کد خبر 1272365
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
الزایمر

پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند پروتئین مضری که موجب بروز بیماری آلزایمر می شود ممکن است در کبد تولید شود.

به گزارش مشرق، بررسی روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد: پروتئین چربی که در کبد ساخته می‌شود باعث تجزیه و آسیب سلول‌های مغزی شده و می‌تواند به بروز بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل منجر شود.

به گفته متخصصان، پروتئینی موسوم به آمیلوئید پیش از این نیز با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر که شایع‌ترین نوع زوال عقل است، مرتبط دانسته شده است. رسوب نوعی از همین پروتئین موسوم به "آمیلوئید بتا"، باعث اختلال در عملکرد سلول‌های مغزی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

با این حال، حداقل تاکنون مشخص نشده این پروتئین که توسط چندین اندام بدن تولید می‌شود در مغز شکل می‌گیرد یا در سایر اندام‌های بدن؟

متخصصان علوم پزشکی در استرالیا اظهار داشتند: یافته‌های جدید نشان می‌دهد که کبد ممکن است نقش مهمی در شروع یا پیشرفت آلزایمر ایفا کند. برای پیشگیری و درمان آلزایمر باید متوجه شد که در واقع چه عاملی باعث بروز این بیماری می‌شود.

این مطالعه نشان داد که مقدار زیاد پروتئین چربی سمی در خون می‌تواند به عروق خونی مغزی به نام مویرگ آسیب برساند، به مغز نفوذ کرده و باعث التهاب و مرگ سلول‌های مغزی شود.

به گفته محققان، شناسایی رسوبات آمیلوئید بتا در مغز افراد مبتلا به آلزایمر با استفاده از MRI می‌تواند به تشخیص آسانتر این بیماری کمک کرده و به طور بالقوه امکان درمان زودتر را فراهم آورد.

درک چگونگی تشکیل این رسوبات آمیلوئیدی در مغز می‌تواند به محققان در شناسایی داروهایی که از انباشت آن‌ها جلوگیری می‌کند، کمک کند.

محققان تاکید کردند: اصلاح رژیم غذایی مانند کاهش مصرف غذاهای پرچرب می‌تواند به طور بالقوه تولید این پروتئین در کبد را کند سازد، بنابراین میزان آن در سطح خون کاهش یافته و از تجمع آن در مغز جلوگیری می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 0
    بد دردی هست مادرم ۸۴ سال دارد شب روز خاطرات قدیم تو ذهن دارد چادرمیپوشه در باز کنید باید برم مدرسه کلاس دارم.ولی نهار چیخورده یادش نیست بچه هاش درست نمیشناسد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس