کد خبر 1276329
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۶
اب نمک

محققان برزیلی اعلام کردند که محلول آب نمک ممکن است حرکت ویروس سارس-کوو-۲ به ریه‌ها را آهسته کند.

به گزارش مشرق، کریستیان گوزو، پروفسور میکروبیولوژی موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائوپائولو اظهار کرد: نمک تنها راه‌حل این مورد نیست و باید در چند روز اول پس از عفونت مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطالعه، محلول نمکی کلرید سدیم ۱.۱ درصد در آزمایش سلول‌های ریه آلوده در آزمایشگاه، تکرار ویروس را تا ۸۸ درصد کاهش داد.

وی گفت: کاهش تکثیر ویروسی به معنای کاهش شدت بیماری و پاسخ التهابی است. کووید-۱۹ یک بیماری پیچیده شامل مراحل تکثیر ویروسی است و سالین هیپرتونیک (اسپری آب نمک غلیظ) می‌تواند آن را درمان کند اما التهاب سیستمیک بسیار گسترده‌تر است و می‌تواند شدید باشد و منجر به عوارض متعددی در اندام‌های مختلف شود.

محققان معتقدند، اگر این راهبرد در آزمایش بالینی موثر واقع شود می‌تواند به توسعه روش‌های جدیدی برای پیشگیری یا درمان کووید-۱۹منجر شود.

وی افزود: با توجه به شدت بیماری همه‌گیر بر این باور هستیم که توسعه این تحقیقات با انجام آزمایش‌های بالینی به منظور بررسی اثربخشی استفاده از اسپری طراحی شده به جلوگیری از گسترش ویروس در افراد آلوده و کاهش احتمال التهاب شدیدتر کمک خواهد کرد.

گوزو گفت: این روش بسیار ساده و ارزان است. این دارو قبلا برای پیشگیری از سایر بیماری‌های تنفسی استفاده شده است و می‌تواند با کاهش بار ویروسی شدت  کووید-۱۹ را نیز به حداقل برساند.

وی تصریح کرد: این روش می‌تواند بدون جایگزینی استفاده از ماسک صورت، فاصله‌گذاری اجتماعی و واکسیناسیون به پروتکل‌های ایمنی اضافه شود.

گوزو خاطرنشان کرد: اگر اثربخشی آن در آزمایش‌های بالینی تایید شود می‌تواند تکثیر ویروس را در بینی و گلو کاهش دهد.

محققان توصیه می‌کنند که محلول نمک را می‌توان به دو روش آزمایش کرد. یکی اسپری بینی مانند آنهایی که در داروخانه ها یافت می‌شوند و می‌تواند توسط کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خط مقدم یا سایر افرادی که به شدت در معرض این ویروس هستند استفاده شود و راه دیگر استنشاق یا استفاده از آن به روشی پیچیده‌تر در ریه‌هاست.

این یافته‌ها به تازگی در مجله ACS Pharmacology & Translational Science به صورت آنلاین منتشر شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نوشین IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    7 0
    این رو که طب سنتی خودمان از سالهل قبل و در این دوران تاکید کرده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس