جیک سالیوان

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در راستای برگزاری چندین نشست با مقامات سعودی و امارات در خصوص دو موضوع مهم یعنی ایران و یمن وارد منطقه غرب آسیا شد.

سرویس جهان مشرق - نشریه آمریکایی پولیتیکو با اشاره به این خبر گزارش داد: یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که سالیوان در سفر به عربستان و امارات علاوه بر موضوعات دیگر، «در خصوص همکاری‌های امنیتی، حمایت متقابل از آتش‌بس فراگیر در یمن، و لزوم برداشتن گام‌های فوری به منظور کاستن از بحران انسانی در یمن» و همچنین «ابعاد هسته‌ای و منطقه‌ای تهدید نشأت گرفته از ایران [و] کاهش تنش‌ها در خاورمیانه» بحث و گفتگو خواهد کرد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


 اهداف پشت پرده سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به منطقه غرب آسیا چیست؟

درخواست قاطعانه از عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن

این نشریه می‌نویسد: سالیوان دیدار مهمی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خواهد داشت. بن سلمان معمار جنگ یمن است و به گفته دولت بایدن، دستور توطئه قتل جمال خاشقچی چهره مخالف سعودی را داده است. به گفته یک مقام آگاه، سالیوان ــ به همراه برت مک‌گورک مقام ارشد امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی و تیم لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در امور یمن ــ قصد دارد درخواست‌های قاطعانه‌ای را نزد سعودی‌ها مطرح کند. «هدف همانا دستیابی به آتش‌بس است.»

امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی صبح امروز بیانیه کوتاهی در خصوص سفر سالیوان منتشر کرد. در بیانیه مزبور اشاره‌ای نشده به اینکه هیئت آمریکایی از چه شهرهایی دیدن خواهد کرد، سفر آنها چه مدت به طول می‌انجامد، با چه مقاماتی دیدار خواهند کرد، یا اینکه از کشورهای دیگری نیز دیدن خواهند کرد یا نه.

 اهداف پشت پرده سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به منطقه غرب آسیا چیست؟

پایان دادن به حمایت لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا از عربستان در یمن

در ادامه این گزارش آمده است: اما مقام ارشد دولتی فوق‌الذکر گفته که دیدارهای مزبور به مثابه «تحول آتی در روند تعاملات کنونی» هستند. به گفته این مقام، لندرکینگ دو هفته گذشته را در عربستان و عمان بسر برده است. او همچنین اظهار داشت که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل در نشست وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرده است. «دیدار کنونی در ادامه آن نشست صورت می‌گیرد.»

با این حال، سفر سالیوان در زمان نامناسبی انجام می‌گیرد. طرح پیشنهادی رو کانا عضو مجلس نمایندگان آمریکا (نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا) به منظور پایان دادن به حمایت لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا از عربستان در یمن هفته گذشته با فاصله اندک ۲۱۹ به ۲۰۷ رأی در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. اگر این اصلاحیه در نهایت به تصویب نسخه نهایی قانون اختیارات دفاع ملی بینجامد و بایدن آن را امضا کند، در آن صورت آمریکا عملاً خودش را از جنگ نجات داده است. سالیوان در گذشته و قبل از پیوستن به دولت بایدن، به ‌عنوان یک شهروند عادی از توقف تأمین مالی جنگ توسط آمریکا حمایت کرده بود.

 اهداف پشت پرده سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به منطقه غرب آسیا چیست؟

صبر دولت بایدن در ارتباط با ایران

یک مقام ارشد دیگر دولت نیز اظهار داشت که سالیوان به اعضای ترقی‌خواه مجلس نمایندگان گفته که به منطقه می‌رود و برای دستیابی به یک راه‌حل در یمن فشار می‌آورد، «اما هیچگونه دستاورد فوری» قابل مشاهده نیست. به گفته یک فرد مطلع، سناتور کریس مورفی (سناتور دموکرات از ایالت کانکتیکات) رئیس کمیته فرعی امور خاورمیانه از زیرمجموعه‌های کمیته روابط خارجی سنا و از چهره‌های برجسته ترقی‌خواه، قبل از سفر از طریق تماس تلفنی و پیامک با همه اعضای هیئت آمریکایی و بلینکن در تماس بوده است.

پولیتیکو در پایان با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای شروع مجدد مذاکرات مدعی شد: صبر دولت بایدن در ارتباط با ایران دارد تمام می‌شود، چرا که طی سه ماه گذشته هیچگونه گفتگوی هسته‌ای در وین برگزار نشده است. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا هفته پیش به خبرنگاران گفت که «فرصت همچنان باقیست، اما اگر ایران مسیر جدیدی در پیش گیرد، این فرصت ابدی نخواهد بود.»

بنابراین، این دیدارها شاید به مثابه «تحول بعدی» در روند دیپلماسی پرتنش در ارتباط با یمن و ایران باشند، اما عدم دستیابی به پیشرفت در این زمینه می‌تواند در رابطه با ابعاد کلیدی سیاست خارجی بایدن نتیجه عکس دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    14 0
    آمریکای جهانخوار مستکبر ظالم بی شرف بی شرفها
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    12 0
    پیروزی پی د پی انصارالله آن‌ها را پربشان کرده به تکاپو افتادن
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      5 0
      دقیقا" ... آمریکایی ها بخاطر همین پیشروی های جبهه مقاومت یمن نگران گاوهای شیرده در عربستان شدن .. دنبال یک راه حل که این شرایط رو متوقف کنند ..
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 4
    برخی میگن عربستان با آتش بس و پایان جنگ موافقت کرده. البته نه بخاطر سفر سالیوان بلکه بخاطر مذاکراتش یا ایران
  • شربت اوغلی کارشناس ارشد امور بین مللی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 1
    اهداف جلو پردشم جلو نمیفهمید چیه چه برسه به پشت پرده
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    3 1
    آقا من منتظ م ببینم صبر این یانکی‌ها تموم بشه مثلا چه غلطی میخوان بکنن؟؟! توالت عمومی های تهرونو میخوان تحریم کنن ؟؟!!
    • DE ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      1 1
      برو وامتو بگیر تخم مرغ بخر بابا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس