احمد مسعود

اگرچه تمامی ۷ مرکز شهرستان استان پنجشیر سقوط کرده اند اما نیروهای مخالف طالبان همچنان برخی مناطق را در کنترل دارند و به مقاومت ادامه می دهند و تحولات در این ولایت همچنان پیچیده است.

سرویس جهان مشرق؛ پس از سقوط دومینووار استان‌های افغانستان و تسلط طالبان بر پایتخت، بسیاری از افراد و گروه هایی که ضد طالبان بودند به همراه فرماندهان نیروهای موسوم به مقاومت مردمی راهی پنجشیر شدند و این استان را به عنوان ایستگاه دفاعی در برابر دولت طالبان انتخاب کردند.

گروه های مخالف طالبان و فرماندهان مقاومت مردمی، جبهه ای واحد را در این استان راهبردی تشکیل دادند تا در مسیر توازن قوا در افغانستان حرکت کنند و پرچم سابق و موسوم به «ائتلاف شمال» را در «پنجشیر» برافراشتند.

این استان بسیار مهم، کوهستانی و صعب العبور که دارای دره های بسیار زیادی است حدود ۳ هزار و ۶۱۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که در شمال شرق افغانستان و ۱۲۰ کیلومتری پایتخت واقع شده و با استان های «تخار، بدخشان، نورسان، لغمان، کاپیسا، پروان و بغلان» هم مرز و شهر «بازارک» مرکز این ولایت است.

مذاکرات میان طالبان و مقامات حاضر در پنجشیر تا شانزدهم شهریور ماه جریان است اما پس از شکست گفت وگوها و نتیجه ندادن تلاش ها برای رسیدن به توافق، نبرد سنگین میان طرفین آغاز شد تا سرنوشت همه چیز در میدان مشخص شود.

به گزارش مشرق، با شروع درگیری‌ها، طالبان اینترنت را در پنجشیر به طور کامل قطع کرد تا ارتباط نیروهای حاضر در این استان و ساکنان با دنیای خارج مسدود شود و همچنین حملاتی گسترده‌ای را از چند محور برای تصرف این ولایت حساس ترتیب داد.

آخرین خبرها از تحولات میدانی افغانستان/ احمد مسعود و نیروهایش چه بخش‌هایی از «پنجشیر» را در کنترل دارند؟ + نقشه میدانی و عکس

در حال حاضر، اطلاعات دقیقی در خصوص تحولات میدانی پنجشیر به دلیل قطع اینترنت در دسترس نیست اما براساس آخرین اطلاعاتی که منابع میدانی در اختیار مشرق گذاشتند تمامی مراکز شهرستان ها و شهرهای این استان به تصرف طالبان درآمده‌اند.

یک منبع میدانی که تحولات را در شمال شرق افغانستان از نزدیک دنبال می کند به جزئیات بیشتری از آنچه که در پنجشیر می‌گذرد اشاره کرد و گفت: شهرستان های «پریان، حصه اول (خنج)، دره، بازارک، روخه، انابه و شتل» به همراه راه‌ها و جاده های اصلی در سیطره طالبان هستند.

این منبع میدانی در پاسخ به این پرسش که نیروهای موسوم به مقاومت مردمی و گروه های مخالف طالبان چه بخش هایی از پنجشیر را در کنترل دارند، افزود: آنچه که تاکنون مشخص شده نیروهای مقاومت و گروه های تحت فرمان «احمد مسعود» در ارتفاعات و دره‌های صعب العبور حومه شهرها مستقر شده اند.

وی با بیان این که دره‌های فرعی در منطقه «پشغور» و دره های و کوه های جنوب منطقه «خنج» و «کرامان» یکی از محل های استقرار نیروهای مخالف طالبان است، گفت: برخی از مقامات پیشن دولت افغانستان که به پنجشیر فرار کردند در این مناطق حضور دارند.

این منبع میدانی افزود: با وجود پیشروی های صورت گرفته ادعای تسلط کامل طالبان بر پنجشیر دقیق نیست و به بیان درست تر باید این توضیح و نکته مهم اضافه شود که نیروهایی که به عنوان مقاومت مردمی در رسانه ها شناخته می‌شوند در محاصره کامل هستند.

آخرین خبرها از تحولات میدانی افغانستان/ احمد مسعود و نیروهایش چه بخش‌هایی از «پنجشیر» را در کنترل دارند؟ + نقشه میدانی و عکس

به گفته این منبع میدانی، موضع گرفتن نیروهای موسوم به مقاومت مردمی در ارتفاعات خاص پنجشیر کمک می کند که از حملات هوایی پاکستان در امان بمانند و همچنین به دلیل صعب العبور بودن و اشراف کامل بر مناطق اطراف از پیشروی عناصر گروه طالبان جلوگیری می‌شود.

موقعیت میدانی نیروهای احمد مسعود و سایر گروه هایی که در ارتفاعات و دره های پنجشیر مستقر هستند به گونه ای است که پس از تثبیت شرایط می توانند حملاتی را علیه مواضع عناصر طالبان در مناطق اطراف ترتیب دهند و تلفات آنان را بالا ببرند.

براساس اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده، نیروهای مقاومت مردمی و گروه های ضد طالبان در مناطق که به راحتی قابل تصرف هستند حضوری ندارن چرا که با حملات زمینی طالبان و هوایی پاکستان متحمل خسارت سنگین جانی و مالی می شوند.

روند تحولات نشان می دهد، در حال حاضر تلاش و تمرکز طالبان بر خارج کردن ساکنان از پنجشیر و کوچ دادن آنان به سایر مناطق معطوف شده تا با خیال راحت تری عملیات را برای سیطره بر ارتفاعات و دره های این استان ادامه دهد.

یکی از نگرانی‌های طالبان حمایت اهالی پنجشیر از گروه‌های موسوم به مقاومت مردمی است چرا که احتمال می‌دهد در صورتی هرگونه حمله از سوی این نیروها، ساکنان محلی هم از آنان پشتیبانی کنند و همین مسئله به بیرون رانده‌شدن عناصر طالبان از شهرهای این استان کمک زیادی می‌کند.

به گزارش مشرق، اگرچه آتش بس سه روزه برای خروج بدون درگیری مردم از پنجشیر برقرار شده اما شماری از اهالی این استان حاضر به ترک محل زندگی نیستند و می گویند ساکنان به کوچ اجباری وادار شده اند و مدعی هستند طالبان بازرسی خانه به خانه را آغاز کرده و در برخی مناطق دست به کشتار زده که البته مشرق این ادعا را تا به دست آوردن سند قطعی تایید نمی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • بلخ زیبا IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    29 4
    این نقشه درست نیست. طالبان فقط مراکز را در دست دارند و البته جاده اصلی. شهرستان دره هنوز هیچ کجایش سقوط نکرده. هنوز اکثر پنجشیر دست نیرو های احمد مسعود است
    • KR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 1
      اتحاد شوروی 3 تا لشکر زرهی رو دوماه اونجا نگه داشت . آخرش هم دمش رو گذاشت رو کولش برگشت مسکو
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 11
      جای رهبری شایسته احمد غنی زی خالیست ایشان رهبر افغانستان یکپارچه بودند ودر سختترین شرایط ایران را تهدید ئ تمسخر کردند.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      10 0
      پنجشیر اگر ده شیر هم بود حریف جماعت طالب نمیشد افغانستان ابدا یکپارچه نیست. همه سست و بی حال فقط نظاره گرند
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      9 10
      امریکی حریف طالب نشد پنج شیری شود؟!!! زهی خیال باطل
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      16 7
      طالبان بزودی به کشورهای هم جوارهم حمله میکند حکومت داری و مردم داری بلد نیستند فقط حمله و کشتار و جنگیدن بلدند از تمدن امروز بی بهره اند وقطعا مردم افغانستان تا دهها سال به عقب خواهند رفت
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      20 2
      هر افغانی با کشتن یک طالب میتواند برگ زرینی در تاریخ کشورش بگشاید بکشید تا کشته نشوید
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 0
      قمپز الکی
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      6 7
      نقشه امریکا اینست: اول افغانستان بعد ایران طالبان باامریکا برسر افغانستان و آزار دادن ایران توافق کرده است
    • FR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      اونوقت خودش کجاست ؟!
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 1
      تفکر قصاص قبل از جنایت تفکر نتانیاهو است. چون احتمال می دهم ایران بمب بسازد از حالا مجازات شود. چون احتمال می دهند شاید طالبان بعدها دشمنی کند پس از حالا با او بجنگید!
  • US ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    35 75
    رضاخان میرپنچ پالانی هم زیادی توهمات داشت فقط برای ملت ضعیف قلدوری می کرد اما برای روس وانگلیس پشه هم نبود البته مترسک اونها بود درعرض یک هفته بدون مقاومت ایران تصرف شد که ادعای ارتش نوین داشت خودش با همراه خانواده اش .به افریقا تبعید ودرانجا به درک واصل شد .احمدمسعود مثل رضاخان زیادی توهمات داشته .اون همه تبلیغات ..پنچشیرمی گفتی این بود .اسم پنچشیر عوض کنید .پنچ گوسفند ..داداش بد جوری شلوار خراب کردی
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      8 9
      بی تربیت... بی شعور و در یک کلام بی ریشه که می گن تویی
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 7
      اوه اوه پس شما با طالبانیایت خیلی بدیت فقط خدا باید نجاتمون بده دسدتون به خون آقشتس رضا شاه از خون بدش میومد
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 3
      احسنت به تحلیل شما احمد مسعود وقتی آمریکا افغانستان رو تسخیره کرده بود چیکار میکرد؟ در واقع دارن قهرمان سازی و داستان سازی میکنن برای احمد مسعودی که شیعه های هزاره رو قتل عام کرد مدر ملعونش
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      21 16
      توهم رضاشاه این بود فکر میکرد امثال شما را با زور میشه آدم کرد اما اشتباه میکرد و توهم داشت
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 2
      متاسفم برات با این تفکرات طالبانی که داری آرزوی تفکر و تعقل برای شما اوغان های پشتون عاشق طالبی ! اثلا" براتون مهم نیست که کشورتون افغانستان توسط پاکستان بمب باران و تسخیر شود !
    • سلیمان کمال زاده TR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 1
      همسو و یکی بودن دیدگاهِ دشمنان ایران و یگانه ملت ایران، همچون پان ترک و پان کرد و وهابی ها که جملگی از اولادِ نا پاک صهیونیسم در سدۀ 19 میلادی هستند، با دیدگاه نظام در مورد مسائل افغانستان، خود گواه بسیاری از مسائل است.
    • حسن نیت IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      8 3
      رضا خان هرکس بود یک نواندیش بود وتوانست بعداز مدتی حدود 15 سال مملکت رو از چنگال بی عرضه های قاجاری که اصلا مملکت داری بلد نبودند وهمش دنبال عیاشی بودند نجات بده و وضعیت ساختاری کشور رو به مدرنیته نزدیک کنه. قبل ازرضاخان اصلا ایرانی نمی دانست فرودگاه ، راه آهن ، جاده آسفالت ، رادیو وتلویزیون و...... چی هست. ولی استکبار نتوانست ببیند ایران داره پیشرفت می کنه و از جانب او در ارتباط با هندوستان آن زمان احساس خطر کردند
    • به 14:55 IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 8
      ان شائالله ریشه بی حجابی وبی بندباری خشک شه دستمون به شما بی بندوبارها آلوده است لعنت بررضا پالونی
    • به 16:16 IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      8 8
      اون رضا مغولو میگی توهم رضا این بود که می تواند ماند مغول ها زنان را عریان وکاباره ها و...هارا علم کند
    • مجتبی IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 0
      از نظر تو همه بد بودن و ترسو تو پاچه خوار نون به نرخ روز خور و ی سری سردمدارای بی لیاقت و مفت خور ونوکر روس وچین ادم خوب و باشرف اگه شریف بودن نمادش شمایید که ...........
    • دع IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      1 3
      احسن خوب رضا پالان را تفسیر کردین
  • سوسان IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    24 78
    انشا الله این مناطق هم به زودی سقوط میکنه و جنگ در افغانستان برای همیشه تموم میشه
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 2
      تا زمانی که عدالتی نباشه، صلحی هم نیست.طالبان هزاران انسان بی گناه را کشته و اکنون هم حکومتی تک ساختی متشکل از طالبان پشتونی تشکیل داده . در کشوری چند قومیتی با این حکومت یک صدا بقیه اقوام ناچارند با زور حقشون رو مطالبه کنند.
    • حسین IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 4
      واقعا تاسف آوره اینگونه حرف میزنید.دارید از طالبان طرفداری میکنید.از طالبان وحشی یاقی که زنان و دختران اذیت و آزار میکنه.انسانهایی که دختر 12ساله عقد میکنن..واقعا متاسفم.طالبان یک گروه تروریستی وحشی بیش نیست
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 3
      قومگرایان پختون در انتظار سقوط پنج ‌شیر چرا مجددا" از پاکستان کمک نمی‌گیرید !
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    40 5
    تاریخ قضاوت خواهد کرد
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    26 25
    همشونو با باد کردن در شبکه های مجازی به کشدن میدن! ارتش افغانستان و آمریکا فرا کردند اینا چیکار میخوان بکنن
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      16 9
      اینها مردم افغانستان هستند و هر کاری بکنند برای کشورشان کرده اند طالبان باید غیر. پشتون ها را در حاکمیت به رسمیت بشناسد
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      6 1
      چرا احمدشاه مسعود هزاره ها و ازبکها را در حکومت به رسمیت نشناخت؟
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 1
      آمریکا طی توافق دوحه قطر تصمیم گرفت افغانستان را تحویل گروه طالبان بدهد خودتون رو گول نزنید حداقل با خودتون رو راست باشید قومگرایان پشتون عاشق طالبی
  • RO ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    31 34
    افغانستان یک ماه است که در گیر جنک است و امروز نه حکومت دارد و نه اقتصادو و نه هیجی ولی ارزش پولش از ما بیشتر است جرا میدانید چون که ما ۱۰۰ درجه زیر خط بدبختی و فلاکت هستیم .تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .نتیجه تمام مسولین ول معطل هستند
    • حافظ@ IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 2
      .اقتصاد افغانستان به گفته خودشون ۸۰ درصد وابسته به کمک خارجی میباشد و الانم اگه حمایت اروپا و آمریکا از اقتصادش برداشته شود هیچ می‌شود دیگه تحریم اقتصادی بماند.لطفا بصیرت و حکمت کسب کنید.حافظ از چشمه ی حکمت به کف آور جامی بو که از لوح دلت نقش جهالت برود
    • ناشناس IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 3
      با قدرت در دست گرفتن طالبان به زودی زود ارزش پولشون روز ب روز سقوط میکنه. طالبان یک گروه وحشی و دست نشانده است و رشد و پیشرفتی برای مردم افغانستان نخواهد آورد.
    • دیدگا IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 1
      جناب دانشمند! این نشون میده که پایین بودن ارزش پول ما مبنای اقتصادی و صنعتی و غیره نداره و کاملا سیاسی هست که توسط جریان های خیانکار انجام میشه!
    • FR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 3
      معمولا ارباب ها برای برده ها ونوکرانشون تسهیلاتی فراهم میکنند ولی با صیل زادگان رقیب میجنگیدند ایران کشور مسقلی ست که با آمریکا و اذناب کثیفش ذر حال جنگ است .....!.مفهوم شد ؟!
    • FR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 2
      جمهوری اسلامی ایران خیال دارد آمریکا و دلارش را با هم به جهنم بفرستد !
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 1
      ما چهل سال در جنگ و تحریم و ترور از سوی غرب و آمریکا هستیم جناب پروفسور گرامی !
    • BE ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 2
      شما که خیلی بدبختی ، حتما چند روز است که غذا هم نخوردی ؟ غوز چه ربطی به شقیقه دارد ؟
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      2 0
      پول باارزشی که رفاه نیاره به چه دردی میخوره؟ با وجود این همه تورم و گرونی در ایران واقعا امنیت و رفاه عموم مردم ایران با مردم افغانستان قابل مقایسه است؟ عقل هم خوب چیزیه والا. نمیدونم چرا احساس میکنم از یه چایی مثل کمپ کامنت میزاری و سنت بالای شصت هفتاده
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    7 1
    مثل اینکه خدای ناکرده،افغانستان هیچ وقت نمیخواد رنگ آرامش را به خود ببیند..جنگ داخلی صدبرابرازدشمن خارجی بدتره ای کاش بامذاکره به توافق می رسیدند وباهم دولتی متحد ویکپارچه واسلامی راتشکیل می دادند..الان وقت سازندگی نه قدرت نمایی برترودوباره جنگ وخون ریری..بااتحادوبرادری تمامی مشکلات را می توان حل کرد..الان هم که اشغال گران گم وگورشدندورفتند:
    • بلخ زیبا IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 1
      خدایا یعنی واقعا فکر میکنید طالبان بدنبال پیشرفت و سازندگی هست ؟ جدا فکر میکنید کشور یکجا دست طالبان باشد جنگ برای همیشه خاتمه می یابد ؟ نهایت خیلی بخواهد اوضاع آرام شود ورژن دوم عربستان سعودی البته با فقر مطلق زاییده خواهد شد.چیزی شبیه به کشور سودان یا سومالی.
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 1
      مشکل همین هست که اقوام پشتون ( طالبان) حاضر نیستند به هیچ یک از اقوام غیر پشتون نقش بدهند ! اگر همه اقوام افغانستان در قدرت و حکومت آینده سهیم و مشارکت داشته باشند جنگ داخلی هم نخواهد بود ولی طالبان پشتون زیر بار این موضوع نمی‌رود و تمامیت خواه هستند
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    13 10
    نیروهای مردمی که روزی در مقابل کشتار هومطنانشان توسط آمریکاییها و سرقا اعضای بدنشان توسط فرشتگان قصاب و مبارزه علنی حکومت غی با اسلام و زبان فارسی سکوت محض اختیار کرده بودند، حالا یکهویی نگران سلطع طالبان بر افغانستان شده اند. لعنت بر این همه درویی. احمد خان! وقتی بابایت حکومت نجیب الله را از بین برد، چرا هزاره ها و ازبکها را در حکومت راه نداد؟
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    10 23
    كساني كه به اين بنده خدا در حال مشورت دادن هستن ، قصد نابودي اينها رو داند ولي احمد مسعود عقل نداره نميفهمه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    11 20
    میخواد خط لجستیکشون را قطع کنه و گرسنگی بهشون بده که اهالی را کوچ میده .....تاجیکها اگه عقل داشته باشن همشون باهم اعلام کنن شیعه شدن تا جنگ فرقه ای بشه و پای بعضی ها بیاد وسط....منظورم حزب الله عراق است نه ایران پشمک ....مدیونی اگر فکر دیگه ای بکنی.....
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 2
      تاجیکها نوکر مسعودنیستند. اکثر تاجیکها در تخار و بدخشان و هرات هستند و هیچ دعوایی هم با طالبان ندارند.
    • BE ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 1
      اصلا این چیزکی که شما در کردی فکر نبود ، که کسی بخواهد فکر دیگری بکند ، بیشتر شبیه فیلم هندی بود
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 4
      ۱۳:۰۴ مثلا اگه شیعه بشن چه سودی برای ملت ما داره که بازم از نونمون زده بشه برای بقیه همینکارا میکنید که که ایران روز به روز نابودتره تازه فلسطین سنی هستن که خودتونا براشون جر میدین
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 1
      چند وقت فکر کردی تا تونستی این چرندیات رو ببافی؟
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 1
      عزیز جان تاجیک ها تبار و ریشه ایرانی دارند ولی اهل سنت هستند ما هر کاری کمکی به تاجیک ها بکنیم بی فایده است .. مشکل داخلی افغانستان رو خودشون باید حل کنند تنها راه تاجیک ها. مقاومت در برابر طالبان پشتون
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 2
    چه کاریه این مسعود که خودش عامل فرانسه و موساده یه مشت فلکزده رو بیچاره هم کرده . از همون اول معامله میکرد و تموم . این همه فلاکت درست نمیکرد. افغانستان همیشه چوب علم های کج و جهل مردم و تسلیم خاص شدن هاش رو خورده . اینم روش . فقط بیچاره مردم اونام که الان تو کامنت من چرت میگین تمام صحبت ها و درخواست ها و اعتراف ات خود مسعود راجع به اینکه برای کی میجنگه رو حتما در یوتیوب و اینستا چک کنین . الکی رگ گردن باد نکنه
  • DE ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 3
    احمد مسعود یه سلیبریتیه و نه یک جنگجوی مستقل و شجاع . و الان هم فرار کرده به تاجیکستان و مردم بدبخت رو اسیر دروغ های خودش کرده . تا یکماه پیش هم هیچکس نمیشناختش ولی معروفش کردن تا آتش جنگ و نا آرامی در افغانستان خاموش نشود .
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    4 3
    این احمد مسعود اگه به قدرت برسه از طالبان بدتر میشه و به اسم دموکراسی پای کشورهای غربی رو به افغانستان دوباره باز می کنه
  • --- IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    به جای اصطلاح خائنانه نیروهای مردمی -از مقاومت مردمی استفاده کن.تشخیص حق از باطل زیاد سخت نیست.درعطش قدرت طالبانی
  • علی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    مرگ بر آمریکا
  • ناشناس IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    9 5
    به امید خدا ریشه طالبان برای همیشه خشک میشه شاید جبهه مقاومت پنجشیر پیروز میدان شد اگر خدا بخواهد نیروی کم هم بر نیروی قوی ظفر می یابد زمان قضاوت میکند چون طالبان هم غاصب دولت شد.
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 3
      ان شائالله اسلام پیروز است واجرای احکام الهی طالبان درود برتو
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 2
      ان شائالله ریشه بی حجابی وبی بندباری خشک شه
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    جل الخالق‌ دیگه ارزوی شکست طالبان هم توی این سایت منتشر نمیشه!!!!
  • دلسوز IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 0
    این لحظات در حافظه تاریخی ملتها ثبت خواهد شد . اینکه پاکستان و عمران خان غلجایی از پشتونهای همتبارش همه جوره حمایت کرد و ما زن و بچه و ناموس همتباران ایرانی را در چنگال طالبان رها کردیم و به اینهم بسنده نشد،جنایات طالبان هم تطهیر و‌توجیه کردیم
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 3
    مشرق ببین فقط میتونم بگم که خواست همه ما به ویژه جامعه جهانی برگزاری یه رفراندوم دموکراتیک درباره طالبانی های وحشی با مشارکت تمام افغانستانی هاست تا مشخص شود این طالبانی ها چقدر در میان مردم افغان رسمیت و مشروعت ومقبولیت دارند که البته این درخواست را طالبانی های وحشی قبول نمیکنن. طالبانی ها خودشان میدونن که مشروعیتی ندارن و به زور تفنگ و گلوله میخواهند حرف خود را به نام ملت افغان به جامعه افغانی تحمیل کنن. البته ما مخلص کدخدا هستیم که هوشمندانه عمل کردن و قبل از اینکه طالبانی ها پایشان به فرودگاه و پایگاه های نظامی کدخدا باز بشه اکثر ماشین آلات جنگی و تجهیزات هواپیما و... را منهدم کردن تا برای طالبانی ها غیرقابل استفاده بشود
  • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 2
    دیر و زود داره سوخت و سوز نداره بالأخره از دم تیغ طالبان خواهند گذشت واقعا اگر این ها مردمی بودند با نیروهای اشغالگر خارجی می جنگیدند آنهایی که در ایران سنگ آنها را به سینه می زنند چرا خودشان به آنجا نمی روند و فقط از دور می گویند لنگش کن
  • پدرام IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 1
    احمد مسعود پای سفره ی باباش بزرگ شده... محاله تسلیم بشه. منت اصلاح طلب و اصولگرا هم نمیکشه...
  • پدرام IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 2
    وقتی ایران سالهای 94 و 95 میلادی یواشکی رفت تو بوسنی برای مردمش سلاح و نارنجک و اسلحه و مهمات برد (زیر همون جعبه های دارو که مخفیانه به گُراژده ارسال شد، آیا با درخواست دولتشون بود که ما رفتیم اونجا فضولی کردیم؟! خدا رحمت کنه شهید آوینی رو... مگه حضرت آقا نگفتن هر جا مظلوم هست ما هستیم، پنجشیر مظلوم داره یا نداره؟...
  • علي طالب زاده IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    4 3
    مداخله پاكستان كار بر مسعود سخت كرده است بايد تمام آزادي خاهان افغانستان أعم از تاجيك وپشتو وبقيه اقوام با هم برعليه تفكر طالباني و داعشي به پا خيزند اگر حركت نكنند طالبان اين كشور را به 1400 سال قبل بر مي گرداند
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 3
      حیف اسم تو که علی باشد حیف اسلام متعلق به همه ی زمان هاست نه 1400 سال پیش
  • طالبان مهربان BE ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    سلام علیکم ، زنده باد ایران ، زنده باد پاکستان ، زنده باد افغانستان ، انشالله که خداوند این بچه شیرها را به راه راست هدایت فرماید و اینها بیایند به آغوش اسلام ، البته با عرض معذرت بعضی وقتها بچه های شیطان را باید کمی ادب کرد
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 5
    احمد مسعود به آمریکا پناه برده بیچاره نمی داند بازیچه شده تکبر کورش کرده وااای به عاقبتش...
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 3
    احمد مسعود یه آقازاده و بچه ژیگول نازپرورده است . گنده تر از اون دوستم و عطا محمد نور دمشون گذاشتن رو کولسون و با ده ها برابر نیروی انسانی و تجهیزات فرار کردند این بچه که جای خود دارد.
  • US ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 2
    افغانستان بهتر است از رده کشورخارج شود و به یک سرزمین ملوک طوایفی تبدیل شود مانند کشور ایران بعد از درگذشت اسکندر که هر سرداری بر قسمتی فرمانروایی داشت و طالبان همان متصرفات برایش زیاد است و احتیاج به تصرفات دیگر نیست اگر بتواند همین متصرفات را از دست ندهد هم خیلی هنر است بهتر است کار به پنج شیر نداشته باشد . پنج شیریها تجربه زیاد دارند و تصرف پنج شیر به این اسانی ها نیست
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 11
    چرا وقتی اینقدر با طالبان قرابت فکری داریم به گروه دیگری فکر کنیم ،در مورد نقش زن در مورد دانشگاه در مورد علم در مورد نظم فقط ما طالبان شیعه هستیم و آنها طالبان سنی خدا کند اشتباه کنم اما بزودی صابون طالبان سنی به تن طالبان شیعه خواهد خورد و آنگاه شاید برای تغییر دیر باشد
    • طالبان مهربان BE ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 1
      درود بر برادر عزیز ، واعتصموا بحبل الله و لا تفرقوا و اذکروا نعمت الله علیکم ، آی لاو یو ، کمی انگلیسی هم بلدیم
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 2
      آری ماطالبان شیعه هستیم وافتخار می کنیم زن مسلمان هم می تواند به همان افتخارات دروغین غربی ها دست یابد و در نمایشهایشان شرکت کند! آیا وادادگی و التقاط بدتر از این هم می شود؟ مسلمانان کاملا فراموش کرده اند که کل این برنامه های جهانی جزو پروژه بزرگ ماسونی یکسان سازی فرهنگی جهان و ایجاد حاکمیت متحد ماسونی است. آنها یادشان رفته که چرا ارزش زن در اسلام فقط به پاکدامنی و حیا و دیده نشدن توسط مردان و البته مادری و تربیت انسان است آری. امروز داعش را درست کردند تا هر مسلمانی جرات کند دم از حیا و غیرت و اجرای شریعت بزند فورا انگ و برچسب داعشی وطالبانی دریافت کند و در جا خرد شود. به خدای کعبه قسم همین مومنان داعشی نامیده شده رستگاران آخرالزمان هستند.
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 0
      تغییر کنیم مثلا چه بشویم؟ بعضی از ما هنوز برای درک مدینه فاضله اسلام ناب رشد کافی نکردیم بزرگوار. خیال می کنیم پیشرفت یعنی جلو زدن در جلوه های مدرنیته. اشکال امثال شما این است که راه های پیش رو را فقط دو تا می بینید ۱- مشی به شیوه اسلام طالبانی ۲- مشی به صورت توسعه گرایی غربی اگر تو می ترسی ما از طالبان نمی ترسیم. اگر حرکتی بکنند مادرشان را به عزایشان می نشانیم. فعلا هم این قدر عقل داریم که موضع حادی نگیریم چون گذشت زمان به سود ماست.
  • فرهنگی IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    6 4
    تا کی طالبان وحشی شیعه کش اینقدر مطهر شدن که بعضی ها تمام قد و متعصبانه و بدون تامل و تحقیق ازشون دفاع میکنند
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      6 2
      وای به حال فرهنگی که توباشی اگر معلمی وای به حالت احتمالا یک زنی هستی .... مااز اجرای حدود الهی و احکام الهی چون حجاب و..دفاع می کنیم نه طالبان
  • صادق زاده GB ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 4
    احمد مسعود و بهتر بگویم باند مسعود و حامیانش به تاریخ پیوست علت شکست احمد مسعود یکچیز می باشد و ان اینکه مسعود بیست سالدر کنار امریکای ها بود و بخاطر جنایات امریکا یکاخم حتی به سمت امریکا ی ها نکرد و این کا احمد مسعود از حافظه مردم پاک شدنی نیست و بخاطر همین مساله امروز کسی از احمد مسعود حمایت نمیکد بخصوص مردم افغانستان و دلیل دوم شکست احمد مسعود این است که او از فرانسه درخواست کمک نموده است تا هم وطنان خویش را بکشد و اسمش را گذاشته قیام و مقاومت خاصه کلام اینکه احمد مسعود هر گز موفق نخواهد شد به دلایل که ذکر کردم
  • طالبان مهربان BE ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 1
    علیکم سلام ، آن نقطه کوچک آبی رنگ که مشاهده میفرمایید استان پنجشیر عزیز ماست ، آن نقاط قرمز و سبز در درون آن نقطه آبیرنگ تعریف میگردند ، بچه شیرها در اینجا با ما قهر کرده اند ، هر چه میگوییم بیایید میگویند عمو برنارد نمیگذارد ، خدایا همه ما را به راه راست هدایت کن
  • ناشناس GB ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 1
    اگر فردا دوباره به افغانستان برگردد احمد مسعود در کابل در کنار امریکای ها خواهد نشست و دیگر صحبتی از قیام و مقاومت نخواهد بود این یک واقیعت است و مانند ائینه مقابل چشمان همه است چون احمد مسعود بیست سال در کابل بود با امریکای ها و هزاران مرد و زن و پیر و جوان شیعه و سنی قتا عام میشدن به دست امریکا و داعش احمد مسعود مشغول خوش گذرونی با اربابا خودش امریکا بود
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 1
    اين جوان جوياي نام هزاران نفر را به كشتم داد!!!!
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    افرین طالبان که با موتور سیکلتو آفتابه اومدن ارتش مجهز به تهجیزات مثلا مدرن رو شکست دادن خخخ
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    4 1
    قضاوت طالبان در وحله اول با مردم افغانستان است. تا این زمان بنظر میاد مردم افغان تضاد انچنانی حس نمی کنند و ارام هستند. احتمالا امیدوار هم میباشند. غیر از یک عده معدود بقیه سودی در گذشته نکردند. اغلب برای تامین معاش مجبور ب مهاجرت بودند. حرف های طالبان اثر مثبت داشته و ظاهرا مردم همراه انها هستند، البته عده ای هم زیان کردند.
  • حسین شهبازی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 3
    طالبان خبیث الخبایثند و از دین و قرآن چیزی جز تحریف و دروغ و سفسطه نمی‌دانند . و از عقل و دانش در قرآن کریم بی بهره اند. مرگ بر طالبان کثیف
  • سامان IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    2 0
    پنجشیر اون قدرها هم که ادعا می کرد مقاومت نکرد. فکر نمی کردم به این راحتی سقوط کنه. اگه اهل جنگ بود باید زمانی که طالبان در سایر استان ها بود قیام می کرد. اینها بیشتر دنبال سهم خواهی اند تا جنگ
  • CA ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    امیدوارم این کوچ مردم منجر به تغییر قومیتی نشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس