به گزارش مشرق، «خنجر از پشتی» که فرانسه از استرالیا و همپیمانان خود درباره قرارداد زیردریایی دریافت کرده، همچنان سوالهای زیادی را باقی گذاشته و سایه خود را بر روی روابط با فرانسه و اروپاییها گسترانده است، این موضوع علاوه بر خسارتهای مادی و معنوی است که اعتبار فرانسه در بازار زیردریاییها را خدشه دار میکند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، هر روز شاهد واکنشها، بیانیهها و مکالمههای تلفنی و وعده برای دیدار در آینده برای بازگرداندن اعتماد میان شرکای دیروز و دشمنان امروز هستیم.
شرکت ناوال گروپ فرانسه مسئول تامین ۱۲ زیردریایی برای استرالیا بود
هیچ جای شگفتی نیست اگر بدانیم که توافق لغو شده، همانطور که فرانسه توصیف کرده، «قرارداد قرن» بوده است. استرالیا سال ۲۰۱۶، شرکت فرانسوی «ناوال گروپ» (Naval Group) را برای تامین ۱۲ زیردریایی که با سوخت دیزلی کار میکند انتخاب کرد. این زیردریاییها قرار بود هم تراز زیردریایی هستهای باراکودای فرانسه باشد که پاریس تحویل این زیردریایی هستهای به نیروی دریایی خود را آغاز کرده است.
حجم کلی قرارداد فرانسه با استرالیا زمانی که به امضا رسیده ۳۱ میلیارد یورو (حدود ۵۰ میلیارد دلار) بوده که با توجه به تورم در طول مدت پروژه و همچنین دیگر هزینهها به ۹۰ میلیارد دلار میرسد.
اما به دور از دلایل ژئوسیاسی و کنار گذاشتن احساسات، کارشناسان به بررسی دلایل عملی لغو این قرارداد با توجه به مشخصات فنی زیردریاییهای فرانسه در مقایسه با نمونه آمریکایی آن پرداختند.
توانایی و قابلیت زیردریاییهای آمریکا بهتر از زیردریاییهای فرانسه است
در همین زمینه، شبکه TF۱فرانسه در گزارشی با استناد به گزارش کارشناسان نظامی اعلام کرد که زیردریاییهای «ویرجینیا» که قرار است کانبرا طی سالهای آینده از آمریکا دریافت کند قدرت و تواناییهای بهتری از زیردریاییهای باراکودای فرانسه دارد.
حداکثر سرعت زیردریاییهای ویرجینیای آمریکا به ۴۰ کیلومتر در ساعت میرسد این در حالی است که حداکثر سرعت زیردریاییهیا فرانسه ۳۲ کیلومتر در ساعت است. سرعت بیشتر سبب خواهد شد که تا این زیردریایی مسافت بیشتری را طی کرده و ماموریتهای مهمتری را بتواند انجام دهد.
از سوی دیگر سوخت باراکودای فرانسوی پس از ۸۰ روز دریانوردی به پایان میرسد اما توان هستهای ویرجینیا از نظر تئوری تا ۳۰ سال میتواند دوام بیاورد. این کارشناسان گفتهاند زیردریایی هستهای آمریکا میتواند از بندر دریایی برث در استرالیا ماموریت خود را آغاز کرده و به مدت ۷۷ روز در دریای چین جنوبی به گشت زنی بپردازد و ماموریتی که میتواند انجام دهد بسیار طولانیتر از نمونه فرانسوی است که توافق آن امضا شده بود.
کارشناسان مدعی شدهاند که به لطف این مزایای فنی، کانبرا قادر خواهد بود با توسعه طلبی فزاینده چین در اقیانوس آرام مقابله کرده و به خوبی از منافع خود حمایت کند.
قابلیتهای زیردریاییهای آمریکایی بسیار بیشتر از زیردریاییهای فرانسوی است
توجیه استرالیا برای لغو قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه
«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در نشست مجازی خود با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد که بر این موضوع تاکید کند و گفت: «نظر ما تغییر نکرده بلکه نیازهای ما تغییر کرده است». وی در این نشست تاکید کرد که رد کردن پیشنهاد آمریکا محال خواهد بود.
موریسون مدعی شد که در جریان نشست ماه جولای گذشته، به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفته که موضوعات بسیاری مهمی درباره تواناییهای زیردریاییهای فرانسه و پاسخگویی به نیازهای امنیتی و راهبردی استرالیا در دو اقیانوس هند و آرام وجود دارد».
از سوی دیگر، وزارت دفاع فرانسه گفته که پاریس مشارکت منحصر بفردی با استرالیا در زمینه توافق زیردریاییها داشته و فرانسه در حال آموزش ساخت زیردریایی و ارائه طرحهای آن به استرالیا بوده است که انتقال بسیار مهم فناوری به استرالیا به شمار میآید و ۶۰ درصد از فرصتهای شغلی مرتبط با این پروژه بزرگ در استرالیا بوده است.
تاثیرات لغو قراردادزیردریایی تا چندین دهه گریبانگیر فرانسه خواهد بود
این قرارداد یک قرارداد عادی به شمار نمیآید بلکه توافقی راهبردی بود که به مشارکت حقیقی و انتقال فناوری ساخت تسلیحات فرانسه به استرالیا بوده است. خسارتهای مادی و معنوی و مستقیم و غیرمستقیم لغو این توافق بسیار بزرگ خواهد بود و تاثیرات آن چندین دهه باقی میماند. از سوی دیگر، بازگرداندن اموال و دریافت خسارت در چنین قراردادهای بزرگی نیازمند آماده سازی و مذاکرات سخت و طولانی مدت است.
در راستای بازگرداندن خسارتهای بزرگ این قرارداد که مقدار اولیه آن ۶۷ میلیارد دلار برآورد شده، وزارت دفاع فرانسه چند روز پیش گفت که مذاکرات میان این کشور و گروه «ناوال گروپ» و مقامهای استرالیایی درباره دریافت خسارتهای مالی احتمالی به دلیل لغو قرارداد آغاز شده است.
فرانسه گفته ۹۰۰ میلیون یورو هزینه مراحل اولیه این قرارداد بوده که استرالیا بخش عمدهای از آن را پرداخت کرده بود.
از سوی دیگر، «اریک بوملیه» رئیس اجرایی گروه ناوال گروپ در مصاحبه با نشریه فرانسوی لوفیگارو گفت که این گروه قصد دارد که گزارش مفصلی درباره هزینههایی که استرالیا طبق این قرارداد باید پرداخت کند، تهیه کند».
رئیس اجرایی ناوال گروپ گفت که امکان لغو قرارداد یکی از مواردی بوده که در قرارداد با فرانسه ذکر شده است اما در صورت لغو آن باید هزینههایی که به این شرکت تحمیل شده و همچنین هزینههای آتی پرداخت شود و این شرکت تمامی حق و حقوق خود را درخواست خواهد کرد.
از سوی دیگر، استاد اقتصاد در دانشگاه سوربون فرانسه گفت که ارزش قرارداد امضا شده میان فرانسه و استرالیا بالغ بر ۵۶ میلیارد یورو بوده اما تمام این مبلغ فقط به شرکت ناوال گروپ نمیرسید بلکه شرکتهای کوچک دیگری بودند که از این قرارداد منفعت میبردند.
لغو قرارداد زیردریایی ۲ هزار نفر را در فرانسه بیکار کرد
این استاد اقتصاد گفت که با لغو این قرارداد، ضررهای هنگفتی به این شرکتهای کوچک وارد خواهد آمد و تعداد کسانی که در این شرکتها شغلهای خود را از دست خواهند داد به ۱۵۰۰ نفر خواهد رسید علاوه بر آن، ۵۰۰ کارمند در شرکت ناوال گروپ نیز بیکار خواهند شد.
وی ادامه داد: «مهمتر از خسارتهای مادی مستقیم، خسارتهای معنوی بزرگی است که گروه ناوال گروپ با آن مواجه شده و در آینده نیز گریبان این شرکت را خواهد گرفت به خصوص آنکه اعتبار این شرکت و فرانسه در برابر دیگر همپیمانان و کشورها آسیب خواهد دید و کشورها در آینده برای خرید چنین زیردریاییهایی به بازار دو کشور آمریکا و انگلیس به جای بازار فرانسه مراجعه خواهند کرد.