کد خبر 1276859
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: هم اکنون شاخص گروه صنعت سیمان تا سقف قبلی خود در مرداد ۹۹ که عدد ۱۴ هزار واحد بود، بیش از ۴۰ درصد فاصله دارد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت شاخص صنعت سیمان اظهار کرد: گروه سیمانی شامل ۳۱ شرکت است که از شاخص سازترین شرکت‌های این صنعت می‌توان به شرکت های سیمان اصفهان، سیمان دشتستان و سیمان ساوه اشاره کرد.

او بیان کرد: هم اکنون عدد این شاخص در جایگاه ۹ هزار و ۹۷۲ واحد ایستاده است که تا سقف قبلی خود در مرداد ۹۹ که عدد ۱۴ هزار واحد بود، بیش از ۴۰ درصد فاصله دارد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: مسیر شاخص صنعت سیمان برای صعود کمی سخت است. این شاخص نسبت به بقیه صنایع کمتر رشد کرده و در ۱۹ روز کاری گذشته (۲۷ روز معمولی) حدود ۱۸ درصد ارزش خود را از دست داده است. این شاخص روندی نزولی را آغاز کرده است که در حال حاضر در نقطه حساسی به سر می‌برد.

ملک لی در خصوص دو مسیر و سناریوی محتملی که در انتظار شاخص صنعت سیمان است، گفت: گروه سیمان، چنانچه بتواند محدوده باکس آبی رنگ (عدد ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد) را به سمت بالا بشکند و تثبیت شود (احتمال بیشتر) می‌توان به صعود این شاخص امیدوار بود. اما در صورتی که به زیر محدوده زرد رنگ افت پیدا کند (احتمال کمتر)، پتانسیل افت بیشتر را نیز خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه در توضیح وضعیت اندیکاتور RSI صنعت سیمان اظهار کرد: اندیکاتور RSI نشان دهنده، سطح بیش خرید و بیش فروش است. در حال حاضر این اندیکاتور در محدوده پایین خود و عدد ۳۰ قرار گرفته است و انتظار روزهای بهتری را از این گروه داریم. لازم به ذکر است که برنامه‌های اخیر دولت در جهت ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکن نیز می‌تواند این فرضیه را تقویت کند.

ملک لی در مورد پتانسیل‌ها و ریسک‌های فعلی صنعت سیمان اظهار کرد: از پتانسیل‌های این صنعت می‌توان به؛ دسترسی آسان به سوخت و گاز طبیعی، ساده بودن فرایند ساخت، ریالی بودن سرفصل هزینه‌ها و حاشیه سود بالا اشاره کرد. همچنین بالارفتن بهای حامل‌های انرژی و قیمت گذاری دستوری نیز از ریسک‌های این صنعت به شمار می‌آیند.

سیمانی‌ها در دوراهی صعود یا نزول بیشتر

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    هر وقت مسکن ارزون شد سیمان هم ارزان کارخانجات خوب فروش دارن وصادرات هم عالی اما سهامشان نزولی شعبده بازی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس