کد خبر 1272515
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اخبار سوریه نوشت: پرداختن به مسائل مهم سیاسی منطقه و آگاهی از آن می‌تواند نوع نگاه‌ها و رویکردهایی که با آن روبه‌رو خواهیم شد را به ما یادآور شود، رویکردهایی که تاثیر بسیار مستقیمی در تصمیم‌گیری‌های راهبردی عمیق ما دارد و می‌تواند به نگاه متشکلی در حوزه سیاست خارجی کمک کند. منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا به عنوان یک دوپاره در هم‌تنیده در بسیاری از موارد دارای وجوه مشترکی هستند که این وجوه مشترک در طول یک دهه گذشته به شکل اعجاب‌آوری هم‌سرنوشت بوده‌اند. آتشی که از تونس برخواست خیلی زود شعله‌هایش کشورهای مختلف را در بر گرفت و منجر به تاریخ‌سازی عمیقی در عصر ما شد.

در این تحولات جریان اخوانی بیش از همه نقش بازی کرد، به واسطه چند دهه کار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مهم‌تر از همه فکری مجالی یافت تا به قدرت برسد. اما آخرین بقایای حضور این جریان در قدرت که برآمده از این تحولات بود چند هفته پیش در انتخابات مراکش شکست را به صورت دمکراتیک پذیرا شد تا برای یک مدت‌زمان نامشخص از صحنه سیاسی این کشور به کنار برود. در واقع، آنچه روی داد فرصتی ایجاد کرد تا کشورهای اسلامی که درگیر این رویدادها شده بودند بدهکاری خود به این جماعت را پرداخت کنند. نکته مهم این بود که این جماعت برخلاف شعارهایی که می‌داد هیچ توفیقی در کشورداری نداشت.

قرار نیست اینجا مباحث فکری و اندیشه‌ای داشته باشیم، اما اشاره کردن به این مساله که اگر در ترکیه هنوز حزب وابسته به اخوان المسلمین در قدرت است نه به واسطه ایده‌های دولت‌داری این جریان است، بلکه به واسطه بستری است که در ترکیه وجود داشته و عدالت و توسعه ترکیه در آن به کشورداری می‌پردازد. برای همه مشخص است که هر چه زمان گذشته و میزان مداخله اردوغان به عنوان رهبر این حزب در تغییر قوانین ترکیه بیشتر شده، از قدرت و نفوذ حزب عدالت و توسعه هم کاسته شده و مهم‌تر از همه، مشکلات اقتصادی و شکاف‌های سیاسی در ترکیه بیشتر شده است.

شکست اسلام سیاسی اخوانی در تشکیل دولت بر همه مشخص شده است و هر چه زمان می‌گذرت بیش از پیش روشن می‌گردد این جریان که در یک فرصت طلایی و تاریخی توانست به صورت همزمان در چند کشور قدرت را به دست بگیرد، چرا به همان سرعت شکست را متحمل شد. اگر هم‌اکنون در ترکیه انتخابات آزاد برگزار شود، شک نداشته باشید که میزان آرای حزب عدالت و توسعه ریزش سنگینی کرده و حتی در انتخابات پیشین هم حزب آقای اردوغان با دست بردن در آرا و بگیر و ببندها موفق شده بود حضورش در قدرت را ادامه دهد و این موضوع ترس بزرگ آن‌ها برای آینده است.

اخوانی‌ها علاوه بر شکست از ملت‌ها در حوزه ماندگاری در سطح قدرت‌های منطقه‌ای هم دچار شکست شده‌اند. صحبت‌های چند وقت گذشته اردوغان مبنی بر اینکه «بدون اجازه ترکیه هیچ تصمیمی در منطقه گرفته نمی‌شود»، ناشی از موفقیت نیست بلکه نشانه‌ای از یک شکست عمیق است. بر خلاف گفته او که چند روز بعد از گفتن این سخن از قدرت بی‌مانند «ترکیه در منطقه» و حضور نظامی‌اش در «سوریه، لیبی، قره‌باغ و عراق» گفت، هیچکدام از این حضورها بدون چالش عمیق نبوده است. مساله مهم این است که ترکیه از رقبایش در جریان اهل سنت شکست تلخ و سنگینی خورده است.

چند ماهی است که اردوغان در تلاش است تا به هر شکل ممکن روابطش را با دشمنان چندین ساله‌اش بهبود ببخشد. از مصر و عربستان گرفته تا امارات و آل‌خلیفه در مجمع‌الجزایر دیلمون. اما با همه رفت و آمدها، با همه تلاش‌ها، رایزنی‌ها و حتی امیدواری‌ها تاکنون در این زمینه توفیقی به دست نیامده است. تلاش‌های مکرر دستگاه اطلاعاتی و دیپلماسی ترکیه برای رایزنی‌های پشت برده جهت بهبود این روابط تا به امروز جز شکست و ناکامی چیزی به همراه نداشته است. در طول روزهای گذشته شاهد دور جدیدی از این کشمکش‌ها هستیم.

در حالی که دولت اردوغان مدام از بهبود روابط می‌گوید، اما شروطی که مصری‌ها برای این روابط گذاشته‌اند چنان سخت و پیچیده است که پذیرش هر کدام از آن‌ها برای اردوغان مانند نوشیدن جام زهر است. تحویل 15 تن از اعضای اخوان المسلیمن که در مصر تحت تعقیب هستند، خروج نظامی از سوریه و به ویژه لیبی. این سه مورد شاید علنی‌ترین موارد باشد هر چند خواسته‌های دیگری نیز وجود دارد. هر چه هست، ترکیه‌ی اردوغان می‌خواهد به انزوای منطقه‌ایش پایان دهد و دوباره به بازار بزرگ مصر، عربستان و سایر کشورهای عربی دست پیدا کند ولی این طرف‌ها حاضر نیستند دوباره در مورد اردوغان ریسک کنند. مصری‌ها این روزها مدام می‌گویند که اردوغان یک یهودی‌زاده اهل گرجستان است و نمی‌شود به او اعتماد کرد!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    14 26
    اردوغان یک یهودی‌زاده اهل گرجستان است و نمی‌شود به او اعتماد کرد
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      14 12
      یکی اینو بگیره دیگه مرزهای جنون رو هم رد کردین از حسادت
    • جواب به 10:44 IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      10 13
      چیه سوختی؟ حرف حق رو زده. ظاهرا این حرف کاسه لیسای عردوغان رو بد سوزونده....
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      8 6
      اردوغان هر کسی هم که باشه، برای مردمش خدمت کرده . به یک اجنبی غیر ترکیه ای چه ربطی دارد که رئیس جمهور کشور ترکیه کجای است! داداش کلاه خودت رو بچسب باد نبره
    • حمید IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      8 5
      بازم سوزشها و افتراها و چه کنم چه کم و شکم درد و افت قند به خاطر پیشرفت کشورهای همسایه شروع شد.تهمت نزنید برید کمی تلاش و مطالعه و علم اندوزی بکنید.با دانش و ایمان ؛ درد ها درمان شود.
  • DE ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    13 8
    ، ترکیه‌ی اردوغان می‌خواهد به انزوای منطقه‌ایش پایان دهد و دوباره به بازار بزرگ مصر، عربستان و سایر کشورهای عربی دست پیدا کند ولی این طرف‌ها حاضر نیستند دوباره در مورد اردوغان ریسک کنند. مصری‌ها این روزها مدام می‌گویند که اردوغان یک یهودی‌زاده اهل گرجستان است و نمی‌شود به او اعتماد کرد
  • احسان IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    10 2
    چون ترکیه محتاج روابط با مصر برای نفوذ در لیبی و آفریقا و انزوای خارج از اتحادیه گازی مدیترانه ( مصر ،قبرس ،یونان ،اسراییل و...)است ،
  • ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    7 7
    کور خود بینای مردم! ایران و مصر هم چرا؟
    • JP ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      7 6
      خود تحقیری رها کن تا اسوده زندگی کنی، مسائل قاطی نکن
    • حمید IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      2 5
      .احسن .راستی جریان ایران و مصر چیه؟؟؟
  • 879 US ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    9 21
    به هر حال زمینه برای به آتش کشیدن ترکیه کاملا فراهمه البته مثل عراق نمیشه چون آمریکا ارتش ترکیه (پیاده نظام بی ارزش ناتو) رو برای قربانی شدن لازم داره شما همین پانترک ها (مثل گرگ خاکستری) و اخوانی ها(جبهه النصره) رو نگاه کنید یکی از یکی درنده تر
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      9 10
      مواظب باش دستت نسوزه !!!شما و امثال شما پان عاریایی های متوهم شاهنامه خوان خیلی زرنگ باشید خودتون رو آتیش میزنید !!
  • DE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    7 10
    پان ترک ها دشمن تاریخ و فرهنگ و هویت ملی ایرانیان هستن تاریخ پر افتخار ایران خاری در چشم این هرزه های بی تاریخ و جنایت پیشه هست حسادت و سرقت تاریخ پر افتخار ایران زمین کار این گروه بی ریشه هست
    • مینا IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      5 4
      دشمن تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران عزیزم، آریایی پندارهای متوهمی هستن که در طول صد سال گذشته هرچی فرهنگ و بنا و آثارو نشانه های تمدن بوده به نفع خود نابود و یا دستکاری کردند فرهنگ مردمی و اصیل ایرانی که در طول هزاران سال شکل گرفته بود توسط همین ایرانشهریهای نژادپرست با خاک یکسان شده و اگر روزی ایران عزیزم خدای نکرده دچار جنگ قومی و یا نژادی و یا ... بشه مطمئنا اولین مقصر این قضیه همین متوهمان ایرانشهری هستند که از انگلیس و اسرائیل ارتزاق میکنند .... مرگ بر هرچی سلطنت طلب و ایرانشهری و عامل انگلیس هستش
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 0
      مگه شما تاریخ دارین ؟ همیشه که رعیت عرب و تورک و مغول بودین
    • ابن الرضا IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      0 0
      ترکیه یعنی غارت اینها به سوریه رفتند نه برای نجات اهل سنت برای غارت رفتند همان کاری که متفقین سرآلمان درآودند سرسوریه وحلب درآورند شهرکه های صنعتی سوریه را غارت کردند کارخانجات نخریسی شهرک های شیخ نجار ودیگر را بازکردند به ترکیه بردند ارتش بزرگ ترکیه یعنی مغول ویاجوج وماجوج غارت ودزد .واردوغان رئیس دزدها بود اخر انتقام را پس خواهند داد.این نمگک بخرام که ما از کودتا اورا نجات دادیم این را سرما درآورد.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    13 11
    پماد !!!!بزنید با سرم هایی که اردوغان فرستاده مغز نداشنتون کار کنه !!!اردوغان محبوبترین رهبر جهان اسلام در اهل تسنن و تشیع هست !!جنگ قره باغ که اردوغان سنی سینه سپر کرد برای آذربایجان شیعه نمونه بارز برادری اسلامی و جهان تورک بود و سنت شکنی شد !!!!برای همین رافضیان و منافقان دارن میسوزن پماد بزنید درست میشه !!!
    • مرتضی IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      8 5
      لعنت بر توی ناصبی و تروریست وحشی کاسه لیس عثمانی
    • DE ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      5 5
      سوزش شکست ارمنستان گرفته شما رو دارید میسوزید !!ناصبی جد واباته !!کاسه لیسی عثمانی مسلمان که زهر چشم کفار بود شرف داره به پالییسی ملکه کافر انگلیس !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس