کد خبر 1276886
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
۱۰ دلیل محکم برای کاشت "درخت زیتون" در محیط‌های شهری

رئیس شورای ملی زیتون از اُفت ۱۰ درصدی تولید زیتون خبر داد و گفت: امسال برآورد می شود که تولید زیتون به ۱۱۰ هزار تن برسد.

به گزارش مشرق، مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون از کاهش تولید زیتون خبر داد و گفت: امسال تولید زیتون نسبت به سال های قبل کاهش یافته است، اما این امر بدان معنا نیست که تصمیماتی در حوزه واردات زیتون کنسروی اتخاذ شود.

او با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۰ هزار تن زیتون در کشور تولید شد، افزود: امسال برآوردها حاکی از آن است که تولید زیتون به ۱۱۰ هزار تن برسد که با این وجود اگر کمبودی باشد، در خرداد و تیر سال آتی اثر خود را بر بازار می گذارد.

عباسی ادامه داد: برخی واردکنندگان به دلیل ضعف در نظارت ها محصول ۲۰۱۹ را که تاریخ انقضا آن گذشته یا نزدیک به پایان است، وارد می کنند. همچنین اقدام به واردات روغن زیتون پومیس می کنند که این امر نشان می دهد که ارزیابی به درستی انجام نمی شود.

رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به راهکار تنظیم بازار زیتون بیان کرد: طی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد اعلام کردیم که دخالت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها راهکار تنظیم بازار است.

او با اشاره به راهکار خوداتکایی زیتون گفت: گرچه از سال ۹۶ تاکنون توانستیم بحث بازار را به درستی کنترل کنیم، اما به واسطه تغییر اقلیم و مدیریت نادرست در حوزه آب منجر به بروز برخی مشکلات شد که با هماهنگی های لازم ظرف مدت ۲ سال امکان رسیدن به خوداتکایی وجود دارد.

عباسی با بیان اینکه طی سال های اخیر ۷۰ درصد کار شورای ملی زیتون به امر بازار اختصاص دارد، افزود: امسال با افت ۱۰ درصدی تولید زیتون به حدود ۱۰۰ هزار تن می رسد، هر چند خشکسالی و کم آبی تولید برخی استان ها را تحت تاثیر قرار داد، اما در مقابل دیگر استان ها این کسری تولید را جبران کردند.

این مقام مسئول در پایان متوسط قیمت هر کیلو زیتون فله را ۲۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در صورت فرآوری محصول هر کیلو زیتون با نرخ ۵۵ هزار تومان باید عرضه شود، هر چند فقدان نظارت ها موجب شده محصول با قیمت بالاتری به فروش برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس