کردند ( جاده سازی و رسیدگی به زیر ساختها و روستاها ) همین آزادی نیم بند برای هنرمندان و زنان و مردان ، با لوله تفنگ آمریکائیها میسر شد . بایدن با خروج ناگهانی از این کشور ، افغانها را به دست گرگ سپرد .. بایدن مسؤل اعدام های اخیر طالبان و آوارگی دهها هزار افغان است .
  • US ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    به هر دو سو باید نگاه کرد. حداقل حکومت نجیب الله تا س سال بعد از خروج روسیه در افغانستان بر علیه طالبان مقاومت کرد و مایه سربلندی و افتخار افغان ها شد. اما در مقابل اشرف غنی را هم داریم. ۲۰ سال اشغال و بعد هم فرار مثلا سازندگان افغانی افتخاری نیست. امریکا وقت داشت از چند سال پیش میدانست که می خواهد از افغانستان خارج شود، چرا وقت کم اورد. همانطوریکه تجهیزات خود را وارد افغانستان کرد همانطور هم میتوانست انها را بیرون بیاورد. ولی اینکار را نکرد. تخهیزات مهم را ناقص کرد تا بدنبالش باشند. در واقع جا پا برای خود باز گذاشته. ضمن اینکه بعید هست از معادن افغانستان بهره نبرده باشد.
  • حسن باقری IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    آمریکا قصد دارد تا طالبان را قدرت و محبوبیت دهد تا نقش ناجی و رهبر اهل سنت در شرق کشور را به عهده بگیرد. اگر وضعیت اقتصادی افغانستان طالبانی بهبود پیدا کند و آرامش بر افغانستان حکم فرما شود بزودی زمزمه این که یک حکومت شیعی و انقلابی در ایران نتوانست بعد از 40 سال توفیقی پیدا کند در حالی که یک حکومت طالبانی متعصب توانست رونق اقتصادی با تمام جهان داشته باشد، شنیده می شود. این مساله در آینده ابتدای مناقشات مردم اهل سنت و برخی شیعیان با حکومت ایران است. و خطر این طالبان ناجی دروغین بسیار بیشتر از طالبان وحشی قبلی است.
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    با طالبان فقط قبرستانها آباد میشوند. دفعه قبل خیلی زحمت کشیدن تو این زمینه.
  • ل IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    تا حالا که طالبان کشورهای منطقه را دوشیده وهمه در کارهای او شریکند چه خوب چه بد ولی کشورها باید به فکر مردم خودشان هم باشند که فردا قیام نکنند و افغانستان های دیگری بوجود نیاید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس