بایدن

رییس‌جمهور آمریکا گفت: در حال تلاش با گروه ۱+۵ برای تعامل دیپلماتیک با ایران و بازگشت به برجام هستیم. آماده‌ایم اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد به پایبندی کامل برجام برگردیم.

به گزارش مشرق، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که همه مشکلات دنیا را نمی‌توان با توسل به زور نظامی حل کرد.

او گفت آمریکا آماده است در صورت لزوم از زور نظامی استفاده کند اما «قدرت نظامی آمریکا بایستی آخرین راهکار ما باشد نه نخستین راهکار و ما نباید از آن به عنوان پاسخی برای تمامی مشکلات استفاده کنیم.»

بایدن در بخشی از سخنانش درباره ایران و برجام گفت: «ایالات متحده به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است.»

او در ادامه تصریح کرد: «در حال تلاش با گروه ۱+۵ برای تعامل دیپلماتیک با ایران و بازگشت به برجام هستیم. آماده‌ایم اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد به پایبندی کامل برجام برگردیم.»

مذاکرات وین و دولت بایدن

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستار گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی چهارشنبه هفته گذشته در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

سخنان بایدن درباره چین

جو بایدن همچنین درباره چین مدعی شد که ایالات متحده دنبال به راه انداختن جنگ سردی دیگر در دنیا نیست و آماده تعامل با همه کشورهای دنیا است. او گفت: «ایالات متحده آماده همکاری با هر کشوری است که قدم بردارد و به دنبال حل و فصل مسالمت‌آمیز برای چالش‌های مشترک باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد کشورش بعد از اتمام جنگ در افغانستان دورانی از «دیپلماسی مستمر» را آغاز کرده است.

بایدن و رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور آمریکا درباره رژیم صهیونیستی هم اظهارنظر کرد و گفت که همچنان راهکار دو دولتی را بهترین راهکار برای حل و فصل تنش‌ها میان این رژیم با فلسطینی‌ها می‌داند.

او گفت: «همچنان معتقدم که راهکار دو دولتی بهترین روش برای تضمین آینده اسرائیل و زیست صلح‌آمیز در کنار کشوری مستقل و دوام‌پذیر به نام فلسطین است. از این هدف فاصله زیادی داریم ولی نباید از رسیدن به آن ناامید شویم.»

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

 سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    13 11
    فرض رو براین بگیرین که آمریکاییها کامل برگشتند به تعهدات برجامی سال 97 .میدونین چی میشه؟اونها شطرنج بازای قهاری هستند .این مردم ایران بودند که ابر تورم وگرانیهای وحشتناک رو تحمل کردند ودشمن هدفمند اقتصاد کشور رو ویران کرد .دلار 4000تومنی شد 27تومن میدونین یعنی چی؟حالا هم بر میگردن واقتصاد نحیف وشرطی ایران ودلار سربه فلک کشیده اما باقی می مانند.باور کنین تا زمانیکه اقتصاد ایران شرطی هست وایران تو بازی سیاسی دنیا ازکارتهای برندش استفاده نمیکنه وضع برهمین منوال هست .اگر قدرت نظامی برتر منطقه هستی باید از پهپاد هات وموشکهات امتیاز بگیری وگرنه این راهی که ما داریم میریم ره به ناکجا آباد هست.
    • بختیاری IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      4 4
      بایدن وحشی دروغگویی بیش نیستی مگر میشود یک کفتار از درندگی وخونریزی دست بکشه؟احتمالا بزودی بعداز جمع وجور کردن نیروهای تروریست خودتون فتنه جدید رونمایی میشه..اما این وحشیگری ابدی نخواهد بود.همراه با عــــلـــیــا حــــــضــــرت اوراق راهی جهنم خواهید شد.
    • NL ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      5 2
      به این راحتیا قرار نیست بایدن به برجام برگرده باید شرط امریکا محقق بشه و این شروط شامل پایان حمایت ایران از تروریسم و نابودی تمام ترقه ها و برگزاری رفراندوم با حضور بازرسان بین المللی و اتمام نقض حقوق بشر در ایران میشه
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    11 6
    بایدن ریقو ، برو گمشو
    • IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      1 2
      این بایدن گوساله یه رئس جمهور موقتیه. اصل کاری کاملا هریس همجنسباز صهیونیسته که یکسال دیگه با کنار زدن بایدن رئیس جمهورش میکنن. ارباب آمریکا جهودای صهیونیستن.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    7 2
    دروغ گو های فریب کار؛ آمریکا شیطان بزرگ است. غربی ها باید حالا حالا ها دنبال ایران بدوند؛ مگر آن که تمام تحریم ها را کلاً با هر نشان و بر چسب و به هر بهانه ای که هست، برای همیشه و در عمل لغو کنند و پشتش هم صبر ایوب کنند تا راستی آزمایی کامل و دقیق صورت بگیرد. مفهوم شد یا تکرار کنم؟
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    4 2
    شرط بایدن؟؟! شرط بایدن؟؟! من حاضرم ایران هر شرطی بایدن گفت اجرا کنه به شرطی که فردا خودش بیاد همشو یبار دیگه تکرار کنه!! خخخخخخخخ
  • US ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    5 1
    رئیس جمهورهای آمریکا فقط به مردم دنیا دروغ نمیگن که به مردم خودشون هم دروغ میگن. هم درمورد موضوعات بین المللی و هم موضوعات داخلی. هیچ تفاوتی بین بوش و اوباما و ترامپ و بایدن نبوده و نیست. اینها نوکرهای لابی های ثروتمند یهودی بودن و هستن. دیپلماسی؟؟!! دیپلماسی یه بزک موقتی روی چهره آمریکا س که موقتا از کراهت تصویرشون تو دنیا کم کنن. ولی دنیا آمریکا رو شناخته . دیپلماسی؟؟!! بی نمک ترین جوک قرن بیست و یکمه.
    • بختیاری IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      1 15
      یکی رو پیداکنید اینهارو به جواد وحسن کلیدساز بگه.و یه طوری توی مغز آکبند بعضی ها فرو کنه.دیپلماسی - گفتمان - بلد بودن زبان دنیا - ســــــنـــگ پـــــــا و...
  • DE ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    4 1
    ، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در جشن تولد هفتاد و ششمین سالگی خود گفت که همه مشکلات دنیا را نمی‌توان با توسل به زور نظامی حل کرد مگه اینکه طرف با مذاکره و برجام و بیرجام کلاه سرش نره اون وقت باز چیزامون رو میگذاریم رومیز. من که خودم دیگه چیزی ندارم ولی ارتش آمریکا چیز داره اسلحه داره. خب اینکه ایران میخواد تمام تحریمها را برداریم بعد بیاد ،قبول نیست مگه ما مغز چیز خوردیم با لغو تحریمها خودمون رو خلع سلاح کنیم. برجام برای خلع سلاح کردن ایران است نه خلع سلاح کردن امریکا عجب گرفتاری شدیم ها
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 1
    همانطور که دوستمان بدرستی نوشتند . مردم ایران هزینه بسیار گزافی بابت تحریم ها پرداخته که قابل محاسبه نیست . مشکلات و رنج ها . را چگونه محاسبه میکنند . اینکه بیشتر زندگی و ارزش داشته هایشان ضربه اساسی خورد و برخی سودجویان همیشه حاضر گردنشان کلفت تر و میدان فسادشان وسیعتر . چمقدار که روح مردم آزار دیده . باز بخاطر حفظ استقلال و افزایش قدرت ایستادگی کردند و همه بار را بجان خریدند . تا وقتیکه بر سر میز گفتگو نمایندگان ما نشستند . متوجه باشند که این مردم چه انتظار بحقی دارند . ما که اکثر راه. و سر بالائی را طی کردیم . آمریکا و اروپا و بقیه توقع نداشته باشند که . باز چرخ بنام آنها بچرخد . همانگونه که رهبر ما فرمودند . *رفع و لغو کلیه تحریم ها* و بعد از راستی آزمائی با یکدوره طبیعی و جبران خسارات از سوی آمریکا . خواست مردم ایران است و هیچکس حق عدول از آنها را ندارد .
  • س.ه IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    5 1
    توراخدایکی به گوش رییس جمهوربرسونه که باآمریکاتوافق کنه وتحریم هارابرداره تاحداقل مردم بیچاره ازاین فقروبدبختی دربیان..توراخداآقای رییسی عزیزتحریم هارابردار
    • محمد IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      0 0
      توافق با آمریکا به هر شکلی یعنی دادن میدان برای تحریم های دوباره و سنگین تر در لحظات حساس آینده ما باید چند با از سوی آمریکا تحریم کامل شویم تا عده ای در داخل بفهمند هر باری که با آمریکا مذاکره و توافق میشه یعنی دادن امکان یک حمله جدید اقتصادی دقیقا از همان نقطه ای که قبلا حمله کرده بود
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    طرف به ده راه نمیدن سراغ خونه کدخدا را میگیره
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    ایران به آمریکا اعتماد ندارد تحت هیچ شرایطی اشتباه گذشته را تکرار نخواهیم کرد آمریکا تمام تحریم ها را تحت هر نام و برچسبی لغو خواهد کرد یک دوره منطقی زمانی راستی آزمایی خواهد شد آنوقت ایران با حفظ دستاوردهای دوران کاهش تعهدات خود به تعهدات خود باز خواهد گشت در غیر اینصورت احیای برجام هرگز تحقق پیدا نخواهد کرد و توافق هسته ای سوزانده خواهد شد
  • رهام حسامی PL ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    اونها هم برگردند ما دیگه برجام نمیخواهیم .اصلا عضویت در اژانس هم نمیخواهیم .فایده نداره .حتی عضویت تو سازمان ملل بی فایده هست چون حاکمان انها امریکا هست و پیشنهاد وزیر خارجه این باشه تشکیل سازمان ملل بدون حق وتو در ایران و همه کشورها عضو شوند.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    آمریکا به هر طریقی هست میخاد ایران رو گول بزنه که نمیتونه برجام بایر تعطیل کرد بعد از فشارهای بیشتر ما هم از طریق لبنان به اسرائیل فشار میاریم و تنگه هرمز را می‌بندیم هیج قلبی نمیتونند بکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس